ICT&E / Reizen / 2019 / Finland 2019

Eigenaarschap van Leren

Eigenaarschap van leren Vertrouwen – Vakmanschap – Verbinding

Met een groep van 20 nieuwsgierige, bevlogen onderwijsmensen uit verschillende scholen gaan we in Finland op zoek naar informatie en inspiratie rondom het thema 'Eigenaarschap van leren'.  Deze studiereis is geïnitieerd door de schoolleiding, docenten en leerlingen van het H.N. Werkman Stadslyceum uit Groningen die al eerder met ICT&E op studiereis naar Schotland en Canada gingen.

Bob werkt al vanaf 1994 samen met scholen in Helsinki, Vantaa en Espoo. Inmiddels werken zo’n 20 Finse scholen uit zijn netwerk samen met Nederlandse scholen.

De leerlingen van het H.N. Werkman Stadslyceum die mee gaan op deze reis, gaan een week in Finland naar school en verblijven in een homestay.

Met de docenten bezoeken 2-3 scholen waar 'eigenaarschap van leren' aan de basis ligt van [...] lees meer

Eigenaarschap van leren
Vertrouwen – Vakmanschap – Verbinding

Met een groep van 20 nieuwsgierige, bevlogen onderwijsmensen uit verschillende scholen gaan we in Finland op zoek naar informatie en inspiratie rondom het thema ‘Eigenaarschap van leren’.  Deze studiereis is geïnitieerd door de schoolleiding, docenten en leerlingen van het H.N. Werkman Stadslyceum uit Groningen die al eerder met ICT&E op studiereis naar Schotland en Canada gingen.

Bob werkt al vanaf 1994 samen met scholen in Helsinki, Vantaa en Espoo. Inmiddels werken zo’n 20 Finse scholen uit zijn netwerk samen met Nederlandse scholen.

De leerlingen van het H.N. Werkman Stadslyceum die mee gaan op deze reis, gaan een week in Finland naar school en verblijven in een homestay.

Met de docenten bezoeken 2-3 scholen waar ‘eigenaarschap van leren’ aan de basis ligt van het leren. Onderdompeling in een onderwijssituatie waar je aan het denken wordt gezet over het ontwerpen van eigentijds onderwijs; over het aanbieden van vakken, roosters, keuze voor leerlingen die bijdragen aan eigenaarschap, vaardigheden en het leren van ‘regie over eigen leren’.

Vertrouwen
Vertrouwen van leefgemeenschappen in scholen waar voor ieder kind een passende plek is. Vertrouwen in het zelfregulerend vermogen van scholen; onderwijsinspectie in Finland bestaat simpelweg niet. Kennismaken met scholen waar reflectie op eigen handelen en professionalisering een uitgangspunt is. “Differentiation is not a set of strategies; it’s the best learning environment for every child”.

Vakmanschap
Op onderzoek in Finland waar eenieder die in het onderwijs werkt tenminste een Master of Education heeft; waar intervisie en het integraal volgen van het leren en de ontwikkeling van ieder kind een gezamenlijke opdracht van elke schoolleider en alle docenten is. Een land waar docent een beroep is om trots op te zijn en waar op 100 nieuwe opleidingsplaatsen tot docent ruim 3000 kandidaten inschrijven.

Verbinden
Als je het Finse onderwijs in een woord zou moeten vangen, dan is dat ‘samen’ – “It takes a community to raise a child”. In 65% van onze contact/lesuren, met ten minste 50% minder toetsen en voor minder geld voor onderwijs per kind wordt er kwalitatief uitstekend onderwijs geleverd. Door het geven van echte keuzes aan leerlingen over inhoud en organisatie ontstaat er eigenaarschap van leren en verbinding.

Wat vinden anderen?
Hier vindt u een overzicht van eerdere reizen naar Finland.
Deelnemers aan de april 2016 leerlab studiereis van het Herbert Vissers College beschreven hier hun ervaringen.

Eigenaarschap van leren.
Ook de wijze van invulling van het programma van deze studiereis is ‘walk the talk’: in twee ronden nemen de deelnemers het voortouw bij het opzetten en invullen van het programma, immers daar ligt de kern van het succes van deze studiereis. Dus vooraf met elkaar de leerdoelen voor deze studiereis formuleren en heel helder aangeven hoe deze te bereiken. Bob gaat dan in zijn netwerk in Finland op zoek naar die scholen, organisaties en mensen die een waardevolle bron met kennis en ervaring van ‘eigenaarschap’ in de zoektocht naar eigenaarschap zijn.

Oh, ja…. according to one Finnish maxim, “There is no bad weather; only inadequate clothing”.

verbergen
 

Inschrijven

Inschrijfformulier Finland april 2019

Een moment geduld aub.

Bijeenkomsten

Startbijeenkomst donderdag 15-11-2018 / Tijd: volgt
Locatie Nieuwe Sint Jansstraat 11 9711 VG Groningen

Reisgegevens

NaamEigenaarschap van Leren
Vertrek 07-04-2019
Terugkomst12-04-2019
Aantal deelnemers 20
Kosten1995,-
Opmerkingen
Reisprogramma
Nog geen gegevens bekend
Deelnemers
NaamSchoolLocatieBevestigd
manDocent 1H.N. Werkman StadslyceumGroningenja
manDocent 2H.N. Werkman StadslyceumGroningenja
manDocent 3H.N. Werkman StadslyceumGroningenja
manDocent 4H.N. Werkman StadslyceumGroningenja
vrouwDocent 5H.N. Werkman StadslyceumGroningenja
vrouwDocent 6H.N. Werkman StadslyceumGroningenja
vrouwDocent 7H.N. Werkman StadslyceumGroningenja
vrouwDocent 8H.N. Werkman StadslyceumGroningenja
manGereserveerd 1OpenHilversumnee
vrouwGereserveerd 2OpenHilversumnee
manOpen 1Open-nee
vrouwOpen 2Open-nee
manOpen 3Open-nee
vrouwOpen 4Open-nee
manOpen 5Open-nee
vrouwOpen 6Open-nee
manOpen 7Open-nee
vrouwOpen 8Open-nee
manOpen 9Open-nee
manOpen 10Open-nee
manLeerling 1H.N. Werkman StadslyceumGroningenja
manLeerling 2H.N. Werkman StadslyceumGroningenja
vrouwLeerling 3H.N. Werkman StadslyceumGroningenja
vrouwLeerling 4H.N. Werkman StadslyceumGroningenja
Organisatoren
MBob HofmanICT&EDieren
Reisverslag
Nog geen reisverslag beschikbaar
Handige links


Wiki
Galerij
Nog geen galerij beschikbaar