Expeditie Afrika – Reisverslag – april 2018

Dagverslag 04-04-2018

Woensdag 4 april:

Planning: Aankomst 20.00 uur JRO,  overnachting in Arusha of elders naar eigen keus (transport wordt geregeld).
Dagsponsor =Fsc. Bedankt!

Verslag:

Vanochtend stond de wekker om 5.30, want we hadden om 6.15 op school afgesproken. Daar gingen we dan met alle vaders, moeders, broertjes en ga zo maar door. We hadden een lange dag voor de boeg. De reis duurde wel 9 uur lang! Alles liep perfect, geen turbelentie het eten was prima enz. De avond verbleven we in het (hotel) Villa Poa het was een leuke dag! Deze dag is mede mogelijk gemaakt door het bedrijf Fsc, zij hebben ons een mooi geld bedrag gesponsord voor het project. Wij zijn hun daarvoor dankbaar.

Dagverslag 05-04-2018

Donderdag 5 april:

Planning: Wakker worden in hotel. Rond 12 uur richting stichting Mto wa Mbu.
Plan van aanpak maken voor verplaatsing keuken.

Dagsponsor = WPE. Bedankt!

Vandaag delen we het zakgeld uit: Tanzaniaanse shillings
30.000 is ongeveer 11 euro.

Alweer onderweg.

Goede avond lieve mensen,
Vandaag de eerste hele dag in Tanzania. Vanochtend stonden we op om een uur of 7 in Villa Poa. Om 9 uur werden we aan het ontbijt verwacht en daarvoor konden we even lekker douchen(warm). Het ontbijt was heel lekker. We kregen een ei, pannenkoek, twee broodjes en vers fruit. Daar gingen we een foto maken voor onze dagsponsor, WPE.
Nadat onze koffers op het dak stonden gingen we met ons busje naar Arusha. Daar moesten we wachten omdat Jonathan een kaartje moest regelen voor de wifi. We stonden stil midden in de stad en daar kwamen allemaal mensen langs ons omdat ze spullen aan ons wouden verkopen. Het was heel apart omdat ze maar bleven vragen en de hoop niet opgaven.
Een paar uur later konden we eindelijk verder. We gingen op weg naar Mto Wa Mbu, het was een hele mooie omgeving. We hadden muziek op en iets lekkers te eten. Drie kwartier voor dat we bij de stichting waren gingen we plassen en tanken. Daar kon je drinken kopen. Er leefden daar mensen van een stam, zij wilden ons dingen verkopen, maar drongen heel erg aan. We konden bijna de bus niet in komen.
Toen we op de stichting aankwamen, maakte we kennis met de bewakers, de mama’s en de tuinman. We hebben een rondleiding gekregen en we hebben s’ avonds nog gevoetbald met de bewakers. Daarna gingen we eten. Er zijn hier wel heel veel insecten, dus dat wordt smeren met Deet. Nu gaan we nog wat spelletjes spelen en dan naar bed.

Tot morgen,

Expeditie Afrika (Geschreven door: Eva en Lisley)

Dagverslag 06-04-2018

Vrijdag 6 april:

Planning: Tour Mto wa Mbu / Lake Manyara.

Dagsponsor is: Robagas. Bedankt!

Hallo allemaal.

Vandaag zijn wij in alle vroegte met 2 bewakers over de savanne (een soort van uitgestrekte) vlakte gelopen. Dit was een hele leuke ervaring, want we zagen apen, koeien, geiten en dromedarissen.

We kwamen ook langs stammen met kuddes dieren. De stammen vonden het heel interessant en begroeten ons steeds met een handdruk.
Deze wandeling duurde ongeveer 2 uur.

Toen we terug kwamen van de wandeling, hadden we eerst een pauze en daarna aten we rijst met een lekkere saus.

Onze dagsponsor was vandaag Robogas dus we maakten een foto met petten en pennen van Robogas.

Daarna begonnen we met het verslepen van alle spullen uit de shop (een soort van opslagplaats) .

De petjes die we hadden kregen waren wel handig tegen de zon. Toen we alles verplaatst hadden gingen we alle muren van de tijdelijke keuken schuren.

Daarna gingen we met het hele team voetballen en de bewakers deden ook mee, hoewel ze nauwelijks Engels spraken ging de communicatie wel goed. Daarna gingen we lekker eten. We aten Chapati een soort wraps met bonensaus erop. Na het eten ging iedereen douchen en nu zitten we gezellig met iedereen met een watertje ;) buiten.

Oja … en Lara haalt zonder blikken of blozen alle insecten en beestjes van tafel.

Geschreven door: Loek en Luuk

Dagverslag 07-04-2018

Zaterdag 7 april:

Planning: Verplaatsen van de shop naar ruimte in grote huis.

Dagsponsor PJ Milieu.  Bedankt!

Hallo allemaal!
Vandaag was weer een mooie, maar ook lange werkdag. We startten de ochtend met een lekker ontbijt van de lieve mama’s. Na het ontbijt begon de werkdag. Na het schuren van de shop muur gister zijn we begonnen met het schoonmaken en het verven ervan.
Even bijkomen en chillen tijdens de pauze.

De dag sponsor van vandaag was PJ Milieu. Dus dat past goed bij het schoonmaken van de shop.
In de middag namen we weer rijst met een saus, genaamd roats.

We zijn ook begonnen met het maken van een gereedschap opbergplaats, als cadeau voor Mark de tuinman.

In de namiddag namen we als mannen een wandeling op de savanne. We gaan namelijk vaak als groepjes de savanne op, bijvoorbeeld om foto’s te maken of een lekkere wandeling. Wij liepen richting Lake Manyara.

De grond begon steeds drapperiger te worden dus er sprongen allemaal beesten in onze schoenen. We kwamen ook een Antilope en kindjes van de Masai tegen. De kinderen wilden ook door onze verrekijker kijken. Dus het was een hele mooie wandeling.

Na het klussen hebben we nog gevoetbald.

En na het avondeten hebben we het nog lekker gezellig gemaakt en uitgerust.

Zie hier 6 mannen onder de klamboe.
Slaaplekker!

Geschreven door Jurgen en Beau

Dagverslag 08-04-2018

Zondag 8 april:

Planning: Van de shop een tweede keuken maken en Kerk bezoeken.

Deze foto’s sturen we alvast van ons kerkbezoek:

En onderweg terug:

Hey allemaal!

Vandaag begonnen wij de dag vroeg, half 7 stonden we al met z’n allen bij het hek. Om 7 uur begon namelijk de kerkdienst. De dienst begon met dansende en zingende vrouwen en ging verder met de priester. Veel verstonden we er niet van, maar door de lieve Tanzanianen die het boekje met ons deelde konden we toch nog een beetje meezingen. Aan het eind van de dienst kregen we nog een cadeautje als herinnering van de priester.
Na deze leuke ervaring gingen we terug naar de stichting, eerst even uitrusten en daarna weer een lekkere lunch. Hierna gingen we onze spullen pakken en ons klaarmaken voor het zwemmen. We werden opgehaald door de tuctucs en raceden naar de lodge. Hier hebben we de hele middag gezwommen, gechilld en lekker in de zon gelegen. Na heerlijk gegeten te hebben gingen we terug naar de stichting. Kortom, het was een hele bijzondere ochtend en een relaxte middag.

Kusjes Anne en Indy!

Dagverslag 09-04-2018

Maandag 9 april:

Planning: Van de shop een tweede keuken maken.
Covebo klusdag. Bedankt!

Verslag:

Vandaag hoefden we niet al te vroeg op te staan, we deden vanochtend rustig  aan en gingen lekker ontbijten. We hadden geluk want de mama’s hadden een gebakken eitje voor ons gemaakt. Daarna deden we allemaal even ons ding. Een halfuur later gingen we verzamelen om te beginnen met klussen. We maakten een werkplan met daarbij de verdeling van de klusjes die gedaan moesten worden. De zon begon te schijnen en dat gaf ons extra kracht.

Jilles, Luuk en Margreet gingen naar de markt om kwasten en hout te halen.
Goed onderhandelen en ook nog laten bezorgen.
We hebben veel geverfd, geschuurd en een mooi gereedschapsbord gemaakt.

Bridgit, Loek, Lara, Anne, Stijn en Anna gingen aan de slag met het verven en tapen van de shop.

Beau, Jurgen, Eva en Lisley waren aan de gang met het schoonmaken en verven van de planken.

Toen we al een heel eind waren met de shop en ondertussen even een pauze hadden gehad gingen we lunchen. We aten een prutje met bananen, het lijkt een beetje gek maar het was wel lekker. Na de lunch gingen we verder met het verven van de shop en ontstond er een verfgevecht. Nadat we allemaal onder de rode verf zaten, gaf meneer Mudde op en werd de strijdbijl begraven.

Ondanks de felle zon en gezichten die onder de verf zaten werd er nog lekker gevoetbald en door geklust vooral door Jilles en Loek die druk bezig waren met een gereedschapsbord voor de tuinman Mark.

We hadden daarna allemaal even een momentje voor rust en konden daarna weer aan tafel. We aten vol plezier en met een grote lach op ons gezicht pannenkoeken! Het was super lekker en iedereen genoot ervan. Het enige minpuntje tijdens het eten was dat er twee kevers op de lamp zaten waardoor een paar van ons een beetje onrustig zaten te eten.  Nu we dit schrijven zitten ze er nog steeds, maar wij zijn natuurlijk niet bang.

Geschreven door Lara en Bridgit

Ps. Bridgit is wel bang voor de tor op de chromebook en Beau en Stijn zijn lekker aan het dansen.

Dagverslag 10-04-2018

Dinsdag 10 april:

Verslag:

Vandaag begonnen we zoals gewoonlijk met het ontbijt. We moesten vandaag alleen wel al helemaal klaar staan toen we begonnen met eten. We gingen na het ontbijt namelijk gelijk op weg naar de mountainbiketocht, we gingen in de groepen achter elkaar in een jeep. Toen we allemaal bij het office van de mountainbikeverhuur waren, kregen we een mountainbike en een helm en konden we gaan.

Tijdens de tocht hebben we verschillende plekken bezocht. Als eerst kwamen we bij een rijstplantage, hier werd ons verteld dat er 4 keer per jaar geoogst werd. Ook zei onze gids dat het planten van rijst erg makkelijk was in Mto Wa Mbu omdat er veel water in de buurt is. Daarna gingen we naar een markt om te kijken wat hierna met de rijst gebeurde. We gingen naar de dagelijkse markt waar eigenlijk vooral voedsel en keuken producten verkocht werden.

Toen moesten we over een best wel hobbelig stuk fietsen om bij de local bar te komen.

Hier hadden we even een kleine pauze en konden we even zitten, ondertussen werd ons wat verteld over bananenbier en mochten we dit ook proeven. Het proefde niet echt naar banaan, maar je proefde vooral mout en een beetje rook ook zeiden de kenners onder ons dat de bier meer naar wijn smaakte.

Vervolgens gingen we weer verder, we kwamen bij het zwaarste stuk. De omstandigheden bij Lake Manyara waren niet heel goed en daarom gingen we naar een uitzichtpunt.

We moesten daarom een berg beklimmen en dat was best wel zwaar, gelukkig was het een mooi uitzicht en was het erg leuk om naar beneden te fietsen. Toen gingen we naar een bananenplantage, de gids vertelde ons dat bananen als fruit, maaltijd en drinken worden gebruikt. Ook de stam van de bananenboom had veel functie, zoals het zorgen voor een waterdicht dak en er werden souvenirs van gemaakt. In de buurt was een stam met de naam Makonde, die schildert en een die hout snijdt.

Daar werd ons wat uitleg gegeven, daarna konden we alles bekijken en wat leuks kopen. Vanaf daar zijn we door gefietst naar de office en toen teruggebracht naar Sarakasi. Toen moesten we snel eten en omkleden en door naar een Masai stam, in een dorpje.

Daar gingen ze voor ons dansen en zingen, we konden de huisjes bekijken en wat zelf gemaakte dingen kopen.

Het was super warm en bijna iedereen was na vandaag net een tomaatje. Eenmaal terug hebben we lekker gechillt en daarna wat gegeten. We gaan zo slapen, dus slaap lekker allemaal!

Geschreven door Lara & Lisley

Dagverslag 11-04-2018

Woensdag 11 april:

Planning: De tweede keuken opleveren.
Inkopen doen voor de nieuwe bewegwijzering en starten met de borden vervangen/opknappen.

PJ Milieu klusdag. Bedankt!

Heey allemaal,

Vandaag begon de dag weer met een lekker ontbijtje met een ei van de mama’s ;) Daarna wilde we beginnen met de vervangende keuken, maar we konden minder doen dan we dachten. Wel even alles opgeruimd, zodat het weer lekker schoon was voor de kindjes. Dus de ochtend was wat rustiger dan normaal.

Na de lunch konden we eindelijk wel aan de slag gaan. De mama’s waren klaar met koken dus konden we beginnen met de sloop van de grote keuken.

Eerst alle spullen verplaatst naar de  vervangende keuken, de meiden alles schoongemaakt en de jongens ingericht. Ondertussen konden een paar jongens verder met de sloop van de keuken. Er moest een hele wand gesloopt worden en daar zijn we druk bezig mee geweest.

Jilles Loek en Beau waren lekker bezig en zelfs Anne en Bridgit hebben de handjes uit de mouwen gestoken.

Na een hoop zweten konden de klussers eindelijk douchen. Na het douchen hebben we spaghetti gegeten. Door de insecten konden we niet buiten zitten……….. het waren er te veel! Daarna gewoon zoals elke avond gezellig gezeten. Deze klusdag stond de dag in teken van PJ Milieu.

Slaaplekker!!

Kussies, An & Brie

Dagverslag 12-04-2018

Donderdag 12 april:

Planning: Twiga bewegwijzering Sarakasi vervangen/opknappen en opleveren.

Verslag:

Vandaag begonnen we de dag met het ontbijt. Na het ontbijt maakten wij ons klaar om hierna naar de markt te gaan. We werden opgehaald door de tuc tuc’s. We reden naar de centrale markt. Hier kocht iedereen souvenirs. Natuurlijk was iedereen wel aan het onderhandelen over de prijs. Na de markt liepen we door naar de plek waar we al eerder waren geweest met schilderijen.  Hier kochten sommigen van ons een schilderij. We liepen daarna door naar de houtwerkplaats. Waar we ook souvenirs konden kopen. Hierna werden we weer opgehaald door de tuc tuc’s die ons naar de stichting brachten.

Tussendoor stopten we nog wel even bij het koffietentje om nog een lekker bakje koffie te halen. Aangekomen bij de stichting gingen we lekker lunchen, voor de verrassing namen we weer een lekker rijst. Hierna was iedereen heel erg moe dus namen we even pauze aangezien we hierna nog moesten klussen. De meiden vielen in slaap en de jongens gingen alvast te werk.

We gingen de keuken lekker slopen.

Nienke maakte ook haar mooie muurschildering af. Na een hele tijd werken gingen we avondeten. We aten hele lekkere loempia’s, je kon kiezen tussen vlees en vegetarische loempia’s.

Na het eten werd er weer lekker gerelaxed. Toen gingen we allemaal weer slapen.

Kusjes Eva en Indy

Dagverslag 13-04-2018

Vrijdag 13 april:

Planning: Programma met 8 kinderen (maximaal 4 studenten) de rest gaat door met slopen van de keuken grote huis.

Hallo allemaal,

We stonden om half 7 op, omdat de kinderen van stichting Twiga vandaag zouden komen. We zouden naar de savanne gaan om sport en spel activiteiten te doen met de kinderen. Dat ging helaas niet door vanwege de stortregen in Mto Wa Mbu.

Omdat het vandaag de laatste dag was op de stichting, hebben wij een groepsfoto gemaakt met alle bewakers, mama’s, de tuinman en kinderen.

En een foto van Nienke’s kunst:

We gingen een dag eerder weg dan gepland, omdat de activiteiten met de kinderen niet door konden gaan en het heel hard regende.

Nog een keer samen eten…en afscheid nemen van iedereen en van het project.

Afscheidswoorden van Jacqueline.

Afscheidsmaal:

De mama’s koken voor ons en kinderen van het project patat met ei. (Lokaal gerecht)

Na het vrolijke afscheid met de hechte groep gingen we door naar Arusha.

Arusha is een hele drukke stad en het was niet heel schoon voor ons gevoel. Het viel op dat er mensen langs de weg op een stoeltje zaten te chillen. Aangekomen in Arusha, gingen wij aan het eind van de middag naar het zwembad toe.

Terwijl sommigen zwommen, maakten anderen gebruik van (eindelijk weer) wifi!
Na het zwemmen en het dineren gingen wij door naar Villa Poa. Hier in Villa Poa gaan we nog een gezellige avond er van maken en de komende 2 dagen hebben nog veel te bieden.

Beau schrijft in zijn dagboek:

Slaap lekker!!

Groetjes, Luuk en Beau

Dagverslag 14-04-2018

Zaterdag 14 april:

Planning: Vertrek vroeg in ochtend naar Arusha voor sport/voetbaldag op het project Future Stars Academy www.futurestarsacademy.org
Overnachting in Arusha.

Verslag:

De wekker stond half 8, want we moesten rond 10 uur bij Future stars academy zijn in Arusha. We hebben een wedstrijd gespeeld tegen de o16. De wedstrijd was vriendschappelijk en hartstikke leuk, het duurde 2 keer 30 minuten. Helaas hebben we met 4-1 verloren…..  Na de wedstrijd gingen we met het andere team nog een soda drinken en gaven we de shirts van hockey vereniging Nijkerk weg. Dit vonden ze allemaal leuk en we hebben ook met hun foto’s gemaakt.

Voor de lunch hebben we ook nog met z’n allen een halve pizza gegeten bij die voetbal club. Nadat iedereen klaar was met eten gingen we weer met de bus naar ons hotel. In het hotel konden we drie kwartier rusten en daarna gingen we Arusha in. In Arusha gingen we nog naar een markt waar je souvenirs kon kopen. Na het bezoeken van de markt zijn we naar een restaurant gegaan. Het serveren van het eten duurde wat langer dan wij eigenlijk gewend zijn in vergelijking met Nederland. De mensen hebben wel ontzettend hun best gedaan om eten voor ons te regelen. Vanavond hadden we het nog over het eten bij Sarakasi. Daar werd het altijd goed verzorgd!

Slaap lekker!

Met vriendelijke groeten vanuit het regenende Arusha,.
Loek en Jilles.

Wedstrijd met gemixt team 016:

Samen nog soda en limonade drinken:

Na de wedstrijd chillen met pizza.

Dagverslag 15-04-2018

Zondag 15 april:

Planning: Safari Tarangire vanuit Arusha. Overnachting in Arusha.

Verslag:

Hallo allemaal! Wat fijn dat je dit leest, lees je dit voor het eerst of is dit al bekend? Pak wat chips en doe er cola bij. Wij zijn Afrika en wie ben jij?

Vandaag stonden we om 6 uur op. Om half 7 zaten we aan het ontbijt, want we moesten al om 7 uur vertrekken naar de safari. Iedereen zat klaar in de bus om te vertrekken toen we erachter kwamen dat Jilles niet in de bus zat. Gelukkig ontdekte Anne op tijd dat Jilles er niet was. Toen gingen we naar Arusha om onze gids op te halen. De gids vertelde dat wij ons paspoort mee moesten hebben, maar bijna niemand had z’n paspoort bij zich! Dus toen gingen we weer terug naar Villa Poa en haalden wij onze paspoorten op.  Nu konden wij echt vertrekken naar Tarangire National Park! Deze rit was ongeveer 2,5 uur lang en onderweg was bijna iedereen aan het slapen. Om ongeveer half 11 kwamen wij aan en werden onze paspoorten gecheckt. Meteen zagen wij al de eerste dieren! De eerste dieren die wij zagen waren antilopen, waterbekken en pumba’s.

We reden een stukje door en zagen giraffen! Het waren er wel zes. Er zat een heel mooi mannetjes giraffe bij, want dat was een zwarte giraffe. Ook zagen we tijdens het rijden heel veel bijzondere en mooie vogels.

Rond half twee gingen wij picknicken. We hadden een lunchbox gekregen. Iedereen was lekker aan het eten en toen wilden wij een groepsfoto gaan maken. Er was namelijk een erg mooi uitzicht over de Tarangire River.

Maar al ons eten stond nog op de tafels. En dat hadden de apen door. Dus de cakejes en de boterbroodjes werden allemaal opgegeten door apen! De meesten vonden het heel grappig, maar Nienke vond het maar een stelletje snotapen. Na de lunch gingen wij weer verder rijden, helaas zagen wij niet heel erg veel dieren. We zagen vooral veel pumba’s en veel antilopes. Maar wij wilden allemaal heel erg graag olifanten zien! Dus rond drie uur gingen wij toch nog op zoek naar olifanten. We namen een andere weg in de hoop om nog olifanten te zien. Maar toen kwam er een bruggetje. En die brug was voor de helft ingestort. Dus wij wisten niet zeker of wij wel over de brug heen konden rijden. Jonathan stelde nog wel voor om met z’n allen uit de bus te gaan, maar dat mocht niet. Want ja, misschien konden we wel door een leeuw opgegeten worden. Dus de buschauffeur besloot om te keren. Maar dat ging niet helemaal goed. De bus kwam vast te zitten in een modderplas. Gelukkig na wat wrikken en wroelen kwam wij er toch uit. Toen zei de gids dat we nog één keer de route van vanmorgen gingen rijden. We hadden namelijk kans dat de dieren waren verplaatst en dat we toch nog olifanten zouden zien. Onderweg naar de olifanten kwam wij ook nog een struisvogel tegen! Echt een grappig beest. Na eventjes rijden zagen wij eindelijk de olifanten waar iedereen naar uit keek. Het waren er ongeveer vijf. Wij wilden alleen nog wat dchterbij komen maar dat ging niet door een hele grote diepe plas. Hier moesten wij dus ook keren. En we zaten weer vast in een plas, maar ook na wat gassen en steken kwam dit weer helemaal goed. We reden weer het park uit en gingen terug naar Arusha. Om half 8 kwamen wij aan in Villa Poa en stond er meteen lekker eten voor ons klaar! Na het eten gingen sommigen douchen en anderen zaten nog even lekker te kletsen.

Groetjes, Expeditie Afrika, door Anna en Jurgen

Dagverslag 16-04-2018

Maandag 16 april:

Planning: Zelf invullen dag Arusha. Vertrek vanuit Arusha 17.00 uur.
Aanwezig op Airport 18.00 uur. Vlucht naar NL 20.55 uur.

Dagverslag 17-04-2018

Dinsdag 17 april:

Planning: 7.30 uur aankomst in Amsterdam!