Expeditie Move your Feet – Reisverslag – september 2021

Dagverslag 12-09-2021

Zondag 12 september :

Hoi! Vandaag gingen we eindelijk naar Luxemburg.
Om half 11 verzamelden we bij sporthal Corlaer.
We maakten een groepsfoto voor vertrek en om kwart voor 11 vertrokken we richting Luxemburg.

Met 2 busjes die we gehuurd hadden begonnen we aan de reis. In busje 1 zaten: Friso, Sem, David, Kirsty, Sophie, Isa en Julia B.  In busje 2 zaten: Lisanne, Nora, Frederique, Noor, Julia R, Anouk en Julia M.

De reis duurde ongeveer 4 uur en het ging sneller dan het voelde. In het busje van Lisanne was het drama want ze hadden geen box en geen radio. Terwijl busje Friso het goed voor elkaar had. Bij de tussenstop net over de grens in België maakten we een tussenstop. We moesten naar de wc maar het kostte geld! Toen zijn we stiekem onder de poortjes geklommen, maar goed dat we dat deden want die wc’s waren ons geen geld waard.
Toen gingen we broodje eten en volleyballen op de parkeerplaats.

Julia M wilde ook volleyballen maar dat kon ze niet, de bal kwam tegen het busje. Terwijl de tweede grote naar de wc was, stal Lisanne de box uit de andere bus. Hier was Sem alleen niet blij mee en stal de box terug. Helaas voor team Lisanne.
Toen vervolgden we onze reis alleen toen we net 10 minuutjes aan het rijden waren kwamen we erachter dat er een deur in bus Lisanne open zat en we de radio niet aan de praat kregen. Toen stopten we om de deur dicht te doen en de andere radio te proberen. Die werkte alleen ook niet. Toen duurde de reis nog maar een klein poosje en zodra we de snelweg af waren reden we de rest van de weg over smalle weggetjes met haarspeldbochten. Dat was niet erg omdat het uitzicht wel mooi was. We zagen zelfs nog een kasteel. Eenmaal op de camping gearriveerd stonden we niet handig en konden auto’s er niet langs. Lisanne was niet handig en reed tegen het verkeer in om naar de kampeerplek te gaan. We wisten dat het niet mocht maar we doen het lekker wel.

Toen we de tenten binnenkwamen waren de verdelingen al snel gemaakt, alleen wilden er 7 mensen in de tent van 6. Dit heeft zich opgelost en de bedden werden verdeeld. Een aantal meiden moesten naar de plee en gingen op onderzoek uit. Het was een treurig bestaan aangezien de wc van Julia B niet was doorgetrokken. Helaas wat een drama.

Er was ook nog een bibliotheek met daaraan vast een jongerenruimte. Er stond een voetbaltafel en een sjoelbak. Het hoogtepunt van de ruimte was de wikicode. Bij iedereen werkte die behalve bij Julia M en Nora, wat ’n drama.

Eenmaal terug van dit avontuur gingen we wat drinken en chocolade eten.
Anouk en kok Kirsty kregen de kooktaak op zich en Julia M. en Nora de dagverslag taak.

Terwijl Julia en Nora het verslag aan het maken waren, filmde Julia B een roomtour en speelden Sophie, Kirsty, Sem en Isa uno. Dit was de saaie variant dus stopt het uno verhaal hier.

Er werd pasta gekookt door Kirsty en Anouk. Het was heel lekker.

In de avond werd een volleybal toernooi gespeeld met als winnaars Sem en Julia B.

Dit was ook een geslaagde actie, daarna is iedereen naar zijn tent gegaan om uit te rusten voor de eerste etappe van morgen!

Slaap lekker!

Groetjes Julia M en Nora

Dagverslag 13-09-2021

Maandag 13 september:

Hoi, hoi daar zijn we weer. In het hotel in Born na ruim 21 km wandelen. Hoe deze dag verliep:

Rond 7.45 opgestaan waarna we ons gingen klaarmaken voor de wandeling. Eerst nog ontbijten (er was nog even wat miscommunicatie over waar de broodjes precies geleverd zouden worden, maar het kwam goed).  5 kaiserbroodjes per persoon: 3 om mee te nemen en 2 voor uit het knuisje.

Toen zijn we in 30 min naar Echternach gereden, waar een parkeerplek vinden nog best lastig was, want het is nou niet bepaald duidelijk allemaal hier in Luxemburg (want ze willen graag Frans, Duits en een beetje Belgisch/Nederlands zijn, hier staan de verkeersborden dan ook naar) daarna zijn we de wandeling gestart. Ook hebben we nog een (nu nog) lachende groepsfoto gemaakt.

We zijn mooie passages tegengekomen met veel mooie rotspartijen en smalle gladde paadjes. We moesten goed opletten waar we onze voetjes neerzetten, want het was een andere ondergrond dan waarop we hadden getraind. Er zijn dan ook al een paar blaarpleisters tevoorschijn getoverd uit de EHBO tas van Lisanne.

Naarmate de trail vorderde kwamen er steeds meer gaten in de groep (Maar ja ieder zijn tempo). We hadden genoeg pauzes/plaspauzes genomen op mooie plekken. Tot slot liepen we de laatste kilometers naar het dorpje Born.

Dit waren voor sommigen ook ff laatste loodjes van de dag. (veel dalen de laatste 3 km). Toen kwamen we aan bij het hotel. Het hotel was voor ons alleen. Iedereen claimde gelijk een kamer er was 1 kamer met douches en voor de rest was er 1 douche voor iedereen. We wilden pizza gaan eten maar er was geen pizzeria in de buurt dus hadden we Chinees gegeten.

Sommige mensen gingen nog verstoppertje doen, aangezien we het hotel voor onszelf hadden, en het dagverslag werd getypt.

Een fijne avond en we maken ons mentaal klaar voor morgen: ongeveer 25 km!!!

Groetjes, Julia v.d. R en Noor

Dagverslag 14-09-2021

Dinsdag 14 september:

Nou daar zijn we weer! Vannacht hadden we het hotel dus voor ons alleen en er werden meteen al enge horrorverhalen over het hotel verteld door Nora en Sophie. Dit zorgde ervoor dat bepaalde mensen (kuch; Julia M en Anouk) wat minder goed konden slapen. Dat laatste gold trouwens niet alleen voor Anouk en Julia M, het was heel warm waardoor veel mensen niet zo lekker hadden geslapen.

Ook nog een leuk verhaal; Friso heeft ons gister 39 keer lopen vertellen hoe belangrijk het was om een extra shirt mee te nemen. Rarara wie zijn extra shirt vergeten was? Precies, Friso. Friso heeft de dag dus doorgebracht in een shirt van Lisanne. Het shirt zat een beetje strak, maar Friso ging er heel goed mee om.

Om 7:30 stond het ontbijt klaar en was het weer tijd om broodjes te smeren. Het brood was gisteravond bezorgd door de mevrouw van het hotel, die het had gehaald bij een bakker heel ver weg (want we waren echt in the middle of nowhere). Ze had veel stokbroden, bolletjes, sneetjes brood en zelfs Nutella, kaas en boter. Het was nog een uitdaging om dat geld bij elkaar te krijgen, want tikkie werkte niet helemaal. Iedereen die contant geld meehad leverde wat in en zo lukte het uiteindelijk wel.

Iedereen smeerde z’n broodjes en at wat en rond 8:15 stonden we klaar om te vertrekken.

We maakten nog even een foto en gingen op pad. Sommige begonnen al met flinke spierpijn en blaren, anderen hadden er wat minder last van. We moesten eerst een aardige heuvel op, wat al meteen de nodige inspanning kostte.

Na een halfuurtje waren we ongeveer weer op de route.
Rond 10:00 hadden we de eerste pauze, bovenop de berg. Lisanne vond het een goed idee om op de hooibalen te klimmen, dus hield de helft pauze op de hooibalen en de andere helft op een bankje.

Tijdens de pauze werden ook de nodige blarenpleisters uitgedeeld en de EHBO-tas van Lisanne werd steeds leger.
Na de pauze liepen we weer vol goeie moed verder en er werden weer veel foto’s gemaakt.

Onderweg stond er een lekker muziekje aan wat werd geregeld door DJ Julia M. Iedereen (inclusief de dieren in het bos) kon ook genieten van een heerlijk concert, verzorgd door Julia M, Julia B, Anouk, Kirsty, Noor en  Isa. Sommige liedjes waren iets minder vals dan anderen (de iets minder hoge liedjes😉). Helaas is het eerste kerstliedje ook alweer gedraaid (september is echt nog wel te vroeg).

Rond 12:30 hielden we broodjes pauze in een grasveld. Lisanne besloot om de dieren ook even te verwennen met een broodje chocopasta. Na de pauze liepen we verder en zagen 10 meter verder een picknicktafel waar we een stuk beter hadden kunnen zitten. Net voor de pauze waren we ook nog verkeerd gelopen, een kilometer extra (kom maar door, mensen die per kilometer sponsoren😋).

We liepen weer verder en het werd steeds zwaarder. Er werden meer blarenpleisters uitgedeeld en voeten deden steeds meer pijn. Vooral het einde was heel zwaar. We liepen allemaal niet meer zo snel en er werd veel geklaagd over zere voeten en blaren. Het laatste kwartiertje liepen we door de stad, onderweg naar het einde van de route. Toen we het gehaald hadden werd er een foto gemaakt en hebben we even lekker op het terras gezeten. Dat hadden we wel verdiend, want na 25km hiken in de bergen doen iedereen z’n spieren pijn. We genoten van een drankje (helaas wel in de regen😢). Na een tijdje liepen Friso en Lisanne weg om de busjes te halen en wij bleven even op het terras op ze wachten. Ik denk dat niemand ooit blijer was om twee busjes te zien, als dat wij op dat moment waren.

We reden nog even langs de supermarkt om een paar (EEN PAAR😉) inkopen te doen en daarna reden we terug naar de camping. Daar aangekomen strompelden we als oude mensen uit de busjes, allemaal veel last van de spierpijn. De meesten gingen meteen douchen en Sem en David gingen pannenkoeken bakken.

Na het douchen was het even tijd om te relaxen. Nora en Fréderique waren aan het pingpongen, Julia R was even rustig aan het lezen, Julia M was Netflix aan het kijken (daarna sliep ze, net als gister), Noor, Isa en Sophie zaten rustig voor de tent te praten en even te relaxen en Kirsty zit gezellig naast ons even te relaxen.

Julia B is aan het multitasken, de vlog aan het editen en ondertussen ook mij aan het helpen met het dagverslag.

Dit was het voor vandaag, tot morgen weer!

Groetjes Anouk en Julia B

Dagverslag 15-09-2021

Woensdag 15 september:

Hoi allemaal, dit is ons dagverslag van dag 4.

Het was de mooiste dag van de trail tot nu toe, totdat het ging regenen… Maar laten we bij het begin beginnen!
Voor veel mensen begon de dag al om 3 uur ’s nachts, omdat het onweerde en erg hard regende. Hierdoor hadden sommige mensen al wat minder slaap dan normaal… Nu weer naar de ochtend. Nadat iedereen wakker was geworden maakten we ons klaar voor de wandeling. Ook waren er broodjes knakworst als ontbijt en moesten we onze lunch klaar gaan maken. Nadat dat allemaal was gebeurt gingen we met de bus op weg naar Echternach, want daar begon etappe 3.

Nadat we de bus hadden geparkeerd op een parkeerplaats, waar je 24 uur mocht staan, liepen we naar het begin van de trail. Dit was al iets meer dan en kilometer lopen. Na nog even een groepsfoto te hebben genomen begonnen we onze tocht.

Veel mensen van onze groep vonden het begin van deze wandeling de mooiste van de 3 wandelingen die we tot nu toe hebben gelopen. Er waren veel kliffen en rotswanden die erg spectaculair waren.

Ook was het best lekker weer, alleen veel mensen hadden zich iets warmer aangekleed vanwege de voorspelde regen. Daarom was het wel erg warm na een tijdje. Na een hele tijd lopen en een paar pauzes later kwamen we iets na twaalven aan bij een terras in Bersdorf waar we even gingen zitten en naar de wc gingen. We namen bijna allemaal een drankje en aten onze lunch. Na even gezeten te hebben gingen we weer door, terwijl het langzaam begon met regenen. Na een hele tijd gelopen te hebben en een paar drinkpauzes verder ging het steeds harder regenen.

Het terrein was nog steeds wel heel mooi! Maar door de regen verdween de motivatie wel bij veel van ons. Omdat het na bijna 20 kilometer zo hard regende dat het bijna onveilig werd op de onverharde wegen moesten we op zoek naar een plek waar we de asfaltweg op konden, na een afdaling en een kleine klimpartij kwamen we op de asfaltweg, waar Sophie het even moeilijk had! Ze was erg moe en had last van haar hele lichaam. Daarom splitste we de groep in 2en, terwijl de regen langzaam minder werd.

De ene groep, met iedereen behalve Friso, Anouk en Sophie, liep naar de camping, die nog een half uur lopen was. Degene die achterbleven gingen een kwartier later weg.

Aangekomen op de camping gingen we allemaal even bijkomen en douchen. Friso en Lisanne gingen intussen de pizza’s halen. Om kwart voor 8 zaten we allemaal in de gezamelijke ruimte pizza te eten. Nadat die op waren ging iedereen naar zijn eigen hut. Nu zitten we gezellig met een paar mensen te chillen totdat we gaan slapen. Het regent nog steeds trouwens…

Groetjes, Sem en David. Tot morgen!

Dagverslag 16-09-2021

Donderdag 16 september:

Hoi allemaal!

Wij zijn vanochtend wakker geworden in de huisjes in Consdorf. Met daarbij gelukkig ook eindelijk weer een lekker zonnetje.

De 5e dag (en daarbij ook de laatste wandeldag) is begonnen! We moesten weer lekker om half 8 aan het ontbijt zitten in de gezamenlijke ruimte van de camping, maar de meeste mensen hadden een beetje moeite met het opstarten :). Toen we er allemaal waren konden we gaan eten!! We hadden heel veel stokbroden, de helft was bruin en de andere helft was wit. Natuurlijk wilde iedereen graag een wit stokbrood, dus die was snel op, maar toen kwamen we met een handig idee… Iedereen kreeg een halfje bruin stokbrood en een halfje van een wit stokbrood :). Toen hadden we nog een paar stokbroden over, dus we waren zo aardig om die aan onze medewandelaars (een groepje jongens die we soms tegenkwamen) te geven!

Vervolgens pakte iedereen snel zijn/haar spullen en we vertrokken. De camping lag gelukkig niet al te ver van het pad af, dus dat was wel fijn. Het weer was gelukkig een stukje beter dan de dag daarvoor. Er was een zonnetje, maar het was ook niet te warm, perfect dus!! De trail was weer heel mooi, met heel veel hoogtemeters.

Tijdens het lopen hebben we weer een paar pauzes gehad en we kwamen ook weer een paar keer onze medewandelaars (de groep jongens) en mensen die we al eerder tegenkwamen tegen. Aan het begin van de wandeling stikte Friso bijna in zijn verhaal over Australië, maar gelukkig was Lisanne daar om even op zijn rug te slaan. Verder verliep de wandeling vrij soepel!

We zijn door hele nauwe spleten in grotten gelopen, en weer prachtige uitzichten gehad!

Aan het eind van de dag, toen we eindelijk klaar waren met de hele wandeling (yeeejj), gingen wij naar het zwembad!!!

Na een heerlijke wel verdiende zwempartij, en een lekkere burger met frietjes, reden we om kwart over 9 weer terug naar de camping in Wansdorf voor de aller laatste nacht in Luxemburg, en morgen komen we weer terug naar het fijne Nederland!

Onze voeten doen pijn, blaren zitten over al, en onze schouders zijn blauw, maar we hebben het gered! Iedereen heeft het volgehouden en de wandelingen waren absoluut prachtig!

Voor nu slaap lekker, en tot morgen!

Groetjes Fréderique en Sophie

Dagverslag 17-09-2021

Vrijdag 17 september:

Hallo iedereen!

Vanochtend werden we weer wakker in onze tenten in Walsdorf. Deze keer stond de wekker iets later, omdat we langer de tijd hadden en we gisteren allemaal wat later zijn gaan slapen. Ook vandaag was het heerlijk weer! Om half negen moesten we met zijn allen aan tafel, maar nog niet iedereen was helemaal wakker, dus werd het wat later. We ontbeten weer met kaiserbroodjes, en we hadden ook knakworsten.
Na het eten gingen we allemaal nog onze tassen helemaal inpakken, de tenten opruimen en onszelf klaarmaken voor de dag.

Om ongeveer kwart over tien vertrokken we. Na een tijd in de busjes werd het toch wel een beetje tijd om te lunchen, maar die hadden we niet van tevoren klaargemaakt… Al een paar dagen van tevoren hadden we het gehad over op de terugweg eten halen bij de MacDonalds. Die kwamen we ook tegen, dus hebben we daar met zijn allen lunch gehaald. Daarna reden we weer verder. De stemmingen in de auto waren heel verschillend: De ene was moe en/of ging slapen, de ander zong heerlijk mee met de muziek die aan stond.
Verrassend genoeg ging het de hele reis goed, totdat we in Amersfoort waren. Toen raakten de busjes elkaar kwijt. De bus van Friso reed door Amersfoort, maar toen was ineens de bus van Lisanne weg! Na even bellen en overleggen zou de bus van Friso doorrijden en na een stuk wachten totdat de bus van Lisanne er weer was zodat we allemaal samen aan konden komen. Na even wachten kwam toch eindelijk de bus van Lisanne weer aan en reden we met zijn allen naar school. Eenmaal samen bij school aangekomen knuffelde iedereen zijn ouders en elkaar en toen was het voor ons toch echt tijd om afscheid te nemen…
Na bijna een hele week samen is iedereen nu weer naar huis toe en zijn we dan toch echt helemaal klaar met ons avontuur!

Heel erg bedankt voor het lezen en tot ziens!