Expeditie Suriname (5) Reisverslag – 21 mei 2009

Vanochtend ontbeten we om half 7. Bij het ontbijt hadden we ook ons eten voor tussen de middag gesmeerd. We kregen dit gesponsord van het hotel. Toen we ons ontbijt op hadden stond de bus klaar. We reden om 7 uur weg naar de George Asin school. We kregen op de school een heel leuke ontvangst, want we konden de vlaggenparade meemaken. De vlag werd gehesen en de leerlingen stonden netjes in een rij, twee aan twee. Toen de vlag werd gehesen zongen de leerlingen het volkslied van Suriname. Dit klonk heel erg mooi. Daarna gingen we naar de lerarenkamer om de verfspullen te pakken. Toen we de verfspullen gepakt hadden, werden we verdeeld in groepjes. Elk groepje ging ergens anders aan het werk. De leerlingen van de George Asin school hielpen ons ook mee. Het was best zwaar werk, want eerst moesten we met staalborstels al het roest eraf halen, daarna met schuurpapier erover heen en daarna gingen we het in de menie zetten. We hielpen allemaal erg goed mee en het ging dus heel snel. We hadden veel meer gedaan dan we eigenlijk van plan waren om te doen. Toen we pauze hadden om half 10 kregen we allemaal een broodje en een flesje water. Er werd daar erg goed voor ons gezorgd. Om 12 uur gingen we eten, we hadden 20 minuten. Om 10 voor half 1 werden we met de bus opgehaald en gingen we naar de Lionsschool. Deze school was al uit, dus er waren geen leerlingen meer. Al snel gingen we aan het werk, we gingen hier een klimrek en schommel schuren en in de menie zetten. Er waren nog 3 jongetjes op de school die ons graag wilden helpen, dit vonden we allemaal heel erg lief. Ze deden ook heel erg goed hun best. De schommel schuren was erg zwaar, want dit moest in de brandende zon en we moesten alle verf van de schommel afschuren. Om kwart over 3 waren we klaar op deze school. Ook hier ging alles veel sneller als we hadden verwacht. Toen we naar huis gingen waren we allemaal erg vies en wilden we graag zwemmen. We zijn dus bijna allemaal gelijk door gegaan naar het zwembad. Toen we lekker gezwommen hadden moesten we om 7 uur bij de veranda staan, want we gingen wat eten bij ’t Vat. Het eten duurde allemaal erg lang, maar het was wel lekker. Om kwart over 9 waren we thuis en allemaal erg moe, want we hadden een best zware dag gehad. We waren allemaal heel blij met het resultaat, want alles was erg goed gegaan. Om 10 uur waren we allemaal op onze kamer en zijn we lekker gaan slapen, want morgen moeten we er weer vroeg uit.
Eindelijk is het zover… we gaan de handen uit de mouwen steken ;-)De verfspullen staan klaar en ons hotel Eco-resort sponsorde de boterhammen tussen de middag, waar voor hartelijk dank!
We vertrokken al om 07:00 uur met de bus. Net op tijd voor de vlaggenparade arriveerden we op de George Asin MULO. Iedere ochtend wordt de dag samen begonnen met het hijsen van de vlag.
top
En toen kon het werk beginnen…. het schuren van de diefijzers.
Ook de poort werd goed onder handen genomen; het voordeel van acht teams is dat je met 50 handen heel veel werk kan verzetten.
Make up by… ehh…. Histor primer!
top
Rond 11:00 uur kwam de Surinaamse televisie op bezoek; nauwkeurig werd het werk van de Surinaamse en Nederlandse leerlingen vastgelegd. Een van de vragen in het interviews was: “Waarom kozen jullie voor de George Asin Mulo en de Lionschool”? Daarop is maar een antwoord mogelijk… kijk naar deze foto’s en je snapt in een ogenblik wat we bedoelen  met een: “rijke internationale leeromgeving”. Hier vinden we schoolleiders die snappen dat leren met elkaar een veel diepere inpact heeft dan leren over elkaar!Dit is bv. economie in de praktijk. Reken uit: 2,5 liter menie kost 65 SRD; voor een euro krijg je 3,80 SRD. Voor 160 M2 diefijzer heb je 6 liter menie nodig; hoeveel sponsorgeld moet je hier voor ophalen?
We hebben afgesproken dat we geen grapjes zouden maken over de naam van Ton Klein.Onze joviale en zeer gewaarde onderzoekende reisgenoot; maar het kan geen toeval zijn dat alle hoge bovenroosters voor Mr. Klein zijn :-)
Hmmmm… even een vlekje wegwerken…. we laten ons werk netjes achter!
top
Na hard werken is het goed uitpuffen… 12:15 uur.. 33C buiten… de eerste klus zit er op.Op naar de Lionschool!
Binnen en uur aan de slag op de Lionsschool. De school verhuisd binnenkort naar hun nieuwe gebouw. Daar passen geen afgebladerde speel- en klimtoestellen bij. Dus ook hier steekt team 5 de handen uit de mouwen!En we kregen hulp van de St. Jozefschool uit Huissen; ze verkochten hun oude computers en met dat geld steunen ze het nieuwe computerlokaal. Omdat het nieuwe computerlokaal nog wel even kan duren, hebben we voor het geld de verf en schildermaterialen gekocht om de klimstoestellen mee op te knappen!We bedanken alle leerlingen en de leerkrachten Lisette Osenga en Heidi van Heugten…. maandag de foto’s van de nieuwe speeltoestellen als het schilderen klaar is!!
Ál dat harde werk viel natuurlijk op.. al snel begonnen de leerlingen van de school fanatiek mee te helpen.
Suriname ligt bijna onder de evenaar, dus met een blauwe lucht verbrand je waar je bijstaat.Goed smeren is het devies….
top
Of… je pakt je werkje op en zoek een plekje in de schaduw….
18: 00 uur.Na een lange werkdag zit het gehele team 5 nu in het zwembad… welverdiend.Ik weet zeker dan jullie coach mr. Henry Kap super trots op jullie is.