Expeditie Roemenie 2012-13 – Reisverslag december

Zaterdag 1 december
Zondag 2 december Maandag 3 december Dinsdag 4 december
Zaterdag 1 December 2012
Op zaterdag 1 december 2012 was het zo ver we gaan naar Roemenie voor de expeditie. Om 8.30 uur moesten we op school zijn voor een korte inlichting voor wat we zouden gaan doen, en nog even wat drinken met onze ouders. Om 9.00 uur was het zo ver we namen afscheid van onze ouders en vertrokken met de auto naar Dortmund. De reis naar Dortmund liep vlot we hadden geen last van files en kwamen rond 11 uur aan op het vliegveld in Dortmund. Op het vliegveld kregen we onze tickets en daarna door de paspoort controle en door de douane . Toen was het moment daar dat we het vliegtuig in mochten om 12.50 uur om 13:05 stegen we op. Na een vliegreis van ongeveer 2 en half uur kwamen aan op het vliegveld in Targu Mures in roemenie. Op het vliegveld weer door de paspoort controle en toen auto’s huren. Nadat we der auto’s hadden gehuurd gingen we eerst lang Ilona de tolk die ons begeleid met wat we daar doen. Nadat we bij Ilona waren geweest reden we naar ons pensioen, tot onze verbazing was dit zeer luxe na even een rustig moment gingen we naar de eetzaal. Eenmaal in de eetzaal heeft iedereen heerlijk gegeten het eten was uitstekend . Na het eten een kort overleg over wat we zouden gaan doen, we besloten om even Tirga Mures in te gaan.
Eenmaal in Targu Mures was er allemaal muziek en later op de avond een daverend vuurwerk spektakel voor een nationale feestdag., een genot om naar te kijken. Om 22.00 uur hadden we afgesproken bij de auto’s , alle kinderen waren natuurlijk op tijd maar de leraren konden weer geen klok kijken en waren 10 minuten te laat. Om half 11 waren we weer in het pension en nog even bijkletsen en beetje gezellig maken en zo ging iedereen slapen voor een wel verdiende rust!
Zondag 2 december 2012
Op zondag gingen wij om 09:00 gezellig ontbijten met iedereen. Na het ontbijt gingen we Ilona (onze tolk) ophalen en zijn we naar het weeshuis gereden. Onderweg hadden we 1 stop want meneer van Bruggen was het belangrijkste vergeten ”de maquette” dus is meneer Stoffer teruggereden naar het pension en heeft deze opgehaald. Vervolgens zijn wij doorgereden naar het weeshuis. We stapte uit en hebben wat foto’s gemaakt en zijn langs wat huizen gelopen. Heel mooi! Toen de auto van meneer Stoffer ook was aangekomen zijn we gaan kijken naar de plek waar de kapel komt te staan. Hij wordt gebouwd tegenover het weeshuis en vanaf de weg kun je (als hij klaar is) het licht door het kruis zien schijnen. Hij komt daar echt goed tot zijn recht.
Uiteindelijk zijn we het weeshuis in gegaan. Binnen moesten we achter de weeskinderen gaan zitten wachtende op sinterklaas. Eenmaal binnen , leek hij meer op de Kerstman. De kinderen hebben voor hem liedjes gezongen en verhaaltjes verteld. Alleen wij konden er niets van verstaan dat was wel jammer. Toen hebben we even wat koffie en thee gedronken. Daarna kwam het eten op tafel. Soep met pasta en rode tomatensaus. Best lekker!!
Vervolgens zijn we in de auto gestapt richting de winkels. We hebben daar klei en kleurboeken met stiften voor de kinderen gekocht. Daarna hebben we eventjes vrij rondgelopen langs de winkels enz. Daarna zijn we de auto weer ingestapt en zijn we terug gereden naar het weeshuis. Onderweg naar het weeshuis kwamen we langs een huis waar een zwerfhond liep met 3 mensen erbij. Een van die drie mensen probeerde de hond met een steen te raken. Best wel heftig. Bij aankomst kwamen we binnen en zagen we pannenkoeken op tafel staan die de kinderen speciaal voor ons hadden gebakken. Ook heel lekker! Daarna hebben we onderhandeld met de plaatselijke aannemer en we hebben de maquette overhandigd. Geweldig moment!! Mensen waren diep onder de indruk. Tim heeft goed werk geleverd. De moeder van hem (mevrouw Ras) was erg onder de indruk, net als wij allemaal. Er is enige tijd gesproken en overleg geweest over de fundering . Dit is erg belangrijk want als deze niet goed is verzakt de kapel. We weten uit een ver verleden …… een wijsman bouwt zijn huis op een rots. Het startsein is gegeven en we kunnen beginnen met het realiseren van de kapel. We zijn nu al erg trots.
Maandag 3 december 2012
Dag 3 begon weer zoals de andere dagen met een ontbijt in de eetzaal , na dit lekkere ontbijt was het weer tijd om te vertrekken. We vertrokken om 10 uur naar de school in Gruisor met kinderen van verschillende leeftijden. Bij deze school lieten we een filmpje zien van materialen die ze eventueel konden gebruiken, dit werd overlegt met onze tolk ( Ilona ) erbij. Na een leuke ontmoeting met de kinderen en de lerares gingen we achter de school even naar de brug kijken die vorig jaar gebouwd is door de expeditie een jaar eerder heeft gebouwd. Eenmaal bij de brug aangekomen hadden ze  helaas niet aan de afspraak gehouden wat ze zouden doen, het zand lag er wel maar was nog geen weg van gemaakt tot onze teleurstelling. Nadat we bij de brug waren geweest ging een deel naar boven bij het kerkhof kijken en genieten van het mooie landschap, de andere helft ging naar de kerk voor het schooltje. Na deze bergwandeling of culturele bezichtiging gingen we verder naar het schooltje in Csoka. Onderweg kwamen langs een huisje waar ze een varken aan het slachten waren, dit was voor Nederlandse begrippen erg raar om te zien. Na deze korte onderbreking reden we verder in de richting het schooltje in Csoka. Eenmaal bij de school aangekomen gingen de kinderen voor ons zingen, een hele leuke ervaring. Na het zingen deelden wij  kleurboeken,stiften en klei uit  die wij meegenomen hadden voor de kinderen in het (zigeuner) schooltje in Csoka. Na deze ontmoeting liepen we een stukje naar beneden naar het zigeunerdorpje. Eenmaal bij het zigeunerdorpje aangekomen schrokken we hoe slecht de huizen daar waren en hoe ze daar leefden, deze ervaring zal ons bij blijven, het doet ons beseffen hoe goed  wij het eigenlijk hebben.
Het was een drukke ochtend/middag. Rond 14:00 gingen we even lekker ontspannen in een zwembad in Tirga Mures en bijkomen van wat we allemaal de afgelopen dagen beleefd hebben. Het was een luxe en lekker zwembad met een wedstrijdbad,sauna’s bubbelbaden en zoutbad .Om half 5 was het weer tijd om op te weg  te gaan, naar het weeshuis in Tiamira  voor een heerlijke maaltijd. Eenmaal klaar met eten was het tijd om weer terug te gaan naar het pension voor een rustig avondje en op tijd naar bed want de volgende dag staat de wekken op kwart over 3 om weer terug te gaan richting Nederland.
Dinsdag 4 december
Op 4 december was het weer tijd om terug te gaan richting Nederland, om 3 uur s’nachts ging de wekker om op te staan. Nadat iedereen rustig zijn bed was uitgekomen gingen we ontbijten het ontbijt stond klaar om half 4. Om half 5 reden we weer naar het vliegveld in Tirga Mures, eenmaal aangekomen brachten we de leen auto’s weg. Daarna was het weer tijd om door de douane te gaan voor controles en als volgt door de paspoort controle. Om 6 uur ging de vlucht richting Nederland. Door het uur tijd verschil  kwamen we al om 7 uur aan in Dortmund. Eenmaal aangekomen was het tijd om uit te checken na het uitchecken reden we weer richting Nijkerk iedereen was in een diepe rust tijdens de autorit. In Barneveld was het tijd voor een tussen stop om even naar de Mac Donald te gaan om wat te eten. Na het eten reden we weer verder naar Nijkerk en zat deze leerzame/leuke reis er HELAAS weer op!!