Canada Formatief - Verkennen en Verwonderen

Canada

Het land van onbegrensde mogelijkheden en volop onderwijs innovaties; een land waar we als Nederlanders zo nauw mee verbonden zijn.

Als vervolg van de studiereis naar Canada in 2019, bieden we in 2021, opnieuw in samenwerking met de Stichting Carmelcollege twee studiereizen naar Ontario, Canada aan:

Reis 1.  ‘Verkennen en Verwonderen‘ – van 17 – 24 april 2021.
Reis 2.  ‘Verdiepen en Verbinden’ van 25 april – 1 mei 2021.

Op vrijdag 18 september organiseren we van 12:30 – 17:00 uur voor beide groepen een bijeenkomst op het Etty Hillesum Lyceum in Deventer.

Beide reizen worden georganiseerd door ICT&E (Dieren) en begeleid door Bob Hofman en Christel Wolterinck, …

lees meer

Canada

Het land van onbegrensde mogelijkheden en volop onderwijs innovaties; een land waar we als Nederlanders zo nauw mee verbonden zijn.

Als vervolg van de studiereis naar Canada in 2019, bieden we in 2021, opnieuw in samenwerking met de Stichting Carmelcollege twee studiereizen naar Ontario, Canada aan:

Reis 1.  ‘Verkennen en Verwonderen‘ – van 17 – 24 april 2021.
Reis 2.  ‘Verdiepen en Verbinden’ van 25 april – 1 mei 2021.

Op vrijdag 18 september organiseren we van 12:30 – 17:00 uur voor beide groepen een bijeenkomst op het Etty Hillesum Lyceum in Deventer.

Beide reizen worden georganiseerd door ICT&E (Dieren) en begeleid door Bob Hofman en Christel Wolterinck, SG Marianum, Groenlo.

Van toetscultuur naar formatieve cultuur

In 2016 wilden de  vijf scholen in het leerlab Formatief meer de nadruk leggen op de persoonlijke groei van leerlingen. Aan de start van het leerlab in 2016 was het verminderen van de toetsdruk een uitgesproken wens. “We willen meer tijd besteden aan leren, begeleiden en inspireren.” De interesse in formatief leren is de afgelopen paar jaar enorm gegroeid. Precies in de tijd dat het leerlab hiermee startte.
Formatief leren betekent dat de docent doelgericht bezig is met de ontwikkeling van de individuele leerling en het zichtbaar maken daarvan. De leerlabscholen zijn gaan werken vanuit het feed up, feedback, feed forward-model. De leerling leert:
– te werken met leerdoelen en succescriteria (feed up)
– samen met de docent en medeleerlingen te reflecteren op de inhoud van het leren (feedback).
– om samen te bekijken of en met welke leerstrategieën het gestelde doel gehaald is. Om daarna samen te bepalen de volgende stappen zijn (feed forward).

“Door volgens dit principe te werk te gaan, krijg je als docent inzicht waar de leerling staat in zijn leerproces en kun je inspelen op wat een leerling nodig heeft. Maar ook de leerling zelf ontwikkelt inzicht in zijn eigen leren. Dit model vormt ook de basis van onze mentor- en oudergesprekken”, zegt docent Liene Selten van Hooghuis Heesch.

De formatieve spiraal

Als opbrengst van twee jaar samenwerken ontwikkelde het leerlab een model voor de groei van formatief toetsen naar een formatieve cultuur; de formatieve spiraal.
Het begint vaak met een eerste formatieve toet in de klas begint. Wil je verder komen? Dan is het belangrijk om met collega’s samen te werken en als school een eenduidige visie en gemeenschappelijke taal te ontwikkelen over dit onderwerp. Als je als team docenten formatief wilt werken, krijgt uiteindelijk de hele school hiermee te maken.

  1. Formatief toetsen is tussentijds vaststellen in hoeverre een leerling zijn leerdoelen heeft behaald. Je wilt weten wat de leerling al kan en nodig heeft om zijn leerdoel te behalen. Als je formatief toetst, geef je geen cijfer maar ‘constructive feedback’ aan de leerling, of de leerlingen aan elkaar middels peerfeedback.
  2. Formatief leren is een cyclisch leerproces dat bestaat uit de volgende onderdelen: leerdoelen bepalen, succescriteria benoemen, reflecteren en feedback geven en formatieve evaluatie.
  3. Formatief werken is bijna hetzelfde als formatief leren. Het enige verschil: je doet het niet alleen in de klas, maar samen met je collega’s. Bijvoorbeeld met team docenten van een jaarlaag; internationaal wordt dan de term ‘Professional Learning Team (PLT)’ of een ‘Professional Learning Community (PLC)’ gebruikt.
  4. Formatieve cultuur: op een school met een formatieve cultuur werkt iedereen formatief. De schoolorganisatie zorgt ervoor dat er tijd en ruimte is om dit te kunnen doen. Formatief werken is dan van zelfsprekend geworden.

Formatieve praatplaat

In een school met een formatieve cultuur wordt formatief geleerd en gewerkt. Door de leerlingen, door docenten, door team- en schoolleiders en ouders.
Samen is er een duidelijk plan voor onderwijsontwikkeling gemaakt aan de hand van de kernvraag: ‘wat kun jij bijdragen aan het behalen van de gezamenlijk gestelde doelen?’
Een plan met vier onderliggende vragen:

  1. Waar willen we naar toe?
  2. Hoe weten we dat we er zijn?
  3. Waar staan we nu?
  4. Wat doen we om dat te bereiken?

Om alles wat bij het beantwoorden van deze vragen een rol speelt zichtbaar te maken, ontwikkelden Michel van Ast en Bob Hofman op basis van de formatieve spiraal een ‘Praatplaat Formatieve Cultuur‘.
Geen vast gepind model, maar een open uitnodiging om letterlijk met elkaar om de tafel te gaan en te praten over ‘Hoe gaan we samen op weg? Bij die vraag inspireren de schoolbezoeken in Canada enorm.
Bij het Halton Dictrict School Board, is de ‘Formative Placemat’ de onderlegger bij de gesprekken over het opzetten en vormgeven van deze reis, met als motto ‘Verkennen en Vewonderen’.

Verkennen en verwonderen. 

In de voorbereidende bijeenkomst(en) vragen we de deelnemers om leerdoelen voor de eigen school uit te werken, zodat we gericht in Canada op zoek kunnen naar de juiste inspirerende leeromgeving. Niet om daar de kant en klare oplossingen te vinden, maar op basis van dialoog verdere stappen in, voor en met je school uit te werken. Verwondering onstaat immers niet vanzelf, die moet je voeden.
Met deelname aan deze studiereis krijg je dus niet alleen inspirerende voorbeelden te zien, maar bouw je samen aan concrete vervolgstappen in je eigen school en draagt bij aan het duurzaam inweven van formatief binnen de Stichting Carmelcollege.

Er zijn op deze studiereis nog zeven plaatsen beschikbaar; een unieke kans om je met anderen te verkennen en verwonderen!

verbergen
 

Inschrijven

Canada Formatief 2020 - Verkennen en Verwonderen

Ik heb de aandachtspunten voor deze reis onder het kopje 'Opmerkingen' op deze webpagina gelezen.

Een moment geduld aub.

Bijeenkomsten

Startbijeenkomst vrijdag 05-06-2020 / Tijd: 14:00 - 16:30 uur
Locatie Videoconference via Teams (Je ontvangt via de mail een uitnodiging)

Reisgegevens

NaamCanada Formatief - Verkennen en Verwonderen
Vertrek 17-04-2021
Terugkomst24-04-2021
Aantal deelnemers 22
Kosten€ 2.595,- op basis van een 2-persoonskamer.
Reisschema
DagVluchtnr.VertrekVanNaarAankomst
10-10-2020volgt
17-10-2020volgt
Opmerkingen

Deelnemers dragen zelf zorg voor een reis- en/of annuleringsverzekering. Deze studiereis geldt als een zakelijke reis, uw privé reisverzekering dekt deze niet, uw werkgever dient voor u een reis- en/of annuleringsverzekering af te sluiten.

Met het verzenden van het inschrijfformulier gaat u en/of uw werkgever een betalingsverplichting voor de vermelde reissom aan.

De vluchten worden uitgevoerd door de KLM; de reis is inclusief het vervoer in Canada.

De reis wordt aangeboden op basis van overnachting in een 2-persoonskamer* en is inclusief ontbijt, lunch en diner**.

* De meerprijs van een 1-persoonskamer ligt rond de € 450,- en wordt na afloop van de reis op basis van de werkelijke kosten verrekend.
** Het diner van woensdag 30 oktober is voor eigen rekening, i.v.m. wisselende locaties van de middagactiviteit.

Denk je aan een reisstekker / adaptor voor Canada??

Reisprogramma
DatumOpmerkingen
17-04-2021

Zaterdag

   08:00 uur: verzamelen Schiphol vertrekhal 2.
   09:45 uur: vlucht KL0691 vertrekt uit Nederland. (o.v.)
  11:40 uur: aankomst Toronto, Canada.
   13:00 uur: ophalen busjes.
   14:00 uur: vertrek naar Niagara on the Lake.
   17:00 uur: check in at the Marriott on the Falls hotel.
  19:00 uur: Real Niagara burgers.

 

18-04-2021

Zondag

    08:30 uur: breakfast and check out.
    10:00 uur: Niagara ‘Behind the Falls (lopen).
    12:30 uur: vertrek vanaf hotel naar Niagara on the Lake, lunch op eigen gelegenheid.
    15:00 uur: winetour at Pellars Vineyard.
    19:00 uur: dinner near Niagara

19-04-2021

Maandag

    08:30 uur: breakfast and check out.
    10:00 uur: vertrek richting lake Simcoe.
    12:30 uur: light lunch.
    14:00 uur: aankomst bij Anita Townsend.
    17:00 uur: ‘Traditional Canadian Thanksgiving dinner’.
    19:30 uur: vertrek naar hotel in Scarborough.

20-04-2021

Dinsdag

   09:00 uur: vertrek naar University of Toronto, Scarborough Campus. (Alle bagage mee in busjes).
   10:00 uur: professional Learning Session ‘Towards a Formative Culture – Advanced Learning Technologies Lab – Masterclass door Prof. Steve Joordens.
   12:30 uur: lunch op de UTSC Campus.
   13:15 uur: werkbijeenkomst in carrouselmodel; aan de slag met onze leervragen.
   15:30 uur: feedback van groepen en evaluatie.
   16:30 uur: borrelen en ‘Maple syrup pancake adventure’ – UTSC, Rex Den.
   19.15 uur: vertrek naar hotel in Bronte  Aankomst 20.30 uur.

21-04-2021

Woensdag

   08:30 – 10:30 uur: professional Learning Session – Verdiepende workshop in Formative Assessment in het schoolsysteem van Canada door Halton District School Board en principals.
   10:30 tot 16:00 uur: schoolbezoeken in Halton District, onderdompelen en kennis maken met docenten en schoolleiders.
   18:30 uur – dinner.
   Avond: hotel in Bronte

22-04-2021

Donderdag

   08:30 tot 16:00 uur: schoolbezoeken in Halton District, onderdompelen en kennis maken met docenten en schoolleiders.
   16:30 tot 19:30 uur: reflectiebijeenkomst met Canadese partners op een van de scholen.
   avond: hotel in Bronte

23-04-2021

Vrijdag

   08:00 uur: ontbijt en check out. (Alle bagage mee in busjes).
   09:00 uur: evaluatiebijeenkomst met deelnemers op een school.
   12:00 uur: lunch.
   13:30 uur: vertrek naar Toronto
  15:00 uur: inchecken Eaton Chelsea Toronto, 33 Gerrard Street West.
   15:30 uur: enjoy Toronto!
   19:30 uur: dinner bij Hendriks,  218 Yonge St, Toronto

24-04-2021

Zaterdag

   09:30 uur: vertrek te voet, op ontdekking in Toronto.
   10:00 uur: bezoek aan CN Tower
   
11:00 uur: vrije tijd in Toronto, lunch / dinner op eigen gelegenheid.
   18.30 uur: verzamelen in hotel
   19:30 uur: aankomst op het vliegveld van Toronto.
   22:55 uur: vertrek met KL696 van Toronto naar Amsterdam (o.v.)

Deelnemers
NaamSchoolLocatieBevestigd
vrouwChristina Wubs Bonhoeffer CollegeEnschedeja
manSjabbo SmedesBonhoeffer CollegeEnschedeja
vrouwOznur DemirkolBonhoeffer CollegeEnschedeja
vrouwAafke ElschotBonhoeffer CollegeEnschedeja
vrouwWendy BessembindersAugustinianumEindhovenja
manMarc van DongenAugustinianumEindhovenja
vrouwDaisy BockenAugustinianumEindhovenja
manFlorian AllaartAugustinianumEindhovenja
manDaniel JacobsAugustinianumEindhovenja
manDennis BakkerTwents Carmel CollegeOldenzaalja
manFabian Van HouwelingenTwents Carmel CollegeOldenzaalja
vrouwCathelijne PapeEtty Hillesum LyceumDeventerja
vrouwAnneke VerschutEtty Hillesum LyceumDeventerja
vrouwYvonne ZweverinkEtty Hillesum LyceumDeventerja
vrouwLaura HulshofEtty Hillesum LyceumDeventerja
manOpenOpenOpennee
vrouwOpenOpenOpennee
manOpenOpenOpennee
vrouwOpenOpenOpennee
manOpenOpenOpennee
vrouwOpenOpenOpennee
vrouwOpenOpenOpennee
Organisatoren
MBob HofmanICT&EDieren
VChristel WolterinckSG MarianumGroenlo
Reisverslag
Nog geen reisverslag beschikbaar
Handige links


Wiki


Galerij
Nog geen galerij beschikbaar