Canada Formatief - Verdiepen en Verbinden

Canada

Het land van onbegrensde mogelijkheden en volop onderwijs innovaties; een land waar we als Nederlanders zo nauw mee verbonden zijn.

Als vervolg van de studiereis naar Canada in 2019 bieden we in 2021, opnieuw in samenwerking met de Stichting Carmelcollege twee studiereizen naar Ontario, Canada aan:

Reis 1.  ‘Verkennen en Verwonderen‘ – van 17 – 24 april 2021.
Reis 2.  ‘Verdiepen en Verbinden’ van 25 april – 1 mei 2021.

Beide reizen worden georganiseerd door ICT&E (Dieren) en begeleid door Bob Hofman, Manon van Herwijnen en Christel Wolterinck, SG Marianum, Groenlo.

Van toetscultuur naar formatieve cultuur

In 2016 wilden  vijf scholen in het leerlab Formatief wilden meer de nadruk leggen op de persoonlijke groei van leerlingen. …

lees meer

Canada

Het land van onbegrensde mogelijkheden en volop onderwijs innovaties; een land waar we als Nederlanders zo nauw mee verbonden zijn.

Als vervolg van de studiereis naar Canada in 2019 bieden we in 2021, opnieuw in samenwerking met de Stichting Carmelcollege twee studiereizen naar Ontario, Canada aan:

Reis 1.  ‘Verkennen en Verwonderen‘ – van 17 – 24 april 2021.
Reis 2.  ‘Verdiepen en Verbinden’ van 25 april – 1 mei 2021.

Beide reizen worden georganiseerd door ICT&E (Dieren) en begeleid door Bob Hofman, Manon van Herwijnen en Christel Wolterinck, SG Marianum, Groenlo.

Van toetscultuur naar formatieve cultuur

In 2016 wilden  vijf scholen in het leerlab Formatief wilden meer de nadruk leggen op de persoonlijke groei van leerlingen. Aan de start van het leerlab was het verminderen van de toetsdruk een uitgesproken wens. “We willen meer tijd besteden aan leren, begeleiden en inspireren.” De interesse in formatief leren is de afgelopen paar jaar enorm gegroeid. Precies in de tijd dat het leerlab hiermee startte.
Formatief leren betekent dat de docent doelgericht bezig is met de ontwikkeling van de individuele leerling en het zichtbaar maken daarvan. De leerlabscholen zijn gaan werken vanuit het feed up, feedback, feed forward-model. De leerling leert:
– te werken met leerdoelen en succescriteria (feed up)
– samen met de docent en medeleerlingen te reflecteren op de inhoud van het leren (feedback).
– om samen te bekijken of en met welke leerstrategieën het gestelde doel gehaald is. Om daarna samen te bepalen de volgende stappen zijn (feed forward).

“Door volgens dit principe te werk te gaan, krijg je als docent inzicht waar de leerling staat in zijn leerproces en kun je inspelen op wat een leerling nodig heeft. Maar ook de leerling zelf ontwikkelt inzicht in zijn eigen leren. Dit model vormt ook de basis van onze mentor- en oudergesprekken”, zegt docent Liene Selten van Hooghuis Heesch.

De formatieve spiraal

Als opbrengst van twee jaar samenwerken ontwikkelde het leerlab een model voor de groei van formatief toetsen naar een formatieve cultuur; de formatieve spiraal.
Het begint vaak met een eerste formatieve toet in de klas begint. Wil je verder komen? Dan is het belangrijk om met collega’s samen te werken en als school een eenduidige visie en gemeenschappelijke taal te ontwikkelen over dit onderwerp. Als je als team docenten formatief wilt werken, krijgt uiteindelijk de hele school hiermee te maken.

  1. Formatief toetsen is tussentijds vaststellen in hoeverre een leerling zijn leerdoelen heeft behaald. Je wilt weten wat de leerling al kan en nodig heeft om zijn leerdoel te behalen. Als je formatief toetst, geef je geen cijfer maar ‘constructive feedback’ aan de leerling, of de leerlingen aan elkaar middels peerfeedback.
  2. Formatief leren is een cyclisch leerproces dat bestaat uit de volgende onderdelen: leerdoelen bepalen, succescriteria benoemen, reflecteren en feedback geven en formatieve evaluatie.
  3. Formatief werken is bijna hetzelfde als formatief leren. Het enige verschil: je doet het niet alleen in de klas, maar samen met je collega’s. Bijvoorbeeld met team docenten van een jaarlaag; internationaal wordt dan de term ‘Professional Learning Team (PLT)’ of een ‘Professional Learning Community (PLC)’ gebruikt.
  4. Formatieve cultuur: op een school met een formatieve cultuur werkt iedereen formatief. De schoolorganisatie zorgt ervoor dat er tijd en ruimte is om dit te kunnen doen. Formatief werken is dan van zelfsprekend geworden.

Formatieve praatplaat

In een school met een formatieve cultuur wordt formatief geleerd en gewerkt. Door de leerlingen, door docenten, door team- en schoolleiders en ouders.
Samen is er een duidelijk plan voor onderwijsontwikkeling gemaakt aan de hand van de kernvraag: ‘wat kun jij bijdragen aan het behalen van de gezamenlijk gestelde doelen?’
Een plan met vier onderliggende vragen:

  1. Waar willen we naar toe?
  2. Hoe weten we dat we er zijn?
  3. Waar staan we nu?
  4. Wat doen we om dat te bereiken?

Om alles wat bij het beantwoorden van deze vragen een rol speelt zichtbaar te maken, ontwikkelden Michel van Ast en Bob Hofman op basis van de formatieve spiraal een ‘Praatplaat Formatieve Cultuur‘.
Geen vast gepind model, maar een open uitnodiging om letterlijk met elkaar om de tafel te gaan en te praten over ‘Hoe gaan we samen op weg? Bij die vraag inspireren de schoolbezoeken in Canada enorm.
Bij het Halton Dictrict School Board, is de ‘Formative Placemat’ de onderlegger bij de gesprekken over het opzetten en vormgeven van deze reis, met als motto ‘Verkennen en Vewonderen’.

Verdiepen en verbinden

In de voorbereidende bijeenkomst(en) vragen we de deelnemers leerdoelen voor de eigen school uit te werken, zodat we gericht in Canada op zoek kunnen naar de juiste leeromgeving. Op basis van reizen naar Australie en Canada zijn de docenten van SG Marianum nu op zoek naar verdieping en verbinding. Natuurlijk is het prachtig als je van een studireis geinspireerd terug komt en met enthousiasme in jouw klas groeit in je formatief  handelen. Voor het formatief werken van een (jaarlaag) team van docenten is een PLG een enorme verrijking; samen leren ontwerpen, samen een gemeenschappelijke taal. In Canada en Australië zagen we scholen hun eigen ‘Formatief Handboek‘ ontwikkelen. Met zo’n  handboek als leidraad zorg je er samen met collega’s (PLG) op jouw school voor dat de uitgangspunten, didactische bouwstenen en instrumenten voor formatief leren en werken overal en eenduidig zichtbaar zijn in jouw school. Natuurlijk is na de studiereis het handboek en het implementatieproces nog niet volledig, maar je hebt wel een stevige basis gelegd waarop je school verder kan bouwen.

Met deelname aan deze studiereis krijg je dus niet alleen inspirerende voorbeelden, maar bouw je samen met collega’s aan concrete vervolgstappen in je eigen school en draagt bij aan het duurzaam inweven van formatiefleren en werken. Naast de 15 deelnemers van SG Marianum zijn er nog zeven plaatsen beschikbaar. Een unieke kans om met elkaar te verdiepen en verbinden.

verbergen
 

Inschrijven

Canada Formatief 2020 - Verdiepen en Verbinden

Ik heb de aandachtspunten voor deze reis onder het kopje 'Opmerkingen' op deze webpagina gelezen.

Een moment geduld aub.

Bijeenkomsten

Startbijeenkomst donderdag 16-07-2020 / Tijd: 09:00 - 11;30 uur
Locatie Deken Hooijmansingel 1, 7141 EA Groenlo

Reisgegevens

NaamCanada Formatief - Verdiepen en Verbinden
Vertrek 25-04-2021
Terugkomst01-05-2021
Aantal deelnemers 18
Kosten€ 2.595,- op basis van een 2-persoonskamer.
Reisschema
DagVluchtnr.VertrekVanNaarAankomst
25-04-2021AmsterdamToronto
01-05-2021TorontoAmsterdam
Opmerkingen

Deelnemers dragen zelf zorg voor een reis- en/of annuleringsverzekering. Deze studiereis geldt als een zakelijke reis, uw privé reisverzekering dekt deze niet, uw werkgever dient voor u een reis- en/of annuleringsverzekering af te sluiten.

Met het verzenden van het inschrijfformulier gaat u en/of uw werkgever een betalingsverplichting voor de vermelde reissom aan.

De vluchten worden uitgevoerd door de KLM; de reis is inclusief het vervoer in Canada.

De reis wordt aangeboden op basis van overnachting in een 2-persoonskamer* en is inclusief ontbijt, lunch en diner**.

* De meerprijs van een 1-persoonskamer ligt rond de € 450,- en wordt na afloop van de reis op basis van de werkelijke kosten verrekend.
** Het diner van woensdag 28 april is op eigen gelegenheid en voor eigen rekening, i.v.m. wisselende locaties van de middagactiviteit.

Denk je aan een reisstekker / adaptor voor Canada??

Reisprogramma
DatumOpmerkingen
25-04-2021

Zondag

   08:00 uur: verzamelen Schiphol vertrekhal 2.
   09:45 uur: vlucht KL0691 vertrekt uit Nederland.
   11:40 uur: aankomst Toronto, Canada, transport naar hotel.
   13:00 uur: inchecken Eaton Chelsea Toronto, 33 Gerrard Street West.
   14:00 uur: enjoy Toronto!
   17:00 uur: Verzamelen bij de CN Tower
   19:00 uur: welcome dinner bij Hendriks,  218 Yonge St, 218 Yonge Street, Toronto.

26-04-2021

Maandag

   09:30 uur: vertrek naar University of Toronto, Scarborough Campus. (Alle bagage mee in busjes).
   11:00 uur: professional Learning Session ‘Towards a Formative Culture – Advanced Learning Technologies Lab – Masterclass door Prof. Steve Joordens.
   12:30 uur: lunch op de UTSC Campus.
   13:15 uur: werkbijeenkomst in carrouselmodel; aan de slag met onze leervragen.
   15:30 uur: feedback van groepen en evaluatie.
   16:30 uur: borrelen en eten – UTSC, Rex Den.
   19.15 uur: vertrek naar hotel in Bronte  Aankomst 20.30 uur.

27-04-2021

Dinsdag

   08:30 – 10:30 uur: professional Learning Session – Verdiepende workshop in Formative Assessment in het schoolsysteem van Canada door Halton District School Board en principals.
   10:30 tot 16:00 uur: schoolbezoeken in Halton District, onderdompelen en kennis maken met docenten en schoolleiders.
   18:30 uur – dinner.
   Avond: hotel in Bronte

28-04-2021

Woensdag

   08:30 tot 16:00 uur: schoolbezoeken in Halton District, onderdompelen en kennis maken met docenten en schoolleiders.
   18:00 uur: dinner op eigen gelegenheid.
   avond: hotel in Bronte

29-04-2021

Donderdag

   08:30 tot 16:00 uur: schoolbezoeken in Halton District, onderdompelen en kennis maken met docenten en schoolleiders.
   16:30 tot 19:30 uur: reflectiebijeenkomst met Canadese partners op een van de scholen.
   avond: hotel in Bronte

30-04-2021

Vrijdag
   08:00 uur: ontbijt.
   09:00 uur: refelectiebijeenkomst met deelnemers.
   12:00 uur: lunch.
   13:00 uur: vertrek naar Niagara on the Lake.
   14:30 uur: winetour at Pellars Vineyard.
   17:00 uur: check in at the Marriott on the Falls hotel.
   19:00 uur: Real Niagara burgers

 

01-05-2021

Zaterdag
    08:30 uur: breakfast and check out.
    10:00 uur: Niagara ‘Behind the Falls (lopen).
    12:30 uur: vertrek naar Niagara on the Lake, lunch op eigen gelegenheid.
    16:00 uur: shop till you drop – shopping mall.
    19:30 uur: aankomst op het vliegveld van Toronto.
    22:55 uur: vertrek met KL696 van Toronto naar Amsterdam.

Deelnemers
NaamSchoolLocatieBevestigd
vrouwLieveke BrückerSG MarianumGroenloja
manSander EsselinkSG MarianumGroenloja
manJan-Willem HuitinkSG MarianumGroenloja
vrouwEllen KempffSG MarianumGroenloja
vrouwLeonie KoekoekSG MarianumGroenloja
manHasan KumasSG MarianumGroenloja
manMark LankveldSG MarianumGroenloja
vrouwMargareth MinkhorstSG MarianumGroenloja
manRaymond NijenhuisSG MarianumGroenloja
vrouwLynn Nijland SG MarianumGroenloja
manRonald PrinsSG MarianumGroenloja
manVictor RoerinkSG MarianumGroenloja
manBert SchuttenSG MarianumGroenloja
vrouwNicol SchreurSG MarianumGroenloja
manAdriaan VerschurenSG MarianumGroenloja
manMartin van NieropSG MarianumGroenloja
vrouwMargreet RaveSG MarianumGroenloja
manArjan PafSG MarianumGroenloja
Organisatoren
MBob HofmanICT&EDieren
VChristel WolterinckSG MarianumGroenlo
VManon van HerwijnenICT&EDieren
Reisverslag
Nog geen reisverslag beschikbaar
Handige links


Wiki
Galerij
Nog geen galerij beschikbaar