Suriname – januari 2012 – Reisverslag docenten

Bezoek VMBO-docenten aan de George Asin en de Johannes Vrolijk MULO

Vandaag eerst naar de George Asin Mulo in Paramaribo waar ook 2 leerlingen van het Noordik uit Vriezenveen voor het eerst naar school zullen gaan.
We worden hartelijk welkom geheten door Mevrouw Belfort, de directrice.
Het is 7.30 uur als alle klassen zich opstellen op het middenveld rond de vlaggenmast.
Susanne en Michel onze 2 leerlingen worden voorgesteld aan de anderen.Om 7.30 is het vlag-ceremonie, het hijsen van de vlag.
Alle klassen staan in rijen en één klas zingt het volkslied.Drie leerlingen in klederdracht zingen ook nog de nieuwkomers toe!Daarna beginnen de lessen, arme Michiel moet meteen net zoals de anderen een opstel maken over de slavernij….hij kijkt wanhopig om zich heen…slavernij???? daar wee’k niks van!!!
Wij lopen grijnzend door….
Susanne begint in het computerlokaal met taalles.Wij docenten (3 x Noordik, 2 x JP Thijsse uit Castricum) worden rondgeleid (Mijnheer Greven geeft een stukje biologieles, hij kan het niet laten!)en daarna gaan we door naar de docentenkamer. We bieden de school een klok aan en t-shirts voor de kinderen van de gastgezinnen. De leerlingen van de klassen waar Susanne en Michiel zitten krijgen allemaal een Noordik-rugtasje.Na een versnapering, een drankje en veel praten gaan we om 9.45 weer op pad naar de tweede school, de Johannes Vrolijk school in Lelydorp (25 min. rijden op het platteland)
We kijken onze ogen uit tijdens de prachtige rit.Ook daar weer een allerhartelijkste ontvangst. Één van ons vertelt de klas die meedoet aan het project hoe één en ander zal gaan, beantwoordt vragen en laat de wiki op een pc zien. Ook vertellen we alle 5 wie we zijn en vertellen we over onze scholen.Om 12 uur gaan we terug naar Paramaribo. Daar gaan we lunchen en even over de overdekte markt lopen. Om 15.00 uur zijn we weer in het hotel.De 4 collega’s die voor het eerst mee waren waren diep onder de indruk en heel blij met deze dag.
Hun conclusie: Heel anders dan ze zich hadden voorgesteld, leerzaam, veel meer en beter begrip van hoe het hier toegaat. dik succes!!!
Tijdens de  rit naar huis wordt alles uitgebreid doorgenomen.Het weer???? ZON, HEET, HETER, HEETST!!!

Bezoek VSO docenten aan de Mytylschool en Stizona school

Vandaag zijn we begonnen met het bezoeken van de scholen.
Ons eerste bezoek van de dag was aan de mytylschool. Bij aankomst werden we warm welkom geheten door mevr. Madelene Reumel en enkele nieuwsgierige leerlingen.
We zijn hier de dag begonnen met de vlag ceremonie en het volkslied.
Waarna alle leerlingen naar binnen gingen en in de centrale hal ons een warm welkom heette samen met het koortje.
Hierna gingen de leerlingen naar hun eigen leslokaal en werden wij rondgeleid door de hele school. Waar wij bij de lessen hebben mogen kijken.
Ons tweede bezoek was aan de Stizona school waar wij werden rondgeleid door meneer Rohan Debi.
De Stizona school is een zelfde soort school als de Werkenrode school, hier volgen de leerlingen verschillende praktijkvakken.
Ook op deze school hebben we bij alle lessen een kijkje mogen nemen en onze planten kennis is bij het ‘groen’vak even een beetje bij gespijkerd.
Het was een zeer geslaagde en leerzame dag, alle informatie en indrukken moeten nog een beetje doordringen in het bewustzijn.

De leerkrachten van de Jozefschool op bezoek bij twee scholen – maandag

Als eerste zijn we naar de Richenel Slooteschool gegaan, waar ook de twee leerlingen Stijn en Karlijn deze week op school zitten. Het was erg leuk om te zien hoe het gaat op zo’n Surinaamse school. ’s Ochtends verzamelen alle kinderen op de binnenplaats en wordt er gezamenlijk het volkslied gezongen en de vlag gehesen.
Daarna gingen de kinderen naar de klassen en kregen wij een rondleiding door de school en hebben we in een aantal klassen mogen meekijken hoe het er aan toe gaat in de klas. Ook hebben we een tijd met Stijn en Karlijn in de klas doorgebracht.
Vervolgens zijn we naar de Nassy Brouwerschool gegaan en hebben we nadat we een kennismakingsgesprek hebben gehad met de directrice, een rondleiding gekregen door de school. Ook dit was heel erg leerzaam en interessant. Het was ook leuk om te zien dat sommige dingen overeenkomen met hoe het gaat in Nederland en op sommige punten ook weer heel erg anders.

MULO en VSO docenten naar Wageningen en Nickerie – dinsdag

’s Ochtends was het vroeg dag. Om 6 uur aan het ontbijt, en om 6:10 zaten we al in het busje dat ons naar Wageningen zou brengen. In de bus is er genoeg te zien. We gaan langs dichte begroeiing, villa’s, krotten en steken 3 rivieren over. De meest indrukwekkende rivier is de Coppename waar we via een brug van 1,3 km overheen rijden.
Om kwart voor 10 komen we aan op de Mulo in Wageningen, waar we ontvangen worden door Maureen Groenefelt en Eunice Crichlow, die het project weer gaan draaien in één van hun klassen.
We krijgen een rondleiding door de school, en in de pauze krijgen we in de koelte van het computerlokaal iets te drinken en heerlijke kroketjes, die speciaal voor ons gemaakt zijn. Heerlijk! Na de pauze worden de leerlingen die het project gaan draaien aan ons voorgesteld. Gerrit legt uit wat we allemaal gaan doen, en waarom dit project zo leuk is om te doen. Maureen heeft ook nog zelf cake gebakken voor ons, en we krijgen een souvenir aangeboden van de school.
Om kwart voor 11 moeten we helaas al weer weg, want het is nog een uur rijden naar Nickerie, waar we ook weer verwacht worden.
Nog een uurtje in de bus en weer is het prachtige landschap te zien. Als we aankomen in Nickerie is het kwart voor 12. We worden op de W.H.C. Monkou school warm ontvangen door de directrice, docenten en een tweetal trommelaars, die een swingende beat neerzetten voor ons. Een spetterend optreden!
Ook hebben de leerlingen kado’tjes gemaakt voor Bob. Jolanda en Linda hebben voor de leerlingen en docenten van de learning circle groep een mooie foto mee en een molentje gemaakt door de leerlingen in Nederland. Ook hier kregen we een rondleiding door de school, en daarna een overheerlijke lunch!
Op de terugweg naar Paramaribo wist Reza, onze chauffeur nog wel een aantal plekjes, die het bezoeken waard waren. Ontzettend leuk, en een aangename break in de lange reis. We hebben de nieuwe dijk gezien, die nu gebouwd wordt om de zee buiten de rijstvelden te houden. Peter heeft, met een fantastische stunt, zelfs nog een foto van de zee gemaakt. Ook zijn we bij een klein vissersdorpje gestopt, om op de pier te staan, en met eigen ogen te zien hoe de vissers de vangst van de dag uit de netten haalden. Heel bijzonder.
Een lange, maar ontzettend leuke dag. We hebben veel gezien, veel geleerd en veel gedaan. Voor ons is Suriname vandaag tot leven gekomen.

De leerkrachten van de Jozefschool op bezoek bij twee scholen – dinsdag

Vandaag wederom om 6 uur opgestaan om op tijd te vertrekken voor twee schoolbezoeken. Vandaag vergezelde Betty ons naar de scholen.
Als eerste zijn we naar basisschool OS Nieuw Amsterdam gegaan. Ook hier werden we weer zeer gastvrij ontvangen.
We hebben alle klassen van de school bezocht en we zagen dat er hier werd gewerkt aan vernieuwingen door middel van activerend onderwijs (onder de noemer: Leuker Leren) en zelfstandig werken. Het was erg leuk om dat te zien omdat wij met de Jozefschool ook op deze manier werken. Er werd door een groepje jongens een muziekstuk gespeeld wat ze voor ons hadden voorbereid, met instrumenten gemaakt van kosteloos materiaal. Dit klonk heel erg goed!
De beide kleuterklasjes hebben heel erg mooi voor ons gezongen.
Naderhand hebben we de mediatheek van de school bezocht, waar ook het computerlokaal is waar de kinderen zullen werken in de wiki straks. Uiteraard werden we getrakteerd op lekkere Surinaamse hapjes. Het is in Suriname traditie om gasten te ontvangen met lekkere hapjes. Bij het afscheid kregen we nog ijs mee voor onderweg.
Daarna zijn we naar de Sewbaran school gegaan in Livorno. Ook hier hebben we kennisgemaakt met het team van de school en de mensen die straks mee gaan doen met het project.
Ook zijn we wat langere tijd in de klassen die mee gaan doen met de learning circle geweest. De kinderen hier hadden heel veel vragen over hoe dingen in Nederland gaan. Zoals of de Nederlandse kinderen schooluniformen dragen, sneeuw, hoe koud het is, over wat we in Nederland eten, of je hondenpoep écht moet opruimen met een plastic zakje als je hond op de straat poept en nog veel meer. Het was echt hartstikke leuk om al die vragen te beantwoorden.
We merkten dat de kinderen heel nieuwsgierig waren en heel veel zin hebben om straks in de learning circle nog veel meer van elkaars cultuur te leren. Ook hier hebben we voor we gingen nog een Surinaams zeer pikant broodje gegeten. Dit waren wij niet zo gewend.
Al met al weer een dag met heel veel nieuwe indrukken en veel vriendelijke mensen.

Susanne en Michiel op de George Asin school

Susanne samen met  klas 2A

Susanne in de klas

De week is zo snel voorbij gegaan en het was helaas tijd om afscheid te nemen.

Jason overhandigt een cadeau aan Susanne namens de school.

Als aandenken krijgt Susanne een T-shirt met haar en klas 2A erop.

Michiel samen met  klas 2C

Michiel in de klas

Ook voor Michiel was het tijd om afscheid te nemen.

Michiel krijgt als aandenken ook een T-shirt met hem en de hele klas erop.

De directrice van de school mevr. Belfor neemt ook afscheid van de leerlingen en wenst ze verder veel succes toe.

Zefanja vond het vreselijk om zo snel afscheid te moeten nemen van Susanne en huilde tranen met tuiten.


Reacties

Nog geen reacties


Reageer


Reacties op deze pagina zijn niet meer mogelijk.