ICT&E / Visser ’t Hooft…

Visser ’t Hooft Lyceum

 

De school

Het Visser ’t Hooft Lyceum maakt deel uit van de Stichting Confessioneel Onderwijs Leiden (SCOL).
Uit de schoolgids ’14-’15: ‘Het motto van de school is ‘kansrijk en uitdagend’. Door de vele verschillende onderwijsprogramma’s zorgt de school ervoor dat er voor elke leerling een opleiding is die hem inspireert. We geven leerlingen kansen en dagen hen uit hun talenten te ontdekken en te ontwikkelen. We hebben een protestants-christelijke identiteit, met als kernwaarden zorg en respect voor elkaar en voor de aarde’.

visser_team_leerjaar1-2

Het team van leerjaar 1-2 havo, vwo, tto.

 

Schoolbezoek

Het Visser ’t Hooft Lyceum neemt vanaf 2015 deel aan de Learning Circles Kinderrechten.
Op vrijdag 17 april 2015 ging Manon van Herwijnen er namens het team op bezoek om van de leerlingen zelf te horen hoe hun ervaringen met de Learning Circle zijn.
Ook sprak ik met docente Ellen Vrolijk en Coördinator Remme van der Nat over de plannen voor het komende schooljaar en het samen werken in de Circle.

 

De leerlingen

visser_03_17-04

Met deze leerlingen kon ik rustig op de gang een gesprek hebben over hun beleving van het samen werken in de Learning Circle. Prachtig!

visser_02_17-04

Manon: ‘Heb je ook al goed kunnen zien met wie je samenwerkt?’
Leerling: ‘Ja, je ziet heel veel foto’s. Je ziet ook dat ze in heel veel verschillende omstandigheden leven. We hebben bijvoorbeeld foto’s van Suriname gezien en dan zag je dat het best wel heel droog was, veel zand ook’.
Manon:’Wat heb je nog meer kunnen lezen over de andere landen, waar ging dat over?’
Leerling: ‘Hoe ze het allemaal deden en wie ze waren, ze stelden zich allemaal voor’.
Manon: ‘Waarom hebben ze zich aan jullie voorgesteld?’
Leerling: ’Omdat het idee van de Learning Circle is dat je echt met z’n allen, met al die scholen een grote Circle maakt. En dat moet je elkaar natuurlijk wel kennen, omdat het eigenlijk een grote organisatie is’.
Manon: ’Hoe leer je en werk je met elkaar in een Learning Circle? Hoe doe je dat?’
Leerling: ‘Gewoon heel goed samenwerken. Ieder krijgt bijvoorbeeld een taak en diegene moet dat dan doen. Dan beslis je ook wanneer je het af moet hebben’.
Manon: ‘Hoe pak je het aan, nadat je een Uitdaging hebt gelezen?’
Leerling: ‘Eerst ga je een plan maken en groepjes maken. Dat zijn er vijf of twee, dat varieert. Dus eerst alles bespreken wat je gaat doen en dan kijken hoe je het zo leuk mogelijk kan maken voor de anderen. Meestal helpt onze mentor ook’.
Manon: ’Dus jij vindt het belangrijk dat het ook leuk is voor de andere scholen?’
Leerling: ‘Ja, want als je zelf een filmpje terug krijgt dat helemaal niet interessant is, dat motiveert niet echt om een leuk filmpje terug te maken. Dan krijg je ook weer leuke reacties van jongeren’.

Manon: ‘En het thema kinderrechten; daar zou je ook aan kunnen werken in een lespakket. Waarom besteed je er aandacht aan in een Learning Circle?’
Leerling: ’Nou, het is wel leuk dat je die Challenges zelf kan doen, dat je er heel erg mee bezig bent. Als je zo’n lespakket krijgt krijgt wordt het al heel gauw zo’n gewone saaie les. Maar dit is veel creatiever. Je mag zelf kiezen wat je gaat doen. Omdat je het nu uitlegt op je eigen manier en als je een lespakket doet, doe je eigenlijk hetzelfde als alle andere scholen’.
Manon: ’Hoe heb je zelf keuzes kunnen maken in de vragen en uitdagingen?’
Leerling: ‘Je kunt bijvoorbeeld bij het maken van een tekening zelf kiezen welke kant je opgaat. Want kinderrechten is, dat er geen kinderarbeid meer is, maar dat je thuis ook niet wordt mishandeld. En dat is wel heel wat anders. En dan kan je zelf helemaal die tekening op je eigen manier invullen’.

Leerling: ‘Kinderrechten, da’s best wel belangrijk. Je ziet het de hele tijd op het wereldnieuws. Kinderarbeid, kinderen die niet naar school kunnen, armoede, oorlog.
Leerling: ‘Het is best wel gek. Eerst dacht ik: tuurlijk, er zijn allemaal kinderrechten en je moet naar school enzo. Maar dan zie je dat dat helemaal niet zo is en dan ga je er toch wel over nadenken.
En dat is ook zo met drinkwater. Bij ons komt het gewoon uit de kraan, maar soms is het gewoon twee kilometer lopen en dat is best raar.
Ik begin nu wat meer te weten te komen wat er allemaal mogelijk is. Nu zijn we ook met heel veel scholen uit andere landen en dan word je je meer bewust hoe groot het verschil is. En dan denk je: O ja, dat is dus ook een regel en dan kom je te weten dat het dus heel gedetailleerd is, al die kinderrechten. Je denkt er wel veel meer over na dan normaal.

Manon: ‘Zijn er dingen die je anders zou doen als je een Learning Circle zou mogen organiseren? wat zou er nog beter kunnen?’
Leerling: ‘Misschien moeten we leren om een paar uur zonder water te leven of voelen hoe het is om te werken en hoe zij het doen enzo. Een echte challenge wordt het dan.

 

De docent

visser_04_17-04

Docente Ellen Vrolijk begeleidt klas 1D (TTO) in het Learning Circle proces.