Van leren voor een toets, naar…..

Van leren voor een toets, naar assessment dat bijdraagt aan het leren “En hoe is het gegaan vandaag? Hoe heb je je proefwerk gemaakt? – Geen idee mam, het kan een 3 of een 9 zijn.”

Van 11-18 november 2017 maken we een studiereis naar Canada rondom de thema’s ‘Quality of Learning – Assessment as Learning’.

Herkent u deze situatie? Leerlingen die ‘leren voor de toets’, docenten die veel tijd steken in het nakijken en als de leerling zijn werk terug krijgt, kijken ze naar het cijfer… en dat was het.

Veel docenten werken al aan manieren om maatwerk te leveren. Ze willen recht doen aan verschillen en hun leerlingen een actieve rol geven in het leerproces. Flipping the Classroom, interactief samenwerkend leren en 21st century skills, prachtige nieuwe manieren van leren die vervolgens worden afgesloten met een toets die geen recht doet aan wat en hoe er geleerd is. Kan dat anders? Wij denken van wel!

Peer learning en peer assessment dragen bij aan een andere manier van leren, waarbij reflectievaardigheden, samenwerken, kritisch en creatief denken het verwerven van vakkennis versterken. In plaats van een toets aan het eind, verweven we nu het assessment in het leerproces, waardoor de toetscomponent aantoonbaar bijdraagt aan het leren.

Professor Steve Joordens van de Universiteit van Toronto ontwikkelde een prachtige webbased methodiek, peerScholar, die de docent veel werk uit handen neemt en waarbij leerlingen op een krachtige manier van en met elkaar leren. Ruim 20 scholen in Nederland werken er al mee. Van 11-18 november 2017 maken we een studiereis naar Canada en gaan we in de keuken kijken rondom de thema’s ‘Quality of Learning – Assessment as Learning’.


Reacties

Nog geen reacties


Reageer


Naam Email

-->