Suriname – januari 2013 – Reisverslag Het Noordik

Verslag Noordik Suriname reis 2013

Zaterdag 19 januari 2013 – Aankomst Suriname
Na een vlotte reis komen we rond 21.00 uur aan in het hotel. Even opfrissen en meteen
Paramaribo in om wat te eten. Rond 23.00 uur zijn de leerlingen weer bij het hotel
om een verfrissende plons in het zwembad te maken (het is dan 03.00 uur in Nederland!)
Humeuren? Opperbest!
Zondag 20 januari 2013
We gaan naar Wageningen! Vertrek om 10 uur. De rit duurt 3,5 uur en is 250 km pal naar het Westen. Om 13.30 worden we hartelijk verwelkoms door Mw.Edwards en de gastouders die onze 4 leerlingen onder hun hoede zullen nemen. De 3 docenten slapen in een “guest house”. De leerlingen nemen afscheid van de 3 docenten gaan per taxi naar Nieuw Nickerieom vervoer (huurauto) te regelen. daarbij komen ze Mones tegen die van de lokale TV blijkt te zijn. Snel een kameraman gebeld en meteen daarna een interview gemaakt wat maandagavond op tv komt.
Maandag 21 januari 2013
De 2 brugklassers moeten vroeg op want om 6 uur staat de schoolbus klaar om ze met de andere brugklassers naar Nieuw Nickerie te brengen naar de Ramjanee MULO.
De docenten en 2 derde-klassers zijn op 7.30 bij de MULO Wageningen om de vlaggenceremonie mee te maken waarna ze worden welkom geheten door mw. Fernand.
Meteen daarna gaat dhr. Zijlstra naar Nieuw Nickerie om de Ramjaneeschool te bezoeken waar intussen onze 2 brugklassers aan de lessen zijn begonnen.
De andere 2 docenten gaan met de expeditie-leerlingen uit  Suriname en  Nederland aan de slag. De leerlingen gaan overleggen welke plannen er moeten worden gemaakt.
Dit overleg en een presentatie gemaakt door de Nederlandse bezoekers duurt de hele ochtend. In de middag overleggen de docenten verder met elkaar.
Daarna gaan we met zijn 3-en naar Nickerie. We willen het natuurpark Bigi Pan bezoeken.
Om 4 uur gaan we per boot op pad en zien talloze vogels met als apotheose een ontelbaar grote groep knalrode ibissen. In het stikkedonker komen we om 8 uur in de avond weer in Nieuw Nickerie aan.
Dinsdag 22 januari 2013
Vandaag gaan 2 lokale docenten en hun leerlingen, Peter Greven en onze leerlingen mee op excursie naar een bio-brandstof “plant” die al was geregeld door de docenten vande MULO Wageningwen. De bedoeling is dat hier een grote hoeveelheid mais wordt verbouwd om die te gebruiken bij het produceren van bio-brandstof. De groep leerlingen krijgt een uitgebreide rondleiding. Intussen gaat Harriët ter Braak lesgeven aan een paar klassen.
Harriët geeft de hele morgen les… Aan het eind van de morgen arriveren de andere Nederlandse collega’s. Eerst wordt rondgekeken en daarna wordt de lunch gebruikt. Rond 13.00 uur duiken we het snikhete computerlokaal in waar juist vandaag de airco niet werkt,
Top
Iedereen wordt in rap tempo errug plakkerig! Bob verteld de aanwezigen wat het doel is en gaat kort door het programma. Daarna gaan we kijken of iedereen kan inloggen, hier en daar wordt gerholpen maar na een uurtje staat iedereen op de rails (figuurlijk) Iedereen smacht naar de min 5 graden die in Nederland schijnt te heersen!!! We nemen afscheid. Peter, Harriët en Gerrit (de achterblijvende docenten) zijn uitgenodigd voor een boottocht door Eunice, een van de Wageningse docenten.
Twee docenten druk aan het werk, ja een studiereis is soms heel inspannend!Gauw verkleden en naar de rivier met Eunice. Haar broer staat al klaar. Instappen en langs een bosindianendorp de rivier afvaren, ruim 45 minuten. We gaan aan land en…. broerlief begint met een machter in te hakkeen…. niet op ons maar op het oerwoud.
We volgen hem dwars door de bush, op slippers/sandalen en hopen dat we niet worden gebeten door slangen, schorpioenen of andere enge beesten. We zijn met 5 man/vrouw maar de achterste kan de voorste niet zien zo dicht is de bush. Na een 20 minuten keren we terug waarna Peter een bananenboom omhakt met de machete.
Hierboven: Peter denkt dat hij een bosindiaan is (is gewoon een Twent).Gerrit mag ook en in een zwaai slaat hij er ook eentje aan gort. HELP, er zit een BIJENnest in de omgehakte boom: Iedereen gaat er gillend vandoor! Alles loopt goed af. Op de terugweg zien we een aapje in een woudreus. Gauw eten in Nieuw Nickerie en koffers pakken.
Woensdag 23 januari 2013
Vandaag wordt de terugreis naar Par’bo gemaakt.
Eerst naar de MULO Wageningen om afscheid te nemen van de leerlingen daar, Mw.Fernand, de directrice en de 3 gastgezinnen.
Er waren veel “brasa’s” en er vloeide een enkel traantje…. Mw.Asies, de taxirijdster en gast”oma” was jarig, werd gefeliciteerd en had zelfs een taart meegenomen!!!
Na alle genoten gastvrijheid was het moeilijk om weg te gaan…! Rond 8 uur gingen we dan toch op pad. In de minibus was het één grote uitwisseling van ervaringen. De 4 leerlingen gevraagd naar een waarderingscijfer>> tussen de 9,9 en een 10 dus dat zegt genoeg! De docenten hadden ook langer willen blijven maar de plicht roept! Vanaf de middag volgen we het programma zoals dat voor de rest van de groep geldt dus sluit ik hierbij het verslag van Wageningen af. Donderdag hebben de 4 Noordik-leerlingen natuurlijk niet mee-vergaderd. Zie hieronder….
Woensdag 24 januari 2013
Van de 3 docenten ging er eentje naar het overleg dat to 14 uur duurde. De leerlingen en 2 docenten gingen eerst… natuurlijk: SHOPPEN waarna fort Zeeland werd bezocht, de kathedraal en de palmentuin. Rond 15 uur waren we alle 7 (4 leerlingen en 3 docenten) alweer op pad naar Cola Creek. Peter had onze chauffeur met busje ingehuurd. Behalve wij waren er wel 4 andere bezoekers dus alle rust om in de lagune tussen de palmbomen te poedelen! Een docent (we noemen geen namen Harriët) nam een plons en strekte zich op haar handdoek uit om te bruinen….en te bruinen…en te bruinen…ente br (oh, dat had ik al gezegd geloof ik) Op de terugweg bij onze vriendelijke chauffeur thuis gestopt voor een hapje en een drankje en toen door zodat we rond 20.30 bij ECO aankwamen. Ook dit was weer een schitterende ervaring!