Suriname – 17 januari 2009

Paramaribo – 23.50 uur.
Het picto verslag van Miranda;
Verslag van Ellen Stulp en Pauline van der KolkOm 6.30 uur op zaterdag 17 januari 2009 ging de wekker!Vandaag gaat het gebeuren, de start van het studiebezoek naar Suriname!!

We hebben afgesproken om 9.00 uur in de vertrekhal van Schiphol.

Bob is er als eerste en heeft de hele lijst van deelnemers paraat.

Hij krijgt van alle kanten sms- jes van mensen die onderweg zijn of al bijna gearriveerd.

Monique heeft allerlei pakketjes mee voor de leerlingen in Suriname. Deze pakketjes worden verdeeld en weggestopt in de bagage. Inchecken en iedereen is door de douane.

Alle deelnemers gaan nog even lekker shoppen (tax-free)  en dan in de rij bij de Gate.

We zijn niet de enige! Er gaan 428 personen in dit vliegtuig en iedereen wordt goed gecontroleerd.

Op de eerste foto zijn we net door de veiligheidspoortjes heen en zie je ons wachten op het openen van de vliegtuigdeuren. We mogen bijna het vliegtuig in

De vlucht duurt 9 uur en we installeren ons met een boekje/tijdschriftje of kussen…..
Even de ogen dicht!
Natuurlijk wordt er alvast kennis gemaakt met de andere deelnemers, want we zitten bijna allemaal bij elkaar.Wanneer je vegetarisch bent krijg je worteltjessoep en ben je dat niet wordt het een curry-soepje. Er zijn veel surinaamse families aan boord of mensen die op studiebezoek gaan en dat geeft de nodige reuring!De reis verloopt voorspoedig, een paar luchtschommelingen, maar dat mag geen naam hebben. Tijdens de daling hebben we een goed uitzicht over Suriname en met name de prachtige bossen kunnen we goed zien wat de opmerking oplevert ” het lijkt wel broccoli!!”.We landen 18.00 uur Surinaamse tijd (4 uur vroeger) op Surinaamse bodem.

top

Alle deelnemers pakken hun handbagage en het fototoestel, want de boeing 747 moet gefotografeerd worden.Vanuit het vliegtuig lopen we zo het gebouwtje in van de douane. We voelen al meteen dat het hier lekker warm is. Alle 428 passagiers weer in de rij voor de douane (een mooi moment om even naar het thuisfront te sms-en) en daarna wachten op de bagage.top
Hier zien we het welkomstcomitee! Betty en Nila (coordinator PO en MULO) stonden ons op het vliegveld om ons te verwelkomen. Alle bagage wordt verdeeld over 3 verschillende busjes.
Even een slok water en de benen strekken en op naar PARAMARIBOtop
Allemaal keurig in de bus. De bus ziet er heel gezellig uit met kanten kleedjes, behang op het plafond en een kleine kroonluchter  als verlichting. Onderweg is het donker maar we zien wel allerlei huisjes met hier en daar een kampvuur. Mooi gezicht.  En heel veel kleine supermarktjes. Na ongeveer een uur komen we aan bij het hotel om 00.00 uur  (nederlandse tijd) en 20.00 uur surinaamse tijd.top
In het hotel gaan we inchecken. Het personeel helpt ons zo snel mogelijk aan onzekamersleutel maar het is even een invasie… 38 gasten tegelijk….top
We kunnen op onze kamer! De koffers worden naar de kamers gebracht (wij slapen op de 3e verdieping dus even een paar trappen op :-)Er is air-co, heerlijk fris doet bijna weer denken aan het weer in Nederland..Vanaf de hotelkamer kunnen we de Suriname rivier zien, goed stekkie dus!Nog even een korte briefing van Bob voor de volgende dag.

Een aantal dappere deelnemers nemen nog een slaapmutsje bij ’t Vat,  een populaire tent hier (en raad eens?) Wij zitten er tegenover :-) Het was een voorspoedige reis en gaan lekker slapen!Groetjes Ellen en Pauline