Expeditie Benja – Reisverslag – april 2019

Dagverslag 31-03-2019

Zondag 31 maart:

Vlucht KLM 535

Vertrek Amsterdam 11.20. Aankomst op KGL Kigali, Rwanda om 19.40.
Vertrek vanaf Kigali om 2
0.45. Aankomst Entebbe, Uganda (EBB) 22.50

Overnachting in: Gorilla African Guest House, 14 Jinja Road, Entebbe

Klaar voor vertrek!

Tegen 22.00 uur een berichtje van Friso: “We zijn geland!”

Verslag:

Vandaag moesten we om half 8 verzamelen bij school. Er werd gecheckt of iedereen zijn paspoort bij zich had en we maakten een groepsfoto. Toen reed iedereen met zijn eigen auto naar Schiphol waar we moesten verzamelen bij vertrekhal 2. Daar moesten we afscheid nemen van iedereen en moesten we onze koffers afgeven.

Toen kwamen we bij de douane, waar iedereen doorheen kwam behalve Renger, want die had een passer in zijn etui. Uiteindelijk mocht Renger ook door en mochten we wat voor onszelf doen.

De meesten gingen naar de Mac. Om half 11 verzamelden we en gingen we met zijn allen naar de gate. In het vliegtuig zaten we achterin met zijn allen bij elkaar. De meeste mensen keken films en sommigen sliepen even. Na een vlucht van 7 uur en 50 minuten waren we in Kigali in Rwanda. Vanaf daar was het nog een 45 minuten vliegen naar Entebbe.

Tijdens de stop kwamen we erachter dat Max geen malariapillen had en dat hij de afgelopen dagen maagzuurtabletten heeft geslikt.
Toen we aangekomen waren op het vliegveld verzamelden we alle koffers en we ontmoetten onze gids Barbara. We gingen met zijn allen in de bus en reden naar ons hotel. Het was wel al helemaal donker dus we zagen eigenlijk niks van het land. In het hotel kregen we een kamer per tweetal en er was een drietal.
Midden in de nacht begon het keihard te regenen en te onweren. Veel mensen werden hier wakker van, maar niet allemaal.

Dagverslag 01-04-2019

Maandag 1 april:

Ochtend in Kampala
Middag in Nkonkonjeru

Overnachting in Sistershouse, Nkonkonjeru

Bericht om 8.31 u:

Na een goede, maar korte nacht lekker aan het ontbijt. We vertrekken nu via Kampala naar Nkonkonjeru.

Verslag:

Vandaag hadden we om half negen ontbijt. We kregen wit brood met een banaan en eieren. Ook kregen we een soort pannenkoek met kruiden. Ze noemen dat hier rolex.

Na het ontbijt reden we naar Kampala en gingen de coaches geld wisselen. We deden ook een paar boodschapjes (voornamelijk veel water) bij de supermarkt.
Daarna reden we naar Nkonkonjeru. Toen we aankwamen in het klooster hadden de zusters lunch voor ons gemaakt. Daarna gingen we op bezoek bij  hoofdzuster. Ze stelde zichzelf  voor en wij ons aan haar. Daarna gingen we naar de markt. Er was een soort optreden maar wij trokken meer aandacht dan de band.

Op de markt waren erg veel indrukken en hadden we de hele tijd veel aandacht.  Tomaten en uien gekocht en wat gedronken. Tijdens het drinken schrok Isa heel erg door een oude vrouw die haar plotseling vast pakte.
Na de markt onze lange kleding aangedaan en gingen we buiten bij de zusters eten. Nu zijn we onze boekjes aan het schrijven en gaan we zo Weerwolven. Morgen om 6.15 uur staat de wekker.

Dagverslag 02-04-2019

Dinsdag 2 april:

Nkonkonjeru: Bezoek Bakkerij,  Ziekenhuis, School

Overnachting in Sistershouse, Nkonkonjeru

Verslag:

Vandaag gingen we eerst naar de kerk om 07:15. Om 06:45 stond de wekker. De dienst duurde 30 minuten. We werden heel erg bedankt daar en we werden gezegend. Daarna gingen we ontbijten met z’n allen.Toen gingen we door naar de bakkerij, Bake for Life. We kregen daar een rondleiding en we mochten helpen met brood kneden.

We gingen daarna verven, het gebouw van de bakkerij. Met 12 mensen deden we dat. 5 andere mensen gingen de 2e koffers sorteren. Toen we klaar waren met verven deelden we nog wat knuffels uit.

We gingen door naar het ziekenhuis. We hadden voor hun 3 koffers met spullen die we konden uitdelen. Ze waren er erg blij mee. We kregen daar een rondleiding door het ziekenhuis. We kwamen ook nog 2 Belgen tegen :) Die waren daar 3 maanden. Toen gingen we lunchen bij het sistershouse. Na de lunch gingen we door naar de school. We kregen daar een warm welkom, alle kinderen stonden voor ons en 2 groepen deden een dans/zang voorstelling.
De leraren stelden zich voor en wij ook. Wij gingen toen hoofd schouders knie en teen doen voor de kinderen. Eerst in het Nederlands en toen in het Engels samen met de kinderen. Toen gingen wij daar ook verven.

We waren in 2 groepen en allebei moesten we een lokaal verven. Alle kinderen waren aan het meehelpen en aan het kijken. Ze willen ook allemaal een highfive. Het lokaal werd klaar gemaakt en we konden gaan verven.
Uiteindelijk hebben we ook nog de buitenkant van de lokalen geverfd. De kinderen stonden allemaal bij het raam en zeiden je naam of begonnen een gesprek. Toen we klaar waren kregen we wat te drinken en fruit, watermeloen en ananas.

We hadden nog 3 tassen met schoolspullen voor kinderen. Die gingen we uitdelen aan een klas.

Zij waren er blij mee en gingen zingen voor ons. We gingen ook met ze op de foto. We gingen daarna weer terug naar ons hotel. We kwamen daar en het water was op. We kunnen nu dus niet douchen en naar de wc gaan moet met emmers water. We gaan zo eten, een paar mensen zijn nu pasta aan het koken. Vanavond gaan we spelletjes doen met z’n allen.
Groetjes Hannah.

Dagverslag 03-04-2019

Woensdag 3 april:

• Boda Boda tocht / Waterval
  • Naar Kampala

Kennismaken met Benja

Overnachten in Tick Hotel

Ketifalawo, Kawempe, Bombo Road/P.O. Box 30593 Bombo Rd, Kampala, Uganda Telefoon: +256 41 4566594

Verslag:

Vannacht geen regen. Maar omdat we helaas gister geen water hadden kon niemand douchen en moesten we dus vies gaan slapen. Uiteindelijk kregen we bakken water en konden we daarmee de toiletten doorspoelen. Vanochtend gingen we om 8 uur ontbijten met ei, watermeloen en brood van Bake For Life. Iedereen smeerde ook broodjes voor lunch en na het ontbijt gingen we onze koffers in de bus leggen. Omdat de bus niet wilde starten moesten we de bus duwen. Uiteindelijk was dit gelukt en vertrokken we naar een klein ziekenhuis.
Hier hebben we een koffer met medische spullen gebracht en 2 koffers met babykleertjes.

Na dit bezoek gingen we ook nog naar een andere school om spullen uit te delen. Erg enthousiaste ontvangst en de kinderen waren erg blij met de schriftjes en pennen.

Vanaf de laatste school werden we opgehaald door de boda boda’s en reden we daarmee een route richting de waterval. Dit waren kleine motors waarbij we achterop gingen zitten bij mensen. Hier konden we – ondanks de hobbelige wegen – erg genieten van het uitzicht en de blije mensen.

Bij de waterval hebben we met een gids rondgelopen en de waterval bekeken. De bus had ons daarna opgehaald en gingen we met de bus door naar Kampala. De reis duurde zo’n 2 uur, voordat we naar het hotel gingen brachten we nog een bezoek aan een kleine opvang voor gehandicapten. Deze mensen waren erg blij met de kleding die wij hebben gebracht.

Bij het hotel moesten we eerst al onze tassen laten checken en door een veiligheidscheck gaan. We kregen sleutels voor de kamers en konden daarna met de koffers naar boven gaan. Helaas zitten de meeste op de zesde verdieping en heeft het hotel geen lift, dus was het slepen, en als je gelukt had kreeg je hulp van de werknemers. We gaan nu eten in het hotel.

Dagverslag 04-04-2019

Donderdag 4 april:

Verslag:

Hallo, hier een verslag van Romee. Vanochtend gingen we voor het eerst naar stichting Benja! Hier hebben we kennis gemaakt met de stichting en de kinderen. Dit deden we door in een cirkel te gaan staan en de bal door te geven. Als je de bal kreeg moest je jezelf voorstellen. Dit deden alle kinderen ook. Verder hebben we gezien waar de kinderen slapen en waar ze les krijgen.

Daarna hebben we ons team in drie groepen verdeeld om te: klaslokaal te verven, in de tuin te werken en hebben we met de timmerman een begin aan de kast gemaakt!

Ook hebben we meegeholpen met het maken van de lunch.

Nadat we hebben gegeten deden we spellen met de kinderen!

Aan het einde van de middag gingen we naar de supermarkt om iets lekkers voor in de avond te kopen.

Dit was het voor vandaag, we gaan nu eten en spelletjes doen.

Groeten Romee van de Beek

Dagverslag 05-04-2019

Vrijdag 5 april:

Verslag:

Goeden dag, vanochtend moesten we om 08.00 uur aan het ontbijt zitten. Na het ontbijt kon iedereen nog even naar zijn kamer en toen vertrokken we richting de stichting. Daar hebben we de ‘slaapzaal’ geverfd. Het is super leuk geworden!

Ook hebben we gespeeld met de kindjes en hebben Elise, Annika, Minne en Isa een lesje gegeven. Hierin hebben we woordzoekers gedaan, zoekspelletjes, Nederlandse liedjes geleerd, rekensommetjes en nog meer. Dat was erg leuk om te doen.

Toen was de lunch klaargemaakt. Deze bestond uit avocado, tomaat met ui, aardappels en een soort van zure boerenkool.

Na de lunch zijn Annika, Lieke, Nina, Elise, Isa, Friso en Barbra naar de markt gegaan om tafels voor in het lokaal te kopen. Door heel veel file heeft dit 3 uur geduurd. In de tussentijd hebben de rest ervoor gezorgd dat alles werd afgerond (zoals het verfen) bij de stichting.

Toen de tafels gekocht waren en de personen die dat deden weer terug waren, zijn de tafels in de lokalen geplaatst.
Daarna hebben we afscheid genomen van de kindjes.
Onderweg hebben Friso en Lisanne nog even gepind, en toen richting het hotel. Daar heeft iedereen zich even opgefrist en om 19.00 uur zat iedereen weer in de lobby. Toen gingen we eten; pizza! Dat hadden we wel gemist.

Als iedereen klaar is met eten gaan we nog wat spelletjes doen en dan richting de kamers.
Morgen moeten we weer fit zijn want dan hebben we de sport en spel dag!

Groeten uit Kampala.

Dagverslag 06-04-2019

Zaterdag 6 april:

Hallo allemaal.

Vanochtend moesten we weer om 8 uur bij het ontbijt zijn. Na het ontbijt had iedereen nog een kwartiertje vrij en daarna gingen we naar Benja toe.
Vandaag hadden we de sport en spel ochtend op het programma. We hadden 8 activiteiten gepland. Hierbij moeten jullie denken aan koekhappen, spijkerpoepen, gister en zelf stond ik bij touwtje trekken.

In de pauze hadden we voor iedereen wat te drinken en wat te eten geregeld. Na de sporten gingen we allemaal eten.
We aten bananen met wortel en ui, een soort boerenkool, tomaat en avocado.

Na het eten gingen we naar een markt. Daar konden we allemaal wat souvenirs kopen. Na een tijdje gingen we wat drinken in een soort café aan de andere kant van de straat. Daarna gingen we nog even terug naar de markt zodat sommige mensen hun laatste souvenirs konden kopen.

Toen we weer in het hotel waren hadden we een uur om ons even op te frissen voor het avondeten. Het avondeten bestond uit een salade, patat, rijst, witvis, beef en fruit. Straks gaan we nog even weerwolven en dan is het tijd om te gaan slapen.

Groeten van Chris.

Dagverslag 07-04-2019

Zondag 7 april:

Verslag:

Het ontbijt begon om kwart voor 9, dus we konden soort van uitslapen. Tijdens het ontbijt hebben we gezongen voor Isa, want die is jarig! Dus ze kreeg een cadeautje, een feesthoedje en ze mocht een kaarsje uitblazen.

Om 10 uur gingen we naar stichting Benja voor de laatste keer en we hadden een kerkdienst. Eerst hebben we een tas voor Benja gegeven en om 10 voor 11 was de planning dat de kerkdienst zou beginnen, dus we zaten helemaal klaar, alleen de priester was een uur te laat, dus uiteindelijk begon de dienst om 10 voor 12.

Die kerkdienst was zeker niet spannend, iedereen viel bijna in slaap (althans ik) en het was veel te lang, we hebben in totaal denk ik 3 uur stil gezeten. Na de dienst werd er nog voor ons gezongen en gedanst door de kinderen daar als bedankje en dat was heel erg leuk om te zien!

Rond half 2 was alles klaar en hebben we geluncht en iedereen at mee, dus ook de andere mensen die de kerkdienst bijwoonden, dus het was zeker gezellig.
Na de lunch hebben we iedereen een high five gegeven en de moeders bedankt.

Na het afscheid gingen we door naar de gehandicapten, want daar hadden we ook nog 2 tassen met spullen voor.
We werden daar warm welkom geheten door die mensen en de 15 gehandicapte kinderen stelden zich voor en we konden zitten en een flesje water krijgen en we kregen zelfs nog een blaadje met challenges en vooruitzichten voor de gehandicapten.
Na het bezoekje gingen we terug naar het hotel en daar kregen we 10 minuutjes om je badkleding aan te doen/mee te nemen, want we gingen zwemmen!
Het zwembad hoorde bij een heel groot hotel, wat niet zo ver van ons hotel aflag.

Daar aangekomen was het erg gezellig, maar de Afrikaanse mannen waren wel erg nieuwsgierig dus dat was minder… We moesten ook onze naam opschrijven in een boekje en daarna heeft iedereen lekker gezwommen tot 6 uur.

Toen we terug gingen was er iets nog niet in orde met de bus, dus we hebben nog ongeveer een half uur gewacht totdat de bus gemaakt was, maar er werd een muziekje op gezet, dus het was niet zo erg.
Om kwart voor 7 waren we terug en toen ging iedereen douchen en hebben om half 8 gegeten, dat was (zoals altijd) weer heel gezellig.

Dagverslag 08-04-2019

Maandag 8 april:

Reisdag naar Murchison Falls National Park

Overnachten in Red Chills Rest Camp, Murchison

Bericht via sms:

Vandaag geen Wi-Fi tot onze beschikking in het safaripark. Vandaag een reisdag gehad, van Kampala naar Murchison Falls.
We hebben de watervallen al gezien en gaan morgen op safari om de dieren te spotten.
Verder is er een kleine wijziging in het programma. Morgen slapen we namelijk niet meer in het park, maar in het Kabalega Resort in Masindi.
Groet

Dagverslag 09-04-2019

Dinsdag 9 april:

Bezoek aan Murchison Falls National Park

Overnachten in Red Chills Rest Camp, Murchison

Verslag:

Vanmorgen om 5.15 de wekker, want om 6 uur moesten we verzamelen voor de safari. Op Minne en Isa na lukte het iedereen dit vroege tijdstip te halen.
Met een ontbijtje in een box vertrokken we richting de pont die ons naar de overkant bracht.
Bij de pont moesten we nog even wachten en konden we tijdens dit wachten ontbijten (broodje ei en watermeloen) en al genieten van de zonsopgang en de geluiden van de neushoorns.

Aan de overkant kwamen we de eerste dieren al tegen; de apen, steenbokken, gazellen, antilopen, buffels, hyena’s, poemba’s, giraffen, olifanten, nijlpaarden en zelfs een leeuwin.

Na een tocht van ongeveer 3,5 uur waren we terug bij de pont en hadden er een aantal de ogen inmiddels weer gesloten door de korte nacht.
Rond 15 uur waren we bij ons nieuwe onderkomen.

Morgen laatste souvenirs kopen, ff zwemmen en klaarmaken voor de vliegreis.

Dagverslag 10-04-2019

Woensdag 10 april:

Terug naar Kampala en souvenirs vinden :-)

Vlucht KLM 535

Vertrek uit Entebbe om 23.59  uur

Kort verslag van Friso:

Nu op het vliegveld waar we wachten op onze vlucht.
Vandaag om 8 uur vertrokken uit Masindi.
Lunch/souvenirs en boodschappen in Kampala en daarna zwemmen om fris en fruitig het vliegtuig in te gaan.