Corlaer Cycling – Reisverslag – september 2021

Dagverslag 10-09-2021

Vrijdag 10 september:

Vandaag vertrokken we om kwart voor 2 vanaf het Corlaer College.
We zaten in de bus van KN travel. Deze bus bracht ons naar het vliegveld in Antwerpen.

Dit was een kleiner vliegveld dan dat we hadden verwacht.

Daarna kwamen we aan bij het vliegveld in Avignon. Daar is ook de aankomst vlog opgenomen. Op het vliegveld kwam op dat moment ook president Macron aan, dus het was heel goed beveiligd.
Toen gingen we het laatste stukje rijden met de bus en de volgauto. Toen we aankwamen op de camping hebben we met zijn allen wat gedronken en even wat gegeten. Toen was het tijd om de dag af te sluiten en gingen we allemaal richting bed. We hebben voor we gingen slapen nog een potje weerwolven gedaan en daarna ging iedereen naar zijn eigen huisje.

Dagverslag 11-09-2021

Zaterdag 11 september:

Vanochtend konden we eerst zingend Stann wakker maken, Stann is vandaag 16 jaar geworden. Van harte Stann!
Na een heerlijk ontbijt met vers stokbrood, hebben we onze klaargemaakt voor de eerste tocht. Vandaag hebben we de eerste rit gehad, we hebben 90 km gefietst in een natuurgebied hier in de buurt.

Het ging heel erg goed, iedereen fietste met goed tempo de heuvels op en iedereen kon het goed bijhouden. We hebben op verschillende plekken even een pauze gehouden. Op deze plekken stonden Henk en Heleen met de auto, zodat we onze bidons weer konden vullen en werden we weer volgestopt met lekkers.
Voor we begonnen met fietsen zagen veel van ons er tegenop, maar toen we eenmaal op de fiets zaten kregen we de smaak goed te pakken. Het was heel leuk om te doen en we hebben heel erg van de omgeving genoten. De mooie omgeving zorgde er wel voor dat het fietsen een stuk leuker was.

Morgen is de grote dag. We gaan namelijk de Mont Ventoux op fietsen. We zien hier wel tegenop, maar we gaan ons uiterste best doen om allemaal bovenaan te komen. Het is een zware berg, maar het is wel het hoogtepunt van onze week.

Toen we weer terug op de camping kwamen waren we moe van het fietsen, maar we waren snel weer uitgerust en zijn we met zijn allen naar het zwembad gegaan. Er waren geen andere kinderen of jongeren in het zwembad. Er waren wel veel volwassenen die langs het zwembad zaten. s’Avonds aten we macaroni carbonara met champignons. Daarnaast was er ook salade met losse komkommers en stukjes paprika. Tot nu toe is het een erg gezellige reis. De groep wordt steeds meer een geheel en we hebben het heel leuk met zijn allen.

Dagverslag 12-09-2021

Zondag 12 september:

Vandaag hadden we een grote uitdaging voor ons klaar staan. Deze dag gingen we de Mont Ventoux beklimmen op onze fietsen. We vonden het allemaal erg spannend en waren ook benieuwd hoe we de top gingen bereiken.

We begonnen de dag gewoonlijk met een gezamenlijk ontbijt en maakten onze eigen lunch klaar om bij de eerste stop (Het restaurant Chalet Reynard) op te eten.

Bij het begin van de klim was het nog redelijk te doen. Iedereen reed op zijn eigen tempo en was sterk bezig.

Vooral het gedeelte in het bos was ontzettend zwaar voor iedereen. Het gemiddelde van dat gedeelte was 9/10 procent. Na het bos was het tijd voor de stop. We zijn gestopt bij het restaurant Chalet Reynard.

We hebben hier veel kunnen eten en kunnen uitrusten om ons voor te bereiden op de laatste kilometers die we moesten klimmen naar de top. Op deze plek wachtten we ook tot iedereen weer bij elkaar was. Natuurlijk kregen de laatsten ook goed tijd om zichzelf voorbereiden. Even bijtanken en dan weer verder, de laatste 6 km. Maar die waren niet minder zwaar dan de rest. Toch bleef het erg zwaar want de weg bleef erg steil. Ook had iedereen veel energie al verbruikt tijdens het eerste deel van de klim. Uiteindelijk heeft iedereen de top gehaald en ontzettend goed gefietst.

Op de top hebben we genoten van het uitzicht en de nodige foto’s gemaakt, natuurlijk hebben we ook de thuisbasis laten weten dat we het hebben gehaald.

Ook was er een winkeltje waar we souvenirs voor onszelf en onze familieleden hebben gehaald. Daarna zijn we gaan dalen, dit was erg spectaculair. Dit ging erg hard maar we moesten wel achter Bas van de Pol blijven zodat het veilig bleef. Op een gegeven moment zijn we zelfs rond de 60 km per uur naar beneden gefietst. Dus kunt u zich voorstellen dat we in een rap tempo naar beneden zijn gekomen en binnen een snelle tijd.

Eenmaal op de camping aangekomen zijn we gelijk gaan zwemmen. De temperatuur was hoog dus we hadden de verfrissing erg nodig. Daarna hebben we ons opgefrist en zijn we begonnen aan het avondmaal. We hebben natuurlijk weer heerlijk gegeten door de kookkunsten van Henk en Heleen. Deze keer hebben we gebarbecued. Met een heerlijke salade erbij hebben wij erg genoten van het eten.

Dagverslag 13-09-2021

Maandag 13 september:

Deze dag was de dag na de Mont Ventoux, we zijn om 7.30 uur opgestaan en zijn ons allemaal gaan omkleden om voor de fietstocht van vandaag.
De fietskleding van vandaag waren de shirts van het Corlaer College. Nadat iedereen zich had aangekleed gingen we aan tafel en aten de mensen die dat wilden een gebakken ei en natuurlijk één of meer stukken stokbrood, ook werd het lunchpakket gemaakt dat we in een pauze tijdens de fietstocht konden eten.

We hebben in totaal 84 kilometer gefietst, met 1300 hoogtemeters, de fietstocht van vandaag werd wel onderschat door iedereen, er werd verwacht dat er minder hoogtemeters zouden worden gemaakt.

Er zaten 7 klimmetjes in de fietstocht van vandaag, waaronder één van 9,8 kilometer van gemiddeld 5% en één van 6 kilometer van gemiddeld 7%, verder zaten er nog een aantal korte klimmetjes bij van ook wat minder procent.

Iedereen voelde aan de benen dat we gisteren de Mont Ventoux hadden beklommen.
We hebben een pauze gehouden in Gordes, een dorpje ergens in de bergen en bij een mooi riviertje met heel helder water, daar hebben we onze waterflessen bijgevuld en ons lunchpakket , appels, bananen, breakers en chocolade gegeten, ook hadden we 7up en cola voor nog wat extra suiker. In Gordes hebben we ook nog wat groepsfoto’s gemaakt.

Daarna zijn we doorgefietst naar de camping, het was een heel lang stuk rechtdoor.

In het laatste stuk zat nog een vermoeiende klim maar als je die had voltooid was je gelijk bij het huisje en kon je je zwemkleding aantrekken voor het zwembad.
In de avond hebben we pasta bolognese gegeten, dit was uiteraard heerlijk klaargemaakt door Henk en Heleen.

Dagverslag 14-09-2021

Dinsdag 14 september:

Reisverslag dag 5 – Rust voor de benen…

Vandaag hadden we een rustdag, dus mochten we allemaal wat langer uitslapen dan normaal. Dat was ook wel nodig na de 3 zware dagen. We konden allemaal rustig wakker worden en gingen om 09.30 uur aan het ontbijt. Tijdens het ontbijt was het nog niet zo lekker weer, er was regen en het was niet echt warm. Na het ontbijt werd er een heerlijke ochtend duik genomen in het zwembad, het water was wel koud, maar lekker verfrissend. Na het zwemmen ging iedereen zich aankleden en klaarmaken voor het dagje in Avignon. Om 12.15 uur vertrokken we naar Avignon.

In Avignon hebben we een paar groepsfoto’s gemaakt en hebben we ons een beetje opgesplitst om rond te kunnen lopen in Avignon. In het stadje waren veel leuke winkeltjes waar bijna overal dezelfde spulletjes werden verkocht, ook waren er terrasjes en kledingwinkeltjes waar even is gekeken. Ook mooie bezienswaardigheden zijn bezocht zoals het Eglise Saint-Agricol en het Palais des Papes.

Om half 5 was het weer tijd terug te gaan. Toen hebben we weer gezwommen en lekkere broodjes knakworst en tomaten en kippensoep gegeten. Als afsluiter van deze dag hebben we een algemene kennisquiz gedaan. Het was weer een geslaagde en gezellige dag met z’n allen!

Dagverslag 15-09-2021

Woensdag 15 september:

Reisverslag dag 6

Vandaag ontbeten we eerder dan normaal, want het zou s’ middags gaan regenen. Toen we een klein stukje onderweg waren op de fiets kwamen we Joseph tegen. Hij ging toen met ons meefietsen. We fietsten eerst naar Fontaine de Vaucluse. Daar gingen we even van het uitzicht genieten en hebben we gekeken naar mensen die bezig waren met wildwaterkajakken.

Toen gingen we verder fietsen naar Gordes. In deze route zat een pittige klim met een maximaal stijgingspercentage van 16,6%. We stopten daar eerst op een heel mooi plekje met prachtig uitzicht over Gordes.

Daar gingen we van iedereen leuke foto’s maken en natuurlijk kwam ook Joseph aan de beurt voor de foto.

We gingen toen naar het centrum van Gordes om daar bij de fontein een pauze te houden waarin we even gingen lunchen en een breaker te eten.

Daarna was het wel weer tijd om door te fietsen, want we wilden voor de onweersbui weer terug op de camping zijn.

Na de pauze konden we eerst heel veel dalen. Er zijn een paar druppeltjes regen gevallen toen we op de fiets zaten, maar we hebben het aardig droog gehouden op de fiets. Natuurlijk was het na de pauze niet alleen maar dalen, we gingen ook nog stukjes klimmen en we waren over het algemeen lekker door aan het fietsen. Joseph was er op dit moment nog steeds bij.

Toen we bij de laatste klim aankwamen wilden Bas en Bub graag een Pr fietsen, en dat hebben ze beiden ook gedaan. Bij deze laatste klim ging Joseph alleen verder fietsen, want hij ging zelf nog even verder fietsen naar huis. We waren net terug op de camping toen het begon met onweren en regenen.

We zaten toen gelukkig allemaal al onder de tent. Daar lag wat chips voor ons en kregen we ook wat cola. De 3 die nog niet beide vaccinaties hadden gehad gingen met Bas en Bub een PCR test doen. Dit was een heel gezeur, omdat er nergens een locatie was om te testen. Ondertussen ging de rest van de groep een potje jeu de boules (ook wel petanque genoemd) doen. Er zijn 2 potjes gespeeld. De eerste is gewonnen door Henk van de Kamp. Het tweede potje is gewonnen door Daniël.

We hebben als avondeten kipsaté van de barbecue gegeten met aardappeltjes en twee verschillende soorten salade. Nu is iedereen zijn taak aan het uitvoeren en daarna is het tijd om te gaan slapen, zodat we uitgerust zijn voor de laatste fietsdag.