Expeditie Afrika – Reisverslag Oeganda – april 2019

Dagverslag 01-04-2019

Maandag 1 april:

We verzamelen om 06:30 op school (parkeerplaats AH gebouw). We moeten op school controleren of iedereen zijn/haar paspoort mee heeft.
Daarna vertrekken we om 07:00 naar Schiphol.
We vliegen om 11:20 met KLM, dan hebben we om 19:00 een tussenlanding op Kigali en vliegen we om 20:15 het laatste stukje.
We komen om 22:50 aan in Oeganda op het vliegveld in Entebbe.
We moeten dan nog met de bus naar Bulamu. Dit duurt ongeveer 2 uur.

Verslag:

Om half 7 ‘s ochtends hebben we verzameld bij het AH gebouw daarna gingen we met z’n allen naar schiphol toe. Eenmaal daar aangekomen hebben we daar ingecheckt en afscheid genomen van onze families.

Vervolgens liepen we door naar de douane  waar we zonder problemen doorheen zijn gekomen. Nadat we er doorheen waren mochten we een uurtje rondlopen. Toen het uur voorbij was gingen we met zijn allen naar de gate.

Na een half uur gingen we boarden. De vlucht ging goed en alle koffers zijn mee gekomen.

Eenmaal uit het vliegveld stond er een groepje mensen op ons te wachten. Wij dachten eerst dat dit buurtbewoners waren, maar dat bleken de mensen van het dorp te zijn. Na een klein wandelingetje kwamen we aan bij een busje.

We moesten er 25 mensen en 30 koffers in proppen en dat ging verrassend goed door onze behulpzame vrienden van bulamu village. We reden de weg op en we zagen gelijk cultuurverschil. Het was half 1 ‘s nachts en er waren nog mensen aan het werk langs de straat.
Wat ons ook opviel was het communiceren met de koplampen. Na twee uur hobbelen kwamen we aan op de compound. Tot onze verbazing doken er opeens veel kinderen op en ze begonnen ook nog eens onze spullen te tillen. Dit was wel een bizar moment, want in Nederland zou zoiets niet voorkomen.

Toen we bij ons huis aankwamen hebben we alles snel uitgepakt en zijn we snel gaan slapen.

Groetjes Milan en Swen

Dagverslag 02-04-2019

Dinsdag 2 april:

Vandaag hebben wij de dag om het hele compound te verkennen.
We kunnen gewoon rustig settelen en wij krijgen een rondleiding over het compound.
In de middag gaan wij dan een les volgen met een schoolklas.

hoooii!

Vandaag is het alweer de 2e dag van onze reis naar Oeganda.

We hebben eerst geslapen tot 9 uur en alle kinderen waren (om 6uur) al bezig met spelen en lawaai maken. Om half 10 kwamen er mensen om het ontbijt (geroosterd brood, gebakken ei en een salade van tomaat en komkommer) te brengen en hier hebben we erg van genoten en het was erg lekker!

Hierna kregen wij een rondleiding over de compound en lieten ze alles zien en stelde we ons voor en deden af en toe een dansje voor klassen.

We hebben al met heel veel kinderen geknuffeld en erg veel gespeeld.

Ze hielden vooral veel van ons haar en onze huid vonden ze erg interessant.
We gingen weer even bijkomen en lunchen. We aten sperzieboontjes, rijst, kip, watermeloen en aardappels. We hadden alles opgeruimd en gingen ballonnen opblazen voor de kinderen.

We gingen met de ballonnen en de bellenblaas naar buiten en dit vonden ze ge-wel-dig! We hebben dit er al dinsdagmiddag opgezet dus wat we vanavond gaan doen is nog onbekend.

Dit waren jullie verslaggevers: Marije, Bo en Meike JoeJoe!!!

Dagverslag 03-04-2019

Woensdag 3 april:

Vandaag beginnen wij aan de bouw van het klaslokaal.
We gaan dit lokaal bouwen bij de secondary school.

Hoihoi,

Om meteen goed te beginnen: vandaag is onze dagsponsor `Westra en Smit´. Wij willen hen bedanken voor het sponsoren van deze dag!

Vandaag was weer een super leuke en productieve dag. We moesten vroeg uit ons bed (7 uur). We kregen weer een heerlijk ontbijt, geroosterd brood, ei, worst, bananen en thee.
Na het ontbijt gingen wij ons klaar maken voor het bouwen aan het klaslokaal. Om half 9 gingen wij naar het lokaal (een half uurtje te laat, lekker Afrikaans!). Het bouwen begon met stenen sjouwen vanuit de struiken naar het klaslokaal, het was erg warm en wij hebben veel zweetdruppels achter gelaten.

Terwijl wij dit aan het doen waren begonnen de bouwvakkers met de eerste stenen neer te leggen.

We mochten tussen de middag even pauze nemen en kregen we weer een heerlijke lunch. Bij de lunch kregen we rijst, bruine bonen en draadjesvlees. Nadat we hadden gegeten gingen we naar het lokaal om te bouwen.

Er moesten weer nieuwe stenen naar het lokaal worden gebracht en het ging super goed door het teamwork. Na een lange tijd sjouwen mochten wij helpen met cement rond brengen en stenen aangeven.

Nadat de muren ver genoeg af waren voor vandaag, gingen wij nog even met de kinderen spelen. We hebben super veel contact met de kinderen en het is heel gezellig. Daarna konden we nog even bijkomen en voor het eerst douchen, heerlijk!! Nadat iedereen weer helemaal fris was kwam het eten. We kregen patat met ui en vlees. Na het eten gingen wij lekker spelletjes spelen en chillen. Dan klaar maken voor bed.

Dit verslag was van Noor en Quinty

Doeiii xx

Dagverslag 04-04-2019

Donderdag 4 april:

Vandaag gaat de helft van het team de hele dag aan het lokaal bouwen.
De andere helft gaat met Joseph inkopen doen en een lokale markt bezoeken in het dorpje.

Jambo,

De dag sponsor van vandaag is Bort de Graaf koel- en klimaattechniek. Mede dankzij hen kunnen wij het klaslokaal bouwen, super bedankt daarvoor!

Vandaag werd de groep in tweeën gesplitst. De ene groep ging naar de markt en de andere groep ging verder met het bouwen van het lokaal. Voor de bouwers begon de dag al vroeg. (8 uur).

De groep die naar de markt ging, kon lekker uitslapen (10 uur).

Joseph (de begeleider) had een bus voor ons klaargezet en zo begon de rit. Na anderhalf uur zweten in de hete auto, dachten we dat we er waren. Wat bleek: Joseph wilde gewoon even wat boodschapjes doen… Toen gingen we pas richting de markt. (P.s. Zo erg was de rit nou ook weer niet, het was ontzettend leuk om een stukje van Oeganda te zien en het dagelijks leven van de mensen hier te observeren.)
Eenmaal aangekomen op de markt was de eerste indruk, wat veel mensen!

Iedereen stond op een kleedje met verschillende soorten groenten en heel dicht op elkaar.

We liepen door dunne paadjes richting een overdekte markt. Wat opviel was dat mensen ons nakeken en fotografeerden. Maar, de mensen glimlachten en zwaaiden ook naar ons, dat was heel leuk. Ook stonden mensen niet bij hun kraam, maar ze lagen op hun kleedje.

We hebben genoten van een lekkere koude frisdrank en toen zijn we weer naar de auto gelopen met veel nieuwe indrukken.
Toen we terugkwamen op de compound, was de bouw al een heel eind opgeschoten. Het was ook daar zweten geblazen! Heel hard werken. Als team ging het heel snel, de tweede muur stond al. Na de lunch zijn we met het hele team verder gegaan met de bouw en aan het eind van de dag stonden alle muren overeind. Na al dat zweten hadden we wel een douche verdient, wat was dat een lekkere douche!! De douche is niet zoals in Nederland. Er zit namelijk een raam in waardoor iedereen naar binnen kan kijken en je in je nakie kan zien, haha. Dus, we moesten eerst dat raam bedekken met onze vieze kleren en handdoeken.
We hebben daarna de bal vanuit Nederland meegenomen en aan de kinderen gegeven. Ze werden helemaal blij en gingen er meteen mee aan de slag. Mink was 4 uur zoet met de lieve kindjes en het voetbal. We hebben lekkere spaghetti gegeten en hebben daarna leuke spelletjes gespeeld met het team.

Het was een geslaagde dag!!

Doeg en een dikke knuffel!! Annika en Perronne

Dagverslag 05-04-2019

Vrijdag 5 april:

Vandaag gaat de groep die gister aan het lokaal heeft gebouwd met Joseph mee om inkopen te doen en de lokale markt te bezoeken.
De groep die gister naar de markt is gegaan, gaat vandaag de hele dag aan het lokaal bouwen.

Jambo,

Vandaag zijn we allemaal weer vroeg opgestaan, met het plan om de helft van de groep te laten bouwen en de helft van de groep naar de markt te laten gaan. Helaas werd al snel bekend dat de muren van het gebouw twee dagen moesten drogen waardoor wij niet konden bouwen. De andere helft van de groep ging wel nog gewoon naar de markt. Hier hebben zij hetzelfde beleefd als de andere helft van de groep de dag ervoor heeft gedaan. `

Toen ze terug kwamen van de markt stond er weer een heerlijke lunch voor ons klaar. Na de lunch heeft iedereen zich klaar gemaakt voor het zwemmen, we gingen namelijk zwemmen bij een hotel. Het busje was niet groot genoeg, waardoor de groep werd gesplitst in twee groepen en er twee keer gereden moest worden. Eenmaal bij het zwembad aangekomen leek het rustig te zijn, iedereen ging lekker zonnen en zwemmen. Na 10 minuten bleek het toch niet zo rustig, er kwam een grote groep kinderen die zwemles kregen. Dit was erg leuk om te zien! Na een tijdje ging de groep weer weg en hadden we het zwembad voor ons zelf. We konden zelf muziek aansluiten en we hadden het erg naar ons zin. Rond half 6 werd de eerste groep weer opgehaald en gingen we naar huis. Thuis lekker gedouched en weer heel erg lekker gegeten, namelijk patatjes. In de avond nog lekker wat buiten geweest met de kinderen en spelletjes gespeeld.

Ook hebben we met bijna iedereen bij het huisje naar de sterrenhemel gekeken :). Het was weer een hele geslaagde dag, op naar de volgende!

Kusjes – Emma en Mylene

Dagverslag 06-04-2019

Zaterdag 6 april:

In de ochtend gaan wij met zijn allen aan het lokaal bouwen.
In de middag zijn wij vrij en gaan wij allerlei activiteiten doen met de kinderen op het compound (bijvoorbeeld sportwedstrijden).
In de avond hebben wij een gezellige zang en dans avond met de kinderen en misschien een kampvuur.

Jambo!

Vandaag zijn we allemaal weer hartstikke vroeg opgestaan, om 7 uur. Het plan was om om 08:00 boven bij de bus te staan, op zijn Afrikaans werd dit natuurlijk weer 08:15.
Toen vertrokken we met de bus richting Kampala. We bezochten als eerste de beste Universiteit van het hele land. Daar hebben we een rondleiding gehad over het terrein. Het viel ons op dat het daar heel schoon en rustig is in tegenstelling tot Kampala zelf.

Daarna gingen we Kampala in, we gingen als eerste naar upper town. We zagen heel veel ambassades en grote overheidsgebouwen. We zijn gestopt dicht bij het Sheraton hotel, toen zijn we naar het moment van onafhankelijkheid van Oeganda gelopen.

Daar hebben we een paar foto’s gemaakt en doorgelopen naar down town. Het was een rechte straat maar in die paar honderd meter zag je heel veel verschil. Van net geordend en mooie gebouwen naar een ongeordende rommelige markt.

Toen we na ver lopen terug naar de bus gingen reden we naar het restaurant. Toen we kwamen zagen we dat we naar de KFC gingen, dat was wel even genieten. We dachten dat we WiFi hadden maar helaas was dit niet zo, we konden alles doen behalve social media. Daar hadden ze niet voor betaald…

Daarna zijn we naar de souvenir markt gegaan en op puur toeval kwamen we expeditie Benja tegen en hebben we het hartstikke leuk gehad met hun en een hele gezellige tijd gehad.

Tot slot toen de andere expeditie weg was zijn we lekker souvenirs wezen kopen en hebben we allemaal ons best gedaan om een zo laag mogelijke prijs te krijgen.

Jayson, Stan en Mink

Dagverslag 07-04-2019

Zondag 7 april:

In de ochtend mogen wij een kerkdienst bijwonen.
In de middag gaan wij een stadsrondrit doen, we bezoeken dan een toeristische markt om eventueel souvenirs te kopen voor thuis.

Verslag:

We begonnen de dag rustig en we konden lekker uitslapen. We hadden ontbijt en gingen daarna richting de kerk.
Toen we daar binnenkwamen was er al volop muziek. Iedereen was al lekker aan het dansen en aan het zingen. De muziek stond echt super hard! We werden gelijk goed ontvangen. Nadat het al even bezig was gingen we ook mee proberen te doen. We vonden het eerst een beetje ongemakkelijk, maar later werd het super leuk. Het is iets wat ons lang bij zal blijven.

Na een uur te hebben gezongen en gedanst moesten we Nienke en Guido verlaten. We werden in tweetallen bij klassen gezet om ze wat te leren. De meesten hebben Nederlandse woorden en cijfers geleerd. Daarna gingen we weer zingen en dansen, maar nu met de kinderen. Na veel hoofd, schouders, knie en teen gingen we wat anders doen. We gingen naar het voetbalveld om spelletjes te doen. We moesten een kring maken en een jager en een prooi kiezen. De jager moest de prooi zien te pakken door door de kringen te gaan en hem af te snijden. Het moeilijke was dat de prooi geholpen wordt en de jager in de weg wordt gezeten. Na het kat en muis spelletjes gingen we in per tweetal van de ene naar de andere kant van het veld sprinten.
We hebben ook nog andere spellen gedaan, maar dat zijn er teveel om op te noemen. Op gegeven moment gingen we naar het huisje en hebben we nog wat spullen weggegeven, vooral Perronne haar armbandjes waren erg populair. De voetballen en de ballonnen vielen ook goed in de smaak.
Om 15:00 uur gingen we nog wat wedstrijden kijken en daarna zijn we naar huis gegaan. Na het eten hebben we niet veel meer gedaan en zijn we vroeg gaan slapen met de safari in het vizier.

Swen en Milan

Dagverslag 08-04-2019

Maandag 8 april:

In de ochtend vertrekken wij naar het nationaal park Mburo.
In de middag hebben wij een boottocht over het meer.
We dineren en slapen in het safaripark in tenten of hutten.

Verslag:

Jambo! De bus vertrok vandaag om half 7 en we gingen naar ons hotel. Het hotel was ongeveer 5 uur rijden. Het hotel was super mooi en best wel luxe. De kamers waren verdeeld over tweetallen.

Eenmaal daar aangekomen kregen we als lunch een drie gangen menu, dit was heel lekker.

Daarna gingen we met de bus naar natuurpark Mburo. dit was langer rijden dan verwacht namelijk ongeveer 2 uur. Onderweg hebben we wel heel veel dieren gezien, een paar voorbeelden: Giraffe, Buffels, Antilope en Wilde zwijnen.

Eenmaal daar aangekomen hadden we een boottocht van 2 uur. We hebben ook nog dieren gezien tijdens de boottocht, namelijk: Nijlpaarden, Krokodillen en Arends.

Toen we op de boot zaten viel ook nog Guido zijn zonnebril in het water, dus de Nijlpaarden hadden een lekkere snack.
Na de boottocht zijn we weer terug naar het hotel gereden en hebben we lekker avondeten gekregen van 4 gangen.

Na het eten gingen we nog met zijn allen chillen en muziek luisteren.  We konden niet te laat slapen, want de wekker ging de volgende ochtend om 5:30.
Het was weer een geslaagde dag!

Bo, Meike en Marije

Dagverslag 09-04-2019

Dinsdag 9 april:

In de ochtend hebben wij een wandelsafari met een ranger, daarna gaan wij ontbijten en beginnen wij weer aan onze terugreis naar Bulamu.

Verslag:

Vanochtend ging de wekker al om 5:30 en moesten we om 6:00 klaar staan. We aten nog snel een lekker schaaltje fruit en stapte daarna de bus in naar Mburo nationaal park.
Eenmaal in het park aangekomen, stapte onze gids de bus met een groot geweer. Het geweer wordt voor de zekerheid meegenomen om in de lucht te schieten, wanneer een dier agressief is.
Toen we eenmaal begonnen aan onze wandeltocht, konden we heel dichtbij komen bij de giraffen en andere dieren.

We hebben in totaal anderhalf uur gewandeld en veel dieren van dichtbij gezien.

Na de wandeltocht zijn we terug naar het hotel gereden, om hier vervolgens lekker te brunchen. Hierna zijn we uitgecheckt en begonnen aan de reis terug naar Bulamu van 5 uur. De reis was heel gezellig, want er werd leuke muziek gespeeld.
In het midden van de reis hebben we een tussenstop gemaakt bij de evenaar. Daar had je ook weer de kans om souvenirs te kopen. Na 5 uur kwamen we aan in Bulamu en zijn de meeste al vast begonnen met het inpakken van onze koffers. Verder hebben we nog heerlijk gegeten en gedoucht. Het was een hele gezellige dag!

Kusjes,

Emma en Mylene.

Dagverslag 10-04-2019

Woensdag 10 april:

In de ochtend is er eventueel nog tijd om te bouwen aan het lokaal.
Maar in de middag moeten wij ons klaar gaan maken voor het vertrek naar het vliegveld.
We vliegen om 23:59 naar Nederland toe.

Hoii

Vandaag zijn onze dagsponsoren Zijlstra ERA Makelaardij en De Eerste Kamer.

Vandaag is de laatste dag in Oeganda, lekker relaxed.

We begonnen de dag met een laat ontbijt rond 10 uur.
Tussendoor waren wij aan het inpakken en een beetje afscheid aan het nemen van de kinderen. Om 14 uur kregen we lunch, lekkere patatjes.
Na de lunch gingen we ons lekker opfrissen met een douche en maakten we de koffers klaar om te vertrekken.

Nadat de koffers ingepakt waren hebben we nog een groepsfoto gemaakt en voor de laatste keer afscheid genomen van de kinderen.

Nu zijn we op het vliegveld. We zijn goed en snel ingecheckt en we wachten nu tot we kunnen boarden.

Wij hopen als groep dat jullie veel gehad hebben aan de informatie in de reisverslagen.

Expeditie Afrika

Geschreven door: Noor en Quinty

Dagverslag 11-04-2019

Donderdag 11 april:

We komen om 07:25 aan op Schiphol.