Finland Leerlab 1 – Reisverslag – april 2016

Dagverslag 10-04-2016

Zondag 10 april

Verzamelen op Schiphol…. 08:00 uur

fi_hvc_10-04-2016-001

fi_hvc_10-04-2016-002

fi_hvc_10-04-2016-003

fi_hvc_10-04-2016-004

fi_hvc_10-04-2016-005

Dagverslag 11-04-2016

Maandag 11 april – Verslag door Else-Marike Kepel

fi_hvc_11-04-2016-001

Na een rustig, maar heerlijk ontbijt vertrokken we met de trein naar Lumon Lukio in Vantaa. De treinreis verliep soepeler dan de gemiddelde NS-reis en binnen no time waren we op de plaats van bestemming.

fi_hvc_11-04-2016-002

fi_hvc_11-04-2016-003

fi_hvc_11-04-2016-004

fi_hvc_11-04-2016-005

Eenmaal aangekomen werden we verwelkomd door de ontzetten relaxte Principal Jari en getalenteerde en charmante Dia. Zij legden ons het Finse schoolsysteem en het programma van de school uit en natuurlijk kregen we ook een rondleiding door de school.

fi_hvc_11-04-2016-006

fi_hvc_11-04-2016-007

fi_hvc_11-04-2016-008

fi_hvc_11-04-2016-009

fi_hvc_11-04-2016-010

fi_hvc_11-04-2016-011

Wat vooral opviel was de leerlingvriendelijke benadering. Leerlingen krijgen veel ruimte en vooral veel vertrouwen van hun docenten. Ze moeten bijvoorbeeld een aantal verplichte cursussen volgen, maar de rest van de schooltijd mag de leerling zelf invullen.  Op welke manier deze tijd ingevuld kan worden hebben we aan der lijve ondervonden toen we een repetitie van Dia en haar band mochten bijwonen. Erg leuk om te zien en ze waren nog goed ook.

fi_hvc_11-04-2016-015

fi_hvc_11-04-2016-016

fi_hvc_11-04-2016-012

fi_hvc_11-04-2016-013

fi_hvc_11-04-2016-014

Deze week gaan de leerlingen aan de slag met plenonomen-based learning. Een manier van leren waarbij fenomenen uit de echte wereld het startpunt zijn. Als ik het goed heb begrepen, want ondanks het feit dat de leerlingen dit deze week gingen uitvoeren werd deze vorm van leren nog wel even onder de loep gelegd door een docent filosofie. Het is interessant om te zien dat ze op deze school bezig zijn met vernieuwing en tegelijkertijd kritisch blijven kijken naar die vernieuwing.

fi_hvc_11-04-2016-017

fi_hvc_11-04-2016-018

Omdat je op zo’n dag teveel meemaakt om uitgebreid te beschrijven, nog even een kleine opsomming van andere opvallende dingen: begin de dag met een dansje; een sauna zou bij ons geen dag heel blijven; een schuilkelder onder je school moet toch kunnen; de school, de bibliotheek en de gymzaal maken allemaal deel uit van de gemeenschap; de bibliotheek had een boek over Dennis Bergkamp; je kunt in Finland ook heerlijke pizza’s eten.

fi_hvc_11-04-2016-019

fi_hvc_11-04-2016-020

Dagverslag 12-04-2016

Dinsdag 12 april – Verslag door Else-Marike Kepel

fi_hvc_12-04-2016-001

fi_hvc_12-04-2016-002

fi_hvc_12-04-2016-003

Het bezoek van de vorige dag smaakte naar meer en vol enthousiasme vertrokken we naar de Saunalahti school, een school waar leerlingen van zeven tot twaalf jaar op school zitten.
Bij binnenkomst moesten we onze schoenen verwisselen voor sloffen en werden we meegenomen naar de personeelskamer. Terwijl we lekker in Finse design stoelen zaten, werd Evert-Jan toegezongen door leerlingen (hij was jarig) en daarna legden ze ons uit hoe de school voor hen is. De leerlingen zouden niets aan de school veranderen, maar een vak als autorijden zou misschien wel handig zijn.

fi_hvc_12-04-2016-004

fi_hvc_12-04-2016-005

fi_hvc_12-04-2016-006

fi_hvc_12-04-2016-007

fi_hvc_12-04-2016-008

fi_hvc_12-04-2016-009

fi_hvc_12-04-2016-010

fi_hvc_12-04-2016-011

fi_hvc_12-04-2016-012

fi_hvc_12-04-2016-013

fi_hvc_12-04-2016-014

Het schoolgebouw ziet er overigens prachtig uit. Er is veel ruimte en veel licht. De filosofie achter het gebouw is dat het actief is en wordt gebruikt voor meerdere dingen. Het is het hart van de gemeenschap. Daarnaast hebben de verschillende vleugels van het gebouw verschillende kleuren en deze kleuren zijn verbonden aan groepen. Zo zit de 4e klas bijvoorbeeld in de groene vleugel.

fi_hvc_12-04-2016-015

fi_hvc_12-04-2016-016

Na nog wat extra uitleg en een rondleiding, waarbij we vrijwel iedere klas zomaar konden inlopen, was het tijd voor de lunch. Een verbazingwekkend tafereel, want alle leerlingen gingen netjes zitten waar ze moesten zitten, ze gingen rustig eten en daarna ruimden ze alles ook weer op. Je gelooft het bijna niet!

fi_hvc_12-04-2016-017

fi_hvc_12-04-2016-018

fi_hvc_12-04-2016-019

fi_hvc_12-04-2016-020

De dag op de Saunalathi school eindigt met een uitgebreide uitleg over de pedagogiek op deze school. Hierbij kregen we onder andere een model te zien dat wordt gebruikt om de leerling meer inzicht te geven in zijn of haar leren. Toen we dat zagen dachten we allemaal: dat moeten wij ook hebben!

fi_hvc_12-04-2016-021

fi_hvc_12-04-2016-022

fi_hvc_12-04-2016-023

Geïnspireerd verlieten we de school en gingen we door naar het eiland Suomenlinna, een eiland dat de ingewikkelde relatie tussen Finland met Zweden en Rusland goed laat uitleggen. Een gids leidde ons rond en vertelde ons alle ins en outs over deze moeizame relatie, het fort en de geschiedenis van het eiland.

fi_hvc_12-04-2016-024

fi_hvc_12-04-2016-025

fi_hvc_12-04-2016-026

fi_hvc_12-04-2016-027

fi_hvc_12-04-2016-028

fi_hvc_12-04-2016-029

fi_hvc_12-04-2016-030

fi_hvc_12-04-2016-031

Een bezoek aan een prachtige school + een bezoek een eiland dat op de werelderfgoedlijst staat = tijd om bij te komen en de verjaardag van Evert-Jan eens even goed te vieren. Lekker rendier eten bij Lappi en even lekker jezelf zijn in de karaokebar. Let it be, Halleluja, I will always love you, House of the rising sun en Nobody’s wife, het kwam allemaal langs! Een zeer geslaagde dag en een hilarische avond.

fi_hvc_12-04-2016-032

Dagverslag 13-04-2016

Woensdag 13 april – Verslag door Else-Marike Kepel

Tijd om te evalueren!

Je maakt een reis als deze natuurlijk niet voor niets. Wat neem je mee naar je eigen school is dan de grote vraag. Deze vraag hebben we tijdens onze laatste ochtend proberen te beantwoorden.

fi_hvc_13-04-2016-001

Na enthousiaste, intensieve en gepassioneerde gesprekken kwamen we erop uit dat er vijf woorden zijn die volgens ons alles zeggen over wat we hebben gezien en wat we mee kunnen nemen:

  • Harmonie
  • Zichtbaarheid (van het leerproces)
  • Eigenaarschap
  • Samenwerking
  • Verbondenheid

Dat is alles wat we nodig hebben.

Voor vertrek nog even een uurtje de tijd voor een bezoek aan de ‘Rotskerk’

fi_hvc_13-04-2016-002

fi_hvc_13-04-2016-003

fi_hvc_13-04-2016-004

fi_hvc_13-04-2016-005

Met deze woorden op zak kunnen we het onderwijs van nu te lijf gaan. We hebben er zin in!
P.s. Wat een fantastische, prachtige, leerzame, interessante en vooral inspirerend reis.
Over een paar jaar weer?

Galerij

Reacties

Nog geen reacties


Reageer


Naam Email