Expeditie Corlear 4 Oeganda 2012-13 – Reisverslag

Update
Projectleider Ronald Schaefer heeft zaterdagavond 6 april 21:00 uur kort telefonisch contact met het team gehad. Het gaat heel erg goed, iedereen in goede doen, bomen geplant en gesport met gehandicapte kinderen. Internet is erg lastig bereikbaar; foto’s en verslagen volgen zo snel mogelijk.
Volg het team ook via:
Donderdag 11 april
Vrijdag 12 april
Woensdag 3 april 2013
Vandaag moesten wij al om half 7 op school zijn. Om kwart voor 7 vertrokken wij van school richting Schiphol. Na het uitzwaaien van onze ouders gingen we een kijkje nemen in de winkels op Schiphol. Het vliegtuig vertrok om 11 uur. We hebben een reis gehad zonder problemen. Na een tussenstop in Rwanda kwamen we veilig in Entebbe aan. Meteen merkten wij de verschillen tussen de landen bv.: de mensen en de geur. Nadat we onze koffers van de band hebben gehaald, ontmoetten wij Alex (buschauffeur)  en Barbara (onze gids). We gingen naar het Sunset Motel. Het zag er netjes uit en de mensen waren beleefd. Nadat we iets hadden gedronken, waren we erg moe dus gingen we snel slapen.
Donderdag 4 april 2013
Na een lekker nachtje geslapen te hebben, gingen we met de bus naar de hoofdstad: Kampala. Onderweg hebben we boodschappen gedaan en al veel gezien. We namen een kijkje in bakkerij BBROOD. Daar hebben we informatie gekregen van Max (de broer van Kiki) en ook gezellig geluncht. Daarna zijn we door gegaan naar Nkokonjeru en door de lange busrit kregen we al veel indruk. Wat ons opviel was dat iedereen je aankijkt en naar je zwaait want het is erg bijzonder dat we blank zijn. We zijn onderweg nog gestopt bij een markt. Dat was niet echt hygiënisch. Toen gingen we weer door en zijn we gestopt om 2000 bomen te kopen. Toen kwamen we op ons terrein bij The Little Sisters. Het zag erg goed uit en boven verwachting. Het eten kost wel veel tijd want we moeten het op een houtvuurtje doen , snijden etc. Maar het is wel erg lekker.
Daarna hebben ze 2000 bomen gekocht en ingeladen met het Team. Daarvoor moest natuurlijk een contract getekend worden en even een groepsfoto bij de bomen! Om vervolgens de busrit te maken naar Nkokonjeru. Ze zijn daar naar de markt geweest om eten te kopen voor de avondmaaltijd.
Top
Ze overnachten in Nkokonjeru bij “Little Sisters of St Francis”. Een afbeelding van de zusters:
Vrijdag 5 april 2013
We moesten vanochtend al om 8 uur aan het ontbijt zitten. We hadden broodjes van Bake for Life. Daarna gingen we naar het terrein van Bake for Life, waar gehandicapten, ex-kindsoldaten, weeskinderen etc. wonen. We kregen een rondleiding en begonnen toen aan het schilderen van een klaslokaal voor gehandicapten. We hebben daar veel bijzondere mensen gezien. Toen gingen we lunchen en daarna naar het ziekenhuis. Het ziekenhuis is heel anders dan in Nederland. Opmerking uit de groep: ‘’Ik beval nog liever op de straat, dan in de bevalkamer van dat ziekenhuis’’. De zuster was erg blij met de spullen die we meebrachten. Daarna liepen we door naar de basisschool en maakten we kennis met de directeur van de school. We mochten een kijkje nemen in de klas en zelf meedoen. Ze zaten daar met 86 leerlingen van 11 t/m 16 jaar. Er wordt daar heel anders les gegeven maar wel erg leerzaam. Toen moesten Friso en Sanne ook een les geven in hun vak. Sanne gaf vingergymnastiek en Friso een lesje Nederlands. Toen hebben we daar ook spullen weg gegeven. Ook deden we hoofd, schouder, knie en teen voor de klas. Toen we weg gingen kwamen we toevallig langs een veld waar veel kinderen aan het sporten waren. We hebben gezellig mee gedaan. Toen hebben we wat gedronken bij Sunny Bar. Toen zijn we weer naar huis gegaan om te koken. Dit keer stond er kip op het menu. We mochten deze kippen zelf slachten. Dat was erg heftig, maar wel een bloederige ervaring. ’s Avonds hebben we de kip heerlijk opgegeten en een spelletje gespeeld. Op tijd naar bed gegaan (12 uur) om de volgende dag fit moesten zijn.
Zaterdag 6 april 2013
Dit keer moesten we om half 8 al aan het ontbijt zitten, om daarna ons grote project 2000 bomen planten uit te voeren. Het was erg vermoeiend en het duurde lang. Toen hebben we lekker geluncht en zo meteen gaan we een sportevent organiseren bij het terrein van Bake for Life met de gehandicapte kinderen.
Ajuus!
Zondag 7 april 2013
Vandaag is de busreis van Nkokonjeru gemaakt naar Jinja. Op het programma stond ook een bodabodatrip en het bezoeken van een waterval. Coach Sanne Berculo laat via SMS weten dat het goed gaat met het team. Internet is nog steeds erg lastig. Via de Facebookpagina van het team zijn wat foto’s geplaatst. Ze beloven snel meer… als er goed internet gevonden wordt :)
Maandag 8 April 2013
Vandaag was een relax dagje. We konden lekker uitslapen en kregen een lekker ontbijt met ei en fruit. Toen zijn we naar de Nijl geweest, voor een tochtje met de boot. We zijn daarna wezen lunchen in Jinja bij Flavours. Ook hebben we souveniers gekocht voor alle lieve mensen thuis. Daarna zijn we met z’n allen weer terug naar het Nile River Camp en hebben we lekker middagje niets gedaan en gechilld bij het zwembad. ’s Avonds hebben we genoten van een mooie zonsondergang bij de Nijl. We hebben lekker gebarbecued en natuurlijk de avond afgesloten met kampvuur en een potje of heel veel weerwolven.
Dinsdag 9 april 2013
Vandaag hadden we weer een drukkere dag. We hebben eerst ontbeten en moesten gelijk onze tas inpakken voor het vertrek naar Tororo. Maar eerst hebben we een huisje van binnen bezocht. We hebben gekeken hoe de mensen daar leefden. Het is heel anders dan in Nederland. Daarna zijn we door gegaan naar een weverij. Je kon zien hoe kleden etc. werden geweven. Alles werd met de hand gedaan en een kleed duurt 5 dagen om te maken. Toen zijn we weer de bus ingegaan richting Tororo. We hebben onderweg boodschappen gedaan en zijn daarna wezen picknicken in het bos. Toen Friso uit de bus stapte met een tasje kwamen er ineens van alle kanten grote apen aanzetten. Friso zat gelijk weer in het busje… We hebben geluncht met allerlei soorten koekjes. Toen hebben we nog een uurtje in de bus gezeten en kwamen we aan op bestemming. We hebben een mooi hotel, hier kunnen we ons goed voorbereiden voor de laatste paar zware dagen. Hierna zijn we naar het Bake for Life college gegaan. Hier kregen we een rondleiding en hadden we eindelijk internet om ons stukje op internet te zetten. Na een heerlijk buffet sluiten we de avond natuurlijk weer af met een potje weerwolven.
Woensdag 10 april 2013
Donderdag 11 april 2013
Vrijdag 12 april 2013
Toen kwamen we aan op de laatste dag. We vertrokken al vroeg uit Tororo om naar Kampala te gaan. We hebben daar geluncht en zijn toen door gegaan naar Entebbe. In Entebbe hebben we nog lekker gezwommen en gezellig pizza gegeten. Om elf uur ’s avonds vertrok ons vliegtuig al weer terug naar Nederland.

Iedereen heeft het erg naar zijn/haar zin gehad. Het was een leuke ervaring en ook erg gezellig met de groep! We hebben onze doelen allemaal behaald en veel geld opgehaald voor Bake for Life. Ze zijn hier erg blij mee!