Expeditie Cycling 2016 -17 – Reisverslag

Dagverslag 09-06-2017

Vrijdag 9 juni:

Vertrek van Expeditie team Corlaer Cycling!

Zie hier ons filmpje.

Dagverslag 10-06-2017

Zaterdag 10 juni:

Hallo allemaal,

We sliepen vannacht in blokhutjes op camping CHALETS de La Wormsa. Vandaag was onze eerste fietsdag. ‘s Ochtends hebben we eerst ontbeten en hebben ons toen klaargemaakt voor de fietstocht.

Toen begonnen we aan de eerste kilometers in Frankrijk. Het eerste stuk van de etappe was meteen het zwaarste van de etappe. We begonnen meteen met een pittige klim van ongeveer 5 km. Daarna werd de klim wat vlakker maar wel wat langer. Je kon hier gemakkelijker op één tempo fietsen. Dit stukje van de klim was ongeveer 15 km. Toen we bovenaan de berg waren was er een super mooi uitzicht.

Hier hebben we onze bidons gevuld. Omdat het zo warm was hebben we veel moeten drinken en dus hadden we ook de tijd nodig om onze bidons te vullen.

Toen begonnen we aan de afdaling. We moesten toen achter elkaar gaan fietsen en gingen we heel snel naar beneden. We gingen ruim 50 km per uur. Deze afdaling duurde voor ons heel kort, maar het was toch zeker 10 km.

De meeste hadden allemaal last van hun handen van al dat remmen. Hierna werden de klimmen minder steil en hoog maar ging het de hele tijd op en af. We  hebben wel negen keer lek gereden. Hierdoor moesten we vaak wachten en dit was wel vervelend. Maar dat kon de pret niet drukken!! We zijn rond kwart over vier aangekomen op camping ‘les Illes’. De tentjes stonden hier al klaar en de crew was al bezig met het maken van het eten. We hebben macaroni gegeten met een hele lekkere sla en een komkommersalade. Als toetje hadden we yoghurt of vanille vla. We zijn nu lekker aan het voetballen, etc. Vanavond gaan we de verrassingsdoos uitpakken van onze ouders, spannend….… ;)

Tot morgen!!

Dagverslag 11-06-2017

Zondag 11 juni:

Hallo allemaal,

Vannacht hebben we geslapen op camping Les Illes. Vanochtend werden we gewekt door Henkie met een zeer mooi liedje. We gingen allemaal onze tenten opruimen en de spullen inpakken voor de volgende camping. Het ontbijt stond klaar toen we alles hadden opgeruimd.

Rond een uur of 9 zijn we op de fiets gestapt, maar eerst moest de fotoshoot gehouden worden.

Na een lange fotoshoot konden we vertrekken richting camping Le Paquis. De tocht begon langs een mooi stuk van de Moezel.  Na 30 kilometer hadden we de drinkpauze we konden onze bidons weer bijvullen en even wat eten bij Hanneke die met de auto op een parkeerplaats stond. Na de pauze zei Bas Buitink: ‘Geef Hanneke even een smakkerd!’ Wat dacht Lisa: ‘Ik geef de grond een smakkerd!’ Na deze valpartij konden we verder fietsen richting Nancy.

Later in de tocht kwamen we hele mooie kerkjes tegen. Waren we natuurlijk weer de weg kwijt en gingen we maar foto’s maken van de mooie kerkjes.

Tijdens de fotoshoot van de kerk lagen de kids aan het water en konden de jongens het weer niet laten om de boei midden in het water te bekogelen met steentjes. De meiden daarentegen lagen naar de wolken te staren. Het duurde een toch poosje voordat de boei werd geraakt door Pepijn en konden we weer verder met onze tocht.

Hierna moesten we nog een heel eind fietsen in de hitte en kwamen we na een lange tijd de camper met onze lunchtasjes tegen. We hebben poos gezeten bij de camper gingen er uiteindelijk weer vandoor.

Het ging na de lunchpauze een lange tijd goed met het fietsen, maar toen zag Lisa het stoeprandje over het hoofd en gaf ze de grond nog een smakkerd. Nog een geen seconde later hadden we onze eerste lekke band van deze etappe. Deze hadden Buurman en Buurman snel weer vervangen. Hierna hoefden we nog maar een klein stukje tot de camping.

Eenmaal aangekomen op de camping stonden de spullen al klaar. En de iedereen ging zijn eigen weg. De meiden gingen lekker douchen en gaven een concert onder de douche met leuke liedjes. Toen hebben we lekker gegeten en heeft iedereen zijn corvee taken gedaan.

Straks nog de verrassing van de ouders, wat zal het vandaag zijn? Spannend!

Morgen weer lekker een stukje fietsen.

Dagverslag 12-06-2017

Maandag 12 juni:

Hallo allemaal,

Vandaag werden we weer om 7 uur gewekt door onze crew. Er was speciaal voor het ontbijt en de lunch Frans stokbrood voor ons gehaald. Hier hebben we heerlijk van gegeten!

Na het ontbijt moesten we onze fietsbanden oppompen en ons klaarmaken voor de rit…

Zie hier het filmpje met de pep-talk van onze coach Bas van de Pol!

We hebben vandaag 95 kilometer gefietst. Het was een pittige tocht, aangezien er veel wind stond en we veel moesten klimmen.

Bij de lunchpauze zat bijna iedereen er doorheen, maar toen we weer op de fiets stapten ging het wel weer. Het uitzicht vandaag was heel mooi, weer een heel ander gezicht dan in de Vogezen. We zijn vandaag ook Luxemburg ingereden! Nadat we de grens overfietsten riep iedereen: “yes we zijn in Limburg!”.

Je merkte meteen dat de wegen beter waren. Zo staken er geen putjes meer uit en zaten er niet zoveel gaten in de weg als in Frankrijk ;)

We zitten nu gezellig op de camping Simmerschmelz. Het is een wat luxere camping vergeleken met de andere.

Er is hier ook een zwembad, maar alleen het peuterbadje is open, dus hier moesten we het maar mee doen.

We hebben hier ook heel goede wifi!!! We hebben net een gratis maaltijd gekregen van de eigenaren, dit was erg lief van ze. En we overnachten hier natuurlijk ook al gratis, wat een service! Vanavond gaan we weer de cadeautjes van de ouders openmaken. We kijken hier natuurlijk al naar uit.

We spreken jullie morgen weer!!

Sterre & Lincy

Dagverslag 13-06-2017

Dinsdag 13 juni:

Hee luitjes,

We hebben vannacht geslapen op de camping Simmerschmelz in Luxemburg. We werden vanochtend wakker gemaakt rond 7 uur. Het was super moeilijk om uit bed te komen, omdat we allemaal behoorlijk moe waren.

Maar na een tijdje hebben we lekker ontbeten en stapten we op de fiets tegen 09:10.

Tot de stop was 47 km dit leek heel veel, maar de eerste 15 km vlogen voorbij (zonder lekke band). Toch werd het daarna behoorlijk zwaar. omdat we behoorlijk gingen klimmen. Tijdens het klimmen zagen we een mooi uitzicht. Waarbij we een mooie groepsfoto hebben gemaakt die waarschijnlijk ook op facebook staat!! Voor de tussenstop was er nog een klein incidentje (poepincidentje) met Twan en Lincy. Het ging als volgt, op een afdaling lag behoorlijk wat poep, wat in het gezicht kwam van Twan (vooral bril) en bij Lincy op haar benen en armen, maar onze bikkels fietste gewoon lekker door. 15 km later kwamen we bij de stop aan (in België)!!!

STOP met lezen (grapje), we bedoelde de tussenstop!!

Na de stop zat iedereen er tegenop om behoorlijk te klimmen en de wegen waren ook nog eens belabberd (natuurlijk omdat het België is). Na ongeveer 7 km kwamen we bij het eerste stuk om te klimmen en de volgauto reed achter ons aan. De rest van de laatste 35 km was heel erg klimmen en dalen. De jongens moesten de meiden soms even mee duwen, maar de meiden hebben natuurlijk ook hartstikke hun best gedaan. We hebben echt gewerkt als 1 team!!!

Toen we eenmaal op de camping waren aangekomen was iedereen helemaal kapot, alleen na 15 minuten lagen de jongens alweer in het zwembad!! Nu zitten we heerlijk in de safaritenten op de camping Parc La Clusure!!!

Pepijn & Esmee

Nog even een bericht van de crew: Wat zijn wij ontzettend TROTS op deze toppers! Niet zeuren, maar gaan! Echt teamwork, top!

Dagverslag 14-06-2017

Woensdag 14 juni:

Hallo allemaal,

Vanochtend konden we allemaal lekker lang uitslapen. Het was eindelijk de rustdag ;). Na het lekkere ontbijt met eieren en spek zijn wij rond een uur of twaalf met z’n allen naar het zwembad gegaan, behalve de leiding.

Eenmaal bij het zwembad lag iedereen lekker in het water en later lagen er ook een paar heerlijk te genieten van de zon. Net een all-in resort. Esmee lag er als een echt diva bij.

Natuurlijk kwam de crew ook nog even een duik nemen en lummelen, wat was iedereen fanatiek! En was Meernik steeds de sjaak! Sloom van de zon, kwamen we weer aan bij de tenten. Daar stond de crew alweer komkommers, tomaten en heel veel lekkere dingen klaar te maken.

Rond 6 uur ging iedereen rustig aan tafel zitten en wachten op het eten. We gingen barbecueën. Tijdens het eten kreeg Bas van de Pol het idee om live te gaan op facebook. Opmerking Heleen: ‘Hopelijk blijven de meiden vannacht in hun eigen tent!” Na het eten hebben we de fietsen schoon gemaakt.

Tussendoor zijn de fietsen ook nog langs de fietsenmaker gebracht om ze te laten maken. Morgen kunnen we dus weer op glanzende fietsen stappen die helemaal gemaakt zijn. Straks gaan we de volgende verrassing van de ouders openmaken!

En we willen nogmaals eigenaar Jan van Parc la Clusure bedanken, voor de geweldige sponsoring en het fijne verblijf!!

Morgen stappen we weer op de fiets op weg naar de volgende camping. En zijn we weer een stukje dichterbij Nijkerk.

Nikki & Lisa

Dagverslag 15-06-2017

Donderdag 15 juni:

Heyyy toppers,

Vandaag was een hele spectaculaire dag. Er is heel veel gebeurt. We stonden vanochtend op met 1000 likes op Facebook. Na een heerlijk ontbijtje stapten we op de fiets naar het plaatsje Tienen.

Het was een hectische tocht, omdat er veel lekke banden waren… wel een stuk 10.

Na een hobbelige weg, raakten wij eerst Bas B. kwijt, de locaties werden gedeeld. Maar Bas was inmiddels bijna op de camping. Bas P. en Thomas gingen nog opzoek naar Bas, maar konden hem niet vinden.

Ondertussen een 1km verder stonden de vrouwen met Patrick & Tigo, de band van Lincy te vervangen. We waren weer allemaal compleet en hoppaa de volgende lekke band. Bas P. werd er zo boos van, dat hij spontaan onderuit viel.

Thomas, Cas, Tigo en Bas bleven achter met de lekke band van Cas. Heleen fietste met de andere helft door richting de camping, waarbij ze nog even verdwaald waren in het centrum van Tienen.

Eenmaal op de camping, zijn wij natuurlijk meteen de zwemvijver ingedoken….

en daar kwam EINDELIJK Femke aan bij ons! Super dat je er bent Femke!

Na heerlijke maaltijd van Henk en Mario was het tijd voor het cadeau van de ouders.

In de avond na het eten gingen we een leuk spel doen, ra ra wie ben ik. Dit was erg leuk en Femke was de spelleider. Het winnende team was van Lincy, Patrick, Mario en Heleen.

Tigo en Thomas

Dagverslag 16-06-2017

Vrijdag 16 juni:

Vanochtend werden we wakker in Tienen. En maakten we ons allemaal klaar voor de fietstocht. Uit bed komen was wat pittig voor een aantal, aangezien het vannacht erg gezellig was. Gelukkig had Henk hier een hele goede oplossing voor, een waterspuit. Toen kwamen we er toch wél uit ;). De strakke fietspakjes werden aangetrokken en iedereen ging, na zijn taak uitgevoerd te hebben, aan de ontbijttafel zitten! We hebben lekker ontbeten en maakten gelijk het eten voor onze lunch klaar.

Daarna was het tijd om ons klaar te maken voor de tocht. We vertrokken zo rond 9:00!

En op Facebook: “Na een onrustige nacht . Stappen we op de fiets voor onze etappe richting Nederland Groepsaccommodatie ’t Kraanven. De laatste 200 km gaat in, wat hebben we toch al genoten. En nee we blijven het liefste nog 3 weken weg ouders. Geen heimwee te bekennen.. Dus met een dubbel gevoel zeggen we, tot morgen!”

Bas B. had het idee om heel hard te gaan fietsen en vooral de meiden konden het maar moeilijk bijhouden. Na een tijdje kregen we natuurlijk weer een lekke band, wel 3!. We waren heel snel bij de lunch, vlakbij de liddl en mac donalds, en hadden dus genoeg tijd om even rustig te eten. Nadat iedereen zijn lunch op had, vertrokken we weer voor de laatste 40 km. We waren toen al heel snel bij de grens van Nederland-België. Vanaf daar waren we aardig snel bij de camping in Loon op Zand.

Op de camping hebben we wat gedronken en hadden we het superlieve cadeaupakket van Villa Pardoes geopend. Voor iedereen een drankje, kauwgom en een knuffeltje. Bedankt Villa Pardoes!

We werden op de camping heel vriendelijk ontvangen en overnachten hier zelf gratis. Een paar tenten verderop zit een heel lief geïnteresseerd stel, zij kwamen maar zo met 100 euro sponsorgeld aan. Wat super is dit zeg!!

Daarna gingen er een aantal douchen en voetballen. Toen iedereen klaar was hebben we met bijna iedereen een voetbalquiz gedaan die niet heel makkelijk was.

Na patat en een hamburger ging iedereen zijn klusjes doen en zijn tent klaarmaken voor het slapen. We gaan straks het cadeau van de ouders nog openmaken en dan is het tijd om te gaan slapen. Morgen de grote en spannende dag!! We hebben er zin in, maar willen niet naar huis…..

Op Facebook: “Morgen komen de toppers van team Corlaer Cycling om 15.30 aan voor Anders op het plein in Nijkerk! Natuurlijk zijn jullie allemaal van harte welkom om ons binnen te halen en een drankje te nuttigen bij AndersNijkerk!”

Dagverslag 17-06-2017

Zaterdag 17 juni: Aankomst van Expeditie team Corlaer Cycling!

(Zie ook het artikel in het AD: “Zweten en klimmen voor het goede doel in Nijkerk”:
Negen lekke banden op één dag. Een unicum in de vijfjarige geschiedenis van Expeditie Corlaer Cycling. Maar wie met een groep van tien scholieren op de fiets stapt vanuit de Vogezen moet op alles voorbereid zijn.
Zaterdag kwam de groep, na ruim een week, aan in Nijkerk. In de expeditie overbrugden twaalf leerlingen ruim 700 kilometer om geld in te zamelen voor Villa Pardoes.

Ons eigen verslag:

Helemaal voldaan zijn we gistermiddag aangekomen op het plein in Nijkerk. 17 juni 2017 is een dag die wij, maar ook Villa Pardoes, niet snel zullen vergeten.

‘S ochtends werd de wekker (akela Henk en Heleen) al vroeg gezet. Vandaag was namelijk de grote dag, de laatste dag en misschien ook wel de indrukwekkendste dag van onze fietsweek. Dus om 06:20 ging de wekker. Toch kwam iedereen er redelijk makkelijk uit. We vielen gisteren snel in slaap, aangezien (slavendrijver) Bas Buitink ons helemaal kapot had laten trappen. Je merkte dat iedereen er zin in had, toch was er een groot dubbelgevoel. Iedereen had het zo naar zijn zin gehad, en nu zat het er bijna op. Maar eerst mochten we nog ontzettend gaan genieten van de laatste tocht. Van Kaatsheuvel naar Nijkerk.

Na een lekker ontbijten moesten we ons kamp ontzettend snel afbouwen. We werden namelijk in Villa Pardoes verwacht. Maar ja, er werden wel veel foto’s gemaakt vandaag dus het haar moest goed zitten. Toen we er allemaal prachtig uit zagen konden we vertrekken.

(Zie ook ons filmpje)

Bij Villa Pardoes werden we hartelijk ontvangen. De mevrouw die ons aan het begin van het project ook had verwelkomt was er vandaag weer bij. We hebben even gekletst en toen mocht het wachten beginnen. De buschauffeur had zich verslapen. Maar ook dit kwam allemaal goed en de bus was om 8:45 vanuit Nijkerk vertrokken. Met de groep hadden we het ontzettend gezellig in de ruimte bij Villa Pardoes waar we mochten wachten. We hebben een spel gespeeld en hadden het enorm naar ons zin. Zo rond 9:45 kwamen de eerste fietsers al aan bij Villa Pardoes. Deze waren op de fiets vanuit Nijkerk hierheen gefietst en gingen ook weer met ons mee terug! Een beetje gek moet je daar wel voor zijn (ik moet oppassen wat ik nu zeg, anders fietsen ze mij er de volgende keer keihard uit…. ;) ) maar ook top dat jullie erbij waren!

Een kwartiertje later arriveerden de bus vanuit Nijkerk. De bus zat erg vol. Echt super dat jullie allemaal met ons mee hebben gefietst, we hebben genoten met z’n allen! Vele familieleden, vrienden en fietsliefhebbers fietsten met ons mee voor het goede doel! We verzamelden ons allemaal voor de ingang van Villa Pardoes. Daar heeft de directeur van Villa Pardoes een mooi praatje gehouden. Toen we gingen vertrekken kwamen de huidige gezinnen die verbleven in Villa Pardoes ons uitzwaaien. Dit was echt prachtig. Alle mensen met kinderen die ziek zijn langs de kant. Dat doet je echt beseffen waarvoor je het doet! We vertrokken met ongeveer 80 fietsers in totaal voor de rit naar Nijkerk!

Zoals wij als team ondertussen wel gewend zijn, volgde er vrij snel een lekke band. Maar pas allemaal maar op voor onze teamleden, want volgens mij zijn er geen mensen die het onderhand nog sneller kunnen dan wij! Gelukkig stapten we dan ook snel weer op de fiets. Het gave was dat er 3 motors meereden. Deze reden vooruit om de weg af te zetten. Zo hoefden we bijna niet te stoppen en konden we als echte profs doorrijden! Ook reed de BMW, camper en bus ook mee. Deze waren super voor de support met megafoons en muziek.

Om 12:45 kwamen we aan bij de lunch. Dit hadden een aantal ouders van teamleden geregeld. Het zag er allemaal prachtig uit. Iedereen kon genieten van pannenkoeken, boterhammen, fruit, suikerbrood en nog veel meer! Bedankt! Dit was top geregeld en zo kregen we weer genoeg energie om de laatste 40 km te fietsen!

Vanaf de lunchstop ben ik (Femke) ook mee gaan fietsen! Super dat ik een elektrische racefiets kon lenen van Ben de Ruiter en Giant. Zo kon ik ook de laatste kilometers meemaken!

En we kregen weer een lekke band. Dit was het weer een snelle pitstop door het teamwork. Daarna konden we weer verder fietsen, nog maar 30 km tot Nijkerk! Het ging allemaal super en we kwamen steeds meer bekende stukken tegen. Zo zagen we Leusden voorbij komen, en gingen we over het spoor bij Hoevelaken. Nu kwamen we toch wel erg dichtbij. Het laatste stukje reed er een politiemotor mee. En mochten we een klein stukje op de weg fietsen. Voor het station stopten we. Alle deelnemers aan de slotetappe, behalve het team zelf, vertrokken naar het plein waar ze ons zouden opwachten. Wij zelf bleven nog even wachten. We gingen met z’n allen in een kring staan met de armen om elkaar heen. Bas van de Pol hield een prachtig praatje. Het ontroerde ons allemaal dat we dit gedaan hadden. Sommige hebben enorm moeten afzien, andere hielpen elkaar goed, maar bovenal stonden we daar als een team. Als een team dat het hele jaar keihard heeft gewerkt om een prachtig bedrag op de cheque te schrijven. We hebben het met z’n allen gedaan. Het laatste stuk was ontzettend bijzonder om te fietsen. De politiemotor reed voorop met zijn sirenes aan. Langs de kant stonden allemaal mensen die klapten en ondertussen kwamen we steeds dichterbij het plein. We fietsten vanaf de Vrijheidslaan het plein op. Het stond helemaal vol. Het was een prachtig moment. Iedereen omhelsden elkaar, familie en vrienden. Na dit prachtige onvergetelijke moment werden we op het podium geroepen. Als eerste alle coaches en begeleiders die deze prachtige week maar vooral dit onvergetelijke project hebben waargemaakt. Daarna werden wij het podium opgeroepen. Daar stonden we. Armen om elkaar heen, als een prachtig team. We hadden het gehaald! Daar stonden we dan op het podium. Klaar om het bedrag op de cheque te schrijven en die te overhandigen aan Villa Pardoes. Eerst werd er een nul opgeschreven (we gingen van achter naar voren), toen nog een nul en daarna nog een nul. Toen werd er een 1 voor gezet. En daarna kwam er een 6 tussen. We hebben €16.000 opgehaald!

Een luid gejoel en vooral het verbaasde gezicht van de directeur van Villa Pardoes was prachtig. We overhandigden de cheque waarmee hij en Villa Pardoes 8 gezinnen mee kunnen helpen.

Er werden foto’s gemaakt en daarna gingen we samen met een aantal fietsers eten bij Anders. De ouders hadden een pastabuffet (zelf)gemaakt. Dit was heerlijk en het was echt genieten.

We hebben echt genoten van deze dag, deze week en het hele jaar dat wij deel hebben mogen uitmaken van dit project. We hebben talloze dingen bijgeleerd, waarvan vele ze anders nooit hadden gedaan. We hebben gelachen, genoten en veel plezier gehad. Iedereen die heeft gesponsord, geholpen en dit project heeft mogen waarmaken ontzettend bedankt voor dit onvergetelijke jaar! We hebben genoten!