ICT&E  /  Learning Circle Kinderrechten. Een selectie.

Learning Circle Kinderrechten. Een selectie.


Op deze pagina vind je een selectie van de uitwerkingen van de
Learning Circles Kinderrechten 2015.
Het zijn voorbeelden uit iedere fase (zie tijdlijn), van de wiki’s van 6 Nederlandstalige Circles. Hieraan namen scholen deel uit Suriname, Curaçao en Nederland.

Introductie fase – Leuk om elkaar eerst te leren kennen!

Uitdaging 1 – Het recht op gezond voedsel, schoon drinkwater & gezondheidszorg.

Uitdaging 2 – Het recht op onderwijs en bescherming tegen kinderarbeid.

Uitdaging 3 – Het recht om veilig op te groeien.

Afronding – Een uitnodiging om een nieuw kinderrecht te ontwerpen.

Evaluatie – Tips en tops.

 

Introductie fase: Leuk om elkaar eerst te leren kennen!

De groepen stellen zich met veel plezier aan elkaar voor op hun eigen manier.
met foto’s, verhalen, posters of in filmpjes:

met foto’s:

Stichting Mytylschool in Paramaribo, Suriname:

voorst_LC2_mytyl2

voorst_LC2_mytyl1

voorst_LC2_mytyl3

Oostvaarders College, Almere, Nederland:

Voorst_LC5_oostv

met een Powerpoint presentatie:

Dividivi School, Willemstad, Curaçao:

voorst_dividivi_groep

voorst_dividivi_leguaan

met posters:

Werkenrode School, Groesbeek, Nederland:

voorst_LC5_werkenr_dennis

met een filmpje:

Richenel Sloote School, Paramaribo, Suriname:

top

OBS De Voorsprong, Den Haag, Nederland:


(die leuke meester op het einde is trouwens meester Erhan,
….hij was vergeten zijn bordje omhoog te houden :-))

met een fotocollage:

Nassy Brouwer School, Paramaribo, Suriname:

voorst_NBS_collage

top

Uitdaging 1: Het recht op gezond voedsel, schoon drinkwater & gezondheidszorg.

Een selectie van de uitwerkingen: 
Interviews, lopen met water, excursies, actie voor de voedselbank, gastlessen, tekeningen, filmpjes…etc!

Prins Bernard School, Curaçao:

Wij hebben een vraag voor jullie!
Wat betekent het woord hydrofoob? En wat betekent het woord hydrofiel? Deze begrippen hebben wij tijdens het proefje: olie en water, geleerd.

Ook een activiteit was: Hoe kunnen wij water besparen? De lln hebben thuis hun ouders moeten interviewen. Hier kunnen jullie een paar goede tips lezen:

1. Als je kleren gaat wassen, moet je het water opvangen en later aan de planten geven.
2. Als je je tanden poetst moet je de kraan niet open laten staan. Je moet een beetje water in een beker    zetten en dan hiermee je mond spoelen.
3. Als je de auto wast moet je dan liever een emmer water gebruiken. Met een tuinslang verspil je te veel water.
4. Bij het afwassen moet je twee bakken gebruiken, een met sopwater en een met spoelwater.
5. Het water dat uit de airco komt moet je opvangen en hiermee je planten water geven.
6. Niet steeds de toilet doorspoelen.
7. Vang regenwater op en geef deze aan de planten.
8. Niet te lang douchen. En vooral de kraan niet open laten staan bij het inzepen van je lichaam.

Wat kunnen jullie nog meer van ons verwachten?

Op 22 maart 2015 is het wereldwaterdag. De hele wereld besteedt aandacht aan de waterproblematiek.
Dit jaar is het thema: Water & Sustainable Development.
Op vrijdag 20 maart 2015 wandelen de groepen 7 kinderen van Prins Bernhard school maar liefst 4 kilometer met 6 liter water op hun rug. Zo ervaren zij wat leeftijdsgenoten in ontwikkelingslanden moeten doen om aan schoon drinkwater te komen.
Doen jullie ook met ons mee? Dat zou reuze leuk zijn. Tot de volgende week dan maar doeiiiii, ayyoooooooo.

P.S. Weten jullie wat we nu aan het doen zijn? Jaaaaa, goed geraden…………………… lege limonadeflessen sparen. We zijn met 26 kinderen in de klas. Reken voor ons uit hoeveel flessen we nodig hebben per kind. We verzamelen flessen van 1.5 liter.

Halloooo allemaal,

Vandaag 19-03-2015, hebben wij Aqualectra bezocht. Aqualectra zorgt voor water- en stroomdistributie voor het eiland Curacao.
Weten jullie wat zo bijzonder is? Ons drinkwater komt van de Caraibische Zee. Als wij de kraan openmaken stroomt er helder water uit. Dat is zeker een luxe.
Wij hebben vandaag gezien hoe ze van zeewater, drinkwater maken! En dat was erg interessant.Klik op deze link om de foto’s te bekijken. Daar kun je ook lezen hoe Aqualectra rekening houdt met het kinderrecht: Kinderen hebben recht op schoon drinkwater.

20 maart 2015

Vandaag was de grote dag. Alle waterflessen stonden klaar om gedragen te worden.
Bijna alle kinderen kregen 4 gevulde flessen van 1.5 liter mee of 3 flessen van 2 liter.
Een brief werd naar de media gestuurd om de hele wandeling te volgen.
Om klokslag kwart voor 11 gingen we de school uit richting Stadion Odulio Willems.

De wandeling duurde 47 minuten. En het was best vermoeiend. De zon stond hoog aan de hemel en het was warm. De kinderen zeiden meteen: ‘juf dit is lastig. Wij hoeven dit gelukkig een keer te doen, maar er zijn andere kinderen op de wereld die dit dagelijks moeten doen. Nou, wij zijn blij dat we op Curaçao zijn geboren’.
We hebben ons doel bereikt: De kinderen hebben ervaren hoe het aanvoelt om 6 liter water te dragen!
De terugwandeling naar school ging sneller. Iedereen was blij om weer op school te zijn. ons schoolhoofd trakteerde ons op een ijslolly. Mmmmmm, dat was superlekker na zo’n stevige wandeling.
Pabien, kids van groep 7. You are the best!

Op deze site kun je enkele foto’s zien van onze wandeling met 6 liter water op de rug!

En zo verschenen we op de tv; CBA kanaal 11: 

top

Visio Onderwijs, Grave, Nederland:

Iedereen heeft recht op gezond eten en schoon drinkwater.
Wij dachten dat dit iets is wat niet bij ons in de buurt voorkomt, maar alleen in landen hier ver vandaan! Tot we op de website van de voedselbank terechtkwamen….

Eerst hebben we opgeschreven wat we samen weten over de voedselbank en daarna hebben we verder onderzoek gedaan.
We hebben de woordvoerster van de voedselbank in Grave gebeld, Ze komt morgen (19 maart) bij ons op school om ons te vertellen over de voedselbank.
We wilden haar niet met legen handen naar huis laten gaan, daarom zijn we vorige week met een actie begonnen.

‘Ieder klein gebaar maakt een groot verschil!’

In tweetallen hebben we posters ontworpen:

Uitd.1_LC3Visio_poster

In iedere klas hebben we een presentatie gegeven, waarbij we verteld hebben dat we samen kunnen zorgen dat we veel anderen mensen gelukkig kunnen maken!

Vanaf maandag stroomden de kinderen met allemaal één of meerdere etenswaren onze klas binnen en zie hier het resultaat:

Uitd1_LC3Visio_tafel

Wij zijn trots op onze school, want samen kunnen wij helpen.

Vandaag kregen wij bezoek van Pat Verhees en hebben we de spullen afgegeven.

Uitd1_LC3Visio_auto1

Iedere vrijdag komen er 40 gezinnen uit Grave voedsel op halen.

Deze mensen hebben allemaal een pasje, waarmee ze de voedselbank binnen mogen komen.
Het voedsel komt van verschillende winkels, zoals de jumbo, de bakker, van de markt.  Deze winkel mogen deze spullen dan niet meer verkopen. De voedselbank krijgt ze gratis van deze winkels.

De mensen bij de voedselbank zijn allemaal vrijwilligers. Ze krijgen er geen geld voor. Ze moeten heel hard werken, mevrouw Pet had zelfs geen pauze, zo druk was het op vrijdag.
Van de 40 gezinnen, waren er 117 kinderen die onder de 12 jaar waren. Het zijn ook vaak grote gezinnen, die bij de voedselbank komen. Ze komen daar terecht omdat ze niet genoeg geld hebben.

Als er een kind jarig is, die bij de voedselbank komt, dan krijgt hij/zij van de voedselbank ook een cadeautje en een taart, soms ook nog vlaggetjes om het huis te versieren.
Kortom de voedselbank doet heel goed werk!

Uitd1_LC3Visio_auto2

We hadden met onze klas veel verzameld. Gelukkig was mevrouw Pet met de auto.
Ook de andere klassen hadden heel veel verzameld.
Er zit vandaag een briefje in de tas met daarop dat het voedsel deze week is geschonken door Visio.
Mevrouw Pet was ons heel dankbaar!
We hebben mevrouw Pet geholpen om alle spullen in te pakken in haar auto.

We vonden het een hele geslaagde actie!
We hebben mensen kunnen helpen, door eigenlijk iets kleins te doen.
Hierdoor hebben meer kinderen in Grave gezonder eten.

top

Richenel Sloote School, Paramaribo, Suriname:

Dit werd getekend door Santousha:

Uitd1_LC3_santousha

Hier de gedichten van Erisa en Sevgi:

Uitd1_LC3_erisa copy
Uitd1_LC3_sevgi

Werkenrode School, Groesbeek, Nederland:

Vandaag, 18 maart, hebben we bezoek gehad van een gastspreker van het waterschap Rivierenland!
We hebben een uitleg gekregen over waterzuivering, het werk van het waterschap, veilig en schoon drinkwater en zelfs proefjes mogen doen!

Wist je dat:

* Nederland een van de schoonste wateren ter wereld heeft?
* Drinkwater uit de kraan schoner is dan uit de fles?
* WC papier het enige is wat in de wc mag?
* 75 % van de aarde uit water bestaat?
* Er van afval in rioolwater elektriciteit gemaakt wordt? Dit doen ze door het te laten gisten!
* Iedere 15 seconden op de wereld een kind sterft bij gebrek aan schoon drinkwater en daardoor diarree heeft gekregen?
* Wij gemiddeld 125 liter water per dag gebruiken en wanneer je in bad gaat ’s avonds het aantal liters al op is?
* Er landen zijn waar meisjes niet naar school mogen i.v.m. vieze toiletten? 
* Water wordt gezuiverd bij een maatschappij. Door het te filteren en te bezinken gaan alle restjes uit het water!

De gastspreker legt van alles uit!

Uitd1_LC5_werkenr_gastles

Proefjes met water: welk water komt het dichtst in de buurt van slootwater? Water met azijn? Water met zeep? Of kraanwater?

Uitd1_LC5_werkenr_proefjes

Het is kraanwater! Beide vloeistoffen kleurden paars. We mochten met een pipet rode koolvloeistof toevoegen aan het water. Leuk hoor!

In onze eigen Newsroom Children’s Rights van Cartoonmovement.com zijn er prachtige tekeningen en cartoons van leerlingen uit de Circles 5 en 6 geupload.
Het is mooi om te zien hoe snel de professionele cartoonisten ermee aan de slag zijn gegaan.
Op deze pagina in de wiki kun je vele ontwerpen en uitgewerkte cartoons zien.

top

Uitdaging 2: Het recht op onderwijs en bescherming tegen kinderarbeid.

Een selectie van de uitwerkingen: 
gastlessen, tekeningen, foto’s, interviews, filmpjes, powerpoints…etc!

Petrus Donders School, Paramaribo, Suriname:

Kinderen hebben recht op onderwijs en ook op werk.
In onze klas hadden wij een discussie over de stelling.

De meningen waren verschillend. De hoogte punten:

Kinderen mogen werken, b.v als ze als lasser gaan werken, of in een monteurs bedrijf gaan werken, kunnen ze het vak leren en later ook hun bedrijf opzetten. Zo hebben ze ook hun doel bereikt.
Kinderen gaan ook werken omdat de ouders dat willen. Het geld dat de kinderen verdienen geven ze aan hun ouders.
Kinderen moeten naar school. Ze hebben recht op onderwijs. Om iets te worden in de maatschappij moet je naar school. Zo kan jij je doel bereiken. b.v minister worden.
Alle kinderen hadden de gelegenheid om hun mening te uiten. De volgende kinderen waren het meest aan het woord: Jair; Jilliano; Alfredo; Mellenie; Racana; Joël; Rodaicha en Chantrella waren de Inleiders.

Heliomare College, VSO, Alkmaar, Nederland:

Het recht op onderwijs.
Opdracht 1: We hebben ons bezig gehouden met onderwijs in Marokko en Nepal.
We hebben gekeken naar een prachtige film over kinderarbeid in Marokko, over een meisje Rabab, die wel naar school zou willen, maar haar familie heeft geen geld voor de schoolboeken. Ze werkt als huishoudelijke hulp dag en nacht voor 48 euro per maand.We hebben de foto’s bekeken van juf Moniek die op een schooltje voor arme kinderen in Nepal heeft gewerkt. Ook die kinderen komen vaak niet naar school, omdat ze op het land moeten werken. Dit heeft veel indruk gemaakt op ons.

Ook wij hebben naar de film gekeken over Zara, een meisje in Turkije, dat elk jaar met haar familie met de hazelnotenoogst moet helpen. Ze kan dan niet naar school, wat ze heel erg vindt. Ze zou graag verpleegster willen worden. Wij denken niet dat haar dit gaat lukken…….

Opdracht 2:
Wij hebben niet een jong iemand kunnen vinden in onze omgeving, die zich bezig houdt met kinderrechten.
Maar juf Moniek geeft om de 2 jaar les op een school in Nepal en zij werkt bij Amnesty International. We hebben haar vragen gesteld. Hier is het interview:

Vraag : Wat is je taak bij Amnesty International?
Antw: Ik ben voorzitster van de groep Alkmaar. Ik hou vergaderingen, ik bereid acties voor vrouwen en Bevrijdingsdag en tot slot handtekeningen acties.
Vraag: Hoe vond je het om in Nepal te werken?
Antw: Ik vond het heel erg mooi maar ook heel erg zwaar omdat ze niets hebben op die school. Het zijn ook hele arme kinderen.
Vraag:  Wat was je reactie toen je daar voor het eerst op school kwam?
Antw: Ik schrok heel erg hoe arm de school was. Geen boeken of computers, stoelen of ander lesmateriaal. De kinderen zagen er ook slecht verzorgd uit. Bv mager, oude versleten kleren.
Vraag: Wat krijgen de kinderen voor lessen?
Antw: De hele dag alleen maar leervakken. Niet praktisch, geen gym , tekenen of koken. Ook geen muziek.
Vraag: Hebben zij ook pauzes?
Antw: Alleen een half uur tussen de middag.
Vraag: Hoe gaan de kinderen naar school?
Antw: Lopend naar school, soms wel een uur.
Vraag: Hoe lang duurt een schooldag?
Antw: Van 8.00 tot 15.30 u. Zes dagen per week.
Vraag: Waarom doe je dit werk?
Antw: Om ze te helpen. Ik vind dat elk kind recht heeft op onderwijs, en de dagen dat wij er waren was ook iedereen op school.
Vraag: Welke leeftijd hadden deze kinderen?
Antw: 9 of 10 jaar oud.

top

Prins Bernard School, Willemstad, Curaçao:

uitd2_bernard-leerplicht2

Vandaag hebben we bezoek gehad van twee ambtenaren van de leerplicht brigade, meneer Sambre en meneer Kierindoongo.

De leerplicht brigade valt onder het Ministerie van Onderwijs, Wetenschap, Cultuur en Sport.
Sinds 1991 heeft onze regering een leerplicht landsverordening en dat houdt in: dat kinderen van 4 tot en met 18 jaar verplicht zijn om onderwijs te volgen. Ons onderwijs is ook gratis!

Komt de leerplicht brigade te weten dat een kind niet naar school gaat dan kunnen ze de ouders 10 dagen naar de gevangenis sturen of een boete geven van 1000 gld. Als de ouders binnen een jaar de wet weer overtreden, kunnen ze een gevangenisstraf van 2 maanden krijgen of een boete van 5000 gld. De kinderen hebben heel veel vragen gesteld over de situatie op ons eiland. Dit is het eindresultaat.

Conclusie:

1 De hele klas is eens met het kinderrecht: Kinderen hebben recht op onderwijs.
2 De hele klas vindt het goed dat er organisaties zijn die kinderen willen helpen om kinderarbeid af te schaffen. ( vb: Unicef )
3 Redenen voor kinderen om niet naar school te gaan is: slechte financiële situatie van het gezin ( vb: geen brood, geen behoorlijk schoeisel )
4 De kinderen wisten niet dat de leerplicht brigade bestond.
5 De kinderen wisten niet dat de ouders naar de gevangenis kunnen gaan omdat ze deze wet overtreden hebben.
6 De kinderen kennen verschillende buitenlandse kinderen die op het eiland zitten en niet naar school gaan. De leerplicht brigade zou een kijkje gaan nemen.
7 De kinderen vinden het normaal dat ze na school kunnen gaan inpakken bij de verschillende supermarkten. Ze kennen nu het verschil tussen kinderarbeid en een bijbaantje na school.

top

VSO Emmaschool, Paramaribo, Suriname:

Ouders hebben weinig of geen geld om uit te geven, om de schoolbus te betalen of kleren en eten te kopen voor hun kinderen. De kosten zijn te hoog als je veel kinderen hebt.
Soms moeten kinderen ouders helpen tot laat in de avond met werken of letten op kinderen en alles thuis doen. De kinderen hebben weinig vrije tijd. Wonen in een klein huis met veel mensen.

uitd2_emma_tekening

Kinderen hebben ook recht op werk. Ze moeten hun ouders helpen, maar niet met zwaar werk en ook niet te lang. Ze mogen meehelpen met het werk die ze wel willen en kunnen doen.

Het is niet verplicht. Kinderen mogen ook niet gedwongen worden om te werken.

uitd2_emma_werken1

uitd2_emma_werken

Een afstand lopen om in de rivier je kleren en vaat te wassen.

Werkenrode School, Groesbeek, Nederland:

Het recht op onderwijs

Vandaag hebben we bezoek gehad van Romee, zij is vrijwilliger bij UNICEF. Wat was dat interessant! We hebben alles kunnen vragen & zeggen. Ook hier weer een paar  “Wist je datjes” !!

Wist je dat:

  • In Nederland 4450 vrijwilligers zich inzetten voor UNICEF?
  • 194 landen hebben een handtekening gezet onder het kinderrechtenverdrag, maar… in 154 landen is UNICEF hard nodig voor de rechten van het kind (LEES: daar wordt het niet nageleefd!!)
  • In Nederland hebben we een ‘sociaal vangnet’, dat betekent wanneer het niet goed met je gaat, je kunt aanbellen bij een instantie, denk aan de voedselbank of vragen om een uitkering. In veel landen is dit niet het geval, je moet dus werken om geld te krijgen. Dit maakt het op veel plekken onmogelijk voor ouders om hun kinderen niet te laten werken.
  • 20 jaar geleden is de ‘Schone kleren campagne’ ingezet. Bedrijven en winkels kunnen door jou benaderd worden om uit te zoeken hoe het staat met het maken van een kledingstuk.
  • Jinthe met een uitgeprint formulier via www.schonekleren.nl  naar de Primark in Nijmegen gaat?
  • Jullie a.s. week te horen krijgen wat daar is uitgekomen?
  • H&M samenwerkt met UNICEF tegen kinderarbeid?
  • Het héél interessant was en dat Romee het heel goed uitlegde?

top

Oostvaarders College, Almere, Nederland:

We zijn eerst nog druk bezig geweest met het maken van een mindmap over Rechten van het Kind.
Daar hebben we een klein filmpje met een aantal mindmaps van gemaakt:

Uitdaging 3: Het recht om veilig op te groeien.

Een selectie van de uitwerkingen: 
liedjes, gedichten, werkstukken, onderzoek naar conflicten,  foto’s, interviews, filmpjes, powerpoints, brieven…etc!

Louis Braille School, Paramaribo, Suriname:

Opdracht 3:

waar ben je?
ben je bang?
zit je in het donker?
ben je daar allang?

waar ben je?
ben je soms verdwaald?
ergens in een bos
heb je je verstopt?

waar ben je ?
ben je in het land?
heb je iets te eten?
ik rijk je de hand

waar ben je
ben je gevlucht
mag ik je wat vragen?
kom alsjeblief terug?

De voorbereiding

top

O.S. Meerzorg, Meerzorg, Suriname:

uitd3_meerzorg_safinethia

top

Stichting Mytyl School, Paramaribo, Suriname:

De leerlingen hebben hun best gedaan om zelf een plattegrond te maken.

uitd3_mytyl_kaart

top

OBS De Voorsprong, Den Haag, Nederland:

We hebben de twee coupletten van het lied bestudeerd en hebben met de andere twee verzonnen coupletten er een eigen draai aan gegeven.

Het was hartstikke fijn om op zo’n manier onze bijdrage te leveren.

Hier zingen we het:

top

Kennedy School, Paramaribo, Suriname:

Er zijn eerst gesprekken met de leerlingen gevoerd over vrede en oorlog.

De leerlingen mochten daarna landen opnoemen waar er vrede heerst. De leerlingen weten wel wat oorlog is en dat er in verschillende landen oorlog wordt gevoerd, maar kenden de namen helaas niet. De leerkrachten hebben de namen voor ze opgenoemd en ze mochten de landen op de wereldkaart opzoeken.

Er zijn verschillende werelddelen uitgeprint, uitgeknipt en geplakt.

De wereldkaart waar er vrede heerst zijn met kleur en bomen, maar ook de landen waar er oorlog is, zijn aangeven maar met vlaggen. De wereldkaart waar er oorlog wordt gevoerd zijn grijs en donker en met foto’s van oorlogen en huilende kinderen geplaatst.

De leerlingen vinden oorlog verschrikkelijk, omdat alles wordt verwoest, mensen gaan dood, er is niet voldoende te eten en drinken en mensen worden ziek. De leerlingen zijn blij dat ze in Suriname wonen omdat er in Suriname vrede heerst.

uitd3_werkstuk_kennedy1 copy uitd3_werkstuk_kennedy2 copy uitd3_werkstuk_kennedy3 uitd3_werkstuk_kennedy4 uitd3_werkstuk_kennedy5

top

Werkenrode School, Groesbeek, Nederland:

uitd3_pantoummark_werkenrode

top

Het Prisma, VSO, Arnhem, Nederland:

We hebben gekozen om opdracht 2 en 3 samen te voegen.
In groepjes hebben we gezocht naar alle landen die in conflict of in oorlog zijn. Via google maps ging dit erg goed.
Daarna hebben we gezocht naar een wereldkaart en heeft een andere groep prikkers gemaakt.

Hier zijn foto’s van het werken aan onze kaart:

prisma_02_21-04 prisma_06_21-04

uitd3_kaart_prisma

top

Anton Resida Mulo, Paramaribo, Suriname:

Hieronder leest u de brief die we met zijn allen hebben geschreven voor de leiders van de landen waar er oorlog is.

uitd3_brief_antonr

uitd3_pantoum_antonr uitd3_pantoum2_antonr

top

Het College Weert, Nederland:

uitd3_brief_college

Heliomare VSO, Alkmaar, Nederland:

Wij hebben ons bezig gehouden met het land Colombia. Een land, waar veel conflicten zijn.

Drugsbendes, het leger en gewapende rebellen proberen jongens en meisjes over te halen om zich bij hen aan te sluiten. Ze beloven bescherming, geld en een beter leven. Vooral kinderen met problemen thuis of op school, geloven dat. Maar ze worden gebruikt in de gewapende strijd. Kinderen horen niet te vechten. Ze hebben recht op een veilig leven, waarin ze kunnen spelen en dromen.

We hebben filmpjes gezien over Colombia, waarin kinderen proberen wat aan het geweld te doen.

uitd3_colombia_helio_edited-1

Zo zegt Susana : Politici zijn rijk. Laten ze scholen oprichten, de wijken waar veel geweld is slopen en er mooie nieuwe huizen bouwen. Ze moeten onderwijs gratis maken en geen geld meer steken in dure winkelcentra. Dan is er geen armoede meer en geen reden voor misdaad. Dan is het hier misschien veiliger.

En Maria zegt: de regering moet met de guerilla gaan praten en iets nieuws verzinnen. Ik weet niet hoe ik het moet uitleggen, maar stel: de regering wil een vierkant tekenen en de guerilla wil alleen een cirkel. Waarom tekenen ze samen niet een driehoek? Als ze samen niet iets nieuws bedenken, blijven ze hangen in hun oude standpunt. Dan komt er nooit vrede!

top

Afronding: Een uitnodiging om een nieuw kinderrecht te ontwerpen.

Samen afsluiten, samen Skypen met een oceaan ertussen, terugblikken…en nog veel meer!!
Hieronder een selectie: 

Hub Noord-Brabant, Rosmalen, Nederland:

En dan nu de laatste uitdaging:

Wij hebben met de hele klas nagedacht over welke kinderrechten we iets hebben geleerd. Meneer Thierry heeft deze op het digi bord geschreven. Daarna hebben we in tweetallen nagedacht over wat we het belangrijkste kinderrecht vinden en daar samen een tekening over gemaakt op een groot vel papier. Hierbij was samenwerken weer heel belangrijk. Hieronder zie je ons aan het werk en de resultaten.

Als afronding heeft Meneer Thierry contact gelegd met de Jules Fernandes School en OS 1 Meerzorg uit Suriname. Met hen hebben we geskypt en de volgende week en de week erna gaan we met groepjes kinderen ook skypen en leren over Suriname en Nederland. 

afr_hub_skype

Op 2 juni hebben we een Skype gesprek gehad met kinderen en hun juffrouw Tahira van de Jules Fernandes School uit Paramaribo, de hoofdstad van Suriname. We hebben gepraat over o.a. hobby’s, het weer, vakken op school, faciliteiten op school en we hebben het schoolplein van de Jules Fernandes School gezien.

Veronique: “Ik vond het super leuk om te Skypen met kinderen uit Suriname en zo ook echt te kunnen zien.”
Bennie: “Ik vond het heel leuk, we leren over de kinderen uit Suriname.”
Lars en Akash: “Het Skypen is heel leuk geweest, ze kunnen daar ook voetballen op school.”

afr_hub_fototekening

En hier presenteren we een kinderrecht dat wij belangrijk vinden: Ieder kind moet gewoon schoon water kunnen hebben!

Stichting Mytylschool in Paramaribo, Suriname:

Ons nieuwe kinderrecht is: RECHT OP GOEDE BEHANDELING voor kinderen over de hele wereld.
Waarom zeggen wij dat? Omdat we hebben gezien dat in vele landen kinderen zijn die geen goede behandeling  krijgen v.b. in Afrika en India.

In Afrika en India zijn de meeste kinderen woningloos en hebben meestal geen ETEN ze gaan daarom NIET naar school, maar ze gaan op jonge leeftijd onder de markt verkopen. Zo verdienen ze wat geld om eten en drinken te kopen. Soms is dat wat ze verdienen maar een klein beetje waardoor ze maar een kleine portie eten kunnen kopen en dat moeten ze verdelen met een aantal mensen die bij hun blijven.

top

OBS De Voorsprong, Den Haag, Nederland:

afr_voorsprong_verbazing

 

afr_voorsprong_kinderrecht

Prins Bernard School, Curaçao:

Hoi daar zijn we weer!
Vandaag 21 mei 2015, hebben we bezoek gehad van een sociaal juridisch werker nl. mevrouw Laydelin Jeandor.

Zij heeft een presentatie gegeven over: human traffic / mensenhandel.

Dit was erg interessant voor onze lln.
Tijdens de Learning Circle hebben we verschillende vormen van uitbuiting uitgelegd aan de kinderen. Vooral kinderarbeid trok hun meeste aandacht.

Het klimaat op onze school is een echte uitdaging voor mij als leerkracht. Gedurende het schooljaar krijg je lln uit verschillende Latijns Amerikaanse landen die ons eiland bezoeken.

Sommige blijven voor een paar weken en anderen blijven misschien voor een half jaar. De kinderen die permanent op het eiland verblijven zijn 1) kinderen waarbij hun ouders een werkcontract hebben gekregen om op Curacao te blijven werken of 2) kinderen van illegale ouders die steeds moeten onderduiken.

Als je met hen praat dan merk je dat ze heimwee hebben naar hun familie, vriendjes en naar hun geboorteland. Ze begrijpen maar niet waarom ze naar een eiland moeten verhuizen waar ze niemand kennen en waar ze helemaal opnieuw moeten beginnen. De school is vreemd voor hun, de taal helemaal en onze gewoontes zijn misschien niet helemaal anders, maar ze moeten aan alles en iedereen wennen. Dit neemt tijd. En als de politie merkt dat bijv. de moeder illegaal op het eiland verblijft dan wordt ze teruggestuurd naar haar land, maar de kinderen mogen wel hier achterblijven. Hierdoor ontstaat er weer een breuk. Kinderen blijven troosteloos achter bij een ander gezin en missen hun moeder vreselijk. Ouders kiezen ervoor om hun kind hier achter te laten met hoop voor een betere toekomst. Vandaar dat ze als nieuwe kinderrecht hebben bedacht:

Als een ouder weer terug gestuurd wordt naar hun geboorteland, omdat ze hier illegaal verblijven, dan zijn ze verplicht om ook hun kinderen mee te nemen. 

Samen met mevrouw Laydelin Jeandor hebben de kinderen gebrainstormd over het nieuwe kinderrecht. Ze hebben haar heel veel gevraagd over het onderwerp!

Op deze foto kun je mevrouw Jeandor zien tijdens haar presentatie!

afr_bernhard_collage

top

Kennedy School, Paramaribo, Suriname:

Kinderrecht: Het recht om geboren te worden ook al heb je een beperking.

Dit recht vinden wij belangrijk, omdat als blijkt dat het ongeboren kind een beperking heeft het soms verwijderd wordt (abortus).
Ook mensen met een beperking vinden wij hebben recht om te leven, ook zij kunnen iets betekenen voor het land. Mensen zoals de atleten van Special Olympic, maar ook zij die werk doen als elk ander mens zoals administratief werk, werken in een bedrijf enz.

Dit recht tot een succes maken:

Door het te plaatsen op social media waar iedereen het kan zien en lezen.
We zijn ook bezig met een werkstuk omtrent ons kinderrecht. Het is nog niet af. We hebben onder anderen gewerkt met papier maché, maar hij droogt niet zo snel vanwege de regentijd waarin we nu zijn.
Hieronder enkele foto’s van ons werkstuk. Samen met onze juffen zijn wij druk bezig.
Hij is nog niet af.

afr_foto1_kennedy

afr_foto2_kennedy

top

Werkenrode School, (groep van Anne Arentsen) Groesbeek, Nederland:

Alle leerlingen in onze klas hebben een nieuw kinderrecht bedacht. Hier van hebben ze een collage gemaakt.
Van Georgina, niet echt een nieuw recht, maar ze bedoelt om verliefd te worden:

afr_werkenrode_anne_recht georgina

top

Werkenrode School, (Linda & Anke) Groesbeek, Nederland:

Beste WIKI mensen!

Wat was het een leerzame periode!! De leerlingen hebben niet deelgenomen aan de PeerScholar opdracht. Daarom hebben de leerlingen brieven geschreven.  Vervolgens hebben ze de brief geruild met een ander en daar feedback op gegeven. Dit ging bijzonder goed!! Er werd kritisch gekeken en daarna flink verbeterd in de brieven. Niet alleen op- en aanmerkingen maar ook complimenten werden gegeven!

afr_brief_werkenrodeMark_Fleur

Ik las een keer een recht die is blijven hangen namelijk:

Het recht op frissen buiten lucht/licht

Als ik een hele dag binnen zit krijg ik aan het eind van de dag hoofdpijn, een benauwd gevoel, en word een beetje somber. Langer dan een dag binnen zitten kan ik niet. Ik heb ontdekt dat er in die fabrieken waar kinderen werken geen ramen zitten, en al helemaal niet eentje die open kan. Als het in het klaslokaal te warm en benauwd word gaat er een raam open en kan je je weer beter concentreren, als je zo lang werkt in een donkere kleine en warme ruimte lijkt me dat niet gezond! En super zwaar en nog vermoeiender dan het zware werk dat ze al moeten doen. 

Ik vind dat ieder kind recht MOET hebben op frisse buiten lucht en licht om vitamine D te krijgen en even lekker uit te waaien in de buiten lucht!!!!

Ik denk dat het kan door die fabrieken ramen te geven met open en dicht functie!!!
Ik hoop dat dit recht in de al hele langen rij van kinderrechten komt,

Wilt u het mij laten weten? Via mijn mail adres dat is: Jinthe.(….)
Alvast bedankt!

Groet Jinthe Adema 

Het Prisma, VSO, Arnhem, Nederland:

afr_prisma_speeltuin_Snezana en Jeffrey copy

top

WHC Monkou, Nickerie, Suriname:

afr_monkou_recht

top

Heliomare College, VSO, Alkmaar, Nederland:

Wij hebben goed nagedacht over een kinderrecht, wat nog niet op de lijst stond.
En dat is geworden: het recht op schone lucht.
Elk kind moet kunnen opgroeien in schone lucht.

Omdat je anders ziek kunt worden.

afr_heliomare_tekening

Werkenrode School, (Jolanda & Léon) Groesbeek, Nederland:


top

Evaluatie: Tips en Tops.

In deze laatste weken van de Learning Circle Kinderrechten willen we graag jullie feedback ontvangen.

Wat vonden jullie echt goed gaan en wat zouden we kunnen verbeteren?
Jullie tips en tops helpen ons de volgende Circles goed voor te bereiden.

Hieronder lees je een aantal uitspraken:


1. Hoe hebben jullie de Learning Circle in je groep ervaren?

  • De opdrachten waren leuk en de kinderen hebben echt hun best gedaan om informatie ed op te zoeken. Het was niet altijd mogelijk om samen met de klas naar de bevindingen van anderen te bekijken wegens gebrek aan tijd en de vele vakantiedagen tussendoor.
  • Het was ontzettend leuk om met de Learning Circles te werken. De manier van werken is anders en is uitdagend voor de leerlingen en de leerkacht(en).
  • Interessant, sommige kinderen kunnen niet naar school omdat ze moeten werken.
    We vonden het leuk om met verschillende scholen in een learning circle te zitten. We vonden het leuk om de opdrachten van andere scholen te lezen. De opdrachten zelf had een gedeelte van de klas vorig jaar ook al gedaan, dat was wel jammer.
  • We vonden het ook leuk dat Manon een keertje bij ons op school was om samen over de learning circle te kletsen.
  • Wij hebben Learning Circle als heel leerrijk ervaren. We vonden het leuk en uitdagend om weer over kinderrechten na te denken en de opdrachten uit te voeren.
  • Wat ons tegen viel is dat we niet altijd op tijd konden lezen naar de uitwerkingen van de overige scholen in deze circle.
  • Het was erg leuk om te skypen met de school uit Suriname. De tekeningen maken over verschillende kinderrechten was leuk. We hebben veel geleerd over hoe het met de kinderrechten in andere landen is. Het was heel interessant, omdat we contact hebben gehad met leeftijdgenoten uit een ander land.
  • Leuk en leerzaam maar ook moeilijke en lange opdrachten. Qua taal gebruik.
  • Leuk, we hebben mooie filmpjes gezien van de andere scholen. Het was erg interessant en erg leerzaam. Het was leuk om samen met andere scholen/klassen aan dezelfde opdrachten te werken. Interessant om te zien dat ze op andere scholen soms anders leren dan wij.
  • Fleur: We hebben hard gewerkt en ook hard gelachen. Iedereen kon met elkaar samen werken of je die gene kent of niet. Zo leer je ook andere mensen kennen.
  • Arjan: Het was fantastisch want je leerde weer nieuwe dingen die je bijvoorbeeld eerst niet wist. Ik vond het leuk om te zien hoe anderen scholen de opdrachten maakten. Ik vond het ook leerzaam, ik wist niet dat er bijvoorbeeld zoveel armoede was.

 

eval_AR_ghandi
top

2. Welke voorval of bijdrage heeft de meeste indruk op jullie gemaakt?

  • Het zoeken van landen waar er oorlogen werden en worden nog steeds gevoerd, heeft het meeste indruk op ons gemaakt.
  • Ik vond het een leuk project! Leuk dat er een mevrouw (Manon van Herwijnen) op bezoek kwam die het project mee organiseert.
  • Het heeft de kinderen vooral verbaasd, dat er nog zoveel gebieden zijn waar armoede heerst t.o.v. Nederland. Ze beseffen zich nu pas hoe welvarend zij zijn en dat er nog heel veel plaatsen op de wereld zijn, waar dit zeker niet het geval is. Een goed voorbeeld hiervan was dat kinderen in Afrika heel ver moeten lopen naar de waterput.
  • Dat de cartoon van Niels was gebruikt door een professionele tekenaar.
  • Er kwam een mevrouw van de voedselbank in de klas, en wat zij vertelde maakte wel veel indruk op ons. Ook zijn we naar een waterzuiveringsbedrijf in de duinen geweest om te kijken waar ons water vandaan komt. En we kregen de wijkagente op bezoek om te praten over veiligheid.
  • Dat kinderen al moeten werken op zo’n jonge leeftijd, we vinden dat daar echt iets aan gedaan moet worden.
  • Fleur: De recht van veiligheid is nog niet overal aangepast. Ik vind dat de belangrijkste tot nu toe.
    Een kind moet altijd veilig kunnen spelen en een kind zijn maar geen soldaat!
  • De opdracht waarbij ze konden zien dat niet iedereen toegang tot water heeft. We hebben toen als school een bezoek gebracht aan Aqualectra en we he hebben met flessen water op de rug gelopen zodat ze konden ervaren hoe het aanvoelt om dit te doen.
  • Het bezoek van de mevrouw van de voedselbank was ook erg interessant.
    De filmpjes en foto’s van de andere scholen vonden we ook erg leuk, ook de tekeningen.
    We vonden het ook gezellig dat er een andere school van Visio bij ons in de circle zat.
    Dat er veel kleding door kinderen wordt gemaakt heeft ook een diepe indruk op ons achtergelaten.
  • Ik vond het bijzonder, dat als kinderen in sommige landen water willen ze wel 5 kilometer moeten lopen!
  • We hebben een gastles gehad van iemand van Unicef; erg indrukwekkend. De voorstelfilmpjes vonden we erg sterk.
  • Owen: Het liedje dat we hebben gezongen van Monsif voor Unicef.
    Damla: Onze eigen opdracht met de uitdaging met 1 liter water.
    Georgina: De lessen over geweld en de overstroming hebben  veel indruk gemaakt.
    Joep: Hij kon zich nog goed herinneren dat er in Afrika waterpompen worden aangelegd.
    Vanessa: Het was erg indrukwekkend dat er kinderen zijn die buiten les krijgen onder een afdakje.
    Mitchell: Dat er nieuwe scholen gebouwd worden zodat er meer kinderen naar school kunnen.
    Arman: Het kijken naar de uitwerkingen van de andere scholen.
    Siem: Indrukwekkend dat de kinderen water op hun hoofd dragen.
    David: Dat het erg is dat niet alle kinderen onderwijs krijgen en onderdak hebben.
  • We vonden het Skype met Suriname geweldig! We hadden wel 30 vragen gemaakt, en zo hebben we 3 kwartier met hun geskyped. Ze hebben hun school laten zien, en we zijn erg veel te weten gekomen over het onderwijs op hun school in Suriname! Voor herhaling vatbaar hoor.

 

evalKR_helio

evalKR_helio2
top

3. Wat moeten we in de opzet van de Learning Circles van 2016 zeker weer aanbieden?

  • Gebruik van filmpjes en foto’s.
  • Het element van samenwerken zal altijd aangeboden moeten worden. Verder is het aanbieden van een Skype-moment wenselijk, maar door gemis aan techniek vaak nog niet te realiseren.
  • Misschien wat andere rechten aanbod laten komen, bijvoorbeeld medische zorg, gezondheid of familie.
  • De kinderrechten die wij hebben behandeld zijn goed, en leuk om mee te werken. Vooral over kinderarbeid was leerzaam.
  • Dat we zelf een nieuw kinderrecht mogen bedenken en de voorstelopdracht.
  • Uitdagingen die kinderen bewuster maken, doordat ze hun meningen kunnen plaatsen en kunnen evalueren, vb. situatie in je eigen land plaatsen waar kinderen hun reactie of mening kunnen geven en evalueren of hoe je in verschillende situaties kunt omgaan met je emoties.
  • De vrijheid om opdrachten een eigen invulling te geven.
  • Wat zeker weer terug moet komen zijn de cartoon opdrachten met betrekking tot de verschillende kinderrechten. We vonden het leuk om tekeningen te maken.
  • Nou, ik vind het persoonlijk zo ook al een heel mooi Learning Circles project , dat je ook allemaal afwisselende opdrachten gaat doen die met het kinderrecht hebben te maken dat ze ook via een opdracht over het kinderrecht leren.
  • Verder vonden wij het een GEWELDIG jaar, met onze trip naar Curaçao en daarna werken aan de uitdagingen van Learning Cirle.

 

evalKR_henna en angela
top

4. Wat zouden jullie ons aanraden om te veranderen of toe te voegen?
    (denk b.v. aan voorbereiding, inhoud, tijdlijn, planning, communicatie)

  • Minder tekst en meer foto’s en filmpjes.
  • Ons advies is, om ieder jaar een nieuw kinderrecht uit te werken. Zo heb je weer nieuwe uitdagingen en dezelfde leerlingen zouden weer mee kunnen doen, zonder in herhaling te vallen. Het is ook een goede stimulans voor de leerlingen en de leerkrachten.
  • Waarom niet een heel schooljaar werken aan de Learning Circles?
  • Meer skypen. We vonden het leuk om te skypen.
  • Meer tijd, om ook andere scholen te bekijken en ook tijd om te filosoferen over de onderwerpen.
    Een andere periode kiezen en niet strak vasthouden aan de 3 weken!
  • We willen meer weten over natuurrampen, zoals aardbevingen, overstromingen en manieren hoe mensen zich  kunnen overleven na zo een ramp. Welke organisaties deze mensen helpen.
  • Soms was er wat weinig tijd om de opdrachten te verwerken door de vakanties. Misschien alles iets ruimer opzetten qua tijd.
  • Skype moet erin blijven, maar dan dat het gemakkelijker gaat, en meer.
    – De Wiki zelf mag wat aantrekkelijker, meer kleuren, wat speelser
    – Meer gebruik maken van social media
    – Het skypen er in houden, maar een vorm vinden waardoor dit makkelijker gaat.
    – Binnen de presentatie meer beelden gebruiken dan tekst.
    – De samenwerking met de andere scholen binnen de Learning Circle mag wat beter. Meer directe vragen naar elkaar sturen misschien?
    – Meer weken aanbieden per uitdaging. We kwamen vaak net 1 les (blokuur van 2 lesuren) te kort, waardoor we of opdrachten moesten overslaan, sommige dingen snel moesten doen, geen genoeg tijd over hadden om de resultaten van de andere scholen rustig te bekijken.
  • Andere vragen / andere rechten! Wat meer tijd voor de opdrachten, nu hadden we soms te weinig om ook alles van de andere scholen te bekijken.
  • We vonden het ook jammer dat niet alle scholen op ons reageerden, maar we beseffen zelf ook dat dat wellicht door het tijdgebrek komt.
  • Doordat de tijdsplanning heel strak was is het niet altijd gelukt om de opdrachten op tijd of volledig in te leveren. Dit had vooral te maken met de vele vakantiedagen in april dit jaar, maar ook doordat er op school naast de reguliere vakken relatief weinig tijd over blijft om uitgebreid aan het onderwerp te werken. Misschien kan er eerder in het jaar gestart worden, zodat er iets meer tijd ingeruimd kan worden voor de opdrachten.
  • De opdracht waar er wordt gevraagd om een nieuw kinderrecht te bedenken is niet makkelijk. Er is al heel goed nagedacht hierover en het is veel puzzelwerk om na te gaan of nieuw bedachte rechten niet al vallen onder een van de bestaande rechten. Een voorstel wat misschien leuker is in de uitvoering: Kies een van de bestaande rechten uit en bedenk een nieuwe manier om dit te kunnen realiseren voor kinderen die het nog niet hebben. Dit kan heel specifiek, in een bepaalde bekende praktijk situatie of juist algemeen. Het bedenken van de rechten is al gedaan, waar er ‘hulp’ bij nodig is , is het naleven van deze rechten. Door de kinderen hierover na te laten denken kunnen ze bijdragen aan een oplossing en wie weet zijn er zulke goede ideeën tussen dat ze ook daadwerkelijk uitgevoerd kunnen worden door anderen/organisaties.
  • Er moet meer tijd worden gegeven voor de verschillende opdrachten, nu is de tijdsplanning te krap. Dezelfde opdrachten. In de uitvoering minder tekst, meer beelden, om het aantrekkelijker te maken.
  • Ik denk dat het leuk zou zijn als we de volgende keer een inzamelingsactie houden voor een onderwerp waar we het dan over hebben. Contact hebben met een school via skype en die volgen op de wiki.

 

5. En dit willen we ook nog zeggen…

  • Graag ook over ‘go green’ projecten zodat de kinderen kunnen zien hoe anderen dit ervaren en doen op hun scholen.
    We vonden het erg leuk en hebben er veel van geleerd , jammer dat het voorbij is!
    Bedankt voor het opzetten van dit project!!!
  • We hebben met heel veel plezier gewerkt aan de LC. We hebben genoten van alle verhalen van de andere scholen!
    Keep up the good work!
  • Learning Circle maakt ons jongeren bewust over de kinderrechten.We vinden het goed dat we nu al aan het denken worden gezet met betrekking tot de verschillende rechten. We wensen de initiatief nemers van de Learning Circle ook veel succes toe voor al het goede werk dat ze verrichten.
  • Ik vond dit een erg leerzaam vak, we hebben wel veel moeilijke en pijnlijke dingen behandelt dit was denk ik vooral pijnlijk omdat we het zelf nooit meegemaakt hebben. Maar er waren ook dingen die fijn waren om het erover te hebben bijvoorbeeld hoe we die kinderen zouden kunnen helpen, dus nogmaals een erg leerzaam vak maar wel lastige onderwerpen.
  • Iedereen hartstikke bedankt voor de samenwerking binnen de Learning Circle. We vonden het heel goed dat we dit op een digitale manier kunnen doen. Vooral ook fijn voor de moeilijk of niet-sprekers onder ons.
  • Groetjes van ons allemaal en bedankt voor de samenwerking!!!!!
  • Ik vond het super leuk, we hebben geleerd dat wij het heel goed hebben en dat niet alle kinderen zo’n goed leven hebben als wij.
  • Bedankt Manon, Bob, Anna en alle scholen!
  • Bedankt voor de mogelijkheid om mee te kunnen doen!
    Tot volgend jaar!Hartelijke groeten van iedereen die aan het project heeft meegewerkt:

 

evalKR_erhan en suzy  evalKR_fabian

evalKR_mmhamed

  evalKR_soeshiel

top