ICT&E / Reizen / 2018 / Schotland – Curricu…

Schotland - Curriculum.nu - Maart 2018

Begin 2018 starten in Nederland 9 ontwikkelteams, bestaande uit leraren en schoolleiders uit het voortgezet onderwijs met de ontwikkeling van een nieuw curriculum. We zijn hier allen over geïnformeerd o.a. via de website www.curriculum.nu. In verschillende stappen beantwoorden de teams de vraag wat leerlingen zouden moeten kennen en kunnen, wat er tot het onderwijscurriculum zou moeten behoren. De afgelopen maanden zijn scholen, schoolleiders en docenten meegenomen in dit proces. Een vergelijkbaar proces heeft zich in Schotland al voltrokken. ICT&E organiseert deze reis en geeft u de unieke kans om te onderzoeken wat we van de Schotten kunnen leren en wat we zeker niet moeten overnemen! Het Schotse Curriculum for Excellence (CfE) richt zich op leerlingen van 3 tot en met 18 jaar. Het is een breed curriculum dat zich richt op leren, leven en werken. Het curriculum omvat alle ervaringen om deze vaardigheden te ontwikkelen. Samenvattend stelt het CfE dat ‘Het 3-18 curriculum een voorwaarts gericht, samenhangend curriculum is dat Schotse kinderen en jongeren toerust met d [...] lees meer

Begin 2018 starten in Nederland 9 ontwikkelteams, bestaande uit leraren en schoolleiders uit het voortgezet onderwijs met de ontwikkeling van een nieuw curriculum. We zijn hier allen over geïnformeerd o.a. via de website www.curriculum.nu.

In verschillende stappen beantwoorden de teams de vraag wat leerlingen zouden moeten kennen en kunnen, wat er tot het onderwijscurriculum zou moeten behoren. De afgelopen maanden zijn scholen, schoolleiders en docenten meegenomen in dit proces. Een vergelijkbaar proces heeft zich in Schotland al voltrokken. ICT&E organiseert deze reis en geeft u de unieke kans om te onderzoeken wat we van de Schotten kunnen leren en wat we zeker niet moeten overnemen!

Het Schotse Curriculum for Excellence (CfE) richt zich op leerlingen van 3 tot en met 18 jaar. Het is een breed curriculum dat zich richt op leren, leven en werken. Het curriculum omvat alle ervaringen om deze vaardigheden te ontwikkelen. Samenvattend stelt het CfE dat ‘Het 3-18 curriculum een voorwaarts gericht, samenhangend curriculum is dat Schotse kinderen en jongeren toerust met de kennis, vaardigheden en attitudes die zij nodig hebben voor leven in de 21e eeuw.

Het curriculum in Schotland, Curriculum for Excellence, is in 2009 vastgesteld. Dit curriculum is gericht op vaardigheden die in vier rubrieken zijn verdeeld:
• Successful learners (succesvolle ‘leerders’),
• Confident individuals (zelfverzekerde individuen),
• Responsible citizens (verantwoordelijke burgers)
• Effective contributors (effectieve bijdragers).

 

Tijdens de schoolbezoeken gaan we samen op zoek naar de kennis en de opgedane ervaring van Schotland en werken samen aan de vertaling naar de Nederlandse aanpak met ontwikkelscholen en ontwikkelteams en wat dat voor uw school kan betekenen.

De reis is bestemd voor schoolleiders, bestuurders, teamleiders en docenten. We gaan in gesprek met leidinggevenden, docenten, leerlingen en voeren het professionele gesprek met elkaar: ‘Wat betekent dit voor ons onderwijs, wat betekent dit voor mijn school, wat betekent dit voor mijn rol?’ Samen stellen we ons lerend op in deze reis naar een nieuw curriculum.

Het programma is in ontwikkeling. We bezoeken gericht 3 scholen, we laten ons begeleiden door een professional die vanaf de start betrokken is geweest bij het Curriculum for Excellence. We delen kennis met elkaar, gaan op zoek naar antwoorden en uiteraard zorgen we voor een aangenaam verblijf in dit mooie stukje Europa.

Op een rijtje:

  • Doelgroep: bestuurders, schoolleiders, teamleiders, docenten.
  • Datum: vertrek zondag 18 maart, retour donderdagochtend 22 maart
  • Op 15 februari organiseren we een startbijeenkomst voor alle deelnemers.
  • Prijs: € 1695,= ( inclusief startbijeenkomst, vlucht, verblijf 1-persoonskamer, vervoer, maaltijden, scholenbezoek).
  • Reisleiding: Bob Hofman en Gert ten Hove.
  • De reis gaat door bij een deelname van 20 deelnemers.
verbergen
 

Inschrijven

Inschrijfformulier Schotland - november 2018

Een moment geduld aub.

Bijeenkomsten

Startbijeenkomst donderdag 15-02-2018 / Tijd: 14:30 - 17:00 uur
Locatie Paladijnenweg 101, 3813 DC Amersfoort.

Reisgegevens

NaamSchotland - Curriculum.nu - Maart 2018
Vertrek 18-03-2018
Terugkomst22-03-2018
Aantal deelnemers 16
Kosten€ 1695,-
Reisschema
DagVluchtnr.VertrekVanNaarAankomst
18-03-2018KLM KL128112:15 uurAmsterdamEdinburgh12:45 uur
22-03-2018KLM KL128213:25 uur EdinburghAmsterdam15:55 uur
Opmerkingen

Met deze vragen, geformuleerd tijdens de startbijeenkomst, gaan we op reis:

Designing a new curriculum:

  • Starting a new curriculum: where does it start where does it ends? What was the role of teachers in designing a new curriculum? Which process was necessary in the schools to start a new curriculum, and how did the process started?
  • Personalised learning is the main theme in Holland: What about personalised learning ( ownership for a student) in the Scottish system.
  • What is the role of technology in the new curriculum.
  • Will there be a next step in curriculum design?
  • The transition from primary to secondary: is there a form of continuous learning?
  • In Holland the focus is “cognitive”, in Scotland the focus seems to be on skills. How did you ensure a good balance between skills and knowledge?
  • Do you pay attention to the hidden curriculum for values?
  • Will there be a final exam at the end of the curriculum? How do you maintain and guarantee the level for students once they are leaving school.
  • Tests: formative or summative?

Students:

  • What about the motivation of a Scottish student in general.
  • What is the influence of a student on the curriculum or the content of the lessons?

Professional attitude:

  • Has there been a change from professional expert in a discipline to a counselor who is able to motivate and to guide a student.
  • Did the new curriculum had an affect on the cooperation between professionals?
  • Which teachers’ competencies are required for the new curriculum (CfE) and how are they developed? (instructor- didactic coaching- curricular awareness-
  • Can you describe a typical workday of a teacher?
  • How did you make the transition from ‘teaching for the test’ to ‘lifelong learning’?

Leadership

  • What about the role of the principal, what is essential in creating a new curriculum for a school leader.
  • How to deal as a leader with resistance to change a new curriculum?

Higher education

  • How are schools for secondary schools preparing their students/pupils for successful studying in higher education?
    • What on the contents link school curriculum with university themes?
    • What on the process level of preparing academic skills?
    • What on the process level of preparing future study and labour market orientation?
    • What kind of relations do schools have with universities?
    • teacher-teacher relations between SE-HE? Content driven?
    • school leader – manager SE-HE? Process / organisation driven?
    • Policy level: long term agreements on co-operations?
  • How do schools benefit from the university outreach programs?

Will schools and universities in Scotland be interested in a kind of exchange programs with dutch university-schoolnetworks?

Reisprogramma
DatumOpmerkingen
18-03-2018

Zondag.

  • Vertrek uit Amsterdam naar Edinburgh – verzamelen in vertrekhal 2 – 10:30 uur
  • Check-in bij Ocean Apartments **** – 2 Western Harbour, Midway, Leith, Edinburgh, EH6 6PN,
  • Guided Silver Whisky Tour of Edinburgh’s Scotch Whisky Experience.
  • Diner
19-03-2018

Maandag.

  • Ochtend:
    • gezamenlijke start – kenmerken ‘Curriculum for Excellence’ – onder leiding van onderwijsexpert uit Schotland
    • kijkwijzer – zet eens een andere bril op!
  • Middag: schoolbezoek
  • Avond: diner
20-03-2018

Dinsdag.

  • Ochtend: schoolbezoek
  • Middag: schoolbezoek
  • Avond: diner
21-03-2018

Woensdag.

  • Ochtend: schoolbezoek
  • Middag:
    • reflectie onder leiding van expert ‘Curriculum for Excellence’
    • wat nemen we mee, wat laten we achter?
    • vertaalslag naar uw eigen organisatie
  • Avond: afscheidsdiner ‘Schotland moet je proeven!’
22-03-2018

Donderdag.

  • Terugvlucht naar Amsterdam
Deelnemers
NaamSchoolLocatieBevestigd
manTom VersteegVan der Capellen SG / OOZZwolleja
manThijs Jan v/d LeijFarel CollegeAmersfoortja
manErik RuiterFarel CollegeAmersfoortja
manRemon BrinkCorlaer CollegeNijkerkja
manPeter van MontfransCorlaer CollegeNijkerkja
vrouwAngela van EsSt. JosephLeidenja
manBas PijnappelVisser 't Hooft LyceumLeidenja
manKasper HeestermanH.N. Werkman StadslyceumGroningenja
manWim de VriesH.N. Werkman StadslyceumGroningenja
vrouwArianne BlikH.N. Werkman StadslyceumGroningenja
manRobert de VriesH.N. Werkman StadslyceumGroningenja
manCors WesterdijkCVO 't Gooi - Savornin LohmanHilversumja
vrouwGrace de HaartComenius CollegeHilversumja
manPieter BoermanUT TwenteEnschedeja
vrouwJosine ter MeerCSG Het Noordik - AlmeloAlmeloja
vrouwLaura ten BuurenCSG Het Noordik - AlmeloAlmeloja
Organisatoren
MBob HofmanICT&EDieren
MGert ten HoveCSG Het NoordikAlmelo
Reisverslag
Handige links


Wiki
Galerij