ICT&E  /  peerScholar  /  VCPS Pilot – Formatief leren in de kunstvakken

VCPS Pilot – Formatief leren in de kunstvakken

Doel van de pilot

Het geven en ontvangen van (peer)feedback is een krachtig instrument in leren; zowel de gever als ontvanger feedback groeien in hun reflectievaardigheden en kunnen de kwaliteit van hun leeropbrengst verhogen.
Samen met een aantal leden van de Vereniging CultuurProfielScholen (VCPS) zijn we een pilot ‘Formatief leren in de kunstvakken’ gestart. We willen van en met leren door te doen en zelf ervaren hoe feedback als krachtig instrument in het kunst- en cultuuronderwijs kan worden ingezet. De opbrengst van de pilot komt ten goede aan alle scholen van het VCPS-netwerk.

Opzet van de pilot

Samen met de docenten van de deelnemende scholen, die daadwerkelijk met peerScholar aan de slag gaan, organiseren we drietal voorbereidende bijeenkomsten (zie ook tijdpad).
Tijdens die bijeenkomsten ontwerpen we een haalbare reflectieopdracht die, in een te overzien tijdpad (4-6 weken in de periode ferbuari-maart 2020), door de leerlingen van de scholen kan worden uitgevoerd.

De opdracht, een voor de onderbouw en een voor de bovenbouw, werken we uit in een of leerdoelen, benoemen succescriteria en gebruiken zo mogelijk een rubric.
We eindigen met een evaluatie om de waarde van het proces en de ‘lessons learned’ vast te stellen.

PeerScholar

PeerScholar is een web-based tool die je kunt gebruiken om leerlingen te laten reflecteren op het eigen en elkaars werk. Daarna krijgen de leerlingen de gelegenheid om de ontvangen feedback op hun eigen werk te gebruiken om dat werk te verbeteren. Het verwerken van de feedback wordt dus onderdeel van het leerproces. De leerling oefent het geven van feedback, maar krijgt door het doornemen van het werk van peers ook meer inzicht in de kwaliteit van het eigen werkstuk: een dubbel leereffect.

Daarnaast wordt dat inzicht nog een vergroot doordat de leerling ook feedback van anderen binnenkrijgt. Omdat de leerling de feedback weer gebruikt om het eigen werkstuk te verbeteren is de motivatie om daadwerkelijk de feedback goed door te nemen veel groter: dat levert namelijk direct voordeel op: een beter eindresultaat. Hier vind je een handige gebruiksaanwijzing voor peerScholar in een wikiwijs.

Ondersteuning.

De uitvoering van de pilot wordt ondersteund door:
Astrid Rass – VCPS
Edien Lammers – VCPS
Bob Hofman – peerScholar Nederland / Europa
Prof. Steve Joordens – University of Toronto – bedenker van peerScholar
Vanuit Canada heeft professor Steve Joordens, tijdens onze studiereis naar Canada in april 2018, aangeven ons met raad en daad te willen bij staan bij het inzetten van peerScholar binnen het domein ‘Arts & Culture’.

Tijdpad.

Dinsdag 2 april 2019 – 10.00 – 12.30 uur – bijeenkomst 0 – verkenning formatief leren
Dinsdag 3 oktober  2019 – 10.00 – 12.30 uur – bijeenkomst 1 – ontwerpbijeenkomst
Dinsdag 4 februari 2020 – 14.00 – 17.00 uur – bijeenkomst 2 – definitieve opdracht vaststellen

Uitvoering van de peerScholaropdacht; we maken twee aparte opdrachten, een voor de onderbouw en een de bovenbouw:

  • Maandag 10 februari t/m zondag 1 maart
    • Create phase – leerlingen maken de opdracht in peerScholar
    • Let op: in deze periode valt er 1 week voorjaarsvakantie!
    • peerScholar is tijdens die week gewoon open 🙂
  • Maandag 02 maart t/m zondag 15 maart
    • Reflect phase – leerlingen geven feedback op het werk van drie andere leerlingen
  • Maandag 16 maart t/m zondag 29 maart
    • Review & Revise phase – de ontvangen feedback wordt verwerkt en gebruikt voor het verbetere van de opdracht

Donderdag 2 april 2020 –  14.30 – 17.00 uur – Bijeenkomst 3 – Evaluatie en terugblik

Deelnemende scholen

De volgende scholen hebben tot nu toe deelgenomen aan de voorbereidende bijeenkomsten:

  • Arte College
  • Coornhert Lyceum
  • Dr. Nassau College, locatie Quintus
  • ECL
  • Eligant Lyceum
  • Esdal College
  • Gerrit van der Veen College
  • H.N. Werkman Stadslyceum
  • Harens Lyceum
  • Hendrik Pierson College
  • Het Erasmus
  • Jacob-Roelandslyceum
  • Lentiz Flora college
  • Lyceum Schöndeln
  • Meander College
  • Montessori Lyceum Amsterdam
  • Montessori Lyceum Groningen
  • Montessoricollege Nijmegen
  • NSG Groenewoud
  • O.R.S. Lek & Linge
  • Oosterlicht College
  • PENTA College CSG Jacob van Liesveldt
  • SSgN
  • Stedelijk Lyceum loc. Kottenpark
  • Titus Brandsmalyceum

Om definitief met een klas te kunnen deelnemen aan de peerScholaropdracht in de ‘Pilot formatief leren in de kunstvakken’ (onderbouw of bovenbouw) dient u zich met onderstaand formulier op te gegeven:

Opgeven voor de pilotopdracht in peerScholar

VCPS Pilot - Formatief leren in de kunstvakken

Een moment geduld aub.

 


Reacties

Ingeborg Abrahamse

Ik weet nog niet of we de peerscholaropdracht in de onder of bovenbouw doen.
Groeten Ingeborg

Geplaatst op: 15 januari 2020 om 13:21

Reageer


Naam Email