ICT&E / GTP – Learning Circ…

GTP – Learning Circles – 2007 / 2008

 

Suriname Algemeen PO/SO

Het voortraject
Suriname – Ver weg en toch dichtbij!!

Lionsschool video 2008

Afsluiting
Afsluiting van de Learning Circle in Arnhem en Paramaribo(Foto’s Festina Lente)

 Learning Circle feest in Paramaribo.
Het feest is op 15 mei aangekondigd in “De ware tijd’ (artikel van Bart Vanduyver)

Paramaribo – Het Bureau Speciaal Onderwijs heeft twee maanden lang kinderen uit het Speciaal Onderwijs (SO) laten meewerken aan het ICT-project Learning Circle.

In dit project konden de kinderen uit het speciaal onderwijs, onderwijs voor kinderen met een geestelijke of een lichamelijke beperking, kennis en ervaringen uitwisselen via het internet met leerlingen van Nederlandse basisscholen. Ter afsluiting van het Learning Circle-project hebben de kinderen uit de SO-scholen geoefend om een muziekpresentatie uit te voeren om het project in de media te brengen.

“Kinderen uit het Speciaal Onderwijs hebben niet zo veel mogelijkheden om met internet bezig te zijn, daarom hebben we dit ICT-project met hun gedaan”, vertelt Maureen Pocorni, muziekbegeleidster van het Bureau Speciaal Onderwijs. “Via het internet hebben de kinderen geleerd hoe kinderen uit Nederland leven en hebben de kinderen uit Nederland geleerd hoe het leven in Suriname is. De communicatie verliep via mails.”

Foto’s Betty Burgos.    

 

(V)SO en PO in een Learning Circle?
Onderwijs heeft tot doel kinderen te vormen en voor te bereiden op hun toekomst in de 21e eeuw. ICT bij uitstek biedt kinderen uit het regulier- en speciaal onderwijs de kans om samen te leren. Met het samenwerken van PO en (V)SO scholen ontstaat een leergemeenschap waar, met de juiste aanpassing, een beperking niets meer uitmaakt. Een ‘gemengde Learning Circle SO-PO’ is niets meer en minder dan een afspiegeling van de werkelijke wereld om ons heen. In een Engelstalig Learning Circle project tussen scholen uit Nederland en het Midden-Oosten noemden de scholen dit ‘ United beyond our Diversities’.
De praktijk laat zien dat kinderen en jongeren die (internationaal) samenwerken moeiteloos barrières slechten die volwassen als drempel voor samenwerkend leren hebben bedacht.
De partners in de Learning Circle Nederland-Suriname willen dat als vertrekpunt nemen.

Train-de-Trainer’ in Suriname
Schoolbezoeken en een gezamenlijk trainingsdag vinden plaats in Paramaribo in december 2007.
Tijdens de scholingsdagen worden i.o. met de deelnemers de thema’s binnen de uit te voeren Learning Circle vastgesteld.

Studieweek in Paramaribo
– Vertrek vanaf Schiphol: zaterdag 12 januari 2008
– Terug op Schiphol: zondag 20 januari 2008

Contactpersonen Suriname
Mw. Miriam Weekers (coördinator traject Suriname)
Mw. Angela Rensch
Mw. Irene Hewitt

Contactpersonen Nederland
Dhr. Nico Teunissen (coördinator traject Nederland)
Dhr. Bob Hofman (ICT&E)

Sponsor
Deze Learning Circle wordt mede mogelijk gemaakt door een bijdrage van de Provincie Gelderland, afdeling EZ en Onderwijs en Kennisnet

De project ondersteunende links staan in het rechtermenu.

 

LC VO Generation 2.0

Generation 2.0
The present generation of students are heavy Internet users compare to their teachers. Use of the Internet is a part of their daily routine. It’s integrated into their daily communication habits, they live on-line and use all kinds of web 2.0 tools to connect, live virtual social lives and learn together.

Link to Learning Circle website pages

How does web 2.0 impact on their lives, way of thinking and communicating?
How can we improve the education using web 2.0 tools?
Do new Internet tools require usage of new teaching methods?


These are the open questions which set the context for this Circle.
We want to learn by doing and create an international group of learners (age 15-17): the ‘Generation 2.0’.
The Learning Circle will enroll in a Wiki and we invite the participating students and teachers to use a wide range of web 2.0 tools.
A Webconferencing room will be provided, so students from Generation 2.0 in The Netherlands, Ukraine, Latvia and Macedonia are able to connect, learn and work together.
Merging  the inquiry based research approach into the didactical process of Learning Circle will enrich LC content and develop students’ higher-order thinking skills.
The end result, the Learning Circles summaries, will help us to better understand ‘Generation 2.0’
Maybe we can even say that we offer a new and rich Learning Circle 2.0.

The Learning Circle theme is ‘Generation 2.0’
The research questions (posted in the Wiki in phase 3) can be related to those topics:

Digital divide
– availability of web 2.0 tools in different countries, rural zones
– Local differences, global similarities

Flash Mob and other activities
(flash mob is a large group of people who assemble suddenly in a public place, do something unusual for a brief period of time, then quickly disperse)
 Influence of Internet/web 2.0 on social life of youth
– Sub-culture
– International language of web 2.0 users

Web 2.0 Life style
– Music
– Food
– Virtual places to be
– Health and Internet
– Communication: advantages and disadvantages of podcasts, vodcasts and wodcasts
– Freedom in the Net threat or opportunity
– Internet Addiction: myths or reality?

Virtual and real future
– virtual schools/ education online
– Global challenges and our near future
– development of tools and technologies

Facilitation
During the Learning Circles two facilitators will focus on both quantity and quality of the Circle work.
– Are the participants keeping track / timeline?
– Quality of introduction, questions, research, answers and summaries.

Have fun and join the Generation 2.0 Circle

Ukraine
.
In the past 2 years many schools in the Ukraine have enrolled in Intel’s training program ‘teaching for the future’ , which helped to combine ICT projects and inquiry based learning approach in project work.
http://www.intel.com/education/teach

LC Deutsch Algemein

Der Learning Circle mit als Thema ´21e Jahrhunderts´ ist für Schüler mit 1-2 Jahren Deutschunterricht in Realschule oder Gymnasium geeignet.
Verständigungssprache ist Deutsch.

Ausgangspunkte Learning Circle
Die Fragen in der 2. und 3. Woche beziehen sich auf das Thema 21e Jahrhunderts
Die Fragestellung der Teilnehmer zum Thema 21e Jahrhunderts könnte folgende Bereiche umfassen:
Ferien, Jobs, Familie, Natur, Kultur, Musik, Wohnumgebung, Schule, Freizeit, Technologie, Klima, Verkehr. Und alles anderes was Ihr Spaß macht.

Beurteilung/Lernziele:
Keine einheitliche Beurteilung.
Unterschieden wird zwischen fachspezifischen und fachübergreifenden Lernzielen.
Empfehlung zur Lehrzeit: eine Kontaktstunde pro Woche.
Ein halber Tag sollte eingeplant werden für  Forschung zum Thema etc.
Gemeinsamer Abschluss: über die Gestaltung denken wir noch nach.

MVS – 2008