Expeditie Suriname (5) Reisverslag – 23 mei 2009

Vandaag moesten we om 5:00 opstaan en snel aankleden, omdat we om 5:45 op de veranda klaar moesten staan. Terwijl iedereen klaar stond was de bus er nog niet. Toen de bus eenmaal gearriveerd was, werden we in groepjes ingedeeld en daarna kregen wat korte uitleg wat er precies te doen is. Na een half uurtje stopten we bij een restaurantje. We konden kiezen tussen een broodje kaas en een broodje kip, met wat thee of koffie. Hierna gingen we verder over een bauxiet weg. Dit was een weg vol kuilen en drempels, we werden dan ook alle kanten opgeknald. Na een uur over deze weg gereden te hebben kwamen we aan in Berg en Dal. Eerst mochten we 10 min bijkomen van de reis en vervolgens kon de pret beginnen. Allereerst gingen we een wandeltocht doen, dit was een tocht van anderhalf uur. In deze tocht gingen we een berg beklimmen, met de nodige uitleg over de natuur. Er werden dingen vervelozer een soort waterplant, in deze plant zit veel water. Ook kwamen we nog een aantal graven tegen, deze stammen uit de slaventijd. Er zijn ongeveer 250 graven op de berg. Ook kwamen we een muskietennest tegen, onze gids vertelde dat als we erop slaan de mieren allemaal naar buiten komen om de nest te verdedigen. Dit deden we uiteraard en dit was dan ook een leuk gezicht. Hierna gingen we over een soort kabelbaan, maar deze was anders dan de normale kabelbanen. Hier hang je aan een kabel en zwaai je tussen de bomen door en dat kan best hard gaan. Er zijn verschillende banen met verschillende lengtes en verschillende remniveaus. Het topstuk van deze baan is de kabel over de Suriname rivier. Deze baan is ongeveer 200m lang en je haalt een hoge snelheid, tevens had deze baan niveau 3+. Na de kabelbaan gingen we nog kajakken dit was erg leuk. We gingen ook nog in een kreekje en daar zochten we naar dieren. We hebben helaas niet erg veel gezien. We keerde om en gingen terug over de Suriname rivier, maar dit was tegen de stroming in en dat was afzien. Nadat we waren teruggekeerd aan de kant, mochten we even een uurtje uitrusten. Hierna gingen we weer de bus in om opnieuw over de slechte bauxiet weg terug te rijden. We kwamen rond 20:30 aan bij hotel en mochten 30 min opfrissen. Wie trek had ging mee naar ’t Vat, dit is een restaurant. We hebben wat gegeten wat ieder wilt. Om 22:30 gingen we terug naar het hotel en iedereen was erg moe, we sliepen daarom ook erg vroeg.
Oeffff…. de wekker ging om 05:15 uur af; vandaag gaan we naar activity center Berg en Dal.Het eerste uur blijf opvallend stil in de bus.
Na 45 minuten duikt tussen het oerwoud ineens een enorme fabriek op.Het is de Bauxiet fabriek van Paranam/Suralco; hier wordt de ruwe bauxiet aangevoerd en verwerkt tot aluinaarde, om vervolgens weer via Trinidad naar de USA verscheept te worden.Net toen de 07:30 “change shift” sirene ging, kregen we  een lekker broodje kip of kaas en koffie.
top
En toen begon het echte hobbeldebobbel avontuur. De weg naar Brokkopondo is helemaal rood van de bauxiet en zit vol met kuilen. Er wordt al twee jaar aan de weg gewerkt; het is een ontwikkelingsproject dat uitgevoerd wordt door Chinezen…. en goeie werk heeft tijd nodig. We reden afwisselend door rode en witte stofwolken naar Berg en Dal.
Het uitzicht op de voormailge plantage Berg en Dal was de anderhalf uur durende rit over de hobbelweg meer dan waard; prachtig gelegen aan de Suriname river, palmbomen, wit strand en omgeven door een indrukwekkend oerwoud. Er waren verschillende hutten die heerlijk schaduw boden; de hangmatten werden direct in gebruk genomen!!
Nadat we een beetje van de reis bekomen waren, kregen we uitleg over het dagprogramma. We waren bij het instappen in de bus al verdeeld in kleine groepjes. De rode groep begon met de kabelbaan door de toppen van de bomen route; de bruine groep zocht de kano’s op voor een riviertocht en de groep groen mocht met de jungletocht beginnen. Elke activiteit duurde zo’n anderhalf uur.
Aan de start van de jungletocht gaf onze gids (Frits) uitleg over de geschiedenis van Suriname en hoe uiteindelijk de Nederlanders in bezit van Suriname kwamen. (Met de Engelsen geruild tegen New York!)Het oude gerechtsgebouw en politiebureau was helemaal vervallen, maar staat op de nominatie om gerestaureerd te worden.
top
Het was een hele klim onder een drukkende warmte, 33C+. Gelukkig stopten we regelmatig en gaf gids Frits uitleg over de bloemen, vruchten, bomen en dieren die we tegenkwamen. Uit zijn verhaal werd duidelijk dat het oerwoud een kwetsbaar eco-systeem is.
Boven op de berg liggen zowel blanken als slaven begraven; ook hier weer een boeiend verhaal over de afschaffing van de slavernij. Het uitzicht daarna over de plantage en de Suriname rivier was indrukwekkend. Tot 40 km. ver zagen we Bronsbergen. Tijd om uitgebreid foto’s te maken.
Terug op de plantage liet Frits ons de vruchten van de cacaoboom zien en proeven… mierzoet!De kleine houten huisjes zijn de herstelde onderkomens van voormailge vrijgelaten / vrijgekochte slaven.
top
Een kwartiertje “hangmatten” om bij te komen.De volgenden activiteit was met de kano’s de Suriname rivier op. Eerst lekker stroomafwaarts peddelen en in een kreek en smalle zijarm van de rivier, landinwaarts. En toen terug tegen de stroom in….. oeff.. dat was hard werken!! De foto’s spreken voor zich.
Tegen 12:00 uur was het tijd voor de lunch, een lekkere rijst met kip combinatie met snijbonen en kouseband. En heeeeele hete gedroogde pepper/aardappel snippers!
Na de lunch volgde onderdeel drie; er is een parcour met kabelbanen uitgezet door de boomtoppen. In de bomen zijn stalen platforms gebouwd, die verbonden zijn door de kabelbanen.Natuurlijk is veiligheid van het grootste belang dus krijgen we allemaal tuig om, met veiligheidslijn, katrol, helm en remhandschoen.
top
Nadat we allemaal van de juiste uitrusting waren voorzien, kregen we instructie over het kabelen en als je het volgende platform (net) niet haalde, hoe je moest ’tokkelen’. Stuk voor stuk maakten we een proefrit op de oefenkabelbaan om goed te leren de remhandschoen te gebruiken. Er werd niets aan het toeval overgelaten.
Bij elk platform hing een bord met informatie over de boom zelf; de hoogte van het platform en de lengte/hellingshoek van de kabelbaan.
De echte knaller zat aan het einde van de tocht… In een keer 174 meter over de Surinamerivier.
top
Op het laatste stuk, dat was een bijna vlak traject, mochten we met de handen los en Alex ging zelfs op zijn kop!! De echte kabelbaan experts!
Omdat we eindigen aan de overkant van de rivier, gingen we met een bootje terug. En dat ging echt super hard.. spannend!
We kregen nog een uurtje om lekker na te genieten….heerlijk!De terugreis begon rond 18:00 uur en er werd flink gezongen, de stemming zat er in!Tegen 20:30 uur waren we bij Eco, nog even een hapje en heerlijk geslapen.