ICT&E / Reizen / Canada / Canada – Cultuur…

Canada - Studiereis Cultuur Profiel Scholen - April 2018

Canada, het land van onbegrensde mogelijkheden en volop onderwijs innovaties; een land waar we als Nederlanders zo nauw mee verbonden zijn.

De docenten uit het VCPS-leernetwerk Internationalisering in een cultuurprofiel hebben in samenwerking met het NIVO-netwerk (Nuffic) een studiereis in de steigers gezet. We gaan naar Toronto, Canada van 14-22 april 2018; de reis wordt begeleid door Bob Hofman (ICT&E) De reis zal gericht zijn op creativiteit en kunst in het onderwijs, gepersonaliseerd leren en eigenaarschap en cultuurprofilering. Het doel van de reis is o.a. de buitenlandse reizen van de scholen omzetten naar een internationaliseringsactiviteit/cultuuractiviteit die ingebed is in het curriculum. Deze reis naar Canada geldt [...] lees meer

Canada, het land van onbegrensde mogelijkheden en volop onderwijs innovaties; een land waar we als Nederlanders zo nauw mee verbonden zijn.

De docenten uit het VCPS-leernetwerk Internationalisering in een cultuurprofiel hebben in samenwerking met het NIVO-netwerk (Nuffic) een studiereis in de steigers gezet.
We gaan naar Toronto, Canada van 14-22 april 2018; de reis wordt begeleid door Bob Hofman (ICT&E)

De reis zal gericht zijn op creativiteit en kunst in het onderwijs, gepersonaliseerd leren en eigenaarschap en cultuurprofilering. Het doel van de reis is o.a. de buitenlandse reizen van de scholen omzetten naar een internationaliseringsactiviteit/cultuuractiviteit die ingebed is in het curriculum. Deze reis naar Canada geldt als voorbeeld van zo’n reis. We nemen ook leerlingen mee om hen als ambassadeurs van dergelijke reizen te laten optreden. Reizen, waarbij gepersonaliseerd leren en eigenaarschap van het leren het uitgangspunt is.

We bezoeken 3 scholen bezoeken die op een bijzondere manier hun kunstprofiel hebben vormgegeven en volop ontwikkeling doormaken wat betreft bovengenoemde thema’s. In de bijlage kunt u het raamwerk van de reis lezen, de verdere invulling zal worden gedaan met de deelnemers. Een belangrijke vraag die we met elkaar willen verkennen is hoe leerlingen, bv bij een buitenlandreis, meer vanuit eigen vraag en eigenaarschap een expeditie kunnen inrichten. De reis is gericht op het professionaliseren van docenten en schoolleiders en bovenal op het contextrijk leren van leerlingen.

Het wordt dus een studiereis die we samen met de deelnemers vormgeven; ideeën voor verdere invulling kunnen zijn:

  • Een studiedag over gepersonaliseerd leren in samenwerking met het Advanced Technology Learning lab (UTSC), waarbij middels peer learning en peer assessment van en met elkaar geleerd wordt.
  • Het profiel Cultuur als vakoverstijgend domein de context maken voor het aanleren en toepassen van Future Skills (directe link naar Michael Fullans deep learning en ‘whole system change’
  • Ontwikkelen en gesprekken over het aanscherpen van een kunst en cultuurprofiel.
  • Schoolbezoeken aan scholen met een vergelijkbaar Cultuur profiel
  • Op zoek naar ‘leerling eigenaar leerproces’ weten dat het stellen van eigen leerdoelen, reflectie op het eigen leren en op basis van die reflectie keuzes kunnen maken bijdraagt aan ‘diep leren’
  • Een uitdieping van het domein ‘kunst en cultuur’ als rijke context voor
  • Draaiboek maken voor een cultuurreis die verankerd is in het curriculum en waarbij gepersonaliseerd leren voorop staat (versie voor docenten en versie voor/door leerlingen)
  • Draaiboek maken hoe andere vakken kunnen bijdragen per leerjaar

De scholen waarmee we contact hebben gelegd bij de eerste verkenning:

  1. York Region District School Board – Unionville High School – Arts Unionville program
  2. Toronto District School Board – Claude Watson School for the Arts – Middle en High School
  3. In het Halton District, 50 km ten westen van Toronto, ‘the Specialist High Skills Major (SHSM) programs

Universiteit van Toronto – Peer Learning en peer assessment as Learning (optioneel)

Het team van Professor Steve Joordens nodigt ons uit voor een prachtige dag aan de Universiteit van Toronto. Om te luisteren, te leren en te verdiepen in Formative Assessment en de methodiek van peer learning en peer assessment in peerScholar.

Wat is peerScholar?
peerScholar is een innovatief online onderwijsinstrument, dat leerlingen ondersteunt in samen werken, leren en reflecteren. Docenten kunnen op een unieke manier vakinhoudelijke én vakoverstijgende opdrachten en toetsen aanbieden. In peerScholar kan de docent naar eigen inzicht opdrachten maken, bestaande opdrachten gebruiken en de beoordelingscriteria instellen. Zo wordt het eenvoudig om te differentiëren, materiaal te delen en het leren digitaal te volgen. Leerlingen doorlopen peerScholar in drie fasen: creëren, beoordelen en reviseren. Daarbij geven en ontvangen leerlingen feedback op elkaars werk. Dat zorgt voor meer kennis, betere reflectievaardigheden en leren van de aanpak van een ander.


Kosten en subsidie

De reis is all-inclusive: hotel op basis van verblijf 2-persoonskamer, ontbijt, lunch en diner (excl. alcoholische drankjes), vervoer met vliegtuig, vervoer ter plaatse etc.
Kortom: de reis wordt helemaal verzorgd. Ook de kosten van het bezoeken van scholen zijn inbegrepen.
De prijs van deelname aan de studiereis bedraagt € 2.650,-; voor leerlingen van we nu uit van een prijs van € 960,- op basis van een homestay bij Canadese leerlingen.

Deze studiereis past uitstekend in de nieuwe IPV Subsidie. Deze nieuwe subsidieregeling komt in de plaats komt van Vios.
IPV staat voor Internationalisering in het primair en voortgezet onderwijs. In de IPV-regeling (Internationalisering Po en Vo) staat het verwerven van internationale competenties centraal.
U dient deze subsidie als school zelf aan te vragen, meer informatie vindt u op de website van Nuffic – IPV

 

verbergen
 

Inschrijven
Een moment geduld aub.

Met het verzenden van dit inschrijfformulier bevestigt u uw deelname en ontvangt een factuur met een betalingstermijn van 3o dagen. In geval van verhindering kunt u tot 31 dagen voor vertrek kosteloos een vervanger van uw school aanmelden. Voor een reis- en annuleringsverzekering dient u via uw school zelf zorg te dragen. (Uw particuliere verzekering is voor deze studiereis niet geldig!)


Bijeenkomsten

Startbijeenkomst dinsdag 10-10-2017 / Tijd: 14:30 - 17:00 uur
Locatie Kromme Nieuwegracht 66, 3512 HL Utrecht

Reisgegevens

NaamCanada - Studiereis Cultuur Profiel Scholen - April 2018
Vertrek 14-04-2018
Terugkomst22-04-2018
Aantal deelnemers 24
Kosten€ 2.650,-
Reisschema
DagVluchtnr.VertrekVanNaarAankomst
14-04-2018KL069113:30AmsterdamToronto15:40
22-04-2018KL069218:20TorontoAmsterdam07:15*
Opmerkingen
Reisprogramma
DatumOpmerkingen
14-04-2018

De indeling van deze studiereis is een indicatie; het definitieve programma wordt samen met de deelnemers ingevuld.

Zaterdag – KLM – vliegen naar Toronto, hotel in centrum van de stad

15-04-2018

Zondag – kennismaken met Anita Townsend, presentatie kern onderwijs in Canada, stad verkennen.

16-04-2018

Maandag – bezoek aan YRDSB – dag in de school

17-04-2018

Dinsdag – bezoek aan TDSB – dag in school

18-04-2018

Woensdag – Bezoek aan culturele instelling – ’s middag naar Halton – HDSB – opzet Arts en Culture program

19-04-2018

Donderdag – ochtend een school in Halton – middag Niagara watervallen – Niagara on the lake

20-04-2018

Vrijdag – ochtend schoolbezoek of culturele instelling – middag afronding en terugblik met Anita – terugreis naar Toronto, afscheidsdiner

21-04-2018

Zaterdag – ochtend in de stad, laatste koopjes, middag vertrek luchthaven, vroege avond vliegen met KLM naar Amsterdam.

22-04-2018

Zondagmorgen – aankomst op Schiphol

Deelnemers
NaamSchoolLocatieBevestigd
vrouwHanneke BleijsJacob-RoelandslyceumBoxtelja
vrouwKyra MelskensJacob-RoelandslyceumBoxtelja
vrouwMariska Rufi RGO MiddelharnisMiddelharnisja
manArie CovéRGO MiddelharnisMiddelharnisja
vrouwRoxane Touw RGO MiddelharnisMiddelharnisja
manHenri Boer Montessori Lyceum Groningen (Zernike College)Groningenja
vrouwIngeborg AbrahamseMontessori Lyceum Groningen (Zernike College)Groningenja
vrouwAnouk LagcherScholengemeenschap LelystadLelystadja
manRuud CherminStedelijke Scholengemeenschap NijmegenNijmegenja
manToon Robben Stedelijke Scholengemeenschap NijmegenNijmegenja
vrouwSophie Pouwels Stedelijke Scholengemeenschap NijmegenNijmegenja
manGerhard OostenBaudartius CollegeZutphenja
vrouwJoske van ZomerenBaudartius CollegeZutphenja
manLeerling 1Baudartius CollegeZutphennee
vrouwLeerling 2Baudartius CollegeZutphennee
vrouwAnnemieke VroonhofEerste Christelijk LyceumHaarlemja
Organisatoren
MBob HofmanICT&EDieren
VAstrid RassVCPSTer Apel
Reisverslag
Nog geen reisverslag beschikbaar
Handige links


Wiki
Galerij
Nog geen galerij beschikbaar