Expeditie Corlaer 9

Informatie over de Expedities van schooljaar 2018 – 2019

Voor de negende keer gaat Expeditie Corlaer van start: zes teams van 12 tot 15 leerlingen krijgen de kans om deel te nemen aan deze bijzondere manier van onderwijs.

Nijkerk Nieuws, 21 september 2018:
“Vol goede moed beleefden vrijdagmiddag tientallen derde klassers van het Corlaer College de aftrap van de negende expeditie Corlaer. Die aftrap duurde de hele middag en dan gaat het om kennismaken, spelen en ook lol maken”.

Lang niet alles staat al vast. Zo weet expeditie Azië al waar ze naar toe gaan: Thailand.  Corlaer Cycling weet waarvoor ze gaan fietsen: Duchenne Heroes. Bij de andere expedities moeten nog allerlei keuzes gemaakt worden.

Aan het einde van het tweede leerjaar moet er gesolliciteerd worden, met een brief, een filmpje of wat dan ook. Daarna volgen er sollicitatiegesprekken, soms één, soms meer. Dat is zeker geen gelopen race. Voor sommige expedities staan er wel tachtig leerlingen in de rij.

Er verandert dit jaar wel het een en ander, vooral vanuit onderwijskundig perspectief. Tot nu toe ging het vooral om het organiseren in allerlei opzichten en goede doelen helpen, op basis van respect en wederkerigheid iets betekenen voor de maatschappij. Dat blijft allemaal overeind. Er zal echter meer geëvalueerd worden. Leerlingen gaan een portfolio bijhouden en er komt tijd voor reflectie. De begeleiders krijgen tijd om die evaluaties voor te bereiden. Lees er op deze pagina meer over onder de kop ‘Formatief leren’

Lees hier een artikel van vorig jaar, dat nog steeds prachtig is: 28 juni 2017 in ‘Stad Nijkerk’: “De expeditie heeft mij veranderd”.
En bekijk eens het filmpje dat Expeditie Nicaragua in 2018 maakte.

Uit De Veense Courant van 10 juli 2019: Expeditie Corlaer sluit af met certificaten.

Contextrijk Leren

 

De leerlingen van de Expeditieteams zetten zich in voor het oplossen van een maatschappelijk probleem ergens in de wereld. Alle teams worden sectoroverstijgend (VMBO/HAVO/VWO)  samengesteld op basis van vrijwilligheid en staat onder begeleiding van twee of drie teamcoaches.
Aan hen de waardevolle taak om te zorgen dat er een hecht team ontstaat waarbinnen wereldwijs geleerd wordt. De leerlingen die deelnemen zijn echt gemotiveerd en willen op basis van respect en wederkerigheid iets betekenen voor de ander. Samen met de coach buigt zich het team zich over maatschappelijke problemen die ergens ter wereld spelen, met als doel om in de betreffende gemeenschap een blijvend element van waarde te realiseren.
In het Expeditieonderwijs ontwikkelt de leerling zijn talenten en zichzelf als volwaardig mens, op basis van wederkerigheid en respect voor de ander en de wereld. De docenten die ervaring opdoen als expeditiecoach, dragen hun nieuw opgedane kennis en vaardigheden actief over binnen en buiten de school.

In de rechter zijbalk vind je de links naar de zes expeditie teams.

 

Expeditie Corlaer op weg naar formatief leren

 

Wie eenmaal met het Expeditieonderwijs kennis heeft gemaakt, kent als geen ander de waarde van deze betekenisvolle onderwijsmethodiek. De coaches, ouders en docenten zien hoe leerlingen zich in een jaar tot wereldburgers ontwikkelen. Maar alleen ‘zien’ vinden we niet genoeg, vandaar dat de 12 expeditiecoaches i.s.m Bob (ICT&E) dit schooljaar een pilot ‘Formatief Assessment’ uitvoeren.

Assessment betekent letterlijk ‘beoordelen zichtbaar maken’. Een kenmerk van formatief leren is dat er gewerkt wordt vanuit leerdoelen en succescriteria. Tijdens het leren wordt er voortdurend gereflecteerd en aan het eind van het leerproces evalueert de leerling samen met de coach  of en hoe het leerdoel gehaald is. Zo verwerven ze meer inzicht over het leren (kennis) en de ontwikkeling (vaardigheden) van de leerling. Je helpt leerlingen vooruit in hun leerproces door feedback te geven, veel vragen te stellen, het leerdoel helder te maken en aan te geven hoe een ‘goed’ leerresultaat eruit ziet. Het expeditieonderwijs biedt hier volop ruimte voor.

Formatief – De coaches en leerlingen werken met een cyclisch model:
– Feed up – waar ga ik heen, wat is mijn leerdoel?
– Feedback – reflecteren, hoe sta ik er voor, wat heb ik tot nu toe geleerd?
– Feed forward – evalueren – wat heb ik bereikt en wat zijn mijn vervolgstappen?

Elk Expeditieteam kiest in deze pilot zijn eigen portfoliomodel: dat kan in een Prezi, een Google site of simpelweg in een expeditielogboek op papier. Zo’n portfolio is de plaats waarin de leerling zijn doelen en reflecties beschrijft en zijn leeropbrengsten bewaart, om ze later met de coach en ouders te bespreken. Wat waren mijn doelen en onze teamdoelen? Wat ging er goed? Wat kan er beter en wat moet ik daar voor doen? De leerling leert stap voor stap regie over zijn eigen leren te nemen. Het Expeditieonderwijs biedt voor dat proces een prachtige en krachtige leeromgeving.

Vaardigheden. Kennis leer je van en met docenten; vaardigheden ontwikkel je zelf, door te doen, te leren van je fouten en het opnieuw te proberen. Dit zijn de vijf sleutelvaardigheden van het Expeditieonderwijs:
– samenwerken
– ondernemen
– organiseren
– communiceren
– verantwoordelijkheid

Dit schooljaar zijn onze expeditieleerlingen niet alleen op een unieke manier van betekenis voor een ander, maar brengen ze ook hun eigen groei in beeld! Op donderdag 1 november werkten de expeditieteams aan hun doelen en portfolio.

 

Kick-off  21 september 2018

 

Uit De Veense Courant/Nijkerkerveen.org:

Vandaag is het startsein gegeven voor de negende editie van Expeditie Corlaer met een kick-off. Er zijn 6 verschillende teams van 10 tot 15 leerlingen samengesteld, die tal van activiteiten gaan organiseren om geld in te zamelen en iets te betekenen voor de maatschappij.
De kick-off is bedoeld om de teamgeest onder de leerlingen te versterken en alvast aan elkaar te wennen. Zo werd er een lied gecomponeerd, een survivalbaan overwonnen, een toren gebouwd van marshmallows en een expeditiefilm gemaakt.
Lees meer over alle Expeditieteams op hun eigen pagina (zie de zijbalk rechts)

Foto’s door @keesvandeheuvel en @elyhackman

 

Het tekenen van de overeenkomsten – 12 december 2018

 

Met de ondertekening van de expeditie-projectplannen door de leerlingen, de coaches van de Expeditieteams, Debby Gijsbertsen en door Ronald Schaefer namens de schoolleiding, is de goedkeuring van de plannen een feit!

Bekijk meer foto’s op de pagina’s van de teams.

 

Inschrijven voor een Expeditie

 

Veilig op pad met je Expeditieteam en allemaal weer veilig thuis komen is het uitgangspunt van Expeditieonderwijs; lees daarom de reiswijzer ‘Wijs op reis’ zorgvuldig.

Om je in te schrijven voor een Expeditie vul je het digitale inschrijfformulier hieronder in. Als we jouw formulier hebben ontvangen zie je bij ‘deelnemers’ op jullie Expeditiepagina een groen vinkje achter je naam. Dat is voor jou en je coach de bevestiging dat je inschrijving voor de reis 100% in orde is.


Inschrijven

NaamExpeditie Corlaer 9

De ouder(s)/verzorger(s) van de deelnemer gaan door het indienen van dit digitale formulier akkoord met deelname van hun zoon/dochter aan en de reisvoorwaarden van Expeditie Corlaer.

Inschrijfformulier

Inschrijfformulier Expeditie Corlaer 2019-2020

(De identiteitskaart is niet in alle Europese landen geldig; zie ook het “wijs op reis” document.)

Naam en Telefoonmummer

(B.v. dieet, medicijnen, allergie etc.)

Ouder/verzorger van de deelnemer gaat door het indienen van dit digitale formulier akkoord met deelname van hun zoon/dochter aan en de reisvoorwaarden van Expeditie Corlaer.

Een moment geduld aub.