Expeditie Kikano 2015-16 – Reisverslag

Dagverslag 12-04-2016

De dag van Vertrek ( 12 april) :

Vandaag moesten we om 9:00 op school zijn. Een paar mensen gingen het eten voor de week ophalen bij de Jumbo in Nijkerk die ons dit jaar weer heeft gesponsord. De andere teamleden gingen gingen stickers op de auto’s plakken. Toen dit allemaal gedaan was kwam KeiTV langs voor een interview. Om iets over 12:00 uur vertrokken we van school richting Leeuwarden, deze reis duurde ongeveer 2 uur.

Kik_12-04_1

Toen we aankwamen bij onze overnachtingsplaats (Roeivereniging de Wetterwille) hadden we wel even een probleem.. Ons busje kwam namelijk vast te zitten in de modder op het grasveldje. Na veel pogingen om deze los te krijgen en het ons eindelijk gelukt was, gebeurde dit weer opnieuw. Veel geluk hadden we dus niet. Na veel gedoe konden we eindelijk beginnen met het verplaatsen van de boodschappen en het in elkaar zetten van de boot.

2. Alle drie delen_12-04

6. De kano staat klaar_12-04

Voor het eten zijn we dan ook nog een rondje gaan varen om alvast een beetje in te komen.

Kik_12-04_2

Hierna gingen we lekker eten, vandaag stonden er wraps op het menu.

4. Jochem's moeder en tante_avondeten_12-04

Jochem’s moeder en tante zorgden voor het avondeten.

5. Heerlijk gegeten in Leeuwarden_12-04

Na het eten gingen we allemaal iets voor ons zelf doen. Een aantal mensen zijn gaan vissen en anderen hebben bijvoorbeeld een spelletje gespeeld of zijn een stukje gaan wandelen in het bos.

Kik_12-04_3

Kort samengevat; het was een gezellige, geslaagde dag en we zijn helemaal klaar voor vertrek!

Dilara en Thijs

Dagverslag 13-04-2016

Vaardag 1 (13 april):

Kik_13-04_00.22.36

Na heerlijk geslapen te hebben bij roeivereniging de Wetterwille, moesten wij al snel onze koffers pakken om aan onze reis te beginnen. Voordat wij vertrokken werd mevrouw Kroon in het water gegooid, omdat hier €105,- op geboden was. Nadat we de boot hadden klaargemaakt moesten we nog even wachten op de burgemeester van Leeuwarden. Toen hij  was gearriveerd heeft hij het startsein gegeven voor onze eerste etappe.

Kik_13-04_image1

1. Aangemoedigd door burgemeester_13-04

5. Vertrek_13-04

Kik_13-04IMAG3000

In het begin moesten we heel erg wennen aan het sturen, wat erg lastig en zwaar is als je het nog niet goed onder de knie hebt. Ik het begin was het dus erg veel slingeren. Na een tijdje onderweg te zijn ging dit al veel beter. Na een stuk varen kwamen we ook steeds meer tegenliggers tegen, waar we veel rekening mee moesten houden. Het roeien ging steeds beter en iedereen kreeg goed de technieken onder de knie.

We hebben in de route diverse korte pauze’s gehouden.

Na zo’n 10 tot 15 kilometer te hebben gevaren zijn we wat langer gestopt voor een lunchpauze. We zijn hier dan ook even rustig gaan zitten en hebben even genoten van het lekkere weer dat we deze dag hadden. Na de lunch zijn we in een keer een redelijk groot stuk doorgevaren.

Kik_13-04_ Jon

Na een groot deel van de etappe afgelegd te hebben werd ons verteld dat we al 20 km hadden geroeid, we zouden dus nog maar ongeveer 4 km hoeven. We kwamen er al snel genoeg achter dat dit allemaal niet klopte, aangezien we al weer veel langer dan 4 km hadden gevaren na het 20 km punt.

7.Leeuwarden naar Sneek_13-04

Een heel stuk verder kwamen we op de vaarroute van Sneek, wat aan een bos ligt. We hebben veel mensen gegroet toen we langs vaarden en veel mensen waren erg enthousiast. Na deze vaarroute kwamen we aan bij een brug die erg laag was, we moesten zelfs met zijn alle in de boot gaan liggen omdat we er anders niet onderdoor pasten.

Na deze brug was het niet erg ver meer, maar dit was zeker wel het zwaarste stuk. Iedereen begon het zat te worden vanwege de lange etappe, maar we hebben met zijn allen nog even hard doorgeroeid. Uiteindelijk zijn we allemaal moe aangekomen bij het boothuis waar we overnachten. Een aantal van ons zijn ook wel verbrand, aangezien wij er niet op hadden gerekend dat de zon zo hard zou schijnen.

Jonathan_13-04

Nu is het inmiddels avond en we hebben het erg gezellig. Toen we hier net waren aangekomen zijn een aantal mensen even gaan vissen en nu zijn we van alles en nog wat aan het doen. We gaan er nog een hele gezellige avond van maken, morgen hebben we namelijk een wat kortere etappe!

Dagverslag 14-04-2016

Vaardag 2 (14 april):

De start van de dag begon in Sneek.

Vandaag dachten we te beginnen aan een korte vaarroute van 15 km. Na een tijdje gevaren te hebben over prachtige Friese kanalen en meren kwamen we erachter dat dit niet helemaal het geval was, er was namelijk iets fout gegaan bij het berekenen van het aantal kilometers van locatie naar locatie. In plaats van dat er in kilometers was gerekend was dat in miles gedaan. Dit kwam er dus uiteindelijk op neer dat we meer dan 25 km moesten varen.

Toen het ook nog eens begon te regenen liep het sfeertje lekker op, Dus we gingen maar even een pauze houden om onze regenpakken aan te trekken. Toen we de regenpakken aanhadden werd het weer droog.

Na een lange dag varen waren we eindelijk aangekomen bij het Tjeukemeer, het meer waar onze overnachtingsplaats aan ligt. Dit was een meer met veel golfslag en tegenwind, waardoor het erg moeilijk was om hier te varen. Toen ook nog eens de muziek uitviel werd het helemaal een feest. Na nog een half uur zonder muziek geroeid te hebben kwamen we eindelijk aan. Hierna hebben we lekker wat gegeten.

Of te wel het was een leuke maar zware dag.
Dilara en Thijs.

Kik_14-04_22.28.30

Dagverslag 15-04-2016

Vaardag 3  (15 april)

Tjeukemeer – Ossenzijl
Vandaag begonnen we de route wat minder, het regende. In het begin was iedereen een beetje chagrijnig.

1. Een regenachtige vertrek_15-04

Na een poosje ging het al wat beter. Het was best een korte route vandaag dus het zou na 2 lange routes te hebben gevaren wel meevallen. Omdat we allemaal onze regenpakken hadden aangetrokken merkte we niet veel van de regen, waardoor we lekker door konden varen.

2. Benen strekken_15-04

Er stond weinig wind en er was dus ook weinig golfslag. We hebben de route van vandaag dan ook redelijk snel afgelegd.

Na een poosje waren we meneer Mudde kwijt, hij was blijkbaar bij mensen die langs de kade woonden naar binnen gegaan. Ze hadden ons geld gegeven en warme chocolademelk aangeboden dus meneer Mudde moest het even in een thermosfles doen. 3 kwartier later kwam hij weer aanvaren in de volgboot. We zijn toen doorgeroeid naar de sluis waar iedereen een bekertje warme chocolademelk kreeg.

3. Sluis_15-04

Hierna was het nog een klein stukje naar de verblijfplaats in 3 trekkershutten bij recreatie centrum de Kluft in Ossenzijl.

4. Hutjes in Ossenzijl_15-04

Toen we hier aankwamen hebben we eerst alles uitgepakt en daarna zijn we lekker gaat eten bij de snackbar. Vanavond gaan we nog even lekker uitrusten voor morgen.

5. Taart eten_15-04

Thijs heeft 3 heerlijke taarten aan de groep getrakteerd. En de sfeer in de blokhut is erg leuk als we bij elkaar zitten. De box van Yorik houdt de sfeer erin. Jooochem heeft een intsa account aangemaakt, volg hem→ jochemveen033

Super gezellii

Kik_15-05_11.15.25

Dagverslag 16-04-2016

Vaardag 4  (16 april)

Vandaag zijn we met een goed humeur begonnen omdat we wisten dat het de laatste etappe was voor de rustdag.

1. Ontbijten_16-04

Ontbijten voor vertrek naar Giethoorn.

Vandaag moesten we van Ossenzijl naar Giethoorn varen. De eerste 10 kilometer gingen erg snel omdat we een groot stuk wind mee hadden, ook hadden we sommige stukken de wind tegen. Op de 10 kilometer hebben we even gestopt om wat te eten en drinken.

2. Voor vertrek_16-04

Net voor vertrek uit Ossenzijl.

Na ongeveer een half uur gingen we weer door met de route en hebben we deze in een keer afgemaakt. Tijdens deze laatste 10 km moesten we over een groot meer waar veel wind en golfslag was, hierdoor moesten we daar even hard werken om vooruit te komen maar het is ons gelukt.

3. Stevige tegenwind_16-04

We zijn begonnen met een stevige tegenwind.

Toen we dit meer over waren was het niet erg lang meer varen, dit kwam mede door dat we wind in de rug hadden.

4. Onderweg naar Giethoorn_16-04

Onderweg naar Giethoorn.

5. Giethoorn 2_16-04

6. Giethoorn 3_16-04

Eenmaal aangekomen bij de verblijfplaats heeft iedereen zijn spullen naar zijn eigen kamer gebracht en hadden we heel even tijd voor onszelf.

7. Twee nachten_16-04

Een van de huizen waar we twee nachten mogen overnachten.

Hierna kwamen alle ouders aan in gehuurde boten. Het was eigenlijk de bedoeling dat de ouders er eerder waren maar we hebben hard geroeid en waren dus eerder dan verwacht op bestemming.

8. Feestmaaltijd_16-04

Een feestmaaltijd in Giethoorn.

Hierna hebben we met alle ouders lekker wat gegeten en lekker bijgekletst, wat erg gezellig was.

9. Ouders_16-04

Nu zijn alle ouders weer naar huis toe en gaan we er met zijn allen een hele gezellige avond van maken. Morgen lekker uitslapen, we hebben namelijk onze rustdag.

Kik_vaardag 4_16-04 site

Dagverslag 17-04-2016

Rustdag (17 april)

Vanochtend stonden we met zijn allen om 10 uur klaar omdat we een gratis ontbijtje kregen van de eigenaar van Bodelaeke. Na dit ontbijtje was het plan om naar de stad te gaan, maar dit plan ging niet door omdat we allemaal zo moe waren. Ondanks dat hebben we er een gezellige middag van gemaakt. Sommige van ons zijn een stukje gaan varen in de volgboot, anderen hebben geslapen om de energie bij te tanken voor de rest van de week.

Leon en Yorik_17-04

Leon en Yorik verkennen de omgeving van Giethoorn.

De ouders van Ilse kwamen langs om een gezonde maaltijd te maken. Die hebben ook 2 heerlijke kwarktaarten meegenomen.

Taart3_17-04

Taart_17-04

De ouders van Leon hebben ons gister een mooie taart gegeven – met een foto van het team met de burgemeester van Leeuwarden  – die we na het eten als toetje hebben opgegeten.

Taart2_17-04

We gaan nu nog even goed uitrusten en er nog even van genieten. Morgen hebben we de 5de etappe, welke 28 km lang is. Er wordt een stevige wind verwacht, dus dat wordt hard werken.

Het was een geslaagde rustdag.

Dagverslag 18-04-2016

Vaardag 5 (18 april)

IMAG3111-site

Vandaag begonnen de meeste uitgerust aan de etappe door de rustdag van gister. Het was weer en dag met veel wind en golfslag, waardoor het erg lang duurde om deze route af te leggen. We hebben een paar pauzes gehad om extra uit te rusten.

IMAG3116-site

IMAG3120-site

IMAG3125-site

Na ongeveer 17 km gevaren te hebben zijn we een stuk gaan lopen met de boot, omdat dat stuk te gevaarlijk was om te roeien. Aangezien er zo veel golfslag stond werd je snel nat in de boot, wat onder andere bij Yorik is gebeurd. Hij is tijdens het stuk lopen haast onderkoeld geraakt. Gelukkig was de auto in de buurt en kon hij hierin snel opwarmen. Toen we waren aangekomen bij de plek waar we de boot weer in het water gingen leggen, ging het al weer veel beter met hem en is hij gewoon weer mee gaan roeien.

IMAG3131-site

Na een tijdje moest Yorik plassen omdat hij zo veel had gedronken dus we stopten even snel langs de kant. Toen hij uit de boot stapte, bleven zijn schoenen zitten in het drijfzand. Gelukkig hebben we deze er weer uit gekregen.

IMAG3140-site

Verder hebben we hard moeten strijden door de tegenwind en golfslag, maar gelukkig hebben we dit gehaald.

IMAG3143-site

Het was een zware maar gezellige dag in de boot!

Kik_vaardag 5_18-04_site

Dagverslag 19-04-2016

Vaardag 6 (19 april)

Vandaag zijn we vanaf Kampen naar Elburg geroeid. Dit was ongeveer rond 25 kilometer. Vandaag was de eerste dag dat Andries en Tineke mee vaarden. Dit kwam omdat we over de IJssel moesten en daar heel veel hoge golven waren.

Kampen in de achtergrond-site5

Onderweg naar elburg 2-site6

onderweg naar Elburg 3-site7

We moesten in de vorm van een V varen. Hierdoor hadden we de eerste 7 kilometer wind tegen. De laatste 2 kilometer konden we oversteken. We hielden even pauze en hadden toen wind mee. In de tussen tijd hadden we al 2 sluizen gehad.

Bij de sluis in IJsselmuiden-site1

Hierdoor hadden we wat vertraging. Eenmaal toen we een beetje op dreef waren keek Andries op de meter en gingen we 6,5 kilometer per uur. Hierdoor legden we in korte tijd relatief veel kilometers af. Eenmaal toen we nog 6 kilometer moesten stopten we bij een strand tentje. Hier waren de ouders van Dilara en de opa en oma van Aron.

De grootouders van Aron en de ouders van Dilara-site2

Hier kregen we een glaasje drinken van de ouders van Dilara. Eenmaal was het 15:15 toen we weer verder gingen vanaf het strandhuis.

Jeltje-site4

Onderweg naar Elburg-site8

Eenmaal toen we op bestemming waren moesten we nog een stuk met de auto omdat het scouting gebouw waar we overnachten niet aan het water lag.

Pannenkoek eten in Elburg-site9

Toen we waren gesetteld zaten gingen we naar buiten. We zaten allemaal rond het kampvuur en de jongens waren aan het voetballen tot het donker werd.

Dit was een geslaagde vaardag omdat de omstandigheden mee zaten.

Aron

Kik_vaardag 6_19-04 site

Dagverslag 20-04-2016

Vaardag 7 (20 april)

Vandaag begonnen we met lekker weer aan een nieuwe etappe. Het weer bleef goed en de stemming zat er goed in.

Onderweg naar Biddinghuizen 3-site

Onderweg naar Biddinghuizen 2-site

Onderweg naar Biddinghuizen 1-site

Bijna bij onze verblijfplaats-site

De eerste kilometers vlogen voorbij. vandaag moesten we een korte etappe van 18 km. Het enige nadeel was dat er geen wind stond, dus alle vliegen en muggen hingen boven het water.

Onzr volgboot 'Angel'-site

Denise op de voordek-site

Net voor de pauze is Denise door de volgboot afgezet op een rondvaartboot waarop oude mensen een dagje aan het varen waren. Denise kon via de intercom iets vertellen over Kikano en vervolgens met de collectebus rondgaan. Dit leverde behoorlijk wat op.

Rond een uur of 12 hebben we een erg lange pauze gehouden op de volgboot aangezien we het eerste deel van de route zo snel hadden afgelegd. Na ongeveer een uur zijn we verder gaan varen, op dit stuk deden we het allemaal wat rustiger aan en hebben we ook behoorlijk wat grappen bij elkaar uitgehaald. Zo is Leon bijvoorbeeld weggevaren met de volgboot toen meneer Mudde op een soort mast op een eilandje stond.

Meneer Mudde hoog-site

Meneer Mudde-site

Het broertje van Thijs heeft ook nog even meegevaren in de volgboten en de kano.

Toen we aankwamen bij Landal stond er een mascotte. Toen we wat gedronken hebben op het terras zijn we naar de kamers gegaan. Daarna zijn we gaan zwemmen in het zwembad op het park.

Aankomst bij Landal Waterparc 2-site

Lekker fris gedronken-site

De moeder en opa en oma van Aron hebben heerlijk voor ons gekookt.

Avondeten-site

Nu gaan we nog even uitrusten voor de laatste etappe morgen.

Kik_vaardag 7_20-04 site

Dagverslag 21-04-2016

Vaardag 8 (21 april)

De laatste dag begon met een goede sfeer omdat iedereen wist dat we er bijna waren. We moesten een korte etappe vandaag. De eerste kilometers gingen snel voorbij.

Strand Nulde-site De laatste kilometers (1)-site

We hebben nog een keer een lekker lange pauze gehouden omdat we anders te vroeg aan zouden komen.

Aron-site

Na de pauze hebben we rustig doorgevaren. Na nog een aantal kilometers varen zijn we nog 1 keer gestopt voor een plaspauze. Na deze pauze was het nog maar een klein stukje tot aan de sluis.

Even pauzeren-site

2. Aankomst-site 4. Aankomst-site 5. Aankomst-site

Eenmaal aangekomen bij de sluis moesten we maar heel even wachten voordat we de sluis in konden. Er was maar 1 boot voor ons. Rondom de sluis stonden al een aantal familieleden aan te moedigen.

3. Aankomst-site

Toen we de sluis uit waren was het nog maar een klein stukje tot aan de zuidwal.

1. Aankomst bij De Zuidwal-site

Toen we daar aankwamen stonden er veel vrienden en familieleden. Ook was er veel pers. Nadat de boot uit het water was getrokken kreeg iedereen wat de drinken aangeboden. Hierna heeft iedereen even met zijn ouders gepraat.

Thijs met zijn grootouders-site

Jochem met zijn ouders-site

Karlijn haar moeder-site

Mevrouw Kroon-site

Meneer Jones en Mudde hadden ook nog voor iedereen een persoonlijk woordje over iedereen. Ze vertelde onder andere wat iemand zo nuttig maakte in de expeditie en wat zijn of haar specialiteiten zijn. Hierna kregen we nog een lekker patatje aangeboden door de zuidwal.

We zijn er!-site

boot uit het water-site

Nu moest alleen de boot nog opgeruimd worden. We hebben met zijn alle de boot terug naar de stalling gebracht en de rest van de spullen opgeruimd.

Groepsfoto 4-site

Groepsfoto 1-site

Groepsfoto 2-site

Groepsfoto 3-site

Het was echt een topweek. Nu gaat iedereen uitrusten en bijpraten met zijn of haar ouders.