Samen tegen eenzaamheid – Reisverslag – september 2021

Dagverslag 22-09-2021

Woensdag 22 september:
Vertrek parkeerplaats A/H gebouw 16.30 uur
Boot Holwerd – Ameland (50 minuten)
Overtocht naar Ameland (boot 20.00 uur)
Aankomst verblijf : De lange Dunen / Kobbedunen

Dagverslag:

Om half 5 gingen we ons verzamelen bij het AH gebouw. Een paar hadden hun ID bewijs niet bij hun dus het werd wat later. Eenmaal in de auto werd de muziek aangezet en meegezongen terwijl we richting Holwerd reden.

Onderweg zijn we even gestopt bij de Macdonalds in Lemmer.

Toen we aankwamen bij de haven moesten we nog even op de boot wachten dus zijn we even naar buiten gegaan.

Na 20 minuten wachten kwam de boot aan en gingen we aan boord. Eerst gingen we boven kijken op het dek maar dat was erg koud dus zijn we uiteindelijk naar beneden gegaan en in het restaurant gaan zitten.

Toen we van de boot afkwamen was het helemaal donker maar gelukkig scheen de vuurtoren.

We moesten nog een klein stukje doorrijden naar vakantieboerderij de Lange Dunen. Eenmaal aangekomen hebben we nog heel even gezeten en de kamers verdeeld. Daarna zijn we naar bed gegaan.

Dagverslag 23-09-2021

Donderdag 23 september:
Ontbijten – Tandem verkennings rondrit over het eiland – Vuurtoren beklimmen – Picknick onderweg – Wadexcursie Hollum ca. 1,5 uur –
avondeten, gezamenlijk koken – avond vrij te besteden.

Dagverslag:

In de ochtend hebben we lekker ontbeten met croissants, broodjes en een eitje.

Na het ontbijt zijn we met zijn allen op de fiets gestapt om het eiland te verkennen. We hebben dit gedaan met elektrische fietsen waaronder twee tandems.

Zo zijn we door de vier dorpjes Hollum, Ballum, Nes en Buren gefietst. Onderweg zijn we bij de Oerderduinen nog even gestopt om bij het uitzichtplateau de Oerdhut te gaan picknicken.

In de Oerdhut hebben we onze expeditie opgeschreven op de muren. Daarna zijn we langzamerhand weer teruggefietst naar het huisje waar we verblijven. Onderweg hebben we nog warme chocolademelk gedronken bij de strandpaviljoen ‘t Strandhuys. Na die tijd hebben we de laatste 10 kilometer gefietst. Toen we aankwamen in het huisje gingen we ons klaarmaken voor het wadlopen.

Om 17 uur kwamen we aan bij de Pietjemiedeweg waar we opgewacht werden door de gids van Natuurmonumenten.

Hij nam ons mee naar een Kwelder waar we hebben gewandeld en waar hij dingen heeft verteld over de omgeving.

De meeste van ons hadden voor het wadlopen speciaal oude schoenen of laarzen meegenomen en dat was ook wel nodig, aan het einde zagen ze er niet meer helemaal hetzelfde uit.

Na die tijd zijn we weer teruggereden en hadden we ons even opgefrist voordat we currie gingen eten. Na het eten hadden we nog een toetje en daarna zijn we spelletjes wezen spelen. Rond half elf gingen de meeste naar hun kamer om te chillen.

Dagverslag 24-09-2021

Vrijdag 24 september:
Ontbijten – Bezoek natuurcentrum Ameland / Blote voetenpad – Voorbereiden activiteiten voor de Stelp – Bezoek Zorgcentrum de Stelp – Activiteitenmiddag met bewoners – Diner – Spelletjesavond

Dagverslag:

Om 8 uur ging vanochtend de wekker, nadat Stacey om een uur of 3 dacht haar telefoon uit bed te gooien en het halve huis wakker schrok. Om 9 uur gingen wij ontbijten en om half 10 moesten wij alweer aanwezig zijn bij de volgende activiteit. Wij mochten namenlijk op onze.. blote voeten! lopen over steentjes, door de modder over het water en door het zand. Dit noemt men het blotenvoetenpad.

Wij vonden het leuk om te doen. Op de stukken waar zand lag liep het wel lekker, maar de rest was wel een beetje pijnlijk.

Toen zijn wij de uitzichttoren in gegaan en konden wij over een groot deel van het eiland kijken.

Nadat we onze voeten heel goed gewassen hadden, hebben Elias en Marjelle nog wat boodschappen gehaald en zijn wij nog even het dorpje Hollum ingelopen.

Toen we in het huis kwamen, hadden we het goede idee om pannekoeken te gaan bakken. Na de eerste paar pannekoeken begonnen het ook echt op pannekoeken te lijken. Eerst maakten we allemaal onze eigen, maar na een tijdje nam Frédèrique het toch maar even over..

Om half twee kwamen we aan bij de Stelp, HET bejaardentehuis van Ameland.

Nadat Rayan een kwartier lang half slapend op de stoel had gezeten was het zover. Een flinke groep bewoners had zich bij de ingang van het verzorgingstehuis verzameld. Een van de mannelijke bewoners ging voorop, want hij wist de weg wel. Hij ging super snel, dus niemand kon hem echt bijhouden. Aangezien wij de andere bewoners die niet in een scootmobiel maar in een rolstoel zaten gingen duwen.

Na het wandelen, kijken, wijzen en veel kletsen, hebben we met z’n allen nog wat gedronken. We kregen veel complimenten van de bewoners. Rond half vijf hebben we buiten nog wat groepsfoto’s gemaakt.

Toen we terugkwamen van het bejaardentehuis, trokken we ons even terug. Later zijn we naar de plaatselijke snackbar gegaan en hebben we daar wat gegeten. De hotwings waren voor Myrthe iets te pittig dus die hebben Frédèrique en Stacey maar opgegeten.

Dagverslag 25-09-2021

Zaterdag 25 september:
Ontbijten – Creatieve workshop bij het t’ Smederijtje – Lunchen – Robbetocht – Avondeten

Dagverslag:
De wekker ging vandaag weer om kwart over 8. Om negen uur was er ontbijt met vers gebakken broodjes en een gekookt ei. Vandaag gingen we als eerst een workshop mozaïek doen of het maken van een schelpenkrans. De meeste van ons hebben een zeehond gemozaïekt die nog eens bijna allemaal af zijn gemaakt (behalve die van Frédèrique want die was net iets te priegelig bezig). Stacey was zelfs al klaar toen de rest nog bij het hoofdje van de zeehond bezig was.

Omdat de workshop iets langer duurde dan verwacht, zijn Elias, Stacey en Rayan die al klaar waren, alvast wat boodschappen gaan doen voor de lunch. Aan het eind van de workshop waren we 4.5 zeehond, een schelpenkrans en een vuurtoren verder.

Voor de lunch hadden we een heerlijk soepje met wat verse stokbroden voor ons bereid door onze persoonlijke chef Rayan. Op naar de vuurtoren met welgeteld 15 etages 14 trappen en 236 treden, die we allemaal op zijn gelopen.

Een paar weetjes van de vuurtoren:

De vuurtoren is 57 meter hoog (wat toch nog net te hoog was volgens Marjelle).
De vuurtoren is gedoopt 1880 in opdracht van koning willem lll.
De ontwerper van de vuurtoren Quirinus Harder is.
Het record van de vuurtoren op rennen staat op 48.06 seconden.
(Frédèrique heeft het geprobeerd te verbreken toen ze nadat ze beneden was er achter kwam dat haar jas nog van het uitzicht van het genieten was bovenaan de vuurtoren).

Na het beklimmen van de vuurtoren gingen we het strand schoonmaken met onze prachtigen grijparmen en paarse hesjes. We hebben wat afval opgehaald, het strand was mooi schoon maar konden flink wat sigarettenpeukjes en plastic scoren bij de strandopgang. We hebben ook nog eventjes van het heerlijke weer en het prachtige strand genoten. Met de blote voeten in het water tot je terug moet rennen om niet volledig nat te worden. Als je Xu San heet leg je je schoenen gewoon in het water neer wanneer je denkt ver genoeg gerend te hebben.. niet dus.

Eenmaal terug bij de auto na een heerlijke wandeling over het strand en door de duinen waren we weer terug bij de vuurtoren en dus de auto. We reden terug naar het huisje en gingen ons een beetje opfrissen om heerlijk uit eten te gaan. Uiteten bij Vulkano, een pizzeria in Hollum, waar we heerlijk hebben gegeten en heerlijke gesprekken hebben gehad.

Toen we na een tijdje rijden weer terug bij het huisje aankwamen nam Myrthe een sluiproute met het doel ons te laten schrikken, wat zeker is gelukt. We hebben nog eventjes met z’n allen op de bank gezeten, wat gegeten, wat gedronken, wat gekletst en veel gelachen.

Dagverslag 26-09-2021

Zondag 26 september:
Ontbijten en lunchpakketje maken – Opruimen en inpakken – Clean up the beach
Vertrek met de boot terug 14.00 uur – Aankomst Corlaer college (ca. 17.30)

Dagverslag:

Zondagochtend hebben wij voor het ontbijt nog even de laatste spullen ingepakt.

Rond een uur of 9 hebben wij ontbeten en hebben daarna de auto ingeladen. Vervolgens zijn wij de auto ingestapt en hebben wij de ‘kunstwerken’ van de dag ervoor opgehaald bij atelier het Smederijtje. De zeehondjes zijn nu mooi ingevoegd.

Daarna zijn wij doorgereden naar de haven waar wij op de  boot ´Brakzand´ zijn gestapt.

Met deze boot gingen we eerst vissen en hebben we allemaal verschillende diertjes gezien die op de bodem van de waddenzee leven.

Vissen, krabben, zeesterren van alles.

Toen hebben we in de boot warme chocolademelk met slagroom gedronken. Even later zagen wij de eerste zeehonden in het water.

Na veel filmen en foto’s maken was het tijd om weer terug te varen naar de haven. In de haven moesten wij eigenlijk anderhalf uur wachten op de veerboot. Maar Marjelle en Elias hebben geregeld dat wij een uur eerder mee konden varen. De boot zat helemaal vol dus in de veerboot zaten wij opgesplitst. Na de tocht naar het vasteland zijn wij in een keer doorgereden naar school. Eenmaal op school hebben we de auto uitgeladen, gedag gezegd en toen zijn we allemaal na een ontzettend leuk lang weekend naar huis gegaan.