Expeditie Nepal – reisverslag – mei 2023

Maandag 8 mei:

21.50 uur  – Vlucht naar Dubai

De Veense Courant – 8 mei:

De reis begint: ‘Expeditie Nepal (Corlaer College) op weg naar Kathmandu’ !
Lees hier het artikel in de Veense Courant online.

Verslag:

Het was eindelijk zo ver! Wij mochten vertrekken naar Nepal, onze reis begon om 17.00 uur bij het Corlaer College. Daar hebben wij een start gemaakt en vertrokken naar Schiphol. Voor de eerste vlucht moesten wij onze bagage afgeven en inchecken, dat ging erg soepel en al snel konden wij in het vliegtuig naar Dubai! De vlucht was best lang maar verliep goed.

Lees verder: dinsdag 9 mei

Dagverslag 09-05-2023

Dinsdag 9 mei:

15.00 uur aankomst Kathmandu- bezoek Bhaktapur

16:30 uur check in Hotel Hotel Central /Bhaktapur
In de avond een korte wandelroute over Durbar square

Verslag:

Toen we in Dubai aankwamen moesten we steeds met de bus, het vliegveld is heel erg groot, waardoor het verplaatsen van A naar B lang duurde. 2 bussen verder waren wij aangekomen in het vliegtuig naar Kathmandoe. De vlucht ging erg snel voorbij en al snel stonden wij met onze voeten op Nepalees grond.

Daar werden we ontvangen door de Tika Foundation met boorden en verwelkomt door sjalen. Na de verwelkoming door de leden van Tika moesten we weer een bus in. Het Nepaleese verkeer is erg bijzonder en moeilijk te volgen, maar na veel brommers, stoppen en getoeter waren we veilig aangekomen bij onze eindbestemming: Baktapur! Hier zullen we een paar nachtjes verblijven. Na een uurtje acclimatiseren in het hotel, zijn wij op pad gegaan. Om tempels op het Durbar Square te bekijken, hier hebben wij met volle teug genoten van de cultuur en geschiedenis van Nepal.

Na dit avontuur hebben wij de dag afgesloten met een avondmaal van typisch Nepalees cuisine. Vervolgens zijn wij met een wandeling naar het hotel gegaan. Nu moe naar bed en op naar het volgende avontuur!

Dagverslag 10-05-2023

Woensdag 10 mei:

Ochtend: Kennismaken Pepsicola projecten
Middag: Momo’s maken
Boudhanath Stupa

Hotel Central Bhaktapur

Hey!

Vanochtend om 07:45 zaten we allemaal met slaapkoppies aan de ontbijttafel. Na een lekker ontbijtje zijn we in de bus gestapt onderweg naar CBIA (CBIA bestaat uit 2 gebouwen, kinderen van de leeftijd 2-4 en 5-16), de school waar Tika Foundation mee werkt.

Door middel van een dans en gedicht werden we warm ontvangen. We gingen per groep van 3/4 mee de klaslokalen in.

Leerlingen met een grote glimlach leerden ons Nepalese zinnen en schoolvakken. We verplaatsten naar het 2de gebouw waar we met kinderen hebben gespeeld. Heel lief en schattig allemaal.

Hard gelachen om Amber en Elin die elke keer omvielen als ze hen neerschoten met een pistool gemaakt van blokken.

Hup de bus weer in onderweg naar de Women Center. Waar we weer warm werden ontvangen! We hebben met z’n alle momo’s gemaakt. De vrouwen konden niet heel goed Engels, maar doormiddel van handgebaren en glimlachen kwamen we al ver.

Na samen gedanst en gegeten te hebben, gingen we weer op pad naar de grootste boeddhistische tempel van de wereld, klinkt heel spannend hè? 😉 Was het ook! Heel mooi en heel vet. Genoten van de mooie kunst en gebouwen.

Daarna even gewinkeld. De mannen hebben hetzelfde Nepal shirt gekocht en alle meiden hebben een matching armbandje.

Daarna lekker genoten van een smoothie, want toch even gezond doen.

Weer terug in het hotel, en hoe Friso en Marleen het zouden noemen “een wifi uurtje”. Iedereen even familie en ouders appen en klaar maken voor avond eten. Dat deden we op een vet terras met mooi uit zicht op de stad en bergen, het eten was heel lekker.

Maar er mochten geen burgers of pizza bestelt worden, want Friso zei “Dat kan je ook gewoon in Nederland eten”.

Toch zat er bij de sandwiches patat, met z’n allen even heel hard Friso uitgelachen. Friso kon het wel hendelen 😋

Even de laatste boodschappen gedaan en weer terug naar het hotel. Eenmaal terug hebben we weerwolven gespeeld en hard gelachen.

Alsnog op tijd gaan slapen, want dat is goed voor “fysiek en sfeer” ~ Friso Doornhof.

Dagverslag 11-05-2023

Donderdag 11 mei:

Bezoek Banepa
Ochtend: Spelen met jonge kinderen
Middag: Hiking in landelijk gebied rond Dhulikel

Hotel Central Bhaktapur

Verslag:

Hallo allemaal, hierbij het dagverslag van vandaag! De dag was druk en productief, iedereen heeft wat geleerd en zeker beleefd!

De wekkers gingen vandaag vroeg af om bij het ontbijt te zijn, het ontbijt begon om 07.45 en de bus vertrok om 08.45. Wij gingen naar Banepa stad waar een school staat die door de vorige expeditie naar Nepal is geschilderd. Zoals uit vorige verslagen bleek dat Nepaleese erg gastvrij en vriendelijk zijn. Wij werden op de school in Banepa weer ontvangen door een mooie sjaal en bloemen, kleine kinderen brachten ons de bloemen en deden prachtige dansen om ons te verwelkomen.

In totaal hebben wij twee scholen bezocht in Banepa, bij de tweede school werd precies hetzelfde ritueel gedaan om ons te verwelkomen. De gastvrijheid verwarmt iedereens hart en laat ons allemaal denken aan onze eigen gewoontes en normen en waarde in Nederland. Op de school hebben wij ook geluncht met typisch Nepalees eten rijst met kip en linzen saus.

Gisteren en vandaag veel van de projecten van Tika mogen zien en kennis kunnen maken. Vanaf zondag gaan we aan de slag met de leerlingen, het gebouw en de wijk.

Na de bezoeken gingen we een hike doen. Wij moesten wel 1000 treden op en af, maar het was het waard. De uitzicht was prachtig en de herinneringen zijn onvergetelijk.

Terug in de wijk waar we slapen hebben we een workshop pottenbakken gevolgd. Veel mensen verdienen hier hun geld met dit beroep.

Aan het eind van de dag zijn wij uiteten geweest, iedereen was erg blij want we mochten Pizza eten!

Vervolgens hebben wij beneden samen spelletjes gedaan.

Morgen naar Chitwan reizen, dus nu inpakken en snel naar bed!
Tot morgen bij ons volgende avontuur!

Dagverslag 12-05-2023

Vrijdag 12 mei:

Vertrek naar Chitwan
Bezoek Tharu dorpjes

Sapana lodge Chitwan

Verslag:

Vandaag namen we voor even afscheid van de projecten en de vele indrukken in de stad.

Onze excursie is naar het Chitwan National Park, in dit park leven verschillende dieren die we hopelijk gaan zien in het wild.

Na een busreis, veel door de bergen, waren we na bijna 6 uur op de bestemming.
De reis ging best soepel en er was voldoende vermaak, er werden optredens door de microfoon gedaan, muziek geluisterd en 30seconds gespeeld.

De plek waar wij slapen is een hostel dat is opgericht om de plaatselijke bevolking te helpen. Zo onderhouden ze onder andere een basisschool en helpen ze lokale boeren met verschillende projecten.

Na een drankje en het verdelen van de kamers gingen we op pad met een gids en mochten we olifanten voeren, echt mooi en bijzonder. Veel van deze olifanten worden in de omgeving opgevangen, nadat ze zijn weggehaald uit slechtere leefsituatie.

Na het voeren krijgen we een rondleiding door het dorp en konden we zien hoe de mensen hier leven.

De zonsondergang was het einde van de wandeling.

Nu gaan we eten en morgen vroeg op om naar de boottocht en safari te gaan.

Zondag gaan we dan weer terug naar de projecten.

Dagverslag 13-05-2023

Zaterdag 13 mei:

Kano tocht en natuurhike met ontbijt in jungle
Jeep safari

Sapana lodge Chitwan

Hai,

Vandaag vroeg uit de veren, maar niks te klagen want een ontbijt in de jungle. Klinkt vet, was het ook. Toch iets anders dan bij Freek Vonk zo’n krokodil. Vandaag meerdere attractie’s en obstakels op de planning, bijvoorbeeld om half 7 klaar staan, wat Yaniek en Jilles (alweer) heel lastig vonden. Rustig nog in bed om half 7.

Eenmaal aangekomen bij het rivier, stapten we in een kano. Instappen en gaan maar!

Eenmaal in de kano hadden sommige de rillingen, door de 2 krokodillen.

Friso en Marleen dachten, “Hey 14 tieners mee op reis,, waarom niet een 3 uur lange hike? (Met 40 graden)”. Voor de rest wel leuke mensen hoor 😉. We hebben veel natuur gezien en genoten.

Vele tropische vogels met felle kleuren, klimmende aapjes, prachtige vlinders en kudde bambi’s.

En geprobeerd neushoornen te spotten, maar dat kwam pas later op de dag.

Met veel geluk, hadden Marleen en Friso een zwembad gevonden. Gelachen, gedoken, gesprongen, zwemwedstrijden gedaan en natuurlijk afkoelen.

Eenmaal terug mochten we opfrissen en weer door op ons volgend avontuur. Weer de jungle in, maar nu met een jeep.

Op naar het Chitwan National Park waar tijgers, wilde olifanten, neushoorns en beren te vinden zijn. Het spotten van de dieren was wel een ding, maar eindelijk gespot. Na het gieten van bloed, zweet en tranen was het zover. De bewondering die iedereen kreeg voor het wilde dier was bizar. Alleen 1 van de 2 jeeps kreeg de ervaring, de ander had minder geluk. Maar zoals eerder verteld, Nepal is gastvrij, dus we werden mee genomen naar een luxe resort wat aan de rivier ligt, waar een neushoorn lag te badderen.

Eenmaal terug even opfrissen, en eten.

Na het eten zijn we wezen weerwolven (alweer). We kregen nog wat informatie over de Homestay, met dank aan een van onze gidsen, Beesal.
Nog verder geweerwolft en daarna verstoppertje gespeeld.
Marleen en Friso zaten in een goeie mood, dus we mogen tot 12 opblijven.

Want morgen weer terug in de bus naar Pepsi Cola. (wijk in Kathmandu)

Nel en Elin

Dagverslag 14-05-2023

Zondag 14 mei:

Vertrek naar Pepsicola
Voetbalwedstrijd CBIA-Corlaer

Aankomst home stay, koken en eten met gastgezin

Verslag:

Vanmorgen moesten we om half 8 bij het ontbijt zijn. We konden al gelijk een krokodil spotten. We hadden een heerlijk ontbijt buffet met uitzicht op de olifanten.

Na het ontbijt moest iedereen afscheid nemen van het mooie verblijf. We kregen een mooi souveniertje mee van de eigenaar. Iedereen moest zijn spullen klaar hebben staan en we gingen naar de bus.

Na 2 uur hadden we een korte tussenstop. Er was een hangbrug, die noodzakelijk is voor mensen in Nepal om spullen we vervoeren. We zagen er onderweg best veel over de rivier hangen. De mensen gebruiken hem veel, waaronder met een scooter. Bijna iedereen ging de brug op.

Na een sanitaire stop in de natuur gingen we weer de bus in.

Een uur verder gingen we lunchen met een prachtig uitzicht.

2 uur verder en we waren aangekomen in de wijk Pepsi Cola van Kathmandu.

Hier stopten we een aantal keer, omdat mensen moesten uitstappen om naar hun gastgezin te gaan.

We zijn verdeeld in 4 huizen.
1: Marcel, Jilles en Luc
2: Marleen, Nel, Elin, Veronique, Maud en Nikki
3: Ruud, Noud, Tom en Yaniek
4: Friso, Joy, Amber, Suzanne en Lilian.

Iedereen kon even kennis maken en hun spullen op de kamer zetten. 3 van de 4 huizen hadden afgesproken om even een rondje te lopen door de wijk. De sfeer ik de wijk was super gezellig en druk. Veel mensen wilden op de foto en gaven ons bloemetjes.

Toen gingen we allemaal terug lopen naar het huis. Iedereen at met hun gastgezin iets Nepalees. Morgen zijn we de hele dag op de school CBIA. Daar horen jullie morgen alles over.

Dagverslag 15-05-2023

Maandag 15 mei:

Op CBIA: Social media workshops – Sport/spel clinics oudere kinderen

Bezoek Swayambunath  (Monkey temple)

Social media workshops- Sport/spel clinics- Swayambunath

Verslag:

Vanmorgen werden we allemaal wakker in het gastgezin. De één vroeger dan de ander, want de mensen in Nepal beginnen al vroeg met de dag.

Na het ontbijt in het gastgezin vertrok iedereen naar de CBIA school. Daar bereidden we ons voor op de voetbalwedstrijd tegen het voetbalteam van de school. Toen iedereen nog even snel het Nederlandse volkslied had geoefend, liepen we naar het modderige voetbalveld (wat je eigenlijk geen voetbalveld meer kon noemen). Een aantal vrouwen probeerde het water nog van het veld te krijgen.

Het had namelijk de avond daarvoor hard geregend.

De volksliederen werden gezongen en het spel begon.

Na veel vallen en uitglijden in de modder verloren we de wedstrijd helaas met 5-2. Na de modder van ons afgespoeld te hebben, kregen we een lunch op de CBIA school.

Toen de lunch klaar was begonnen we met een social media workshop in verschillende klassen van de leeftijd 11 tot 15.

De workshop geven we in twee of drietallen en duurde ongeveer 50 minuten.
Direct na de lessen begonnen we met het klaarzetten van de sport- en spel activiteiten. We hadden Nederlandse spelletjes voorbereid zoals koekhappen, zaklopen en boter, kaas en eieren. Dit was een succes.

Als afsluiting van de activiteiten stonden we zelf op het podium om met de kinderen te dansen.
Dit deden we op het nummer ‘Bewegen is gezond’.

Na de leuke dag op de CBIA school, dronken we een drankje met wat Nepalese hapjes. Er werden zoals al vaker meegemaakt veel foto’s van ons gemaakt in het restaurant.

We liepen daarna door de wijk naar ons gastgezin en we maakten ons klaar voor het avondeten.

Sommige speelden nog een spelletje in het gastgezin en anderen zijn gaan slapen.

Tot morgen!

Dagverslag 16-05-2023

Dinsdag 16 mei:

16e: Trash tag challenge? (opruimen wijk)

Schilderen van de grote hal van CBIA

Hoi hoi,

Vandaag was weer een leuke dag. We hadden om half 10 afgesproken, maar de groep van Friso was alweer te laat.

We mochten even rond lopen met z’n allen. Uiteindelijk gingen we wat drinken bij een restaurantje daarna gingen we naar de school de CBIA.

We gingen namelijk in groepjes met de Nepalese kinderen de wijk Pepsicola schoonmaken.

Met onze handschoenen aan en vuilniszakken gingen we op pad. We hebben uiteindelijk 7 zakken met vuilnis gevuld.

Toen we terug op school kwamen was het tijd voor de lunch. We hadden soep, samosa’s, aardappels en gefrituurde groente.

Na de lunch gingen we 2 lokalen schilderen. De groep van Friso ging erg snel en werkte netjes.

De groep van Marleen werkte ook wel netjes naar toch zat iedereen onder de verf. Nadat we een persoonlijke herinnering hebben achter gelaten waren de 2 lokalen eindelijk klaar.

De bus stond al op ons te wachten om naar de Monkey temple te gaan. We zagen veel apen, mooie gebouwen en veel straathonden.

Het was heel leuk en Beesal en Ishwor hebben ons veel verteld over de Monkey temple, het is bijvoorbeeld een mix van het Boeddhisme en Hindoeïstische tempel.

We gingen toen allemaal weer terug naar onze home stay, behalve de jongens die gingen in plaats van rijst, gingen ze pizza eten.

Morgen helaas onze laatste dag in Nepal. We beginnen morgen de dag met het afscheid op de school.

Nikki en Maud

Dagverslag 17-05-2023

Woensdag 17 mei:

Ochtend: Bezoek Pashupatinath
Afscheidslunch CBIA
Eventueel bezoek KTM/Durbar square – Vrije middag in Kathmandu/Thamel onder andere voor shoppen souvenirs ed.
Avond: inpakken  & afscheid

Verslag:

Hoi hoi, dit was het avontuur weer.

Wat ging het snel voorbij, echt ongeloofelijk. De laatste dag was vandaag weer aangebroken.

De dag begon met het laatste ontbijt bij het gastgezin, het moment was bijzonder en voor iedereen verschillend. Het besef dat het al de laatste dag was kwam langzaam aan maar zeker binnen. Tijdens de afscheid kreeg iedereen een ander aandenken sommige een tika en sommige een sjaal!

Vervolgens werd het tijd om afscheid te nemen bij de CBIA school. Het afscheid viel erg zwaar bij iedereen en veel tranen zijn gevallen. De kinderen hadden een prachtige onvergeeflijke afscheidsceremonie voorbereid.

Na de ceremonie hebben we gezamelijk gedanst op bewegen is gezond en de polonaise gelopen.

Na veel blijdschap, tranen en gelach was het afscheid voorbij en konden wij weer door naar het volgende avontuur die ons nog meer culturele kennis bracht.

Wij bezochten een prachtige tempel, waar een erg bijzonder ritueel plaats vond. De crematie van de Hindoes, de crematie is een erg bijzonder en belangerijk moment in de levensloop van de hindoes. Dit mochten wij op ons laatste dagje beleven en bijwonen, het moment en besef dat iedereen kreeg was erg mooi en leerzaam.

Na het bezoek aan de tempel, begonnen wij de toeristen uit te hangen, wij gingen namelijk souveniertjes shoppen.

Het weer zat helaas niet mee, maar heee we zijn niet van suiker. Het regende pijpenstelen, maar toch was iedereen erg fanatiek bezig.

Toen iedereen geslaagd was konden wij door naar het laatste maaltijd. Wij zaten deze laatste avond in een erg mooi restaurant en voor de mensen waar de rijst uit hun neus kwam hadden ze geluk.

Wij mochten namelijk wat kiezen uit de Italiaanse keuken. Na heerlijk gegeten te hebben, kregen wij allemaal een boekje van Marleen en Friso. In het boekje moet je iets schrijven over je mede teamleden.

Voor het eten namen wij helaas afscheid van Ruud en Marcel, maar Beesal en Iswhar waren er gelukkig nog wel.

Die konden ook meedoen aan het schrijven en op die manier begon iedereen elkaars boekjes te vullen. Na een paar uurtjes was het zo ver, wij moesten vertrekken. Nu werd het de realiteit wij gingen terug naar huis.

Eenmaal op het vliegveld aangekomen inchecken en boarden. Nu wachten op het vertek. Tot over 10.5 uur (-tijdsverschil) op Schiphol!