Suriname – Learning Circles & Schoolbezoeken – januari 2011

Waarom een 4e studiereis naar Suriname?

ICT&E organiseerde al meer dan 60 internationale studiereizen en uitwisselingen. Dat doen we omdat we geleerd hebben dat zo’n reis bijdraagt om bij een beoogde verandering los te komen uit vertrouwde kaders. Echt samenwerkend leren bereik je beter door leerlingen de tools te geven om te kunnen samenwerken en leren. Dat daarmee ook je rol als docent verandert ervaar je beter op een studiereis.

Wie de passie voor leren en ambitie in zich ontwikkelende landen ervaart, wie met eigen ogen ziet wat het voor een klas in Suriname betekent om echt samen te kunnen leren, keert anders op school terug. Tevreden over hoe goed het in Nederland is; gemotiveerd om met de nieuwe collega’s in binnen- en buitenland aan de slag te gaan.

Want verdient niet elk kind een docent die wereldwijd leren mogelijk maakt?

Er zitten er in deze studiereis, naast schoolbezoeken ook twee volle dagen workshops, om samen met alle Surinaamse collega’s de LC’s en webcams voor te bereiden  En natuurlijk ontdekken we samen het echte Suriname, de warme, vrolijke mensen en de schoonheid van het land. Zo’n reis vergeet je van je leven niet. Of zoals een docent na een studiereis als reflectie met ons deelde; “Deze reis gaf me nieuwe leerkracht voor zeker 10 jaar”.

Zie voor meer indrukken de verslagen van de studiebezoeken januari 2009  en januari 2010.

 

Leerlingen gaan mee

Er gaan 4 leerlingen mee op reis, 2 van een basisschool en 2 van een VMBO school
Zij krijgen 1 week les op een Surinaamse school en logeren bij een gezin in Paramario.
Jozefschool – Huissen
Niene en Lisa gaan mee naar Suriname.
Niene en Lisa komen in een klas op de Richenel Sloote school.
Juffrouw Carmen en juffrouw Berryl zijn de leerkrachten van die klassen.
Het Noordik – Vriezeveen
Dagmar en Naomi gaan mee naar Suriname.
Artikel in Tubantia (krant in Twente)

 

Wie organiseert de reis?

De studiereis wordt georganiseerd door ICT&E, ism SG. Mariendael, iEARN Suriname en het Global Teenager Project.

top Waarom samen leren in een Learning Circle?

Learning Circles hebben hun kracht in de aflopen 10 jaar meer dan bewezen; ze bieden een veilige en goed ondersteunde leeromgeving die internationaal samenwerken mogelijk maakt. In het Engels, Frans, Duits, Spaans, Arabisch en nu opnieuw in het Nederlands met Suriname. De leerkrachten en docenten stellen de structuur en heldere tijdsplanning op prijs en samen ontdekten we hoe een Wiki een hoge mate van eigenaarschap van leren in een Learning Circle mogelijk maakt. We gaan er mee door en blijven verbeteren!


SO en PO samen in vier Learning Circles?

Onderwijs heeft tot doel kinderen te vormen en voor te bereiden op hun toekomst in de 21e eeuw. ICT bij uitstek biedt kinderen uit het regulier- en speciaal onderwijs de kans om samen te leren. Met het samenwerken van PO en (V)SO scholen ontstaat een leergemeenschap waar, met de juiste aanpassing, een beperking niet meer uitmaakt. Een ‘gemengde Learning Circle SO-PO’ is niets meer en minder dan een afspiegeling van de werkelijke wereld om ons heen.

De praktijk van de Learning Circle in 2007-2008 en 2008-2009 heeft laten zien dat kinderen en jongeren die (internationaal) samenwerken moeiteloos barrières slechten die volwassenen als drempel voor samenwerkend leren hebben bedacht. Daarnaast zorgde de studiereis voor veel enthousiasme en nieuwe energie. Uit evaluatie leerden we dat we de omvang van de LC’s kleiner mag: maximaal 8 scholen.

Dus bieden we in 2011 4 SO/PO learning Circles met in totaal 32 scholen (16-16) aan.

topTwee VMBO Learning Circles?

Wie denkt dat alleen HAVO en VWO leerlingen baat hebben bij internationaal samenwerken, slaat de plank goed mis! Zeker ook de VMBO leerlingen krijgen in hun toekomstige werk te maken met internationale aspecten.

Dankzij de groeiende contacten met Suriname zijn we in contact met een aantal MULO scholen die graag willen samenwerken. De VMBO-MULO Learning Circle in 2009 was een groot succes; we bieden 10 klassen uit de onderbouw VMBO een unieke kans om te internationaliseren in het Nederlands; de samenwerking met de 10 klassen in Suriname verloopt in twee veilige en goed ondersteunde Learning Circles VMBO-MULO.

We bieden graag ruimte voor de deelnemende VMBO docenten om hun partner scholen in Paramaribo te bezoeken en zich samen op de Learning Circle voor te bereiden.

Zes VMBO leerlingen.

Wie eenmaal de impact van een homestay in een internationale uitwisseling heeft ervaren, weet dat het verblijf in een gastgezin een waardevolle ervaring is. Nu in juni 2009 zeven Surinaamse leerlingen te gast waren in Nederlandse gastgezinnen; zijn we extra blij met het aanbod van coordinator Nila Pershad dat er voor zes Nederlandse leerlingen een gastgezin in Suriname is.

top

Wanneer is de studieweek in Paramaribo?

  • Vertrek vanaf Schiphol: zaterdag 22 januari 2011
  • Terug op Schiphol: zondag 30 januari 2011
  • We vliegen met de KLM
  • Het reisprogramma volgt eind september.

Contactpersonen Suriname

Mw. Betty Burgos – iEARN Suriname en Global Teenager Project coördinator Suriname
Mw. Miriam Weekers – Speciaal Onderwijs
Mw. Nila Pershad –  iEARN Suriname

Contactpersonen Nederland

Dhr. Bob Hofman – Global Teenager Project Coördinator Internationaal
Mw Elle Peters – SG. Mariendael – Speciaal onderwijs
Mw. Ria Kattevilder – Project Coördinator ICT&E

top

Hotel

We verblijven in hotel Eco-Resort in Paramaribo.
Op basis van 2-persoonskamer. Eenpersoonskamers zijn tegen meerprijs beschikbaar.

Subsidie

Bij het Europees Platform kunt u subsidie Professionalisering Docenten aanvragen.
De hoogte van deze BIOS subsidie bedraagt maximaal 750 euro.

top


Reacties

Nog geen reacties


Reageer


Reacties op deze pagina zijn niet meer mogelijk.