Reisverslag leerlingen Finland 2019

Dagverslag 07-04-2019

Zondag 7 april 2019

Lotte, Jarne, Guus, Julia, Lina en Wessel, leerlingen van het H.N. Werkman Lyceum in  Groningen, gaan in Finland op onderzoek naar het beoordelen en volgen van het leren.

Research: When we’ll go to Finland, we’ll be interested in seeing what the grading system is like. Do you look at tests and knowledge only or do you also look at the effort of the student? And in what ways; doing your homework, paying attention and trying your best or in other ways.
How do teachers follow the learning of students?

Op de pagina van vrijdag 12 april vind je de opbrengst van hun onderzoek.

Lotte en Lina – in gastgezin bij Anni Petman

Op het vliegtuig werden we opgehaald door Anni en haar moeder. Het was meteen erg gezellig en ze hebben een leuke familie. Tijdens het avondeten zaten we met z’n allen aan tafel, we waren een deel van het gezin geworden. Dat was ook meteen een goed moment om onze cadeautjes te geven. Ze waren er heel blij mee! We slapen in een guesthouse in de achtertuin, echt ontzettend mooi!! Ook zijn we meteen in de sauna en jacuzzi geweest samen met Anni en haar 2 zusjes. De eerste dag is geslaagd!

Jarne – in gastgezin bij Miika Savolainen

Op het vliegveld werd ik opgehaald door Miika, zijn broer en zijn moeder. We zijn direct naar zijn huis gegaan en hebben daar aardappelen met zalm gegeten. We hebben daarna een tijd je gesproken over school, de reis en onszelf. Uiteindelijk zijn we ‘s avonds nog wezen basketballen met Pyry en Guus. Toen we weer thuis waren zijn we na een half uurtje op bed gegaan.

Guus – in gastgezin bij Pyry Rautiainen

De reis ging voorspoedig met de trein en met het vliegtuig. Alles was goed geregeld en de vlucht ging goed. In het vliegtuig kregen we ook te eten en dat was wel fijn gezien de tijd.
Bij aankomst gingen we onze koffers ophalen en stonden Bob en de gastgezinnen bij de uitgang. Vervolgens hebben we met z’n allen een foto gemaakt en gingen we mee met onze gastgezinnen. Het was best lastig communiceren, omdat je opeens Engels moest praten en de Finnen daar ook moeite mee hadden.
Bij aankomst in het huis van mijn gastgezin kreeg ik een rondleiding en een eigen kamer.  Toen gingen we eten en heb ik rendier gehad voor het eerst in mijn leven, het was erg lekker. Na het eten hebben we wat muziek gemaakt en vervolgens zijn we gaan basketballen met Jarne en de jongen uit zijn gastgezin. Toen kwamen we thuis en hebben we nog wat gedronken en zijn we naar bed gegaan.

Julia – in gastgezin bij Anni Martikainen

Aankomst op het vliegtuig gaan we samen met Guus en Pyrde naar huis. Ik ben heel vriendelijk en open ontvangen. Ik krijg een eigen kamer en eten (een soort pasta met gehakt).

Wessel – in gastgezin bij Heidi Kemppainen

We verzamelden ons rond 9:30 op het centraal station en om 9:48 was het zover: we gingen naar Finland. Na een lange reis kwamen we aan op schiphol, we hadden allemaal onder de 23 kg ingepakt en konden dus zo doorlopen.
Aangekomen in Finland werd ik gelijk opgehaald door Heidi en haar familie.
Het was in het begin lastig te communiceren en het was natuurlijk erg spannend. Ik kreeg gelijk een rondleiding en een eigen kamer. Na de rondleiding zijn we gaan eten, het was aardappelpuree(denk ik) en hertenvlees met bessen en augurken. Na het eten ben ik met heidi’s familie naar Porvoo gegaan, een plaats ten oosten van Vantaa. Het was een erg oude en rustige stad met veel steegjes. Ik heb van de vader van Heidi geleerd over de geschiedenis van Porvoo en dat was erg boeiend. Toen we thuis kwamen kreeg ik een kopje thee samen met een soort pudding en schepijs. Na het eten heb ik samen met de broer van Heidi voetbal gekeken: PSG- Strasbourg en daarna ben ik gaan slapen.

Dagverslag 08-04-2019

Maandag 8 april 2019

Lotte en Lina – in gastgezin bij Anni Petman

Om half 7 ging de wekker en om 8 uur stonden we bij de bushalte te wachten. Op school aangekomen zagen we nog even de groep en hadden we als eerste kunst. Het 2e uur hadden we Zweeds, dat was erg leuk. We gingen ganzenbord spelen met vragen die de leerlingen in het Zweeds moesten beantwoorden, maar omdat wij er waren moesten ze het niet alleen vertalen naar het Fins maar ook nog naar Engels. Dus 3 talen door elkaar, het gaf een verwelkomend gevoel. Daarna was de lunch met zalm saus, het was te eten. Om 1 uur hadden we een bespreking met de Finse studenten en Bob, hier bespraken we wat onze doelen zijn en wat we willen bereiken met onze reis. We kwamen erachter dataverkeer niet precies konden uitleggen wat we hier deden, maar na een meeting met alle leraren was het allemaal wat helderder. Morgen gaan we met de Finse leerlingen bij elkaar komen om de doelen te bespreken. S Middags gingen we met z’n 11ven eerst wat eten en daarna gezellig bowlen. Wessel had 2 euro gewonnen. Hij was er heeeel blij mee! Hierdoor hebben we de groep beter leren kennen. We kwamen nog vrienden van Finse leerlingen tegen die gezellig aansloten met de groep. Het leuke eerste schooldag!

Jarne – in gastgezin bij Miika Savolainen

De dag begon erg vroeg, want we moesten om 7 uur al opstaan. We hebben toen even ontbeten en zijn daarna naar de bus gelopen waarmee we naar school gingen. We hadden vier uur les. We begonnen met politiek. Ik kon er weinig van begrijpen want Eskes was in het Fins maar Miika vertaalde de belangrijke dingen. Na 75 min politiek hadden Zweeds wat ik persoonlijk erg leuk vond, want ik er redelijk veel van begrijpen aangezien Zweeds een beetje op Duits en Nederlands lijkt. Na Zweeds hadden we pauze en kregen we warm eten. Wat erg raar was vergeleken met Nederland, want daar eet je in de pauzes gewoon een broodje.

Na de pauze hadden we nog twee lessen en een bespreking met alle leraar van Nederland. Toen we uiteindelijk klaar waren zijn we met de groep Finse gast leerlingen en Nederlandse leerlingen naar een winkel centrum geweest. Hoer hebben we eerst bij een restaurant gegeten genaamd hesburgers. Het is een Fins restaurant way erg vergelijkbaar is met burgerking. Nadat iedereen had gegeten zijn we wezen bowlen met de hele groep way erg gezellig was. Toen we klaar waren is iedereen terug naar huis gegaan en eenmaal thuis hebben Miika en ik eerst even gegeten en wat dingen besproken voordat we naar bed gingen.

Guus – in gastgezin bij Pyry Rautiainen

De wekker ging vandaag om 07:15 toen ben ik gaan douchen en hebben we ontbeten.            We zijn toen om 08:15 op de bus naar de school gestapt. Naar een grote school met maar 300 leerlingen. Dat zie je ook terug in de klassen die zijn namelijk veel kleiner, dus er is meer persoonlijke aandacht. De lessen zijn 1 uur en 15 minuten. Dat geeft veel tijd voor opdrachten de uitleg was ongeveer 15 minuten en ze waren 1 uur aan het werk met verschillende opdrachten.  Het viel me op dat de docent geen PowerPoint had maar plaat had met een camera. Op die plaat legde ze een briefje die vervolgens te zien was op het bord. Op die manier hoef je alleen maar een briefje te schrijven en niet een hele PowerPoint voor te bereiden. Dit hebben ze in elk klaslokaal en zo kunnen ze ook elk oefenblad goed bespreken. En hoeven ze de antwoorden niet op te zoeken via een online leerweg ofzo.

Het valt ook op dat sommige leerlingen gewoon de hele les op hun telefoon zitten. Ik denk dat de leraren vinden dat het hun eigen verantwoordelijkheid is. in tegenstelling tot Nederland waar je je telefoon dan gewoon moet inleveren.Na het 2e uur gingen we eten in de kantine. Dat doe je in 30 minuten en dat is gewoon genoeg. Het eten was gezond in tegenstelling tot andere landen.Na school gingen we bowlen in het winkelcentrum waar we ook hebben gegeten dat was natuurlijk erg gezellig. Toen werden we opgehaald hebben we nog iets gegeten, muziek gespeeld en gingen we naar bed.

Julia – in gastgezin bij Anni Martikainen
In de bus zitten alleen kinderen kinderen opweg naar school, dit begint om 8.30. De eerste les is health, de docente praat alleen Fins en ik heb geen idee waar het over gaat bijhalve een filmpje in het Engels. Ze is strenger dan andere docenten; ze laat leerlingen die te laat zijn wachten en pakt iemands mobiel af. Bij haar is het ideaal van ‘ownership’ minder goed terug te vinden.
De lessen zijn op de laptop, ze geeft een lecture aan de hand van het online boek, hierbij maken ze zelfstandig aantekeningen en vullen ze opdrachten in die morgen af moeten zijn. Als dit niet af is, gaat het cijfer naar beneden.

Leerlingen hebben een gesprek over wat ze wil worden. Ze heeft dit niet vaak, maar ze wordt dus wel begeleid naar haar examens toe.

Bij Wiskunde hebben we eerst 45 minuten uitleg en het valt me op dat het heel makkelijk is vergeleken met wat wij doen nu. Daarna krijgen ze tijd om huiswerk maken. Omdat het nieuwe blok is begonnen hebben veel geen boek, omdat ze dit zelf moeten kopen. Ook kwam de docente over alsof ze er absoluut niet wilde zijn. Ze was ook totaal niet geïnteresseerd in iets anders dan haar eigen les voor mijn gevoel. Volgens de anderen heeft deze school niet een hoog aanzien en hebben ze daarom minder goede docenten. Ik was hier wel verbaast over, want voor mijn gevoel is het over het algemeen een hele goede school.

We hebben Finse literatuur. Ik krijg niet veel mee, maar de docent is heel erg geliefd. Hij kan goed omgaan met de leerlingen en ik heb gehoord dat hij aan het begin van z’n lessen zegt dat het hem niet uitmaakt of je er bent of mee doet; zolang je er bent bij het proefwerk. Ik denk dat dit goed werkt samen met de leerlingen, omdat ze niet het gevoel hebben dat ze iets moeten doen, maar ze keuze hebben.

Bij Zweeds moest Anni een presentatie geven. Ze praatte hier al een tijdje over, maar ze had volgens mij niet veel voor bereid. In de les was ik bezig met het verslag en ik miste de presentatie zo, omdat ze gewoon een tekst van haar computer mocht aflezen. Als je dit vergelijkt met de presentaties die wij (bijvoorbeeld in Duits) moeten geven, is er een enorm verschil.

Hierna hadden we wiskunde. Hoewel dit een ander niveau en een hoger leerjaar was, was de stof nogsteeds enorm makkelijk. Halverwege de les kwam de docent naar me toe om te vragen of ik een uitdaging wilde en ik zei dat dat goed was. Hij ging lachend dingen opschrijven die zo moeilijk mogelijk waren. Ik kon 1 oplossen, de andere 2 waren nieuw voor mij. Toen tekende hij een som die ik moest oplossen en ik was klaar in een minuut. Dit bleek een som te zijn op de examens van een paar weken geleden. Ik ben heel verbaasd over het verschil in niveau, omdat Finse mensen nogsteeds hoogopgeleide mensen zijn. Misschien moeten we meer focussen op de dingen die we later nodig hebben en niet waarmee we de examens gaan halen. Hiervoor moeten natuurlijk alle examens in heel Nederland veranderen en dat ligt waarschijnlijk buiten ons bereik.

Wessel – in gastgezin bij Heidi Kemppainen

Ik had vandaag mijn wekker gezet om 07:25 en we werden naar school gebracht om 08:00. We waren dus erg op tijd omdat de school pas begint om 08:30. Ons eerste uur was Zweeds en je kon gelijk merken dat je als student erg veel vrijheid krijgt in de lessen. Ons tweede uur was natuurkunde, de leraar bleef de hele 75 minuten lang aan het woord over de algemene gaswet. Na deze lange les zijn we met z’n allen gaan eten. Op het 3e uur stond muziek ingepland maar dat ging niet door dus hadden we 1,5 uur vrij. Als laatste hadden we health class voor 45 minuten omdat we een meeting hadden met alle personen uit NL. Later kwamen ook de finse leerlingen erbij. Om de middag af te sluiten hadden de finse leerlingen bedacht om te gaan bowlen. We werden uiteindelijk opgehaald door de moeder van Heidi, voordat we naar ons huis gingen brachten we Lina en Lotte naar hun huis. In de avond gingen de broer van Heidi en ik samen de sauna in. Na de sauna hebben we nog wat worsten gegeten die we klaar hadden gemaakt in de sauna. Ik ben daarna gelijk naar bed gegaan omdat de we er dinsdag weer vroeg uit moesten.

Dagverslag 09-04-2019

Dinsdag 9 april 2019

Lotte en Lina – in gastgezin bij Anni Petman

Jarne – in gastgezin bij Miika Savolainen

We moesten vandaag weer vroeg beginnen. Ik stond om 7 uur op het me even klaar gemaakt en wat gegeten en toen zijn we vertrokken naar school. De eerste twee lessen waren health en biologie. Er werd niet veel uitgelegd wat ik snapte omdat alles in het Fins was, maar Miika kon sommige dingen aan me uitleggen. We hebben na de lessen warm gegeten en daarna hadden we politiek en wiskunde.

Toen school afgelopen was zijn we met alle Nederlandse leerlingen en Finse leerlingen bij elkaar gekomen om de leerdoelen te bespreken en vragen te stellen. We zijn veel te weten gekomen en we hebben veel geleerd. Toen we klaar waren zijn we naar huis gegaan om wat te eten en zijn toen later weer terug gegaan voor de spelletjes avond. We hebben toen we klaar waren nog even een avond wandelingen gemaakt in een parkje. Het was een erg gezellige dag en toen we ‘s avond weer thuis waren zijn we meteen gaan slapen na de lange maar leuke dag.

Guus – in gastgezin bij Pyry Rautiainen

De wekker ging vandaag om 07:00. We gingen weer met de bus naar school, maar voor school gingen we naar de supermarkt waar natuurlijk energy gekocht moest worden.                                             we begonnen de dag met wiskunde waarvan Pyry zei:’ It’s like she is always tired .’ Hij had wel gelijk ze praatte veel en klonk erg moe. Engels vond ik leuker we werden namelijk echt betrokken bij de les en ik begrijp Engels natuurlijk beter. Wat mij opviel is dat er in de 15 minuten pauze tussen de uren massages werden gegeven door docenten! Dat wil ik wel meenemen naar nederland. Zweeds was eigenlijk weer precies hetzelfde. Ze ging uitleggen en vervolgens deelde ze een oefenblad uit.

Na de schooldag hebben we samen met de Finse leerlingen 2,5 uur gepraat over hun school en onze school. Het duurde lang maar nu snappen we hun systeem wat beter en kennen zij ons systeem ook wat beter hopelijk.

Na die bespreking zijn we naar huis gegaan om te eten. Ik heb tortilla pannenkoeken gegeten met van alles erop het was erg lekker. Vervolgens zijn we opgehaald en bij school gebracht. Daar was namelijk een spelletjesavond waarvoor de school open is gehouden. Na die spelletjesavond hebben we nog een kleine wandeling gemaakt door een parkje en daarna werden we opgehaald. Ik heb in het huis nog een beetje voetbal gekeken en toen ben ik gaan slapen.

Julia – in gastgezin bij Anni Martikainen

Wessel – in gastgezin bij Heidi Kemppainen

Dagverslag 10-04-2019

Woensdag 10 april 2019

Lotte en Lina – in gastgezin bij Anni Petman
De tijd vliegt, het is alweer woensdag. Vandaag hadden we filosofie waar we een film gingen die wij in Nederland ook tijdens filosofie hadden gekeken! Na schooltijd ging een deel met ons mee naar Anni en het andere deel kwam later want die had nog les. We hebben toen iedereen er was pizza bestelt. Daarna gingen we de sauna en jacuzzi in. We hebben een leuke groep dus dat was erg gezellig! Ook hebben we nog een stukje voetbal gekeken.

Jarne – in gastgezin bij Miika Savolainen

We moesten vandaag weer om 7 uur opstaan en zijn toen om 8 uur naar school gegaan. Onze eerste les was kunst. Ik ben er toen achter gekomen dat leerlingen €10 moeten betalen aan het begin van de periode voor alle spullen die ze gebruiken. Ik vind dit op zich wel een goed systeem want hierdoor heeft de school een groter budget voor extra spullen en is er meer mogelijkheid om dingen te maken. Na kunst zijn we door gegaan naar Zweeds dit was wel een interessante les, want de leerlingen leren talen hier heel anders dan in Nederland. Je krijgt niet eerst uitleg en dan maak je opdrachten. Je bespreekt eerst met elkaar wat je gast leren en doet spreekvaardigheid oefening en krijgt tussen door uitleg en vragen.

Na Zweeds hadden we lunch en toen we hadden gegeten zijn we naar Engels gegaan. Engels is redelijk het zelfde als in Nederland alleen je doet veel meer met de docent samen.
Toen we klaar waren bij Engels hebben we de leerdoelen uitgewerkt in het document en toevoegingen gemaakt.

Toen school was afgelopen zijn we met alle Finse en Nederlandse leerlingen naar het huis van Annii gegaan en hebben we daar met ze alle een hele gezellig avond gehad. We sloten uiteindelijk de avond af met de wedstrijd Ajax Juventus die we met ze alle hebben gekeken.

Uiteindelijk kwamen we laat thuis en zijn we meteen naar bed gegaan, want we moesten alweer vroeg naar school.

Guus – in gastgezin bij Pyry Rautiainen

De wekker ging vandaag om 07:15 en ik ben gaan douchen en we hebben ontbeten.    Vandaag werden we gebracht door de moeder van Pyry, dus hoefden we niet echt op te schieten. Toen we op school kwamen namen we wat gratis koffie en thee wat klaar is gezet door de docenten in een kleine leuke plek met zitzakken en banken. De eerste les was AK. Vervolgens een tussen uur waarin we naar het muzieklokaal zijn gegaan en wat hebben gespeeld. Na het eten hadden we Fins, wiskunde en Engels.

Julia – in gastgezin bij Anni Martikainen

Wessel – in gastgezin bij Heidi Kemppainen
Op woensdag hadden we vijf uur les dus tot 16:00. We begonnen de dag met muziek wat ik heel erg leuk vond het 2e uur was health class waar ik deze keer gelukkig wel bij de les werd betrokken. Op het 3e en 4e uur had ik natuurkunde en geschiedenis waar de leraar alweer 75 minuten lang aan het woord was. We sloten de dag af met engels wat ik duidelijk het leukste vak vond hier in Finland. Na school zijn we met elkaar naar Anni’s huis gegaan, daar hebben we in de sauna en in een bubbelbad gezeten. We hebben bij haar ook de 1e helft van Ajax-Juventus gezien. Toen we uiteindelijk thuis kwamen ging ik gelijk naar bed, ik was bekaf.

Dagverslag 11-04-2019

Donderdag 11 april 2019

Lotte en Lina – in gastgezin bij Anni Petman

Jarne – in gastgezin bij Miika Savolaine
Donderdag was onze laatste echte schooldag. We stonden als gewoonlijk weer erg vroeg op ok naar school te gaan. Onze eerste les ging er snel voorbij. In het tweede uur zijn alle Nederlandse leerlingen bij elkaar gekomen om de leerdoelen te bespreken.

Na het tweede uur hebben we geluncht en zijn we naar het station gegaan. Vanaf het station zijn we naar Helsinki gegaan. Toen we aan kwamen hebben even door Helsinki gelopen en zijn we bij de president zijn huis geweest. Dit was erg dichtbij de plek waar onze bood naar suomelina vertrok. We zijn die middag naar het eiland Suomelinna geweest. Dit was erg leuk, want het was een mooie historische plek met een prachtig uitzicht. Toen we weer terug waren van het eiland in Helsinki zijn we met alle leerlingen naar de mcdonalds geweest. Daarna zijn we wezen winkelen en hebben wat souveniertjes gekocht.

We zouden daarna naar miika’s floorball wedstrijd gaan alleen wegen complicaties konden we niet. hebben er uiteindelijk een hele mooie reis door de omstreek aan overgehouden. We hebben uiteindelijk de dag afgesloten door met alle leerlingen uiteten te gaan bij Lappi. Dit was erg lekker.

Guus – in gastgezin bij Pyry Rautiainen
De wekker ging om 07:15 en toen zijn we naar school gebracht. We hadden maar 2 lessen. En na het eten zijn we met de trein naar Helsinki gegaan. Echt een mooie stad trouwens! Toen we in Helsinki waren zijn we naar de boot gelopen via een gitaarwinkel natuurlijk. Vervolgens zijn we met de boot naar het gegaan. We kregen een rondleiding van een aardige vrouw en we hebben een stuk over het eiland gelopen. De leerlingen zijn wel eerder weg gegaan om de stad nog even te kunnen zien. We besloten om naar de wedstrijd van Miika te gaan. we moesten alleen iets van 30 minuten met de metro, maar helaas konden we na een tijdje niet meer verder omdat er iemand was aangereden door een andere metro. Toen hebben we besloten om terug naar Helsinki te gaan, omdat we anders te laat zouden zijn voor het eten. Vervolgens moesten we iets van 45 minuten terug met het openbaar vervoer. We waren erg moe en Lina en ik zijn ook in slaap gevallen in de bus.   Het eten die avond was echt super lekker. Op de terugweg kwam Lina erachter dat ze haar OV-kaart kwijt was. Gelukkig kon ze die van Heidi krijgen en was iedereen veilig thuis gekomen.

Julia – in gastgezin bij Anni Martikainen

Wessel – in gastgezin bij Heidi Kemppainen
We begonnen vandaag weer erg vroeg aan de dag, deze keer maar 2 uurtjes omdat we de boot naar het eiland Suomenlinna moetsen halen en omdat we natuurlijk ook nog iets van Helsinki wilden zien. Helsinki was heel erg mooi, vlak voordat we op de plek kwamen waar de boot vertrok kwamen we op een groot plein met mooie gebouwen er omheen. Op het eiland was er een gids die alles erg goed kon vertellen en we hebben er erg mooie foto’s kunnen schieten. Om 20:00 hadden we afgesproken om te gaan eten in Lappi, een erg chique restaurant, waar we rendier hebben gegeten. Toen we thuis kwamen ben ik gelijk onder de dekens gekropen.

Dagverslag 12-04-2019

Vrijdag 12 april 2019

Lotte en Lina – in gastgezin bij Anni Petman

Jarne – in gastgezin bij Miika Savolainen

Guus – in gastgezin bij Pyry Rautiainen
Vanochtend zou de wekker om 07:15 moeten gaan, maar per ongeluk ging mijn wekker om 07:40. Ik ging dus opschieten, want ik werd opgehaald om 08:00 en ik moest nog van alles doen. Ik vond dat het wel erg stil was in het huis en kwam erachter dat Pyry zich ook had verslapen. Op de een of andere manier was ik op tijd gekomen en had ik alles mee. Toen hebben we nog even aan ons papier gewerkt en zijn we naar de les gegaan.

Julia – in gastgezin bij Anni Martikainen

Wessel – in gastgezin bij Heidi Kemppainen

De opbrengst van de reis.

1) Wat ons als eerste is opgevallen:

  • Er wordt geen verschil gemaakt in niveaus
  • Veel zelfstandigheid, in de lessen maar ook dat je je eigen rooster maakt
  • Alle toetsen zijn in dezelfde week, dus er zijn heel veel toetsen
  • Iedereen moet een laptop mee die ze in de les vaak gebruiken
  • Het jaar is opgedeeld in twee delen deze bestaan uit periodes aan het einde van iedere periode heb je een toetsweek. Als je begint met een nieuwe periode maak jezelf je een nieuwe rooster. Welke lessen ga je deze periode volgen en hoeveel?. Je bent helemaal vrij te kiezen wat je wilt.
  • Van ieder vak moet je 75 uur gehad hebben, dan pas mag je examen doen.
  • De leraren zeggen van als de kinderen willen leren zijn we er voor ze, zo niet dan moeten ze het zelf uitzoeken. Hierdoor hebben de kinderen veel vrijheid en soms misschien iets te veel want dan komen ze een half uur te laat en er word niks van gezegd. Er zijn dus geen consequenties.
  • Als je een toets niet haalt moet je de periode opnieuw doen, compensatie bestaat hier dus niet.
  • In de uren wordt eigenlijk alleen maar uitleg gegeven (geen opdrachten) maar toch luistert iedereen en maakt opdrachten.
  • Veel kinderen zitten alleen

2) Hoe ontstaat de motivatie?

We zijn erachter gekomen dat vrijheid/ zelfstandigheid (ownership) een grote rol speelt op Lumon Lukio. Zoals dat naar school gaan een keuze is van de leerlingen want ze kunnen ook meteen een opleiding doen. Dus door ze opties te geven hebben de leerlingen het gevoel dat ze eigen keuzes kunnen maken. Maar doordat de opties beperkt zijn is er niet teveel vrijheid.

Ook door die vrijheid hebben ze de motivatie om naar school te gaan. In Nederland is het een plicht om naar school te gaan, dus voelen de leerlingen zich gedwongen en is er een lek aan motivatie.

Ook in de lessen zie je het terug. De leraren in Finland zijn helemaal niet streng, ze hebben een begeleidende rol. De instelling hier is namelijk dat als de leerlingen niet de les verstoren is alles prima, op je telefoon appen of Netflix kijken mag allemaal. De leerlingen hebben dus de vrijheid om op te letten in de les, wat ook weer meer motivatie opwekt. In Nederland heeft de leraar een controlerende rol, ook al verstoor je niet de les maar zit je wel op je telefoon of ben je niet aan het opletten, je hebt de kans om eruit gestuurd te worden. Hierdoor ontstaat er een gebrek aan motivatie.

Wat ons opviel is dat je de taal leert met bepaalde onderwerpen. We vinden het heel goed om te zien hoe deze twee dingen gecombineerd worden, omdat je van beide dingen veel leert. Ook dit zorgt voor interesse en motivatie.

Bij Zweeds zijn 6 leerlingen. We doen een spel in het Zweeds, dan vertalen ze het naar het Fins, en voeren daarna een discussie in het Zweeds. Door de kleine groep kan de docent ons goed begeleiden zodat alles ook in het Zweeds blijft.

3) Hoe ontstaat er een goede sfeer?

Na elke les is 15 minuten pauze, dit is fijn na een lange les. Dan hebben ze even tijd voor hun zelf en hoef je niet meteen door. Zo hebben ze meer concentratie in de volgende les.
Bij Finse les is er een heel mooi lokaal met veel mogelijkheden om je te ontspannen. Dit is nog experimenteel.

In de pauze zijn er leraren met tennisballen, die je aanbieden een massage te geven. We vinden dit een bijzondere dienst.

Op woensdagen is er altijd gratis koffie. Iedereen was hier super enthousiast over en ik vind het ook een heel leuk concept, net als de massages. Het is namelijk niet veel moeite, maar het verandert de sfeer absoluut! Ook zorgt het ervoor dat iedereen optijd is, omdat ze koffie willen halen voor de les. Ik denk dat iets in deze richting makkelijk na te doen is voor bij ons.

Iets wat ik heel positief vind van deze school is dat de ontspanning zo belangrijk is. Ze hebben lange lessen maar ook veel pauzes en in die pauzes kunnen ze van alles doen. Er is een ping pong tafel en een tafelvoetbal tafel. Ook zijn door de hele school door verschillende zit plekken waar genoeg plek is voor iedereen. Ik denk dat iets als tafelvoetbal een haalbaar doel is en het kan een pauze een stuk leuker maken, ook al is er maar 1. (Side note: ze hadden een extra lange zodat veel mensen tegelijk kunnen spelen)

Ook viel het me op dat er een jongen met een handicap rondloopt op school. Hij wordt begeleid door een man die hem overal naartoe brengt en mee gaat naar de lessen. Ik denk dat in Nederland iemand zoals hij al snel naar een speciaal onderwijs gestuurd zou worden, terwijl hij blijkbaar alleen fysiek beperkt is. Ik vond het heel mooi om te zien hoe iedereen hem accepteert en niet bijvoorbeeld grapjes gaat maken.

Iets wat ik ook super tof vind: de linnen tassen. Iedereen heeft een linnen tas met “Lumon Lukio” erop en vanaf vandaag hebben wij ook 1! Ik denk dat iets simpels zoals deze tas een eenheid veroorzaakt. Een soort team waar iedereen bij hoort en dat is heel leuk om te zien. 1 van de studenten herinnerde mij aan het feit dat wij de doppers hebben, maar dat is toch anders, ook omdat alleen de eerste klassen ze hebben. Ik heb nu een tas met ‘Groningen university’ en ‘Lumon Lukio’ dus ik denk dat het tijd wordt voor de ‘werkman’ tas. Desnoods kan ik hem ontwerpen (;

Ook het gebouw zelf helpt met de sfeer. Er is veel licht en groen!

Door een goede sfeer en motivatie ontstaat er interesse en dus ook goeie lessen!!

Galerij

Reacties

Nog geen reacties


Reageer


Naam Email