Expeditie Roemenie 2013-14 – Reisverslag dec 2013

Dagverslag 07-12-2013

Onze dag begon om half 9 toen we allemaal bij elkaar kwamen op school in de leraren kamer.
Al onze ouders waren erbij om ons uit te zwaaien. Om 9 uur gingen we rijden met 3 auto’s naar het vliegveld van Dortmund. Onze reis met de auto duurde 2 uurtjes ongeveer. Op het vliegveld hebben we eerst een klein uurtje stilgestaan en wat tijd gekregen om wat te kopen. Toen we de tickets gingen uitdelen kwamen we erachter dat voor Romy het ticket er niet bij was dat is gelukkig allemaal goed afgelopen dus konden we allemaal richting de controle. Na het uur gingen we inchecken en al onze spullen moesten we afgeven en door de poortjes lopen. Niet iedereen kon er zo door heen lopen een aantal mensen werden gefouilleerd.
2 van onze mensen moesten mee naar een kamertje voor een controle voor explosie gevaar.
Nadat we allemaal konden gaan hebben we nog 15 minuten moeten wachten in een soort van restaurant. Vanaf het restaurant gingen we naar de gate om in te stappen in het vliegtuig.De vliegreis zelf is voorspoedig verlopen en in het vliegtuig hing een goeie sfeer het was erg gezellig. Toen we in Roemenie aankwamen moest iedereen hun id kaart laten zien en daarna konden we zo doorlopen. Meneer van Bruggen, meneer van Winkoop, meneer Stoffer en mevrouw Ras hebben een busje en 2 auto’s gehuurd. Met de auto’s en het busje gingen we richting het winkelcentrum in Roemenie daar mochten we ruim een half uur vrij rondlopen en wat boodschappen doen. Na dat half uur moesten we weer bij elkaar komen en gingen we verder met de 2 auto’s en een busje naar ons pension. Eenmaal aangekomen bij ons pension kregen we onze kamers te zien, de kamers waren zeer goed om in te leven.
Na even uitrusten gingen we eten en wat drinken. Tijdens het eten kwam Jaimy op het super gekke idee om in het zwembad dat vol lag met ijs te springen. Jaimy, Iwan en Nillis hebben het ijs opengebroken en hebben zich omgekleed en iedereen bij elkaar gehaald. Toen het zover was zijn ze er met zijn 3en in gesprongen en daarna gelijk naar de douche gerend. Daarna hebben we de hele avond vrij gekregen.
Foto’s en eventuele filmpjes staan op de site.

Geschreven door Romy Voorburg en Jaimy Scholten

Dagverslag 08-12-2013

Onze dag begon vandaag om 8 uur. We hadden even een half uurtje om ons klaar te maken voor het ontbijt. Daarna ging de groep uit elkaar, de ene helft ging zwemmen en de andere ging naar de zoutmijn in Turda.

Wij gingen met zijn vieren naar het zwembad in Tirgu Mures (hotel Apollo). Daar was een sauna, een jacuzzi, een zwembad en een zoutbad. Dat zoutbad was zo zout dat je amper kon staan en gewoon bleef drijven. We zijn twee en een half uur daar gebleven, alles was heel luxe en mooi. Op de terugweg zijn we nog ergens een broodje wezen eten.

Wij gingen met Meneer van Bruggen en Mevrouw Ras naar de zoutmijn. In de zoutmijn konden we van alles doen zoals in een bootje varen door een zout meer. Ook kon je er bowlen, mini-golfen en er was er een reuzenrad. Aan de wanden hingen duizenden kilo’s zout. Erg indrukwekkend!!!.

Nadat we in de zoutmijn zijn geweest hebben we nog even in het restaurant bij de mijn gezeten. Daarna zijn we met z’n allen naar het weeshuis geweest waar we de overkapping gaan bouwen (als het doorgaat). We hebben onze plannen met de directie besproken en dat krijgt morgen een vervolg.

Na ruim een uur bij het weeshuis (spelletjes gedaan met de kinderen) zijn we weer in de auto gestapt. We zijn even wezen kijken bij de kapel en de brug. Daar werden we heel blij want onze afspraken waren nagekomen. De afspraken was dat er een opbaarhuisje zou worden gerealiseerd en dat is gebeurd. Toen we eenmaal weer bij het pension aankwamen mochten we iets voor onszelf doen. Om half 7 zijn we gaan eten. en daarover waren de meningen verdeeld de een vond het lekker en de ander vond het niet te eten. Na het eten zijn we naar boven gegaan waar we de rest van de avond zijn gebleven.

Vanavond lekker chillen!!! En dan ……sensatie!!! Ons moment. Jaimy, Iwan, Jordy en Nillis nemen weer een heerlijke duik in het ijswater. Brrrrrr….

Geschreven door Maud Valkengoed, Maaike de Vries, Jaimy Scholten

Dagverslag 09-12-2013

Om half 9 stonden we op en begon onze dag tevens de laatste dat we in Roemenie zijn. We gingen met zijn allen ontbijten en dat was heel gezellig. Na het eten ging Daniel met mijnheer Stoffer en van Bruggen op pad.

Toen Daniel en meneer van Bruggen weg waren hebben wij het hele pension versierd. Na een uurtje kwamen ze weer terug en hebben we ze ontvangen met een verjaardagsliedje. Na het verjaardagslied cadeau en een felicitatie ging de groep weer uit elkaar. Het ene deel van de groep ging naar het cultuurpaleis (Tg Mures) helaas was dit gesloten dus zijn ze naar 2 basisscholen geweest en naar de kapel die in Juni gerealiseerd is om te zien hoe het er in de sneeuw uit ziet. De ervaring bij de basisschool was erg leuk de kinderen waren erg lief en schattig (ouders wilt u een extra kind).
Het is niet in woorden samen te vatten hoe die kinderen en wij ons voelen bij deze ontmoetingen dat moet je mee gemaakt hebben. We kunnen wel zeggen dat je je erg snel hecht aan zulke kinderen.
De andere groep is met meneer Stoffer en meneer van Winkoop mee geweest om de bouwplannen te wijzigen. Korte uitleg: de overkapping komt op een andere plek namelijk niet meer bij het weeshuis (Tirmia) maar bij de begraafplaats in het dorp Cserafalva. Er moet nog wel toestemming gevraagd worden aan de architect omdat wij het 2 meter breder willen maken. Verder is deze groep langs een school geweest en de opgeknapte kerk. Zij zijn ook nog even snel langs het weeshuis geweest het was erg leuk alleen waren er maar 2 kindjes omdat de rest naar school toe was. Eenmaal weer allemaal thuis hadden we even tijd om te doen wat we wilden. Daarna gingen we eten dat was weer lekker!
Na het eten mochten we weer doen wat we wilden het  was erg gezellig maar helaas moeten we morgen alweer naar huis. Het is een erg leuke groep en we zijn steeds hechter geworden! Vanavond moeten we vroeg op namelijk om 3.00 uur en dat was dan het eind van een geweldige en leerzame reis! Moe maar voldaan gaan we richting Nijkerk!
Dagverslag 10-12-2013

Om precies 12 uur op 10 december hebben wij meneer van Bruggen wakker gemaakt en voor hem en Daniël gezongen. Na dat we hebben gezongen ging iedereen netjes naar z’n bed of kamer, wij zelf bleven wakker omdat we het niet nodig vonden om 2uur te slapen.In die twee uur hebben we gekaart en plezier met elkaar gemaakt. Om 2uur moesten we onze spullen bij elkaar pakken en richting het vliegveld. We hebben daar bij het pension eten mee gekregen voor onderweg, dat was erg lekker.

Op het vliegveld aangekomen kwam Jaimy erachter dat hij zijn portemonnee + id kwijt was. Gelukkig hadden Anja en meneer van Brugge de kamers nagekeken dus hadden hun zijn id. Eenmaal door de poortjes heen gekomen moesten we weer een tijdje wachten op het vliegtuig, het wachten was erg vermoeiend omdat iedereen een nachtje had doorgehaald. Eenmaal in het vliegtuig was iedereen heel moe dus hebben de meeste de hele weg geslapen. Toen we weerveilig geland waren in Duitsland moesten we wachten op de auto’s. Onderweg naar school hebben we nog met z’n alle bij de Mac Donalds gegeten.

Het was ondanks dat we allemaal moe waren toch heel gezellig en een goed afsluiting. Op school moesten we allemaal op onze ouders wachten. We verheugen ons nu al op de volgende reis naar Roemenië!