Finland maart 2020 C-LiON Hoger Onderwijs

Vertrouwen – Vakmanschap – Verbinding

Met zeven bevlogen onderwijsmensen van C-Lion (Centrum voor Leiderschap en Innovatie in het Onderwijs) in Breda gaan we op bezoek bij verschillende scholen in Finland. Op zoek naar informatie en inspiratie rondom de thema’s ‘Eigenaarschap,  gepersonaliseerd en formatief ’. Bob verzorgt de reis voor C-Lion en werkt al vanaf 1994 samen met scholen in Helsinki, Vantaa en Espoo. Inmiddels werken ruim 20 Finse scholen (PO-VO-MBO-HBO/WO ) uit zijn netwerk samen met Nederlandse scholen.

Eigenaarschap

De basis voor het thema ‘Eigenaarschap’ van deze studiereis ligt in het succes van de Finlandreis in april 2019; met de docenten en leerlingen bezochten we drie prachtige scholen waar ‘eigenaarschap’ …

lees meer

Vertrouwen – Vakmanschap – Verbinding

Met zeven bevlogen onderwijsmensen van C-Lion (Centrum voor Leiderschap en Innovatie in het Onderwijs) in Breda gaan we op bezoek bij verschillende scholen in Finland. Op zoek naar informatie en inspiratie rondom de thema’s ‘Eigenaarschap,  gepersonaliseerd en formatief ’. Bob verzorgt de reis voor C-Lion en werkt al vanaf 1994 samen met scholen in Helsinki, Vantaa en Espoo. Inmiddels werken ruim 20 Finse scholen (PO-VO-MBO-HBO/WO ) uit zijn netwerk samen met Nederlandse scholen.

Eigenaarschap

De basis voor het thema ‘Eigenaarschap’ van deze studiereis ligt in het succes van de Finlandreis in april 2019; met de docenten en leerlingen bezochten we drie prachtige scholen waar ‘eigenaarschap’ aan de basis van het onderwijs ligt. Onderdompeling in een onderwijssituatie waar je aan het denken wordt gezet over het ontwerpen van eigentijds onderwijs; over het aanbieden van modules, vrije roosters, keuze voor leerlingen die bijdragen aan eigenaarschap, vaardigheden en het leren van ‘regie over eigen leren’. We bezoeken scholen die niet alleen hun successen delen, maar ook met ons willen ‘opdenken’ over thema’s als Formatief handelen, ‘Leren zichtbaar maken’ en Portfolio’s waarin de leerling zijn leeropbrengsten verzameld.

Vertrouwen

Vertrouwen van leefgemeenschappen in scholen waar voor ieder kind een passende plek is. Vertrouwen in het zelfregulerend vermogen van scholen; onderwijsinspectie in Finland bestaat simpelweg niet. Kennismaken met scholen waar reflectie op eigen handelen en professionalisering een uitgangspunt is. “Differentiation is not a set of strategies; it’s the best learning environment for every child”. Vertrouwen als basis van en voor eigenaarschap.

Vakmanschap

Op onderzoek in Finland waar eenieder die in het onderwijs werkt tenminste een Master of Education heeft; waar intervisie en het integraal volgen van het leren en de ontwikkeling van ieder kind een gezamenlijke opdracht van elke schoolleider en alle docenten is. Een land waar docent een beroep is om trots op te zijn en waar op 100 nieuwe opleidingsplaatsen tot docent ruim 3000 kandidaten inschrijven.

Verbinden

Als je het Finse onderwijs in een woord zou moeten vangen, dan is dat ‘samen’ – “It takes a community to raise a child”. In 65% van onze contact/lesuren, met ten minste 50% minder toetsen en voor minder geld voor onderwijs per kind wordt er kwalitatief uitstekend onderwijs geleverd. Door het geven van echte keuzes aan leerlingen over inhoud en organisatie ontstaat er eigenaarschap van leren en verbinding.

Wat vinden anderen?

Deze link geeft je een overzicht van eerdere reizen naar Finland en hier delen de deelnemers van de april 2019 studiereis hun ervaringen. Ella Kwakkestein en Jannie Steegenga (LinQue Consult) deelden hun verwondering en enthousiasme en schreven naar aanleiding van de 2019 studiereis een prachtig artikel (pdf) over het onderwijs in Finland. Dit artikel is nu ook in ‘Van 12-18’ gepubliceerd.

Eigenaarschap en het reisprogramma.

In een voortraject worden de deelnemers actief betrokken bij het opzetten en invullen van het reisprogramma, immers daar ligt de kern van het succes (eigenaarschap) van deze studiereis. Vooraf met elkaar de leerdoelen voor deze studiereis formuleren en heel helder aangeven hoe deze te bereiken. Bob gaat dan in zijn netwerk in Finland op zoek naar die scholen, organisaties en mensen die een waardevolle bron naar eigenaarschap zijn.

Doel en uitgangspunten:

Het doel van de reis: ‘Aan het eind van de week willen we met behulp van datgene wat we gezien en ervaren hebben onze eigen geformuleerde leerdoelen aanscherpen en concretiseren”

Ter afsluiting: According to one Finnish maxim, “There is no bad weather; only inadequate clothing”.

verbergen
 

Inschrijven

Inschrijfformulier Finland C-Lion maart 2020

Een moment geduld aub.

Bijeenkomsten

Startbijeenkomst dinsdag 28-01-2020 / Tijd: 09:30
Locatie Princenhagelaan 5, 4813 DA Breda

Reisgegevens

NaamFinland maart 2020 C-LiON Hoger Onderwijs
Vertrek 16-03-2020
Terugkomst20-03-2020
Aantal deelnemers 7
Kostennvt
Opmerkingen
Reisprogramma
Nog geen gegevens bekend
Deelnemers
NaamSchoolLocatieBevestigd
vrouwMargreet PolsC-LiON Hoger OnderwijsBredaja
vrouwMarina LouwerseKindcentrum 't PaalhoofdZoutelandeja
manGert HoogstratenVan Lodenstein CollegeBarneveldja
manMartien le ClercqCBS 't KlinketKoudekerkeja
manMartijn van den AarssenCBS De KamperschouwKamperlandja
vrouwIris HülsmansC-LiON Hoger OnderwijsBredanee
Organisatoren
MBob HofmanICT&EDieren
Reisverslag
Nog geen reisverslag beschikbaar
Handige links


Wiki


Galerij
Nog geen galerij beschikbaar