Expeditie Move your Feet – Reisverslag – april 2022

Dagverslag 17-04-2022

Zondag 17 april:

Overnachting in Walsdorf VakantiePark – Tandelerbach 1 – 9465 Walsdorf, Luxemburg

Verslag dag 1:

Vandaag startte onze expeditie! Om half 1 verzamelden we bij school.

Leuk om te zien dat familie en vrienden ons samen kwamen uitzwaaien! Zelfs Anne Fleur gaf haar vader een knuffel en Thijmen, die dacht weg te rennen, knuffelde nog even stevig met zijn moeder.  Iedereen nam afscheid en toen vertrokken we richting Luxemburg!

De reis verliep goed en we hadden echt geluk dat we niet op de tegengestelde baan reden.. daar was namelijk veel meer oponthoud.
Onderweg even een lunch- en plaspauze en rond 17:00 arriveerden we op de camping!

Onze tenten stonden nog mooi in de middagzon. Bijna iedereen was meteen in voor een potje volleybal.

Daarna moest er gekookt worden. Mila, Chyntia, Timo, Thijmen en Friso kookten een heerlijke pasta pesto.

We hebben met elkaar 3 pannen leeggegeten! (De koolhydraten voor morgen zijn binnen).

Alle anderen waren verantwoordelijk voor de afwas achteraf.

Na het eten begon toch wel het spektakelstuk: de bedden moesten opgemaakt worden! Hilarisch! Volgens mij was het oprecht voor sommigen de eerste keer..  gelukkig werd de teamwork direct zichtbaar. Alles is gelukt! (Vraagt thuis wel nog even om de filmpjes )

Nadat alles klaar was, was het tijd om te chillen. Iedereen op zijn eigen manier: op het voetbalveld, bij de tent, op een mooi grasveld waar je de zonsondergang kon zien, etc.

Toen het echt wel afkoelde, dook men allemaal de tenten in. De gaskacheltjes zijn lekker opgestookt.

Tassen pakken en een beetje vroeg onder de wol vanavond, want morgen ontbijten we om half 8.
Slaap lekker!

Groetjes uit Luxemburg

Dagverslag 18-04-2022

Maandag 18 april:

Wandeling van Echternach naar Born.
Burer Millen (96661 Born, Luxemburg)

Verslag van de 2e dag:

Dit was onze eerste wandeldag. Het was zeker pittig, maar we hebben het overleefd.

Vanochtend werden we allemaal trillend wakker van de kou. Afgelopen nacht was de temperatuur flink gedaald. Gelukkig kon de kachel in de ochtend weer aan. Om 7:30 was het tijd voor het ontbijt. Dit werd toch een lopend buffet zodat we warm binnen konden eten. Rond 8:15 zijn we vertrokken naar de startlocatie met de busjes. (De ruiten waren gewoon bevroren!!)

Toen was het eindelijk tijd om te beginnen. Eerst zijn we ongeveer een kilometer naar de startlocatie gelopen. Daarna zijn we het bos in gelopen. Hier was er veel hoogteverschil, waardoor het zeker even doorzetten was. Totaal ruim 500 hoogtemeters vandaag.

Rond 13:00 hebben we pauze gehouden op een grasveld met een mooi uitzicht. Hier hebben we geluncht, gechillt, etc. Sommige mensen gingen ook omkleden, aangezien het redelijk warm weer was. En er werden wat wilde plasjes gedaan.

Na de pauze moesten we ook wat riviertjes oversteken. Niet iedereen is hierbij droog gebleven (met dank aan Friso).

Rond 16:00 zijn we aangekomen bij het hotel. Iedereen is even naar zijn kamer gegaan en heeft zich even opgefrist. Daarna hebben we gegeten. Het was heel gezellig.

Na het eten mochten we nog even chillen en hadden we om 8 uur een quiz over de expeditie en algemene kennis. Timo heeft hierbij gewonnen en mocht als prijs aangeven hoe laat we morgen gaan ontbijten. Hij koos voor de optie om morgen 7:45 (de andere optie was 8:15). Na de quiz hebben we de dag besproken en bekeken wat goed ging en wat we anders wilden doen. Daarna zijn we weer naar de kamers gegaan en gingen we spelletjes spelen. Om 10 uur was het stil en gingen we allemaal richting bed, want slapen (in een warm bed) kunnen we nu wel!

Dagverslag 19-04-2022

Dinsdag 19 april:

Wandeling van Born naar Echternach.
Overnachting in Walsdorf VakantieParkTandelerbach 1 – 9465 Walsdorf, Luxemburg

Verslag van dag 3:

Vandaag was het weer vroeg opstaan voor de groep. De nacht bij de jongens was wat wild, Jos en Arne hadden wat teveel aantrekkingskracht naar elkaar, Guus was een bos aan het zagen, Timo een hernia door zijn bed gekregen en Wouter kon zijn lichaamsgassen niet bij zich houden. Thijmen vond het door deze reden niet fijn om weer naast Wouter te liggen. Wouter was niet de enige met problemen rondom hun lichaamsgassen, Cynthia had tijdens het eten er wat moeite mee om haar lucht in haar longen te houden. Het was weer samen ontbijten (zonder dat het zo enorm koud was). Er was een probleem dat de huisvrouw 400 in plaats van 80 sneetjes had gekocht. (De bestelling was 5 broden met daarbij vermeld dat we ongeveer 80 sneetjes wilden, deze mevrouw maakte daar een keersom van) Het was dus veel lunch broodjes in de ochtend smeren.

Na een warm en gezellig verblijf ging de groep weer fris en fruitig op weg.

We moesten als eerste weer een klim op die we gister afgingen, die was aan het einde van de route toch wat moeilijker dan als je begint. Deze keer hadden we een heel veel minder ruige route dan dag 1, we liepen vooral door de landerijen. Het was iets meer glooiend, maar de hoogtemeters waren wel gelijk.

Opgegeven moment gingen we pauze houden bij een hoop hooibalen. Sommigen gingen aapjes uithangen en klommen er vol energie op. Deze pauze was wat minder ideaal voor Jos, hij had namelijk hooikoorts.

Dan is een pauze in een weiland bij de hooibalen verre van ideaal. Na deze 15 minuten lange pauze gingen we feestend op carnavals muziek door naar de lunch plek.

Onderweg hebben we onze bidons opnieuw gevuld bij een kraantje bij de kerk.

Voor Lisanne was dit een groots avontuur, die had namelijk aardig wat moeite met het controleren van de kraan.  Na een tijdje vol motivatie doorlopen kwamen we bij onze lunchplek aan.

Toen we daar eenmaal zaten merkten we toch wel dat de 14 km die we gelopen hadden aardig vermoeiend was. Het was dus even lekker lunchen en de voeten volplakken met  blaren pleisters. Wetende dat we nog 10km te gaan hadden was onze motivatie niet op het toppunt. Daar had DJ Wouter een oplossing voor, veel vrolijke muziek aanzetten om de motivatie weer omhoog te halen. Daarna zat de sfeer er goed in en haalden we de finish.

Toen gingen we nog even bij de lokale supermarkt shoppen. Maar er was wel een klein mysterie, toen de mensen die bij Lisanne in de bus gingen hun spullen in de bus wilden leggen en dus de bus open deden, ging er een soort alarm af. Telkens als we de bus op slot deden stopte het, maar was hij open begin het weer. Na veel gepuzzel al rijdende bleek het het veiligheidshamertje te zijn, die zat er blijkbaar niet goed genoeg in.

Dan was het weer tijd voor de laatste activiteit van de dag, pannenkoeken eten. Er zijn weer zoals normaal veel dingen gebeurd.   Cynthia had weer problemen met de lucht binnen te houden.  Jos zijn bak-skills waren niet al te top, maar dit compenseerde hij tijdens het eten met een redelijke hoeveelheid suiker op zijn fantastisch halfgebakken pannenkoek.

Meestal bij pannenkoeken bakken mislukt de eerste en de rest gaat dan goed. Bij Mila was dit precies omgekeerd, haar eerste was ook meteen haar beste.

Uiteindelijk is het een enorm geslaagde dag geworden, waar we met z’n allen wel 26 kilometer hebben gelopen!

Dagverslag 20-04-2022

Woensdag 20 april:

Wandeling van Echternach naar Consdorf.
Overnachting op Camping Consdorf La Pinede – 33 Rue Buergkapp – 6211 Consdorf

Ons verslag van vandaag:

Vandaag was het de derde wandeldag. Dit was me er weer eentje zeg. Het was de zwaarste van allemaal maar ook zonder twijfel de mooiste! We liepen vanuit het startpunt in Echternach naar camping La Pinede in Consdorf.

Vanmorgen konden we gelukkig gezellig buiten met elkaar ontbijten, want het was een stuk warmer. 70 kaiserbroodjes voor de hele groep!

De tocht liet al meteen voelen dat we vandaag de meeste hoogtemeters zouden lopen vandaag. Vergeleken met gisteren gingen de km’ters een stuk trager voorbij.

Ja hoor, eindelijk hadden we pauze(pas als we over de helft zijn willen we lunchen) gezellig met z’n allen maar Friso zonderde zich ff gezellig af. Hij bleef dichtbij het stopcontact zodat die z’n telefoon kon opladen.

Denken we gewoon de route te kunnen volgen, maar het pad had een ander plan, want de brug was ingestort dus voor het Ronald McDonald Kinderfonds hebben we nog wat extra kilometertjes omgelopen.  Ook moesten we nu over een boomstam over het water.. het leuke was dat achter ons 4 oude vrouwtjes liepen. Stiekem wilden we toch wel graag zien hoe dit hen af zou gaan.

Ook kwamen we langs een prachtig bruggetje met drie mooie watervallen. Dit was al bekend voor de ouders van Arne en nu is Arne er zelf ook geweest.

Vandaag werden de pijntjes in combinatie met vermoeidheid toch wat meer zichtbaar. Enkele tranen vloeiden, maar we hebben elkaar er echt doorheen geholpen vandaag!

Het duurde even, maar we uiteindelijk kwamen we aan op de camping. Alleen we moesten nog eten… Dus de strijders Timo, Thijmen, Lisanne en Friso gingen pizza’s ophalen in het dorp. Ze liepen nog drie extra kilometertjes erbij. Gelukkig werden ze goed ontvangen door de man van de pizzeria.

In de avond kwam bij sommige mensen het kind in hen naar boven en de echte fanatiekelingen gingen pokeren. Helaas heeft Lisanne gewonnen, al zijn daar de meningen nog over verdeeld.

Dit was hem weer voor vandaag en nu mogen we lekker gaan slapen in onze mooie hutjes.

Dagverslag 21-04-2022

Donderdag 21 april:

Wandeling van Consdorf naar Echternach.
Overnachting in Walsdorf VakantiePark.

Verslag van dag 5:

Vandaag begonnen we de dag in koude huisjes. En om 8 uur gingen we aan het ontbijt. Als  ontbijt hadden we een heel stokbrood per persoon. We hadden geen beleg meegeteld, dus bij de pizzeria hadden we gisteren extra plakken ham en kaas gevraagd. Je moest ermee ontbijten en later was het ook onze lunch.

Nadat we hadden ontbeten begonnen we met lopen. Het was opnieuw een mooie route. De tocht begon al goed met donkere grotten. We hadden zelfs zaklampen nodig om erdoor te komen.

Bij de splitsting raakten we in de war. We moesten blijkbaar dus een stukje terug in plaats van doorlopen. Nadat we eerst naar rechts waren gelopen en toen naar links kwamen we erachter dat we terug moesten lopen. Dit betekende dat we dus meer km’ters dan gepland zouden gaan lopen.

Op een gegeven moment had Lisanne gezegd dat we bijna bij het stoppunt waren om te lunchen. Tip: Vertrouw het niet wanneer ze bijna zegt!

Na een drie kwartier lopen kwamen we eindelijk bij de lunchplek aan. Daar hebben we geluncht.

Dit kon niet zolang omdat we ook het bordje zagen dat we nog 10 km moesten (en we hadden er al 16 opzitten..) we wilden wel graag voor 17:00 finishen.

Na de lunch zijn we doorgelopen. En moesten we een heel lang stuk lopen met een paar stijgingen en dalen. Het waren de zware laatste kilometers voor de meesten en van sommigen mensen was het water zelfs op, gelukkig hadden anderen nog wel water.

Na een paar uur waren we eindelijk in de stad. Daar liepen we door de straat op weg naar het eindpunt. Toen we er bijna waren gingen we in een polonaise op weg naar de pilaar (het eindpunt). Met veel opluchting en blijdschap tikten we de pilaar aan en hadden we de routes voltooid!

Dat gingen we natuurlijk vieren. Dat deden we door te gaan zwemmen. Sommige waren helemaal op en sommige hadden nog wat energie, maar toen we bij het zwembad aankwamen leefden een paar mensen weer op! De eerste spetters kwamen toen we van de glijbanen afgingen. Een wedstrijdje tussen twee mensen in de race glijbanen die over de snelste beneden kwam hoort er natuurlijk ook bij. Helaas speelde een paar mensen vals door eerder naar beneden te glijden (kuch Timo en Wouter). Daarna zaten een paar mensen lekker te chillen in het bubbelbad en de andere een balletje over te gooien in het zwembad.

We kregen trek en gingen een lekkere burger eten met wat patat erbij. Terwijl we aan het eten waren ging de muziek opeens wat harder. Een tiental damens stonden te wachten in het zwembad en een langharige man ging voor het zwembad staan en begon nogal apart te bewegen. Ze gingen aquajoggen in het water. Het zag er nogal grappig uit en er waren ook een paar die mee wilde doen. Helaas kon dat niet en gingen ze maar in een apart bad meedoen! We hebben veel gelachen.

Een paar mensen had zijn/haar eten op en gingen naar buiten om daar een duik te nemen. Later had de rest het ook op en die gingen toen binnen een balletje overgooien. Mila en Cynthia lagen helemaal in de deuk en gingen dus niet zo goed bij het balletje overgooien!

Daarna zijn we het zwembad uitgegaan.

We zijn de bussen in gestapt en we gingen terug naar het basiskamp. Nadat we terug waren gingen sommigen zowat meteen naar de speciale plek en anderen gingen spelletjes spelen. En daarna was het einde van de dag aangekomen.

Dagverslag 22-04-2022

Vrijdag 22 april:

Dag 6:

Vanmorgen kregen we bij het ontbijt een aandenken aan onze prestatie.

En toen hebben we snel alles ingepakt.. op naar Nijkerk!

Het was een zeer geslaagde week!