Studiereis Leerlab Finland - april 2016

Samen op weg naar een professionele cultuur:
Vertrouwen – Vakmanschap – Verbinding

Met een groep van 13 nieuwsgierige, bevlogen onderwijsmensen van het Herbert Vissers College gaan we in Finland opzoek naar informatie en inspiratie. Om daarna met verwondering de kansen en mogelijkheden binnen de eigen school vanuit een ander perspectief te bezien en het Leerlab Curriculumbewust (Leerling2020) een nieuwe impuls te geven. Bob Hofman, organisator en Leerlab coach, kent als geen ander de waarde van zo’n gezamenlijke internationale onderwijskundige verkenning.

Bob werkt al vanaf 1994 samen met scholen in Helsinki, Vantaa en Espoo. Inmiddels werken zo’n 20 Finse scholen uit zijn netwerk samen met Nederlandse scholen.
We bezoeken twee scholen waar onderwijskundig leiderschap en een bijzondere visie op leren vorm geeft aan degelijk onderwijs dat aanzet tot verwondering. …

lees meer

Samen op weg naar een professionele cultuur:
Vertrouwen – Vakmanschap – Verbinding

Met een groep van 13 nieuwsgierige, bevlogen onderwijsmensen van het Herbert Vissers College gaan we in Finland opzoek naar informatie en inspiratie. Om daarna met verwondering de kansen en mogelijkheden binnen de eigen school vanuit een ander perspectief te bezien en het Leerlab Curriculumbewust (Leerling2020) een nieuwe impuls te geven. Bob Hofman, organisator en Leerlab coach, kent als geen ander de waarde van zo’n gezamenlijke internationale onderwijskundige verkenning.

Bob werkt al vanaf 1994 samen met scholen in Helsinki, Vantaa en Espoo. Inmiddels werken zo’n 20 Finse scholen uit zijn netwerk samen met Nederlandse scholen.
We bezoeken twee scholen waar onderwijskundig leiderschap en een bijzondere visie op leren vorm geeft aan degelijk onderwijs dat aanzet tot verwondering. Onderdompeling in een onderwijssituatie waar je aan het denken wordt gezet over het ontwerpen van eigentijds onderwijs; over het aanbieden van vakken, roosters, keuze voor leerlingen, zorg, differentiatie en professionaliteit.

Vertrouwen
Vertrouwen van leefgemeenschappen in scholen waar voor ieder kind een passende plek is. Vertrouwen in het zelfregulerend vermogen van scholen; onderwijsinspectie in Finland bestaat simpelweg niet. Kennismaken met scholen waar reflectie op eigen handelen en professionalisering een uitgangspunt is. “Differentiation is not a set of strategies; it’s the best learning environment for every child”.

Vakmanschap
Op onderzoek in Finland waar een ieder die in het onderwijs werkt tenminste een Master of Education heeft; waar intervisie en het integraal volgen van het leren en de ontwikkeling van ieder kind een gezamenlijke opdracht van elke schoolleider en alle docenten is. Een land waar docent een beroep is om trots op te zijn en waar op 100 nieuwe opleidingsplaatsen tot docent ruim 3000 kandidaten inschrijven. Maar ook een land om te bezoeken en samen na te denken over passend onderwijs en differentiatie.

Verbinden
Als je het Finse onderwijs in een woord zou moeten vangen, dan is dat “samen” – “It takes a community to raise a child”. In 65% van onze contact/lesuren, met ten minste 50% minder toetsen en voor minder geld voor onderwijs per kind wordt er kwalitatief uitstekend onderwijs geleverd. Door het geven van echte keuzes aan leerlingen over inhoud en organisatie ontstaat er eigenaarschap van leren en verbinding.

Verandering
Being in the top of PISA ranking makes it all the more remarkable that Finland is about to embark on one of the most radical education reform programmes ever undertaken by a nation state – scrapping traditional “teaching by subject” in favour of “teaching by topic”. “This is going to be a big change in education in Finland that we’re just beginning,” said Liisa Pohjolainen, who is in charge of youth and adult education in Helsinki – the capital city at the forefront of the reform programme.

Op studiereis dus naar een land dat actief vernieuwing in haar onderwijs voedt: “Finland schools: Subjects scrapped and replaced with ’topics’ as country reforms its education system” – een beweging die verankerd is in o.a. de Saunalahti school die we in deze week bezoeken. Wat een pracht kans om er samen in te duiken en uit te zoeken wat dit voor ons eigen onderwijs kan betekenen!

Wat vinden anderen?
Op de Finland pagina vindt u een overzicht van eerdere reizen naar Finland.
Deelnemers aan de september 2014 Finlandreis beschreven hier hun ervaringen.

En bedenk… According to one Finnish maxim, “There is no bad weather. Only inadequate clothing.”

verbergen
 


Bijeenkomsten

Startbijeenkomst dinsdag 15-03-2016 / Tijd: 15:00 - 17:00 uur
Locatie Beurtschipper, 200, 2152 LG, Nieuw Vennep

Reisgegevens

NaamStudiereis Leerlab Finland - april 2016
Vertrek 10-04-2016
Terugkomst13-04-2016
Aantal deelnemers 14
Kosten
Reisschema
DagVluchtnr.VertrekVanNaarAankomst
10-04-2016KL 116709:55AmsterdamHelsinki13:20
13-04-2016KL 117018:05HelsinkiAmsterdam19:40
Opmerkingen

Deze studiereis wordt georganiseerd vanuit Leerling2020.
De 13 deelnemers van het Herbert Vissers College uit Nieuw Vennep, onderdeel van het Leerlab curriculumbewustzijn gaan in Finland opzoek naar… (aanvullen).
De reis wordt georganiseerd en begeleid door Bob Hofman (ICT&E) – Bob is verbindend coach van de 7 scholen in het Leerlab Leerlingen eigenaar leerproces.

Reisprogramma
DatumOpmerkingen
10-04-2016

Zondag:
ye   
Verzamelen op Schiphol vertrekhal – 08:00 uur

fi   Aankomst hotel met bus 615 –> Hotel Sokos Presidentti, check in

Diner at Rosso Citykäytävä – Keskuskatu 6 – 18:30 uur – confirmed

11-04-2016

Maandag:
fi   Bezoek aan Lumon Lukio (VO),  Jari Koivisto (rector),
Adres: Urpiaisen Tie 4, Vanta
Klassenbezoeken Lumo Lukio

Reflectiebijeenkomst in themagroepen

Diner – Virgin Oil Co. Restaurant – Kaivopiha, Mannerheimintie 5 – 18:30- confirmed

12-04-2016

Dinsdag:
fi 
 Bezoek aan Saunalahti Koulu (PO), Hanna Sarakorpi (schoolleider) en Minna Weli (MT-lid)
Adres: Brinkinmäentie 1, Espoo

Middag – 14:30 bezoek aan Suomenlinna

Reflectiebijeenkomst in themagroepen

Diner bij Lappi – Annankatu 22 – Helsinki – 19:00 uur – to be confirmed

13-04-2016

Woensdag:
  Reflectiebijeenkomst, gezien, gedaan, geleerd, genoten – 09:00 – 11:00 uur.

Vrije tijd in Helsinki 11:00 –  14:30 uur
Vertrek naar vliegveld Vantaa Airport – 15:00 uur

Vliegen Vantaa Airport – 18:05 uur

  Aankomst in Nederland – 19:45 uur

Deelnemers
NaamSchoolLocatieBevestigd
vrouwAnna RebelHerbert Vissers CollegeNieuw-Vennepja
vrouwAnne-Marie GrimbergenHerbert Vissers CollegeNieuw-Vennepja
vrouwAnnelien JonkmanHerbert Vissers CollegeNieuw-Vennepja
vrouwElse-Marike KepelHerbert Vissers CollegeNieuw-Vennepja
manEvert-Jan OppelaarHerbert Vissers CollegeNieuw-Vennepja
manJohan SchultzHerbert Vissers CollegeNieuw-Vennepja
manJorick BollHerbert Vissers CollegeNieuw-Vennepja
manJos BartHerbert Vissers CollegeNieuw-Vennepja
manKoen KeunenHerbert Vissers CollegeNieuw-Vennepja
manLuc HilkensHerbert Vissers CollegeNieuw-Vennepja
vrouwMarjolein HoogendoornHerbert Vissers CollegeNieuw-Vennepja
manMartijn NoormanHerbert Vissers CollegeNieuw-Vennepja
manRomano de BockHerbert Vissers CollegeNieuw-Vennepja
Organisatoren
MBob HofmanICT & EDieren
Reisverslag
Handige links


Wiki


Galerij