Expeditie Tanzania 2011-12 – Reisverslag

Dinsdag 17 april 2012
Woensdag 18 en donderdag 19 april 2012
Dinsdag 10 april 2012
Vandaag zijn we om 10 uur vertrokken met het vliegtuig. De reis was goed verlopen. Hebben een heerlijke lunch en avondeten gehad in het vliegtuig. Toen we uit het vliegtuig liepen voelde we al meteen aan dat het warm was. We zijn toen met 3 auto’s naar de  “WF Kiboko lodge” in Ngurdoto gereden. We kregen daar een hartelijk welkom, met een welkoms drankje. Aan de kant van de wegens zag je veel mensen  lopen. Na een tijdje werd de weg enorm slecht het leek toen  al een safari. We hebben toen s’avonds met ze alle bij een kampvuur gezeten. De kamers waren prima.
Woensdag 11 april 2012
Vandaag zouden  we om 9:00 uur opworden gehaald. Maar onze bus kwam 1 uur en 40 minuten te laat. In de tussentijd hadden we een bal gegeven aan de mensen van de Kiboko loge, en zijn met hun gaan voetballen. Dit was erg gezellig! Toen de bus er eindelijk was zijn we naar de Watoto foundation geweest. dit was heel appart om te zien dat de jongens allemaal verschillende leeftijden hebben  en toch bij  elkaar in een klas zitten. Ook zagen de mensen er veel jonger uit dan dat ze zijn. Toen hebben de jongens van de watoto foundation nog een lied voor ons gezongen en hebben wij ‘hoofd schouders knie en teen’ met hen gedaan. Ook heeft Noud, de oprichter van het Kiboko foundation ons een rondleiding gegeven over het hele park. Toen wij hier weggingen hebben we ons geld omgewisseld voor shilling. Toen we dit geld hadden ingewisseld zijn we naar de supermarkt geweest waar ze echt alles hebben en hebben daar voor ons zelf boodschappen gedaan. Toen we allemaal klaar waren met het uitzoeken van onze boodschappen zijn we verder gereden met de bus naar Selela. Onderweg hebben we veel mensen gezien, vooral als de kinderen je zagen gingen ze zwaaien en roepen. Ook hebben we olifanten en zebra’s in het wild gezien. We zijn aangekomen in Mto wa Mbu op Lake Manyara Lilac Camp waar we allemaal een 2 personen bungalow hebben. Het was een erg drukke maar leuke dag.
Donderdag 12 april 2012
Na een goede en lange nachtrust, hebben we heerlijk ontbeten op Liliac Camp! Om 10 uur zijn we vertrokken samen met een Massai-gids naar de veemarkt. Een hele happening. Na 30 minuten wandelen door de wilde natuur kwamen we aan op deze markt. We keken onze ogen uit. De Massai is een van de grootste bevolkingsgroepen in Tanzania. Op deze markt werden koeien, schapen, geiten en ezels verkocht. De Massai bevolking left van het vee. Het was leuk om te zien hoe bijzonder zij ons vonden. Er warden veel handen geschud en foto’s gemaakt. Er warden veel souvenirs verkocht, de leerlingen kunnen al aardig afdingen ?Na dit bezoek hebben we een flinke wandeling gemaakt naar het parkje met zwembad. Hier hebben we heerlijk kunnen zwemmen. En hebben we voor het eerst internet ontvangen! Het internet is hier zeer beperkt, dus we zullen niet veel berichten kunnen plaatsen via internet.
Vrijdag 13 april 2012
SMS van Debby: We hebben vandaag een hele mooie dag gehad. We zijn naar de Massai stam geweest. Vrouwen hebben voor ons gedanst en gezongen. De mannen hebben een geit geslacht en gegeten. We zijn ook in de huizen geweest van de stam en rond gekeken. We zijn ook naar Oltinga school geweest. Daar hebben we de laptops en andere dingen overhandigd. Dit was erg bijzonder!. Verder gaat alles goed! Aangezien internet niet vanzelfsprekend is moeten we op de foto’s nog even wachten. We hopen jullie snel wat foto’s van het Tanzania team te kunnen laten zien bij het indrukwekkende verhaal!
Verslag van de leerlingen: vanochtend hebben we vroeg ontbeten omdat we een lange dag tegemoet hadden. Na het ontbijt reden we over een lange zandweg naar Selela om onze spullen aan de school te geven. Eerst gingen we met de bewaker van de computers naar een boomai waar hij leeft. Dit was een massaise familie. Onderweg kwamen alle kinderen en mensen achter ons aan kwamen omdat ze het leuk vonden om ons te zien. Hier hebben wij in de huizen mogen kijken na een uur lopen. De dames van het dorp gingen daar voor ons zingen en dansen. Dat was erg indrukwekkend. Terwijl iedereen heel moe was hebben we nog steeds samen doorgezet.  Ook kregen we daar net geslachte geit die daar ter plekken werd gebraden en in een kringetje hebben opgegeten. Dat was nog best wel lekker. Daarna gingen we met de bus terug naar de school in Selela.  Zo waren we weer aangekomen in Selela. We gingen naar het speciaal klaar gemaakte computerlokaal. Daar gingen we ons lunch pakketje opeten. Toen kregen we een kleine rondleiding van ongeveer een half uur van de school. Toen gingen Friso, Debby, Sanne en Roel Smink alle koffers die we hier achterlaten uitzoeken en de ballen oppompen. Ondertussen waren de andere leerlingen leuk bezig met de leerlingen van de school Selela. Daarna moesten we met de laptops terug naar het computer lokaal. Daar zaten de belangrijke van de regio bijvoorbeeld de burgermeester en de gouverneur. Toen hadden hun de laptops in ontvangst genomen.
Het overhandigen van de spullen uit Nederland haalde de Tanzaniaanse pers
Zaterdag 14 april 2012
Door: Osama en Stan
Voor deze keer een leuk verslag van niemand minder dan Osama & Stan. We stonden vandaag rond 7 uur op. Ontbijt om half 8, net zoals normaal 2 toastjes met ei en meloen. Toen we klaar met eten gingen we ons even klaarmaken en om 8 uur vertrek. Eerst gingen we langs een kleine winkel om wat drinken in te slaan. Om ongeveer 10 uur zijn we begonnen met de safari. We zagen veel dieren, we begonnen bij de apen. Ze waren in grote groepen maar ook hele kleine of alleen. Verder zagen we nog een zwijn en giraffe’s. Toen het rond 1 uur was gingen we lunchen. Het was een mooie picknick plek met een mooi uitzicht. We hebben daar wat foto’s gemaakt en ongeveer half 2 gingen we weer verder. Rond de middag raakten velen fototoestellen leeg. We zagen toen olifanten die heel dichtbij stonden, er was één hele kleine die ongeveer 2 meter van onze bus afstond. Verder hebben we nog nijlpaarden, flamingo’s, gazelle’s, antilopen, zebra’s en vele soorten vogels. We wouden toen het ongeveer 4 uur was nog graag leeuwen zien dus gingen we een paar rondjes rijden om ze te vinden. Helaas is dat niet gelukt en zijn we naar huis gegaan. Uiteindelijk was het toch een geslaagde dag.Groetjes, Osama & Stan.
Zondag 15 april 2012
Door: Milan Bouwmeester en Kevin Wendel
Vanochtend hebben we weer heerlijk met elkaar ontbeten. Na het ontbijt hebben we een bezoek gebracht aan de Lutherse kerk van Mto mwa mbu. Dit bezoek was een gedeelte van onze culturele tour. Het bezoek aan de kerk was voor iedereen even bijzonder. Elk Psalm wordt hier staand gezongen en er zijn ook optredens van kerkgangers. In de kerk hebben we ons voorgesteld (d.m.v. Marianne). Na de presentatie hebben we nog een liedje gezongen o.l.v. mevr. Gijsbertsen. Daarna zijn we afgereisd naar de bananenplantage en de rijstvelden. Tijdens de wandeling werden we belaagd door veel verkopers.Hierna hebben we geluncht bij Double M Pub.  We aten allemaal ‘Chipsmayai’, dit is een combinatie van Aardappelpartjes en ei door elkaar. Tijdens de lunch waren we door onze ‘verkoopvrienden’ erg lastig gevallen.Na de lunch hebben we 1 uur gehandeld om souvenirs te kopen voor een laag bedrag. Alle expeditieleden hebben het blauwe tenue van het Tanzaniaanse voetbalelftal voor 10.000 TSHI. Voldaan allemaal met de bus weer naar het kamp met de smerige vis van Doornhof. Tussendoor hebben we geld gewisseld/gepind, dus iedereen kan weer inkopen doen. Na het pinnen zijn we over de groentemarkt gelopen en heeft Doornhof zijn matje laten verkleinen. Daarna teruggelopen en nog even wat gehandeld met onze ‘verkoopvrienden’.Onderweg hebben we Joanna, Doornhof en Marianne nog even gedumpt bij het ‘plaatselijke’ internetcafé. Dit was voor hun een terugreis van ong. 15 minuten lopen.

Eenmaal aangekomen op het kamp had iedereen de tijd om zich weer lekker op te frissen en hebben bijna alle expeditieleden nog even gelachen met het kamppersoneel. Kevin was er niet bij, want hij was energie aan het bijtanken.Na het eten hebben we lekker ‘geweerwolft’ en kwamen erachter dat Ajax helaas een grotere voorsprong heeft opgebouwd en FEYENOORD won van stadsgenoot SBV Excelsior met 3-0.

Milan vond het eten echt ONMIN lekker en dat vonden de anderen SUPER ZIELIG.

Iedereen weer lekker bijtanken en Kevin nog meer dan de rest.’

Maandag 16 april 2012
Door: Stan en Melany
We moesten weer met zijn alle vroeg opstaan om voor half 8 aan het ontbijt te beginnen. Om half 9 gingen we richting de bus lopen. We zouden  naar het plaatsje Selela gaan om eerst naar de medische hulp post te gaan. Daar hebben Roel en Juliette het echo apparaat en 2 koffers met medische spullen afgeleverd. Ze waren daarr erg blij mee dat we langs zijn gekomen met al deze spullen.We gingen met de bus ook nog eventjes het plaatsje Selela bezoeken om te zien hoe het daar er aan toe ging. Daarna zijn we lopend naar de basisschool gegaan om daar wat spullen af te geven die ze nog nodig hadden. De bus kwam ons ophalen en gingen we naar de hogere school waar we al een keer zijn geweest. We kregen daar onze lunch. Toen we klaar waren met eten gingen we alles klaar zetten voor de kinderen die wilden spelen met onze spullen die we hadden af gegeven. De directeur en al zijn mede personeel waren in het computer lokaal aanwezig, de tv en de pers waren daar ook. Na 2 uur lang geluisterd te hebben konden we eindelijk tegen de Afrikanen spelen. We hadden niet verwacht dat ze zo goed waren. Uiteindelijk is het 2-2 geworden door 2 doelpunten van Friso Doornhof. Toen we hadden afscheid hadden genomen gingen we weer naar het kamp toe. En daar aangekomen gingen we rond half 8 eten. Uiteraard smaakte dat eten heerlijk. En die avond hebben we nog heleboel spelletjes gespeeld.
Dinsdag 17 april 2012
Woensdag 18  en donderdag 19 april 2012
We hadden om half 8 ontbijt. Nadat we hadden ombeten zijn we onze koffers gaan inpakken.  Om  9 uur vertrokken we met de bus naar Arusha. De busreis duurde 2 uur ongeveer. Toen we in arusha aan kwamen zijn we naar het ‘Snake park’ gegaan.  Hier heeft bijna iedereen een slang of een mini-krokodil vast gehouden. We zijn ook wezen lunchen in het ‘Snake park’. Na het snake park zijn we naar het massai museum gegaan. Hier zag je de hele cultuur van de massai. We zijn ook nog even naar de supermarkt gegaan om eten en drinken te halen. Daarna zijn we naar de andere winkels gegaan toen zijn we wezen eten bij een restaurantje. Na het eten zijn we nog even bij de verkoop mannen gaan kijken en toen zijn we weer naar de bus gegaan.  En richting naar Kilimanjaro vliegveld gereden. Bij het vliegveld hebben we weer afscheid genomen van Evy, Melgior, Erwin, Brain en Ester. En toen gingen we door de douane en naar het vliegveld. Toen we aankwamen op Schiphol zijn we meteen naar de koffers gegaan en naar de ouders. De ouders hadden 2 spandoeken gemaakt en bloemen gekocht voor de docenten.