Expeditie Suriname 2015-16 – Reisverslag

Dagverslag 14-03-2016

We verzamelden allemaal bij vertrekhal 3 rond kwart over 8. De toeristenkaarten moesten nog geregeld worden dus dat deed Karen.

Daarna gingen we inchecken rond half 9 en moesten we door de douane.

We gingen vliegen met de vliegmaatschappij KLM. Het was een dubbeldekker met veel mensen erin. Wij als expeditie zaten allemaal door elkaar gehusseld.

De reis duurde 9 uur, we hadden regelmatige turbulentie.

We kwamen aan in Suriname en het was heel warm toen we uitstapte.

We moesten paspoort controle doen en dat duurde best lang.

Toen we onze koffers hadden liepen we naar het busje, bij het busje kregen we nog eten van de ouders van Vashwani.

De bus reis duurde ongeveer 2 uur.

Toen we eenmaal aankwamen zijn we gelijk gaan slapen.
Ian van Ramshorst

Tristan Bezembinder

ExpSur_14-03-2016_001

ExpSur_14-03-2016_002

ExpSur_14-03-2016_003

ExpSur_14-03-2016_004

ExpSur_14-03-2016_005

Dagverslag 15-03-2016

Heey goedemiddag vanuit Suriname!!

Het is vandaag dinsdag 15 maart en we hebben net een geweldige eerste dag achter de rug. Toen we hier vanochtend wakker werden zaten we lekker vroeg aan het ontbijt. Het ontbijt was ontzettend uitgebreid. We kregen een omelet met ingrediënten naar keuze. Zo kon je kiezen uit verschillende kruiden, tomaat, ui en nog veel meer. Na het eten zijn we met de ontzettend hete bus naar de Anton Resida school gegaan. Hier hebben we 5 scholieren ontmoet die uitgekozen zijn om ons tijdens onze expeditie te helpen. Speciaal voor ons werd de vlag opgehesen, zodat we konden zien hoe dat ging. Tijdens het hijsen van de vlag zongen ze het volkslied. Daarna kregen we uitleg hoe we te werk zouden gaan bij de Clarke school. We werden in groepjes gekoppeld aan 1 van de Surinaamse leerlingen. Daarmee gingen we een uurtje mee kijken in de klas. Wij kregen het vak Aardrijkskunde, waarbij we ook wat meer hebben geleerd over Suriname. We hadden als verrassing Nederlandse lekkernijen meegenomen. Op het laatst hebben we groepsfoto’s gemaakt als aandenken voor hen en voor ons!

Toen we de Anton Resida school achter ons hadden gelaten, zijn we spullen voor de school in Nieuw Aurora wezen kopen. We hebben onder andere tekenpapier, verf, kwasten en ander knutsel spullen gehaald. Hier zijn we zo’n 3 uur mee bezig geweest om alle juiste spullen te verzamelen. Toen waren we rond 5 uur half 6 terug bij het eco resort en hebben we nog even gezwommen.
Wij gaan zo eten en wensen jullie nog een fijne dag toe in het koude Nederland!!
Groetjes van Vashwani en Suzanne uit het warme Suriname.

ExpSur_15-03-2016_001

ExpSur_15-03-2016_002

ExpSur_15-03-2016_003

ExpSur_15-03-2016_004

ExpSur_15-03-2016_005

ExpSur_15-03-2016_006

Dagverslag 16-03-2016

Vandaag  reisden we af naar het binnenland. We reden om half 7 weg van het Eco Resort in Paramaribo. De hele week als we in Paramaribo zijn worden we gereden met de bus van Aniel maar omdat we veel spullen bij ons hadden zoals dozen en koffers vol met schoolspullen, water en nog onze eigen slaapspullen was het aardig proppen in de bus.

We hebben 4 uur gereden in de bus en de meesten hebben geslapen. Na 4 uur rijden in het mooie Suriname kwamen we bij de plek aan waar we over gingen stappen in de boot waarmee we naar het Anaula Nature Resort gingen. De boot was een soort van lange kano met een motor erachter. Het was proppen in de boot want alle spullen die we mee namen voor de school in Nieuw Aurora moesten ook mee, maar het paste! Na 1 uur in de boot varen over de rivier waren we aangekomen bij het resort. Toen we aankwamen hebben we lekker rustig aan gedaan, ingecheckt en de kamers bekeken, gezwommen in het zwembad en om 5 uur gingen we met de boot naar de stroomversnellingen. Dat was iets verderop, niet ver met de boot. Je moest wel oppassen dat je niet meegesleurd werd door de snelle stroming maar als je een goede steen vond was het heerlijk om te baden. Een soort van natuurlijke massage.

Het viel ons op dat het verschil met Paramaribo stad en het binnenland zo groot is. In Paramaribo heb je veel huizen, restaurants, winkels en veel verkeer. En nadat we steeds verder het binnenland in reden kwam je onderweg minder auto’s tegen. Er staan ook veel meer bomen in het binnenland. In Paramaribo heb je niet echt idee dat je in de jungle zit en waar we nu zijn juist wel. Bij het resort waar we nu zitten in het binnenland heb je het idee dat je op een onbewoond eiland zit. Je komt ook niet weg van de plek waar wij zitten behalve met de boot. Het vervoer is allemaal via bootjes het kan ook niet anders: er zijn geen wegen of bruggen. Je merkt ook het verschil in de manier van leven. Het lijkt hier nog minder gehaast. Er zijn geen toeterende auto’s en geen mensen die je nafluiten.

Morgen gaan we voor het eerst kennis maken met de OS Nieuw Aurora, dit is een school in het binnenland van Suriname. We hebben heel veel boeken, schoolspullen en sport spullen meegenomen voor de kinderen daar. Ook hebben wij een grote lading aan Corlaer College spullen bij ons. Dit geven wij aan de school zelf, zodat ze meer mogelijkheden hebben om les te geven. Wij hopen deze kinderen 2 dagen te geven om niet te vergeten. We zijn van plan ze Nederlandse les te geven, en veel activiteiten met ze te doen. Wij zijn erg benieuwd naar de school en kijken er zeker naar uit.

Anouska & Romy

ExpSur_16-03-2016_001

ExpSur_16-03-2016_002

ExpSur_16-03-2016_003

ExpSur_16-03-2016_004

ExpSur_16-03-2016_005

Dagverslag 17-03-2016

We begonnen de ochtend met ontbijt rond 7 uur. Om half 8 zaten we al op de boot met alle spullen die mee moesten naar de basisschool in Nieuw Aurora. Toen we daar eenmaal aankwamen stonden er al een paar leerlingen van de basisschool op ons te wachten. Ze waren deels verlegen maar ook heel enthousiast. Ze hielpen ons met de dozen en met de flessen water.

Na een stukje lopen kwamen we aan op de basisschool. Het is een nieuwe school dus het zag er mooi uit. Overal hingen ook posters met hygiëne en ze hebben grote tanks met schoon drinkwater. Het enige wat ontbrak was het lesmateriaal en de knutselspullen, dus daarvoor kwamen wij. Maar voordat wij de spullen konden overhandigen kwam er een belangrijke man in Suriname kijken. De minister van sport en jeugdzaken.

Samen met een paar andere mensen van het parlement kwam hij de school bezoeken. Na een toespraak en een paar liedjes gaf hij sport spullen zodat zij tijdens en buiten school kunnen sporten. Ook wij hadden ballen gekocht.
Toen de minister wegging mochten wij de spullen overhandigen aan de schoolleider en zijn collega’s. We hadden een hele les en leesmethode meegenomen en in Suriname nog veel knutselspullen gekocht. Ook namen we vanuit Nederland een grote doos met corlaer spullen mee zoals tassen, markers etc. Ze waren er heel blij mee en zouden het goed gaan gebruiken.

We gingen ook nog meelopen met de juffen. Ik zat samen met Anouska en Romy in klas 5 en we gingen galgje doen met Nederlandse woorden die ze moesten leren. Daarna deden we het spel ‘telefoontje’ en ‘kom mee of ga weg’.
Na het avondeten was er nog een culturele avond. Surinaamse mannen gingen muziek maken en zingen. Daarna zijn we gaan slapen.

Lilian

ExpSur_17-03-2016_001

ExpSur_17-03-2016_002

ExpSur_17-03-2016_007

ExpSur_17-03-2016_008

ExpSur_17-03-2016_009

ExpSur_17-03-2016_010

Dagverslag 18-03-2016

Vandaag zaten we om zeven uur aan het ontbijt. Omdat we weer om half acht in de boot moesten zitten. Toen we aankwamen bij de school, was er een vlaggen parade. Daarna gingen alle kinderen naar de les. De juffen waren bezig met eten klaar maken en wij pasten op de klas. Dat ging niet bij alle klassen goed, in de kleuterklassen waren de kinderen heel lastig. De juffen zoeken maar die waren nergens te bekennen, dus opeens lag de verantwoordelijkheid om de kinderen te vermaken bij ons. Uiteindelijk ging het toch wel allemaal goed. Sommige kinderen werden heel moe en vielen bij ons op schoot in slaap. Één kindje sliep bij Lilian op schoot, maar plaste in zijn broek en dus ook op Lilian. Met een blij gezicht zei ze ‘Ik houd nog wel van hem hoor.’

Dit was onze laatste dag bij OS Nieuw Aurora. Met een cadeautje bedankten we de leraren omdat we zo welkom waren. Nadat we foto’s hadden gemaakt met de hele school, daarna moesten we toch echt afscheid gaan nemen van de kindjes. Sommige kinderen vonden dit heel erg en moesten daarom ook huilen en dit zorgde er bij sommige expeditie leden voor dat ze ook tranen in hun ogen kregen.

Terug bij het hotel kon iedereen zijn eigen gang gaan. Een aantal doken in het zwembad, anderen gingen in een stroom versnelling zitten en een paar kozen er voor om te ‘hangmatteren’. Gids Reinier heeft uitgelegd hoe deze sport beoefend moet worden. En na uitgebreid oefenen beheersen we deze sport volledig.

ExpSur_18-03-2016_001

ExpSur_18-03-2016_002

ExpSur_18-03-2016_003

ExpSur_18-03-2016_004

ExpSur_18-03-2016_005

Dagverslag 19-03-2016

Vandaag zijn we vanuit Nieuw-Aurora vertrokken, op weg naar Paramaribo. Na 1 uur met de boot gereisd te hebben, hebben we bij aankomst patat gegeten. Daarna zijn we met de bus doorgereisd naar Berg en Dal, waar de ene helft een historische wandeling maakte en de andere helft ging ziplinen. Tijdens de wandeling kregen we uitleg over de slavernij in Berg en Dal en gingen we boven op de heuvel, die verschillende namen heeft gehad, graftombes bekijken. Als zo’n houten paal die als grafsteen diende een rondje erbovenop had, lag er een vrouw begraven, zat er een punt op die naar boven stak, lag er een man, zat er een hartje bovenop, lag er een kindje. Er waren ook nog huisjes over gebleven, maar veel waren al opgegeten door houtluizen en waren ingestort. Ook stonden er nog overblijfselen van het politiegebouw. Die zou opnieuw gerestaureerd worden omdat er een bijdrage uit Amerika voor was geregeld, maar die bijdrage was door iemand gestolen, dus zijn ze gestopt met bouwen. Tijdens het ziplinen maakte je een tocht van platform naar platform, hoog in de bomen en over de rivier. Toen we daar klaar mee waren bracht onze chauffeur Anil ons naar zijn huis om daar te eten. Ze hadden bami, nasi, kip, kiprolletjes met kaas en salade voor ons klaargemaakt, met als toetje watermeloen. Daar bleven we tot laat in de avond tot hij ons terugbracht naar het resort. Toen zijn we allemaal snel gaan slapen om de volgende dag weer terug te gaan naar Berg en Dal.

Tot morgen!

ExpSur_20-03-2016_005

Dagverslag 20-03-2016

Hoi,

Vandaag geen werk aan de winkel, maar lekker ontspannen. ‘s Ochtends zijn we vroeg op pad gegaan om dolfijnen te spotten. Na nog geen tien minuten onderweg zagen we de eerste vinnen al boven water verschijnen.

En na eerst een paar keer te roepen dat het piranha’s waren konden we vol op genieten van de dichtbij zwemmende dolfijnen. Veel meer dan vinnen kwam er niet boven water, maar iedereen genoot er met volle teugen van, en maakte enthousiast foto’s.

Na  het dolfijnen spotten zijn we gelijk weer in de auto gestapt om naar onze volgende bestemming te vertrekken: Berg en Dal. We zouden hier weer gaan wandelen en tokkelen.

Op aanvragen van Martin werd er een gids gevraagd die iets meer over de geschiedenis kon vertellen tijdens de wandeling. En dus kreeg deze groep gelukkig uitgebreid uitleg over de geschiedenis van de slavernij.

Ook de zipline was weer een groot succes. We genoten allemaal volop van het uitzicht van bovenaf en de snelheid van de zipline. Louise en Karen zijn zelfs (net als Martin gisteren) vanaf het laatste platform op de kop de baan af gegaan!

Rond 5 uur reden we terug naar het hotel, hebben ons opgefrist. En hebben toen avondgegeten bij Zuz & Zo. Een restaurantje in de buurt van het hotel, het was alleen wel super druk. Maar gelukkig konden we eindelijk een keer wat anders eten dan bami, nasi en kip.

Morgen gaan we eindelijk beginnen met het verven van de Clarkeschool. Het wordt een grote klus maar we hebben er zin in.

Louise en Marit

ExpSur_19-03-2016_001

ExpSur_19-03-2016_002

ExpSur_19-03-2016_003

ExpSur_19-03-2016_004

ExpSur_19-03-2016_005

Dagverslag 21-03-2016

Heeyy iedereen,

Vandaag zijn we eerst naar de Anton Resida school geweest om de 5 leerlingen op te halen die met ons mee gingen om te helpen met het schilderen van de lokalen bij de Clarkeschool. Toen gingen we van de Anton Resida school naar de Bouwsteen.

De Bouwsteen helpt ons ook met het schilderen van de lokalen bij de Clarkeschool. We hebben een rondleiding gekregen bij de Bouwsteen, over hoe zij de jongen opleiden. Er ging een instructeur van de Bouwteen mee en een jongen die net klaar was met de opleiding.

Toen we aankwamen bij de Clarkeschool werden we met open armen ontvangen. We kregen de drie lokalen te zien die opgeknapt moesten worden. Het waren betonnen hokken en ze waren heel donker. We begonnen met de lokalen te schuren, stoffen en daarna hebben we de muren schoon gemaakt met ammoniak. Na het in laten trekken van de ammoniak konden we beginnen met verven. In totaal moesten de muren drie en het plafond twee keer geschilderd worden. Vandaag gaan we de muren en het plafond één keer schilderen. Het leek best mee te vallen maar het was toch een hele klus om dat op een dag te doen.

Na hard door werken waren om zes uur alle drie de lokalen voorzien van een grondlaag. Toen snel naar het Eco Resort om alle verf af te spoelen. Na het douchen zijn we naar de Subway gegaan om daar pizza te halen.

Groetjes, Marit & Anna

ExpSur_21-03-2016_001

ExpSur_21-03-2016_002

ExpSur_21-03-2016_003

ExpSur_21-03-2016_004

ExpSur_21-03-2016_005

Dagverslag 22-03-2016

Heey iedereen!

Vandaag (dinsdag) zijn we de lokalen verder wezen verven op de Clarke school. We hebben de muren en het plafond nog een keer wit geschilderd. Na 2 lagen waren de plafonds klaar en de muren moesten na de tweede witte laag toen nog een leuk kleurtje krijgen, want anders was het lokaal nog zo wit. Omdat we 3 lokalen hebben opgeknapt hebben we ze allemaal in een andere kleur geverfd. Alle lokalen hebben een pastel kleur gekregen om de lokalen een beetje op te fleuren. We hebben het eerste lokaal geel geverfd, het tweede lokaal is lila geworden en het derde en laatste lokaal is mintgroen geverfd. Dit hebben we weer in de zelfde groepjes gedaan als gister. Gelukkig hadden we hulp gekregen van 5 leerlingen van de Anton Resida school en 2 begeleiders van de Bouwsteen! Ook een oud-leerling van de Clarkeschool kwam helpen. Met z´n allen ging het een stuk makkelijker. Aan het einde van de dag hebben we de directrice van de Clarkeschool en de oprichter van de Bouwsteen een cadeaupakket gegeven. Dit bestond uit een foto lijst van onze expeditie, een blik stroopwafels, drop, een houten tulp en een sleutelhanger met houten klompen er aan. De directrice van de Clarkeschool was erg dankbaar voor onze hulp en gaf ons een prachtige klok. Ook vertelde ze ons over wat ze op korte termijn nog meer gedaan moest worden: ze hebben 5 deuren aangeschaft, maar willen er nog 2 bij om de hele vleugel opgeknapt te hebben.

In de avond gingen we naar een Holika verbranding (verbranding van hout), omdat de dag er na een feestdag is. Daarna gingen met z’n allen heerlijk eten bij de Chinees!

Hopelijk hebben we jullie goed genoeg bijgepraat.

Groetjes Vashwani & Suzanne!

ExpSur_22-03-2016_001

ExpSur_22-03-2016_007

ExpSur_22-03-2016_008

Dagverslag 23-03-2016

Vandaag was er een feestdag genaamd Holi Phagwa. Het is een groot feest waarbij mensen allemaal kleurpoeder over elkaar heen gooien om de lente in te leiden. Door deze feestdag waren de scholen dicht waardoor we niet konden werken. Daarom konden we uitslapen en gingen we half 10 ontbijten. We gingen pas rond 16:15 naar de palmentuin om Holi te vieren. Van 10:00 tot 14:00 hebben we gezwommen en daarna geluncht bij de Subway.

Aangekomen bij de palmentuin bleek er ook een festival te zijn. Daar zijn we naartoe geweest en het was superleuk! Daarna gingen we weer terug en hebben we gegeten bij ‘Zus & Zo’.

Na het eten gingen we terug naar de palmentuin waar de neef van Vashwani ging optreden. We mochten ook op het podium en daarna zijn we terug naar huis gegaan om te douchen en de koffers in te pakken.

Onze laatste hele dag zit er op en het was een hele leuke dag!

Lilian

ExpSur_23-03-2016_001

ExpSur_23-03-2016_002

ExpSur_23-03-2016_003

ExpSur_23-03-2016_004

ExpSur_23-03-2016_005

ExpSur_23-03-2016_006

Dagverslag 24-03-2016

Vandaag de allerlaatste dag in Suriname. Na de hele leuke dag van gister moeten we allemaal weer vroeg uit de veren om richting het centrum van Paramaribo te lopen. Hier gaan we namelijk souvenirs kopen.

Wat is er nou een leuker plekje om een paar souvenirs te gaan kopen dag op de markt. Dus liepen we met z’n allen de markt op om daar dingen te kopen als gedroogde callebassen. Eenmaal aan het afdingen werden we er op gewezen dat we wel op onze spullen moeten letten omdat er zakkenrollers rondlopen.

Na een aantal souvenirs te hebben gekocht liepen we verder het centrum in om daar bij de Redytex nog meer souvenirs te kopen boor iedereen die daar om gevraagd had.

Terwijl we een aantal leuke souvenirs aan het uitzoeken waren en aardig wat stempelkaarten vol kregen. Werd de Redytex bijna leeg gekocht door ons.

Na het souvenir shoppen moest er natuurlijk geluncht worden op de plek waar we al de hele tijd om liepen te zeuren, de KFC. Eenmaal na de lunch moesten we weer terug om ons klaar te maken voor het afscheid. De laatste spullen werden ingepakt en iedereen liep met zijn koffers naar de receptie waar we wachtten op Hendrik en Aniel.

De laatste cadeautjes werden gegeven en voor de laatste keer in Paramaribo werd er een groepsfoto gemaakt. Na nog een keer gedag zeggen stapte iedereen in de bus en reden we weg.

Het duurde een uurtje tot het vliegveld en eenmaal aangekomen moesten alle koffers natuurlijk weer uit de bus gesjouwd worden. Omdat er weinig op het vliegveld te zien was gingen we maar gelijk door alle controles heen om zo in de vertrekhal nog te wachten totdat we gingen boarden.

Na nog wat paniek om een achter gelaten koffertje konden we ontspannen in het vliegtuig gaan zitten en wachten totdat we eindelijk weer in Nederland zouden zijn.

Eenmaal aangekomen in Nederland werden we opgevangen door de vader van Dayenne. Die met ons mee liep terwijl wij door alle controles liepen. Na het ophalen van de koffers en de laatste check of er niet wat in zat maakte we de allerlaatste groepsfoto van deze reis. Waarna we met z’n alle naar buiten liepen om onze ouders weer te kunnen zien en alle verhalen nu aan te vertellen.

De reis naar Suriname was voor ons allemaal een enorme ervaring die ons voor altijd bij zal blijven. We hebben vrienden gemaakt en de cultuur ontdekt. We hebben gezien hoe de mensen daar leven en hoe de scholen eruit zien. En wij hebben een steentje bij kunnen dragen aan het verbeteren van Suriname.