ICT&E / Archief / Suriname – 17 janua…

Suriname – 17 januari 2008 – Reisverslag

Telesur personeel kreeg training van Geke
Marieke en Geke in gesprek met Hennah Draaibaar van het Surinaamse Backlot

picto verslag Anja 

Het is vandaag een vochtige, zwaar bewolkte dag die volgens gewoonte begint met vroege en later ontbijters. De doorgaans rustige sfeer werd even doorbroken door een “kakkerlakmelding”. De bus van Raimond bracht ons op tijd naar Telesur voor onze tweede trainingsdag met de Surinaamse collega’s.
De aftrap werd gedaan door Bob die nog even terugkeek naar de succes van afgelopen week en met name de dag van gister waardoor we het journaal en de krant hebben gehaald.
Daarna werd de aandacht opgeëist door Maureen, onze Surinaamse autoriteit op gebied van muziekdidactiek. Maureen bewees haar vaardigheid door ons allemaal via een luid meegezonden “Ontwaakt” langs een energiek “Dansi Dan” te leiden. Toen waren we klaar voor de dag.


Het doel va de dag was om via een simulatie Learning Circle (LC) samen te leren hoe een LC werkt en te ervaren waar de meerwaarde zit.
We moeten in koppels,Surinaamse en Nederlandse scholen verder met de vraag die we wilden stellen binnen ons thema “eten en drinken”. Daarna bedachten we ieder voor onze eigen school de antwoorden en kwamen zo te weten waar goed vragen aan moeten voldoen. Een goede vraag zorgt voor ruime, interessante antwoorden met veel info en zijn zowel voor de vragensteller als voor degene die antwoord geeft boeiend. Ook de meerwaarde van afbeeldingen bij de antwoorden bleek duidelijk.

De bedoeling was om aan het begin van de pauze een mooie groepsfoto te maken en Koen heeft zijn best gedaan een geschikte locatie te vinden. Echter toen we allemaal min of meer klaar stonden om vereeuwigd te worden barstte er een tropische bui los. Nadat we naar binnen gerend waren, werden we getrakteerd op een lekkere lunch van Surinaamse macaroni met kaas aangevuld met gefileerde vis.

Na de lunch begonnen we aan de finale van de trainingsdagen. Nadat Bob uitlegde hoe de samenvatting werkt en Koen het filmpje van “de kr8 van “Op Maat” liet zien steeg het enthousiasme om deze LC tot een succes te maken tot grote hoogten.


Tijdens de afsluiting van de trainingsdagen bleek dat de belangrijke slotvraag “wat heb je nodig om deze LC tot een succes te maken?” te resulteren in verwachte antwoorden als goed werkende pc’s, tijd en enthousiasme en gewenste antwoorden als goed contact en humor.
Aan het einde van de training maakten we een prachtige groepsfoto die we met trots zullen gebruiken bij de presentatie van deze LC

 Met een lach, omhelzingen en veel gezwaai namen we afscheid.

  

Pieter-Jan

Top

Training door Geke Riezenbos

Niet alleen de leerkrachten hebben behoefte aan training, maar ook enkele personeelsleden van Telesur, trainers en netwerkbouwers op scholen, en waren benieuwd hoe wij in Nederland met ICT in het onderwijs omgaan. Geke Riesebos van Kennisnet gaf daarom in de middag een training aan deze mensen.

Zij vertelde iets over de geschiedenis van ICT in het Nederlandsed onderwijs en het onderscheid dat ontstond tussen de technische infrastructuur aan de ene kant en educatieve diensten en content aan de andere kant. Opvallend was het enthousiasme en de nieuwsgierigheid van de Telesurders naar wat het veilig omgaan met internet, protocollen, nieuwe diensten zoals streaming video en gaming, betekenen voor de veiligheid van het schoolnetwerk. Er werd uitgebreid gesproken over hoe we daar in Nederland mee omgaan en er werden veel ervaringen uitgewisseld. Ook het motiveren van leerkrachten om aan de gang te gaan met computers in het onderwijs en de mogelijkheden die Kennisnet daarbij biedt op het gebied van educatieve content kwamen aan de orde.

Het fijne van de Kennisnetportal is dat al deze onderwerpen op doelgroep terug te vinden zijn. De deelnemers van Telesur wilden ook graag zien waar je dat soort dingen kunt vinden, dus samen hebben we uitgebreid ‘gewebwandeld’ op de portal van Kennisnet. Na een zeer intensieve training van twee uur gaven de deelnemers aan dat er veel eye openers en nieuwe onderwerpen voorbij waren gekomen. Ze hadden het gevoel dat ze nu over een goede plek konden beschikken om educatieve content te vinden. Het was een zeer leerzame en enthousiaste middag!


Top

Marieke en Geke in gesprek met Hennah Draaibaar van het Surinaamse Backlot

Marieke en Geke spraken na de trainingsdag ook nog met Hennah Draaibaar van het Surinaamse Backlot. Een toevalstreffer, want het zou in eerste instantie alleen gaan over de Surinaamse afdeling van Digital Playground, een Rotterdamse organisatie die multimedia events organiseert voor jongeren. Backlot, dat ook al werd genoemd door Dirk Currie van Telesur, is echter veel meer dan dat. Behalve het in de Caraiben beroemde Backlot film- en documentairefestival – dat in deze regio al drie prijzen won – hebben ze een omvangrijk educatief programma gericht op kinderen en jongeren in Suriname. Hennah kwam wel heel bekend voor en dat is niet zo gek: zij is correspondente voor de NOS en bekend van het Jeugdjournaal, zowel in Suriname als in Nederland!

Backlot bouwt bijvoorbeeld mobiele bioscopen om kinderen en jongeren te laten kennismaken met film. In Paramaribo bouwen ze daarvoor Theater Thalia om tot bioscoop, maar ook in districten in het binnenland, worden bioscopen gebouwd, in kerken of buiten in de openlucht! Meer dan 10.000 kinderen kunnen daardoor kennismaken met educatieve films, die Backlot deels zelf produceert, over maatschappelijke onderwerpen zoals gezond leven, het milieu, slavernij, pesten, HIV Aids etc. Daarbij is een Learning Package ontwikkeld voor de scholen. Naast Digital Playground organiseert Backlot ook workshops voor kinderen op het gebied van video en gaming, het maken van een digitale krant, de animatietafel (i.s.m. Cinekid) etc. Het permanente programma Talent Factory verzorgt cursussen fotoshoppen, film editing etc.

Het eerstvolgende Backlotfestival vindt plaats van 3 t/m 13 april 2008 op een groot terrein in Paramaribo, waar een heel multimediaal dorp voor verschillende leeftijdsgroepen zal worden ingericht. De activiteiten voor kinderen en jongeren zijn dit jaar geconcentreerd in het weekend (vrijdag t/m zondag). De ervaring is dat er honderden kinderen op af komen. Backlot wordt voor het grootste deel gefinancieerd vanuit Nederland. De stichting DOEN is een van de structurele subsidienten. Ook maakt Backlot gebruik van de expertise van het Filmfestival Rotterdam.

Digital Playground gaat op dit moment naar Nickerie in opdracht van Unicef in het kader van het verbeteren van de leefomstandigheden van jongeren. Er komen niet geringe onderwerpen aan de orde als jonge zwangerschappen, zelfmoord onder jonge meisjes en HIV Aids. Onder leiding van een peer educator discussieren jongeren over deze onderwerpen om er vervolgens een videofilm over te maken.

Het gesprek met Hennah eindigde met een aantal concrete afspraken om de contacten te verstevigen, ook het uitnodigen van de scholen voor SO voor het festival en het inschakelen van het Jeugdjournaal in Nederland en in Suriname zodra de Learning Circle echt van start is gegaan. Het leverde vooral veel energie op: waren we misschien een beetje vermoeid geraakt van de lange trainingsdag – hoe inspirerend ook – en alle indrukken, dit contact met alweer zo’n enthousiaste, indrukwekkend daadkrachtige Surinaamse leverde hernieuwde energie en elan!

Top


Reacties

Nog geen reacties


Reageer


Reacties op deze pagina zijn niet meer mogelijk.