Expeditie Kikano 2017 – 18 – Reisverslag

Dagverslag 10-06-2018

Zondag 10 juni:

Vandaag begint onze vaarweek.

We zijn vertrokken vanaf school met een bus en een auto. We moesten ongeveer 2,5 uur rijden naar Leeuwarden in Friesland. Om 18:00 zijn we gestopt bij de Mac en hebben daar even avondgegeten. Na een tijdje zoeken kwamen we aan bij de roeivereniging Wetterwille in Leeuwarden.

We mogen gratis gebruik maken van deze ruimte en slaapplaatsen. Deze roeivereniging bestaat al bijna 100 jaar.
We moesten de boot in elkaar zetten, de volgboot in elkaar zetten en checken.

Ook hebben we een aantal spullen uitgepakt, de boot schoon gespoten en lekker ingedaald bij de roeivereniging.

We moesten onze spullen uit de trailer halen en die op de juiste plaats leggen. We zijn ook toegesproken door de begleiders en hebben wat regels afgesproken gedrag regels etc.

Daarnaast hebben sommige van ons team nog even een frisse duik genomen en Fleur en Mae hebben nog even gevaren in een sloep door Leeuwarden heen.
Om 23:00 moesten we gaan douchen en ons klaarmaken voor de dag. Want morgen is een grote dag en moeten we erg veel doen.

Dagverslag 11-06-2018

Maandag 11 juni: dag 2, van Leeuwarden naar IJlst, 26 km

Vandaag zijn we ‘s ochtends vroeg begonnen met het opruimen van de spullen en het te water laten van de roeiboot.

Aan het begin was het wennen, hoe de boot werkt en wat een goed tempo is voor het team, maar uiteindelijk zijn we goed bezig geweest en hebben we rond de 26 km afgelegd vanaf roeivereniging Wetterwille in Leeuwarden naar IJlst.

Onze overnachting vond plaats op camping Pasvaer, dat ongeveer op ⅔ van de tocht van vandaag ligt. Rond half 4 hebben we Mae, Anne-Julia en Mevrouw Berculo afgezet op onze basecamp zodat zij het eten konden maken en de tenten op konden zetten. S´avonds gingen we eten en mochten er een paar nog op de volgboot om lekker te varen. Suzan Zwartepoorte had een avondprogramma gemaakt. SUPER GAAF!!!! De beste les die Max heeft geleerd is dat hij zich in moet smeren.

Dagverslag 12-06-2018

Dinsdag 12 juni: dag 3, van Ijlst naar Molkwerum; 30 km

Monica & Maaikel.

Wij zijn om 7 uur opgestaan, we gingen toen ontbijten en rond 9 uur gingen we van start. We gingen na de pauze weer door met roeien en gingen over een groot meer we hadden gelukkig wind mee.

We hadden 1 korte pauze om 11:10, toen gingen we naar de spar om wat eten te kopen en daarna gingen we weer door.

Om een uurtje of 1 hadden een lange pauze en hadden we wat eten bestelt op een terrasje.

Later die middag gingen we weer over een groot meer maar toen hadden we pech en hadden tegen wind maar het lukte ons alsnog om de 6 k/m per uur te halen om we deden heel goed ons best.

Onze laatste pauze ging was ook een korte pauze en gingen we gelijk weer goed aan de slag en ging de tijd best snel.

En het snelste wat we vandaag hebben gehaald was 9,5 k/m per uur, we hadden deze dag circa 30 kilometer wezen roeien en dat in ongeveer 6 uur.

Toen we klaar waren gingen we de boot op de kant leggen en de spullen in de bus en gingen naar huis rijden, gingen macaroni eten en het opgeruimd van het eten, spelletjes gespeeld, douche en ging iedereen slapen.

Dagverslag 13-06-2018

Woensdag 13 juni: dag 4, van Molkwerum naar Witmarsum, 30 km

Mae & Elka

We werden wakker om 7 uur en het was behoorlijk koud, dat was minder fijn. Het was vroeg en iedereen was super moe behalve Sam, die is natuurlijk top fit. We gingen gezellig met zijn allen ontbijten. Om 9 uur vertrokken we van de camping. Lekker met zijn alle in 2 bussen. In de ene bus waren ze allemaal helemaal hyper en in de andere bus lag iedereen te pitten.

Om 9.30 zaten we in de boot en het roeien kon beginnen. Aan het begin ging het wat slomer, want iedereen was nog moe. Na 12 km hadden we onze eerste pauze. Daarna hebben we nog 18 km geroeid.

Om 5 uur waren we klaar en was het tijd voor… Voedsel! We aten op een camping patat, dat trakteerden de ouders van Fleur, echte toppers!

Mae en Susan hadden ook een voetbaltafel wedstrijd gehouden tegen Mevrouw Berculo en Emma. Mae en Susan waren on fire, ze hadden gewonnen met 10-01. Op de camping hebben we gevoetbald met 2 knulletjes ‘Mae haar chick’ en Elka maakte een legend achter koprol als landing van een hele subtiele val. Toen we naar de base camp gingen hadden de ouders van Fleur nog een verrassing, namelijk… IJS BIJ DE MACCIE! Toen we verder reden, gingen we lekker meezingen met de muziek ‘love yourself en locked away’. Toen we bij de base camp kwamen gingen Elka en Mae het verslag schrijven en Tom ging lekker de thunder challenge doen, wat een kanjer is het toch ook. Nu gaan Elka en Mae lekker voetballen met Susan, dus doegg xx.

Dagverslag 14-06-2018

Donderdag 14 juni: dag 5, van Witmarsum naar Menaldum (Menaam), 36 km

Mae en Elka

Hallo allemaal,

Vandaag stonden we weer heel vroeg op. Niemand wist wat er die nacht gebeurd was…. Nee grapje iedereen had lekker geslapen en we waren er als gewoonlijk weer vroeg bij. Om 7.30 uur gingen we ontbijten en om 8.30 uur moesten we in de bus zitten. Maar niemand was natuurlijk klaar dus iedereen helemaal in de stress door meneer Veenstra.

Toen zaten we toch 10 minuten te laat in de bus en gingen we op weg naar de boot.

Eenmaal bij de boot aangekomen gingen we lekker kanoeën. Bij de eerste stop, ging iedereen lekker eten halen en Fleur had een blikje laten vallen dus alles splashte over de grond. Elka en Mae hadden ook nog 9 euro op gehaald met de collecte blik, LEKKER BEZIG! Bij de volgende stop stapte iedereen uit de boot en Mae en Elka vielen om de beurt in het gat tussen de steiger en het water. Eerst Elka, omdat ze blind was en toen bewees Mae zichzelf ook weer dat haar hersenen onfunctioneel zijn.

Toen we weer gingen roeien ging het super hard regenen en er kwam een beetje (nep)ruzie tussen bepaalde mensen. Iedereen ging zich ermee bemoeien en toen kwam er een watergevecht. Iedereen werd nat. Uiteindelijk waren we aangekomen bij onze eindbestemming van die dag.

De omroep van Friesland kwam ons interviewen en maakte een leuk item over onze expeditie. Toen gingen we terug naar de base camp. Iedereen was nat en vies, daarom ging iedereen douchen. Mae, Dinand, Max en Mevrouw Berculo gingen de groentes snijden voor het eten. Daarna deden Susan en Mae de pasta in de pan.

Terwijl we het verslag van de dag schrijven is iedereen zijn tas aan het opruimen, zodat we morgen snel weg kunnen. Straks doen we nog een potje jungle speed, hopelijk speelt Meneer Veenstra dit keer niet vals. Ook gaan Susan en Mae allebei een halve tompoes eten, HMMM.

Dit was het verslag van de dag weer xxxxx Mae en Elkaa!!!

Dagverslag 15-06-2018

Vrijdag 15 juni: dag 6, van Menaldum naar Leeuwarden, 17 km

Hallo en weer welkom bij het nieuwe verslag van de dag.

Vandaag mocht iedereen uitslapen tot half 8, omdat we gisteravond in totaal 5 vissen hadden gevangen. Mae was on fire en had 4 vissen gevangen!! Toen iedereen wakker moest worden vonden we wc-papier in de boom… niemand wist wie het gedaan had. Ook moesten we alles opruimen, omdat we vandaag de laatste etappe gingen roeien en daarna gingen vertrekken naar Amersfoort.

Het roeien was best kort in vergelijking met alle andere dagen, omdat we het grootste deel al hadden geroeid. Elka en Mae gingen helemaal los op de muziek op de boot en niemand keek ons raar aan. Eenmaal aangekomen bij de eindbestemming, ruimde iedereen alle spullen op en deden ze alles in de auto’s/bussen.

Toen gingen we onderweg naar Amersfoort, iedereen lag lekker te pitten en te eten onderweg. Toen we aankwamen bij het scoutinggebouw gingen we alles uitladen uit de auto. Opeens werd een man boos omdat Dinand en Fleur over een lint stapten, Foei. Toen alles in het gebouw lag gingen we met zijn allen voetballen.

Daarna gingen we lekker barbecuen, de ouders van Dinand en Tom hadden dat geregeld, wat een toppers. Elka en Ellen (zusje van Tom) gingen lekker de hele tijd achter elkaar aanrennen, Super cool. Het eten was ook super lekker en Bas (broertje van Tom ) kon 10 keer beter koken dan Tom, het was super lekker. YUMM!!

Na het eten hadden we ook nog cake met slagroom. Mae en Elka hadden een heel goed plan, namelijk meneer Veenstra bekogelen met slagroom. Een gevecht barste los en uiteindelijk zat iedereen onder het slagroom, en belandden Mae, Elka en Meneer Veenstra in het kanaal, yeayyy. Na hun volgde nog veel andere die uiteindelijk in het kanaal.

Nu zitten Mae en Elka lekker het verslag van de dag te schrijven, feest! Vanavond is de laatste nacht dus ALLES MAG(not)!!
Dit was het verslag van de dag weer xx Mae en Elka (de toppers, hihi)

Dagverslag 16-06-2018

Zaterdag 16 juni:

Dat was een gave week! Een week om nooit meer te vergeten!

Met deze top groep een super bedrag opgehaald voor @spierenvoorspieren! Bedankt voor al jullie donaties!