ICT&E / Reizen / 2017 / Finland – School…

Finland - School of Education - april 2017

Samen op weg naar een professionele organisatie: Vertrouwen – Vakmanschap – Verbinding Met een groep van 13 nieuwsgierige, bevlogen schoolopleiders gaan we in Finland samen op zoek naar informatie en inspiratie. Om daarna de kansen en mogelijkheden binnen de eigen school vanuit een ander perspectief te bezien en samen het opleiden van nieuwe docenten een krachtige impuls te geven. Bob Hofman, organisator en inhoudelijk begeleider, kent als geen ander de waarde van zo'n gezamenlijke internationale onderwijskundige verkenning. Bob werkt al vanaf 1994 samen met scholen en universiteiten in Finland. We bezoeken de lerarenopleiding van de Helsinki University en de Viikki Academic school waar het opleiden voor docenten een kerntaak is. Onderdompeling in een onderwijssituatie waar je aan het denken wordt gezet over het ontwerpen van eigentijds onderwijs; over het aanbieden van vakken, roosters, keuze voor leerlingen, zorg, differentiatie en professionaliteit. Vertrouwen Vertrouwen van leefgemeenschappen in scholen waar voor ieder kind een passende plek is. Vertrouwen in het zelfregulerend vermogen van scholen; onderwijsinspectie in Finland [...] lees meer

Samen op weg naar een professionele organisatie:
Vertrouwen – Vakmanschap – Verbinding

Met een groep van 13 nieuwsgierige, bevlogen schoolopleiders gaan we in Finland samen op zoek naar informatie en inspiratie. Om daarna de kansen en mogelijkheden binnen de eigen school vanuit een ander perspectief te bezien en samen het opleiden van nieuwe docenten een krachtige impuls te geven. Bob Hofman, organisator en inhoudelijk begeleider, kent als geen ander de waarde van zo’n gezamenlijke internationale onderwijskundige verkenning.

Bob werkt al vanaf 1994 samen met scholen en universiteiten in Finland.
We bezoeken de lerarenopleiding van de Helsinki University en de Viikki Academic school waar het opleiden voor docenten een kerntaak is. Onderdompeling in een onderwijssituatie waar je aan het denken wordt gezet over het ontwerpen van eigentijds onderwijs; over het aanbieden van vakken, roosters, keuze voor leerlingen, zorg, differentiatie en professionaliteit.

Vertrouwen
Vertrouwen van leefgemeenschappen in scholen waar voor ieder kind een passende plek is. Vertrouwen in het zelfregulerend vermogen van scholen; onderwijsinspectie in Finland bestaat simpelweg niet. Kennismaken met scholen waar reflectie op eigen handelen en professionalisering een uitgangspunt is. “Differentiation is not a set of strategies; it’s the best learning environment for every child”.

Vakmanschap
Op onderzoek in Finland waar een ieder die in het onderwijs werkt tenminste een Master of Education heeft; waar intervisie en het integraal volgen van het leren en de ontwikkeling van ieder kind een gezamenlijke opdracht van elke schoolleider en alle docenten is. Een land waar docent een beroep is om trots op te zijn en waar op 100 nieuwe opleidingsplaatsen tot docent ruim 3000 kandidaten inschrijven. Maar ook een land om te bezoeken en samen na te denken over passend onderwijs en differentiatie.

Verbinden
Als je het Finse onderwijs in een woord zou moeten vangen, dan is dat ‘samen’ – “It takes a community to raise a child”. In 65% van onze contact/lesuren, met ten minste 50% minder toetsen en voor minder geld voor onderwijs per kind wordt er kwalitatief uitstekend onderwijs geleverd. Door het geven van echte keuzes aan leerlingen over inhoud en organisatie ontstaat er eigenaarschap van leren en verbinding.

Verandering
“Being in the top of PISA ranking makes it all the more remarkable that Finland is about to embark on one of the most radical education reform programs ever undertaken by a nation state – scrapping traditional ‘teaching by subject’ in favor of ‘teaching by topic’. This is going to be a big change in education in Finland that we’re just beginning”, said Liisa Pohjolainen, who is in charge of youth and adult education in Helsinki – the capital city at the forefront of the reform program.

Tot slot
En bedenk… According to one Finnish maxim, “There is no bad weather; only inadequate clothing”.

verbergen
 

Inschrijven

De inschrijving is open tot 26 februari 2017

Inschrijfformulier Finland School of education april 2017

Een moment geduld aub.

Bijeenkomsten

Startbijeenkomst zondag 09-04-2017 / Tijd: 17:30 uur
Locatie Hotel Presidentti, Helsinki, Finland

Reisgegevens

NaamFinland - School of Education - april 2017
Vertrek 09-04-2017
Terugkomst12-04-2017
Aantal deelnemers 13
Kostenn.v.t.
Reisschema
DagVluchtnr.VertrekVanNaarAankomst
09-04-2017KL116709:50AmsterdamHelsinki13:15
12-04-2017KL117018:15HelsinkiAmsterdam19:45
Opmerkingen

Questions we take to the University:

Selection procedure
In Finland you use a selection procedure to select student who may enter the master. Can you describe this procedure?
1.       What is the purpose of the selection procedure?
2.       What are the phases of the procedure?
3.       What are the criteria upon which you select students?
4.       Which (assessment)instruments do you use to measure to what extent de aspirant student meets the criteria?
5.       How are these instruments developed?
6.       Are these instrument grounded in theory and research?
 
Curriculum
We have noticed that your curriculum differs substantially from our curriculum in the Netherlands. In the attachment you can find a figure that presents our curriculum at the university and at the polytechnic university. Can you give an overview of your curriculum, and your vision on how students learn the profession of a teacher, following the question below?
1.       What subject do the students follow?
2.       What is the proportion in the curriculum between content knowledge, didactics (pedagogical content knowledge), knowledge of learning and pedagogy.
3.       How do you organize practical experience or apprenticeship in the curriculum?
4.       What kind of exercises go with the apprenticeship?
5.       The curriculum is different for both class teachers and subject teachers. What are the specific differences between those two?
6.       We read in reports that the teacher training program is ‘research-oriented’. What does this mean?
7.       How do you think a research-oriented attitude at students is enhanced best?
8.       In the Netherlands students experience a discrepancy between theory and practice. Do Finnish students experiences this discrepancy too? How does the Finnish curriculum tackle this challenge?

Differences between pupils
1.       How do the students learn to recognize the level of students and how to respond to that?
2.       What does differentiation look like in the class room and how are students prepared for this?
3.       How are teachers, who will teach newly arrived migrant students, trained to teach?

Apprenticeship, assessment and examination
1.       How do you measure your students’ progress?
2.       How do your students demonstrate their abilities? How are students assessed on this? Do you assess according to competences?
3.       What are the internships like?
4.       What do the students have to do during their internship?
5.       How is the accompaniment of students from teacher training?
6.       What does the collaboration with the training schools look like?
7.       What kind of assessment forms are there for the internship?
8.       Could we maybe see an example of those assessment forms?

Teachers’ life-long learning
1.       What roll does the teacher training play in the continuing education and training of teachers?
2.       Is there a special program for teachers that are just beginning? In the Netherlands 16% of teachers that are just beginning quit within five years. Is this also something that occurs in Finland? How do schools retain teacher for the profession?
3.       What is the added value of being university educated? Are there any cons? What issues does the teacher training experience? What about the attractiveness of the profession?

And these are the questions we take to Viikki Teacher Training School:

Coordination and organization of the apprenticeship
In Finnish and Dutch teacher training programs the apprenticeship in school is an important part of the whole program. We are interested in how the tasks that come along with apprenticeship and the cooperation between university and schools are organized in Finland. The following questions explicate our interests in detail.

  1. Do you have a coordinator for matching the number of students with the available apprenticeship places? Is this coordinator staff member of the university or the school.
  2. Do you take personal characteristics of student into account when dispersing student over schools. If yes, which characteristics do you take into account.
  3. By who are students in their apprenticeship tutored and monitored? And how is the cooperation between university and school organized in this respect?
  4. Are tutors and mentors educated or trained in their tutor and/or mentor activities?
  5. Can you describe what kind of learning activities do tutors or mentors undertake with students? how frequently? At university or at school?  Individual or group activities?

Apprenticeship, assessment and examination

  1. How do you measure your students’ progress?
  2. How do your students demonstrate their abilities? How are students assessed on this? Do you assess according to competences?
  3. What are the internships like?
  4. What do the students have to do during their internship?
  5. How is the accompaniment of students from teacher training?
  6. What does the collaboration with the university look like?
  7. What kind of assessment forms are there for the internship?
  8. Could we maybe see an example of those assessment forms?

Teachers’ life-long learning

  1. What roll do the teacher training schools play in the continuing education and training of teachers?
  2. Is there a special program for teachers that are just beginning? In the Netherlands 16% of teachers that are just beginning quit within five years. Is this also something that occurs in Finland? How do schools retain teacher for the profession?
  3. What is the added value of being university educated? Are there any cons? What issues does the teacher training experience? What about the attractiveness of the profession?

Quality assurance

  1. Can you describe the system of quality assurance or quality control of the master education?
  2. How do you assure that the master to become a teacher has the appropriate master level and prepares students adequately for the profession of teacher

 

Reisprogramma
DatumOpmerkingen
09-04-2017

Zondag

ye   Verzamelen op Schiphol vertrekhal – 08:00 uur

fi   Uitdelen Helsinki OV-card – Reis met bus 615 naar Hotel
Hotel Sokos Presidentti, check in
– Helsinki verkennen – 15:00 – 17:30 uur
– Programma doorloop – samenstellen verslaggroepen 18:00 – 18:20 uur

Diner at Rosso Citykäytävä – Keskuskatu 6 – gereserveerd om 18:30 uur

10-04-2017

Maandag

fi   Bezoek aan University of Helsinki – Centre for Continuing Education HY+
Adres: Fabianinkatu 32, Helsinki

– Vertrek hotel lobby @ 08:30 – 20 minuten lopen
– Programma op de Universiteit 09:00 – 16:00 uur
–  Voor de vragen die we meenemen, zie Opmerkingen

Diner – Virgin Oil Co. Restaurant – Kaivopiha, Mannerheimintie 5 – gereserveerd om 18:30 uur

11-04-2017

Dinsdag

fi   Schoolbezoek aan Viikki Teacher Training school – Kevätkatu 2, Helsinki.

–  Vertrek uit Lobby om 08:00 uur, bus 68 bij Rautentiatori om 08:17
–  Start programma op Viikki 09:00 uur –  International coordinator Mrs. Erja Schunk

–  Voor de vragen die we meenemen, zie Opmerkingen

Diner bij Lappi – Annankatu 22 – Helsinki – gereserveerd om 20:00 uur

12-04-2017

Woensdag

  Reflectiebijeenkomst:  gezien, gedaan, geleerd, genoten – 09:00 – 12:00 uur.

Vrije tijd in Helsinki 12:00 –  14:30 uur
Voor wie wil, om 12:30 uur, een kort bezoek aan de Temppeliaukiokerk (ook wel Rotskerk genoemd), 10 mimuten lopen vanaf het hotel

Vertrek naar vliegveld Vantaa Airport – 15:00 uur
Vliegen Vantaa Airport – 18:15 uur

  Aankomst in Nederland – 19:45 uur

Deelnemers
NaamSchoolLocatieBevestigd
vrouwIrene DoornbosDr. Nassau CollegeAssenja
vrouwJildau VrieswijkRSG de BorgenLeekja
vrouwIda van der VeldePiter JellesLeeuwardenja
vrouwAly JellemaNHL HogeschoolLeeuwardenja
manJan GietemaPiter JellesLeeuwardenja
manCees VerschoorRSG de BorgenLeekja
vrouwTineke HoekstraPiter JellesLeeuwardenja
vrouwAli HoenDr. Nassau CollegeAssenja
vrouwNienke BonteStad & EschMeppelja
vrouwMonique WesterbeekStad & EschMeppelja
vrouwMarieke van der WalRUGGroningenja
vrouwBirgit TelkampNHL HogeschoolLeeuwardenja
manKees VreugdenhilDr. Nassau CollegeAssenja
Organisatoren
MBob HofmanICT&EDieren
Reisverslag
Handige links


Wiki
Galerij