Expeditie Thailand 18-19 – Reisverslag

Dagverslag 26-05-2019

Zondag 26 mei:

Vertrek naar Thailand!

Vluchtnr: LX 729. Vertrek om 14.55 uur vanuit Amsterdam, aankomst om 16.30 uur in Zürich.
Vluchtnr: LX 180. Vertrek om 17.55 uur vanuit Zürich, aankomst om 09.35 uur (27mei) in Bangkok.

Verslag Dag 1:

(Geschreven door Lana & Duncan)

We hebben met z’n allen bij het Meeting Point verzameld op schiphol rond half 1. Na afscheid genomen te hebben van onze ouders zijn wij gezamenlijk naar de incheckbalie gelopen en hebben we onze koffers met enige moeite ingecheckt. Het inchecken verliep niet helemaal volgens plan, omdat we alleen bij zo’n paal moesten inchecken. Het werkte allemaal niet mee en helemaal niet voor Bas. De paal scande zijn paspoort niet en daardoor moest Bas bij de balie inchecken.

Daarna moesten wij naar de douane, maar daar stond een rij en hebben we moesten wel 45 minuten wachten. Uiteindelijk moest Duncan van de douane zijn pot speculoos van een halve kilo afgeven, maar voor de rest heeft iedereen zijn spullen terug. Daarna zijn we naar de gate gelopen en hebben we ons vliegtuig geboard.

Toen weggevlogen naar Kloten (zo heet het vliegveld) Airport in Zürich. Na die korte vlucht zijn we met een soort shuttle metro naar onze gate gereden. In de metro waren rare dierengeluiden te horen en gejodel.

Na een korte tijd te hebben gewacht zijn we het grote vliegtuig ingestapt en zijn we klaar gaan zitten voor de lange rit.

Terwijl we vlogen hebben we veel films gekeken en spelletjes gespeeld. Toen het laat werd hebben velen geprobeerd te slapen, maar dat was erg lastig vanwege het tekort aan ruimte. Verder was al het eten in het vliegtuig erg goed en zijn we veilig geland.

Dagverslag 27-05-2019

Maandag 27 mei:

Dag 1: Aankomst Bangkok, bezoek lokale markt & Thais eten koken.
Overnachting in Hotel Bangkok.

Verslag Dag 2:

(Geschreven door Floor & Noa)

Nadat we geland zijn op Bangkok gingen we met de auto naar het kantoor van Siam-Care.

Het visum krijgen was best makkelijk, maar nam wel wat tijd in beslag. We moesten onze vingerafdrukken achterlaten. We waren allemaal heel erg geshockeerd van het weer, het is hier namelijk super warm en vochtig. We moesten alleen nog even wachten op de auto want mensen van de stichting hadden het parkeerkaartje meegegeven aan de mensen die al terug waren naar het kantoor, na een uur wachten kon ook de andere helft mee. Aangekomen op het kantoor zijn we verwelkomd door de staf en kregen we allemaal een mooi bloemetje.

We kregen een introductie of wat we gaan doen en de do’s en don’ts. Ook kregen we een waterfles voor de warmte en als middaglunch rijst met kip.

Toen zijn we halverwege de middag naar het hotel gegaan om ons op te frissen allemaal lekker gedoucht we hebben echt een prima hotelkamer met genoeg ruimte schone bedden en airco. Nadat we ons hadden opgefrist zijn we weer terug naar kantoor gereden (dit is btw 5 minuten rijden) De helft van de groep is mee naar de markt gegaan om  hebben nog de laatste spulletjes voor het avondeten gehaald en is de andere helft alvast de groenten gaan snijden.

Op die markt gingen allemaal mensen foto’s maken van ons. We hebben rijst met groenten en soep gegeten.

Verder zijn nog een paar kinderen naar de markt gegaan en bleven 3 kinderen in het hotel.

Daar aangekomen op de markt viel het allemaal een beetje in het water. Het regende heel erg hard waardoor we niet veel konden doen. Elias en Roy waren een beetje koppig en hadden verwacht dat het wel zou stoppen met regenen en bleven dus buiten wachten. Ze waren helemaal kletsnat.

Uiteindelijk hebben we allen een uurtje in een winkelcentrum gelopen en heeft iedereen wat lekkers gehaald om te eten. Daarna zijn we teruggegaan naar het hotel en zijn we gaan slapen.

Hier nog een paar foto’s:

Dagverslag 28-05-2019

Dinsdag 28 mei:

Dag 2: Home-visit gezinnen & Engelse les op lokale school Bangkok.
Overnachting in Hotel Bangkok.

Verslag dag 3:

(Geschreven door Jasmijn & Vonne)

Vandaag werden we allemaal moe wakker rond 6.30, we moesten namelijk vroeg ontbijten zodat we vroeg op school konden zijn. Hier zijn we in 3 teams gesplitst. Team 1 (Floor, Duncan, Milan, Roos, Daniël P en Roy) ging in de ochtend Engelse les geven op school en in de middag gingen hun op bezoek bij de families.

Team 2 (Vonne, Jasmijn, Lana, Daniël L, Pa en Joshua) gingen in de ochtend naar de families en in de middag Engelse les geven op de school. Team 3 (Noa, Bas, Brenda en Sam) ging de hele dag families bezoeken. Het geven van de Engelse les was super leuk, we moesten lesgeven aan kinderen van 14 tot en met 20. Ze konden al best goed Engels en we hebben spelletjes gedaan bijvoorbeeld: galgje, stoelendans en dat de mensen zichzelf in het Engels voor te stellen.

De kinderen waren allemaal heel erg lief en veel wilde met je op de foto. Onze leerlingen snapten eindelijk hoe een docent zich voelt, want de Thaise leerlingen waren geen moment stil. Het huizen bezoeken was heel erg indrukwekkend we konden via een tolk praten met de oudere, wat ons opviel was dat er vooral veel oma’s waren. Hun hebben de verantwoordelijkheid gekregen om voor de kinderen te zorgen, want hun ouders zijn dood of hebben hun kinderen verlaten. Dit gebeurt veel in Thailand.

Toen de kinderen op school pauze hadden, hebben wij onze lunch gegeten en daarna hebben de jongens met de kinderen gevoetbald en de meiden toegekeken (onze voetbalvrouwen).

Veel kinderen waren van ons onder de indruk, aan Jasmijn, Vonne, Roos en Floor is gevraagd om een selfie mee te maken. Na de home visits en de lessen zijn we met het busje terug gereden naar het kantoor en hier hebben we schoolpakketten ingepakt voor de kinderen in Mukdahan.

Toen we hier klaar mee waren werden we door Jan-Peter na het hotel gebracht en hier hadden we een ruim uur om ons op te frissen en onze koffer voor Mukdahan klaar te maken. Hier gaan we morgen namelijk naar toe. We hadden allemaal onze koffer klaar en werden door Jan-Peter weer terug naar het kantoor gebracht, het eten stond al klaar en dit was echt super lekker (kip met rijst) Deze avond hebben we afgesloten met leuke spelletjes en gezellige gesprekken. Morgen moeten we om 5 uur opstaan.

Hier nog wat foto´s:

Dagverslag 29-05-2019

Woensdag 29 mei:

Dag 3: Reizen naar Mukdahan (650 km).

Verslag dag 4:

(Geschreven door Sam en Brenda)

Vandaag zijn we rond 5:15 opgestaan om rond 6 uur in de bus en auto te stappen.

En rond een uur of half 7 hebben we ontbeten met een zakje plakrijst en 1 spiesje varkenssaté). In de bus hebben we om de twee uur een stop gemaakt om naar de wc te gaan en even wat te drinken of eten te halen en zo hebben we gereisd naar Mukdahan. Rond 5 uur ‘s middags kwamen we uiteindelijk na een busreis van ongeveer 9 uur aan in Mukdahan. Onderweg zagen we veranderingen het landschap. Het werd van groen heuvelachtig naar meer rijstvelden met weinig heuvels.

Onderweg zijn we een aantal tempels tegengekomen en een groot boeddhabeeld.

Hier hebben we onze huisjes verdeeld. In de huisjes waren gekko’s en heel veel muggen.

Hierna hebben we rijst met kip gegeten en zijn toen verder gegaan naar een rivier de Mekong die tussen Laos en Thailand ligt.

Daar zijn we ook naar een winkelcentrum geweest om even te ontspannen en een ijsje te eten.

Toen we vertrokken kregen Marjelle en Elias een telefoontje van Vonne. We waren Vonne vergeten. We draaiden snel om en haalden Vonne weer op. Het was erg hilarisch. Na een lange dag gingen we weer terug naar ons verblijf en gingen we gezellig in het kantoor zitten.
De leerlingen gingen kaarten, internetten, etc.

Dagverslag 30-05-2019

Donderdag 30 mei:

Dag 4: Engelse les lokale basisschool / huisbezoeken en/of huis opknappen / Groente- & Fruit tuin aanplanten.

Verslag dag 5:

(Geschreven door Roy Nieuwveld)

4 Dagen Thailand, en toch blijf ik me verbazen. Een dag met een lach en een traan. Vanmorgen werden er family visits gedaan bij 7 gezinnen die worden ondersteund door Siam Care. Het viel mij samen met de groep zwaar om de oneerlijkheid van deze wereld (wederom) te zien. Een gezin is in Nederlandse begrippen een plek waar je veilig bent als kind, echter is dit in Thailand niet vanzelfsprekend. Het lied van Michael Schulte – You let me walk alone – gaat door mijn hoofd: Every now and then I’m drawn to places. Where I hear your voice or see your face. And every little thought will lead me right back to you… Het lied gaat over een zoon die zijn vader op jonge leeftijd verloor, net als vele kinderen hier. De aanwezigheid van vader/moeder of echtgenoot(e)  kan heel bepalend zijn voor veel gezinnen hier. Het toekomstbeeld is heel somber. Zoals een vriendin van mij ooit zei: Reality can hit like a bitch. Zeker wanneer je beseft dat de kansen op een mooie toekomst voor mij wel heel vanzelfsprekend zijn, inclusief de veilige basis.

Na een dus wat emotionele ochtend zijn we snel aan de slag gegaan op de compound van Siam Care in Mukdahan. De Thaise mensen klommen in de bomen om alle takken eruit te kappen om te zorgen dat de zware takken niet de elektriciteitskabels zouden meenemen mochten ze vallen.

Alsof hun leven er vanaf hingen waren Noa en Duncan bezig om alle takken klein te hakken terwijl Bas en Marjelle in de weer waren om het zooitje op de composthoop te gooien.
De rest was bezig om fruitbomen te planten, zodat Siam Care over een aantal jaren, wanneer de bomen fruit afgeven, zelfvoorzienend kunnen worden en de overschotten weer kunnen verkopen. Ikzelf ben mee geweest om een uur lang, samen met Joshua, nog meer bomen te kopen die uiteindelijk op 3 verschillende bonnetjes terecht komen (want dat is logisch). Gelukkig kreeg ik er een lekkere ijskoffie voor terug, dus mijn dag was weer goed. Nadat wij terug waren gekomen waren alle bomen kaal en opgeruimd en konden we een klein feestje bouwen, want Daniël was jarig.

De staff had taart geregeld waar Dokter Oetker een (taart)puntje aan kan zuigen. Daarna snel opfrissen want we gingen naar de markt voor avond eten.

De markt an sich was vrij klein, maar vol geuren, smaken en lekkernijen. Samen met Marjelle en Elias de markt over struinen en van alles proeven wat de Thaise cultuur te bieden heeft. Zelfs de meelwormen, sprinkhanen en krekels mochten niet ontbreken (Zeker niet vies!) Een aantal groepsleden waren net zo dapper en zette zich over de gedachte heen dat ze insecten aten heen.

Een krekel smaakt naar een soort gebakken uitje om Lana te quoten. Na gezellig over de markt te hebben gewandeld werd ik opeens enorm belazerd door beide coaches. Marjelle had 3 spiesjes gezocht. Zat maar een klein pepertje op, scheen niet zo pittig te wezen. Dus ik eet zo dat pepertje op, wat leidde tot een tranen-festijn waarbij een tomaat jaloers zou zijn op mijn kleur. En ik had eerder bij de lunch al pittig gegeten! Afgesloten met een ijsje in het winkelcentrum en nu met zijn alle bij het kampvuur. Een geslaagde dag al zeg ik het zelf.

Wat betreft mijn onderzoek kan ik dit zeggen. Ondanks dat de vraag om het wifi wachtwoord nog steeds enorm belangrijk is, zie je dat de wereld van de groep een stuk groter wordt. En dat is precies wat ik wil aantonen met mijn onderzoek.

Morgen weer een nieuwe dag met weer nieuwe mensen en ervaringen. Ik kijk ernaar uit!

Dagverslag 31-05-2019

Vrijdag 31 mei:

Dag 5: Engelse les lokale basisschool / huisbezoeken en/of huis opknappen / Groente- & Fruit tuin aanplanten.

Voorbereidingen Kinderkamp.

Verslag dag 6:

(Geschreven door Lana en Floor)

Vanochtend hebben we om kwart voor negen afgesproken om in de bus te zitten. Toen zijn we naar een school in Mukdahan gereden en zijn hier aan de hand van zelfgemaakte tekenplaten en onze eigen inspiratie lessen te gegeven aan kinderen van 5 tot 12 jaar. Dit hebben we in groepjes van 2 gedaan. Dit was erg leuk en grappig om te doen omdat de kinderen vrolijk en leergierig waren! We hebben een heleboel Engelse spelletjes met ze gespeeld en dat vonden ze erg leuk.

Daarna zijn we met z’n allen gaan lunchen en hebben we de groep in drie groepen verdeeld.

En weer waren er verhalen die ons erg aangegrepen hebben. Wat Jasmijn, Floor en Roos in ieder geval niet snel zullen vergeten is dat ze hebben geholpen om drie kinderen naar school te krijgen. Over de achtergrond van het gezin kunnen we niks zeggen, maar zonder schooluniform mag je niet naar school, ondanks dat onderwijs gratis is in Thailand. De drie hebben samen 900 baht bijeen gelegd (Omgerekend zo’n 25 euro) om drie schooluniformen te betalen voor de kinderen van dat gezin. Een super goed initiatief!

Vanmiddag hebben een aantal uit de groep bomen geplant en de rest is bezig geweest met voorbereidingen voor het kinderkamp van morgen. Er komen ongeveer dertig kinderen waar we activiteiten voor hebben bedacht. Van estafette race tot Engelse lessen.

Hierna hebben we nog even met de groep gepraat over de dag en zijn we naar de brug geweest tussen Laos en Thailand.

We hebben als avondeten pizza op en hebben nog even rondgelopen in een shoppingmall, hierna zijn we naar huis gegaan.
Dit was weer een dag die we niet zullen vergeten. Morgen hebben we dus het kinderkamp en we kijken er naar uit!

Dagverslag 01-06-2019

Zaterdag 1 juni:

Dag 6: Kinderkamp: Sport & Spel (30 kids).

Verslag dag 7:

(Geschreven door Milan en Roos)

Vandaag moesten we om 9 uur klaar staan, want om half 10 kwamen de kinderen die geholpen worden door Siam Care. Het waren ongeveer 30 kinderen die allemaal een t-shirt van de NVC kregen. Nijkerk is dus ook in Mukdahan vertegenwoordigd.  De dag ervoor hebben een aantal uit de groep activiteiten voorbereid die de rest van het team moest leiden, zoals koekhappen, spijkerpoepen en engelse les geven. Iedereen was netjes om 9 uur klaar, alleen was het voor de rest van de groep, die de activiteiten niet hadden voorbereid een beetje vaag wat ze precies moesten doen. Daarom moest dit eerst uitgelegd worden en konden we eigenlijk pas om half 10 beginnen met klaarzetten. Dus het liep in de ochtend al uit haha. We begonnen om 10 uur en om half 11 was de eerste pauze, waarin de kinderen iets konden drinken.

We hadden als 1 van de activiteiten een estafette. De kinderen waren super fanatiek. Noa was ook heel fanatiek, zelfs zo fanatiek dat ze is gevallen. Ze heeft een paar schaafwondjes, maar voor de rest valt het mee. Na de lunchpauze om 12 uur zouden de activiteiten eigenlijk doorgaan tot 2 uur, alleen liep het een beetje anders. Er begonnen mensen met water te gooien en toen eindigde het met een watergevecht waaraan iedereen heeft meegedaan. Zelfs de staff van Siam Care.

De kinderen werden om 2 uur/half 3 opgehaald en toen is iedereen gaan douchen.

We moesten om half 4 weer klaarstaan om naar een marktje te gaan en daarna naar een uitkijkpunt op een berg waar een heel groot boeddhabeeld stond. Op de markt heeft bijna iedereen een souvenirtje voor thuis gekocht.

Het boeddha beeld was heel hoog, het was dan ook een hele klim om erheen te komen. Eerst de berg op met de auto en daarna moesten we lopen. Ik heb nog nooit zoveel trappen in mijn leven gezien haha.  Daarna zijn we naar een restaurantje gegaan om te eten.

Het was Vietnamees. We moesten zelf onze loempia’s maken. Je kon ze eten zonder dat ze gefrituurd werden, sommige van de groep vonden dit maar niks. Gelukkig waren er ook warme kant en klare. Na het eten gingen we weer terug naar het kantoor en hebben we de auto’s schoongemaakt als voorbereiding op onze reis morgen naar Khao Yai National Park, een jungle. We gaan 1 nacht in de jungle slapen en daarna zullen we terug naar Bangkok gaan.

Het wordt een reis van ongeveer 7/8 uur, dus hebben Roos, Milan en Jasmijn de reistabletjes al klaarliggen.

Dagverslag 02-06-2019

Zondag 2 juni:

Dag 7: Reis naar Khao Yai National Parc.
Overnachting: Camping Khao Yai NP.

Verslag dag 8:

(geschreven door Duncan en Daniël L)

We moesten deze ochtend vroeg opstaan om gelijk de auto in te stappen en naar de jungle te rijden. We reden rond 7 uur weg en moesten een reis maken van 8 uur. Nadat iedereen zijn plekje had gevonden in de auto’s begonnen Roos Floor, Milan, Jasmijn en Duncan al gelijk muziek op te zetten, maar toen die na een kwartiertje uit gezet was vielen ze al snel weer in slaap. Tijdens de eerste plaspauze kon Elias het niet voor elkaar krijgen om de pinautomaat te laten werken.

Na ongeveer 4 uur gingen we lunchen bij een 7-Eleven. Daar kon je kant en klaar maaltijden laten opwarmen en Joshua had een soort sticky rice in een bamboe stok gekocht en bood het  iedereen aan, maar bijna niemand durfde het te eten. Behalve onze food explores. Na nog een paar uur rijden en nog een plaspauze gehad te hebben kwamen na ongeveer negen en een half uur te rijden aan bij de camping in de Jungle.

Onderweg in het park hadden we al apen en herten gezien.

Bij de camping hadden we tenten opgehaald en na enig gepruts hadden ook Marjelle en Elias en Roy en Daniël hun tent ook opgezet gekregen.

Daarna gingen we terug naar het visitors center waar we uit drie rijstgerechten konden kiezen als avondmaal. Allemaal rijst met kip. (haha) Na lekker gegeten te hebben moesten we snel klaar maken, alleen toen we terugkwamen had een hert de chips van Brenda en Noa gestolen en was al begonnen om die op te eten. Daarna moesten we snel klaar staan voor een heuse nachtsafari die door een deel van het park heen reed met een groot zoeklicht voorop.

Helaas hebben we geen olifanten gezien, maar wel een koffiekat en nog een stekelvarken en nog wat herten.

Toen we terug waren geen veel mensen even douche en toen hebben we geweerwolfd, alleen waren we iets te luid, want er werd omgeroepen dat we nu echt iets zachter moesten doen.

We zijn kort daarna ook gaan slapen voor zover dat kon, want er lag een Thaise man te slapen en die snurkte echt heeel hard. Jasmijn wou hem wakker maken, maar hij schrok heel erg en begon te schreeuwen dus dat was grappig. Daarna is iedereen in slaap gevallen.

PS: Op de camping is geen Wifi!

Dagverslag 03-06-2019

Maandag 3 juni:

Dag 8: Bezoek Khao Yai National Parc.
Overnachting:
Camping Khao Yai NP.

Verslag dag 9:

(Geschreven door Bas en Vonne)

Vandaag zijn we de dag begonnen om 7.00. ‘S ochtends hadden we een mooi verhaal te horen gekregen van Noa: “Noa werd in de nacht wakker van een hert die in hun voortent stond, toen Noa hun tent deur dicht wilde ritsen stak het hert zijn/haar kop er door heen. Noa gaf de hert een flinke tik op zijn/haar snuit en hij ging meteen weg HAHA”.

Nadat iedereen zich klaar had gemaakt werden we  opgehaald voor een ontbijt op de camping. Het was een soort van Westers ontbijt met een gebakken ei en een broodje met twee knakworsten. Jan-Peter zag meteen mooie vogels in de boom en pakte gelijk zijn camera met een mega lens, maar toen hij zijn camera eenmaal gepakt had waren de vogels natuurlijk verdwenen.

Nadat we lekker ontbijt hadden zijn we terug naar de tenten gegaan om te beginnen met het opruimen van onze tenten. Toen sommige mensen nog in hun tent hun spullen aan het opruimen waren, gingen Jan-Peter en Milan de tenten losmaken zodat ze op de mensen vielen. Vonne zat rustig in haar tent en ineens pakt Joshua haar tent en sleepte hem mee waardoor Vonne ook meegesleept werd en meerdere koprollen en backflips maakte. Nadat alle tenten opgeruimd waren gingen we de koffers in de auto laden.

Toen alle koffers ingeladen waren gingen we naar de eerste waterval. Dit was de waterval waarin Leonardo Dicaprio ingesprongen is in de film genaamd “The Beach”.  De waterval had niet erg veel water, omdat we aan het eind van het regenseizoen zitten. Bij de waterval hebben we ook een foto voor the Rent Company gemaakt, als sponsorfoto.

Toen we terugkwamen van de waterval gingen we beginnen aan een 2.3 kilometer lange trail dwars door het bos en langs de rivier (oorspronkelijk een olifantenpad) richting de camping. We moesten charmante witte sokken aan om de bloedzuigers weg te houden. Het leverde modieuze plaatjes op (zie foto Floor). In het begin leek het erg zwaar, maar uiteindelijk vond iedereen het wel meevallen. De trail ging vaak omhoog en omlaag. We hadden natuurlijk wel wat pauzes gemaakt.

Daarna heeft Jan-Peter de bus opgehaald en zijn we door het park gereden naar de tweede waterval. Deze had een 8 honderd meter lange trappen tocht naar beneden, dat was nog niet zo erg. Maar naar boven… Deze waterval had wel meer water dan de vorige en was een stuk groter.

Toen we na een lange trappen tocht omhoog waren terug de auto of bus ingestapt en zijn we verder gereden naar Bangkok. Onderweg hebben we stop gemaakt bij de MacDonalds om avond te eten. De meeste hebben erg veel gegeten, want veel waren wel klaar met de rijst. Na het eten zijn we weer doorgereden naar het hotel  en nu zitten we weer in het Sleep Hotel, met airco een zachte handdoeken. Daar zijn we dit reisverslag aan het schrijven.

Wist je dat… (door de coaches):

• Brenda op een dalmatier lijkt  (vanwege de muggenbulten)
  • Sam een krekel heeft gegeten
  • Duncan een harem heeft
  • Floor (in de bosjes plast)
  • Roos anti Thaise keuken is
  • Daniel L. bijna net zoveel eet als dat ie lang is
  • Lana een expert is in het proeven van pepertjes en spicy sperziebonen
  • Milan een nep slang voor Elias heeft gekocht
  • Vonne nu altijd de laatste check is
  • Noa slidings maakt en op een giraffe lijkt (ook muggenbulten)
  • Daniel P. zijn sportschool dieet hier prima werkt (rijst en kip)
  • Jasmijn de beste tenten op zetter aller tijden is
  • Bas nooit uit zijn comfortzone gaat
Dagverslag 04-06-2019

Dinsdag 4 juni:

Dag 9: Bezoek Jeugdgevangenis.
Overnachting: Hotel Bangkok.

Verslag dag 10:

(Geschreven door Brenda en Daniël Plenk)

Vandaag mochten we weer gezellig om 7:45 verzamelen. We moesten allemaal lange kleding aan, omdat we naar de jeugdgevangenis gingen. Voordat we naar de jeugdgevangenis gingen, hebben we nog even op het kantoor met zijn allen ontbeten en zijn daarna richting de jeugdgevangenis gegaan. Joshua was extreem laat dus gingen we met de andere staff in de auto’s. Onderweg zouden we eerst met ze allen Joshua ophalen, maar uiteindelijk waren dat alleen nog maar de mensen in de auto van Joshua. We zouden eerst ‘s middags naar de gevangenis gaan, maar dat wisselde ongeveer per half uur.

Voordat we aankwamen bij de gevangenis zijn we eerst door de prachtige stad Ayutthaya gereden. Dit was de oude hoofdstad van Thailand. Deze stad staat vol met prachtige oude ruïnes. Voor de die-hard ‘Wie is de Mol’ fans: in deze stad zijn in 2007 meerdere opdrachten voltooid.

Toen we eenmaal waren aangekomen in de jeugdgevangenis, vonden wij het allemaal lijken op een middelbare school. Dit kwam omdat we niet veel controle hadden.

In de jeugdgevangenis en er liep wel bewaking, maar het veel heel erg mee. We gingen onszelf voorstellen en daarna hebben we een spel gespeelt met de kinderen. We moesten met z’n allen in cirkels gaan staan en ieder team had een andere naam. Zo had je goodnight, flower, sunflower, football team and yellow. We gingen eerst als je groep werd gezegd drie keer buigen en dan moest je een andere groep noemen. Daarna gingen we hurken en werd ‘team yellow’ telkens gezegd in opdracht van Jan-Peter. :-) Wat leidde tot zwetend team, wat het team maar net als een Thai weglachtte (U moet even bedenken dat het de hele dag ongeveer 40 graden Celsius was)

Na de spelletjes gingen we uit de jeugdgevangenis om te lunchen. We gingen naar een foodcourt waar we zelf eten mochten uitkiezen. Bijvoorbeeld noodles, rijst etc. Onze diehards Roy en Elias gingen weer voor de spannendste gerechten. Een noodle soep met verschillende soorten vis.

Toen we hadden gegeten en wat hadden gedronken gingen we weer terug naar de jeugdgevangenis. Daar ging een groep voetballen met de kinderen (Ook in 40 graden!). Het was Nederland tegen Thailand. Eindstand was 3-3. De rest ging praten met de overgebleven kinderen (wel met een tolk erbij). De vragen waren:

• Hoe lang zit je hier nog?
    • Je kon er max. zes maanden in de jeugdgevangenis zitten.
    • Sommige moesten nog 3 maanden zitten, andere nog maar 46 dagen.
  • Wat wil je na de gevangenis doen?
    • Terug naar mijn moeder.
    • Gaan werken.
    • Naar school toe.
    • Examen doen.

Toen we klaar waren bij de jeugdgevangenis gingen we langs bij een Nederlands museum, helaas was deze gesloten.

Hier zou worden verteld welke relatie Nederland heeft gehad met Thailand tijdens de Gouden Eeuw. Ondanks dat er een chagrijnige man wel voor het raam iets naar binnen zat te werken, deed hij de deur echt niet open.

Daarna gingen we weer naar de bus om weer naar het kantoor te rijden. Eenmaal bij het hotel aangekomen gingen we ‘pad thai’ eten. Dit was een soort van bami met ei, maar dit moest je vergelijken met de Thaise boerenkool.

Na het eten gingen we naar ons hotel om onze kleine koffers en tassen te pakken om de koffers over te pakken voor morgen want dan gaan we naar het strand.

Het laatste late uitstapje was met een aantal expeditieleden die het leuk vonden om nog even slagroom taart te halen bij de 7-eleven.

Dagverslag 05-06-2019

Woensdag 5 juni:

Dag 10: Ochtend reis naar Koh Samet, middag relaxen.
Overnachting: Koh Samet Villa Resort.

Verslag dag 11:

(Geschreven door Milan en Sam)

We moesten vandaag om 08:00 klaarstaan om richting het kantoor te gaan om te ontbijten. Na het ontbijt hebben we 3,5 uur in de auto gezeten richting Koh Lea Mah. Vanaf Koh Lea Mah zijn we naar het eiland Ko Samet gevaren met een speedboot.

Dit was een gave ervaring. We moesten allemaal reddingsvesten aan. We hebben ongeveer 20 minuten op de speedboot gezeten.

Toen we eenmaal aangekomen waren op het eiland rende Roy en Noa gelijk het water in. Daarna hebben we gelijk ingecheckt voor de kamers. We werden ontvangen met witte mentholdoekjes en koude kruidenthee. Nadat iedereen hun spullen op de kamers gelegd heeft is iedereen vrijwel gelijk naar het strand gegaan om te zwemmen. Nadat iedereen klaar was met zwemmen zijn we gaan douchen.

Na het douchen hadden we avondeten en daar had Jan-Peter alles besteld wat je maar kon bedenken.

´s Avonds is bijna iedereen naar de vuurshow geweest die was erg leuk. Roy en Lana hebben een act uitgevoerd samen met de man die de show gaf.

Erg dapper van ze om met vuur te spelen. Na de vuurshow is bijna iedereen naar de beachclub geweest en daar hadden ze glowinthedark verf en iedereen zat er helemaal onder.

Uiteindelijk is iedereen in de zee beland om de verf van hun lichaam af te krijgen.

De verf ging van iedereen hun lichaam af behalve van de kleren die iedereen aan had. Dus een leuk klusje voor de moeders thuis.
Sam, Noa, Vonne, Brenda en Lana hebben nieuwe Thaise vrienden gemaakt waarmee ze in de middag een potje tegen gevoetbald en gechilld hebben.

Dagverslag 06-06-2019

Donderdag 6 juni:

Dag 11: Reflectie ochtend, in de middag terug naar Bangkok.
Overnachting: Hotel Bangkok.

Verslag dag 12:

(Geschreven door Jasmijn en Noa)

Vandaag werden we wakker op het eiland en gingen om 9 uur ontbijten. Iedereen was op tijd (wat voor onze groep best bijzonder is). Marjelle, Roy en Elias stonden zelfs om 5:15 uur op om de zonsopgang te zien. Het leverde mooie plaatjes op.  Het ontbijt was super lekker. Je had er bijna alles. Van omelet tot uiteraard rijst met kip.

Toen iedereen gegeten had gingen we zwemmen en zonnen. Het water is hier super mooi blauw, maar wel een beetje warm.

Duncan en Milan hadden nog een roeiboot gestolen en hebben deze later wel terug moeten geven. Elias heeft nog een henna tattoo genomen. Om half 12 kwamen we erachter dat we voor 12 uur moesten uitchecken en had iedereen een beetje stress. Hierna gingen de meeste van ons lunchen, we aten sandwiches en hamburgers. We namen allemaal nog onze laatste duik. We moesten om half 2 klaarstaan en kwamen en er werd ons om kwart over 1 verteld dat we nog een foto moesten maken, deze foto hebben we gemaakt. Jasmijn, Floor en Roos staan niet op de foto, want er was een grote miscommunicatie.

Om half 2 zijn we met de speedboot terug naar land gegaan en de boot ging echt super snel.

We namen de bus en auto terug naar Bangkok. Aangekomen in Bangkok gingen we eten en nog even naar de markt om onze laatste souvenirs te kopen. De staff inclusief de vrouw van Jan-Peter en kinderen gingen mee dineren. We kregen een mooie foto waar op de achterkant lieve woorden staan opgeschreven. Op de markt was er ook weer heel veel streetfood.

Je kwam weer de raarste dingen tegen. De rest van de avond hebben we onze koffers ingepakt en zijn we nog naar 7-eleven geweest om nog wat lekkers te kopen voor de terugreis. Morgen hebben we een lange reis voor de boeg!

Dagverslag 07-06-2019

Vrijdag 7 juni:

Terugreis: (zie ook verslag hieronder)

Met vlucht LX 181 van Bangkok naar Zürich: Vertrek 13.05 uur – aankomst 19.35 uur.
Vlucht LX 736 van Zürich naar Amsterdam: Vertrek 20.55 uur – aankomst 22.30 uur.

Bericht van Siam Care:

We just took these wonderful people back to the airport. For 12 days they served as volunteers, while exploring our work and the country of Thailand. We had such a wonderful time! Some tears were flowing with the students during the goodbyes.

Siam-Care is very thankful for their hard work and the amazing job they did (and will do) in fundraising for our cause!
We will meet again for sure, thank you Expeditie Thailand 2018-2019!

Verslag dag 13 (slot):

(Geschreven door Bas en Daniël L)

Vandaag werden we wakker, want we moesten ons klaar maken voor de reis weer terug naar Nederland. We gingen voor onze laatste keer eten bij het kantoor van Siam-Care. Het team van Siam-Care vertelde dat ze dankbaar waren dat wij naar Thailand zijn gekomen en hun wouden steunen. Toen we klaar waren met ontbijten gingen we naar het vliegveld toe. Alle spullen in de auto en in de bus. En natuurlijk even checken of iedereen er was.

Op het vliegveld waren we veilig door de douane heen en om half één konden we gaan boarden. Een half uurtje later gingen we vliegen.

Het was een lange vlucht richting Zürich. Hier gingen we met de metro (die koeien geluiden heeft) van Gate E naar Gate A/B. Eenmaal aangekomen bij de gate kregen we een filmpje over hoe Bangkok overstroomt was nadat wij weg waren gegaan, gelukkig zijn we dus weg gegaan :-). We moesten bij de gate nog een uurtje wachten op de vlucht.

Maar toen bleek er ook nog vertraging van een half uur te zijn. Eenmaal in het vliegtuig moesten we nog even wachten op andere vliegtuigen die eerder ging opstijgen.

Toen we in Nederland zijn aangekomen, gingen we natuurlijk naar de bagagehal, iedereen heeft uiteindelijk hun koffer terug. Na de bagage te hebben opgehaald liepen we naar de plek waar onze ouders ons op ons te wachten. Alle ouders waren blij om hun zoon/dochter weer veilig thuis te zien. Daarna hebben we afscheid genomen en zijn we naar huis gegaan. Het was een onvergetelijke reis.