Expeditie Roemenië – reisverslag – juni 2022

• Middagvlucht vanaf Eindhoven Airport naar Boekarest
  • Oriëntatie in de stad, Roemeens welkomstdiner

Verslag:

Vandaag verzamelden we bij Eindhoven, iedereen had z’n spullen op een rijtje en iedereen was op tijd bij de vlieghaven.

Alleen Merel was haar paspoort vergeten dus moest ze terug naar huis ;) Toen we allemaal samen waren konden we ongeveer drie kwartier vrij om te shoppen. Toen gingen we door gate 9 om op het vliegtuig te stappen.

Na 2 en een half uur stonden we buiten het vliegveld in de aankomsthal. Na een lange tijd wachten begon de bus eindelijk te rijden (we kwamen langs het monument waar we morgen heen gaan).

Uit de bus moesten we 15 minuten lopen naar ons (1 ster) hotel. We hadden onze spullen gedumpt in 1 kamer en gingen naar (weer lopen) het restaurant. We hebben daarna bij het restaurant 100 lei per 2 personen gekregen om daarvan avond eten te kopen.

We hebben daarna allemaal avond gegeten en zijn daarna gezamenlijk terug gelopen naar  het hostel. Daar hebben we allemaal onze kamer toegewezen gekregen. (alle jongens samen en alle meiden samen). De meiden moesten naar een ander gebouw lopen en zijn daar gaan slapen.

Dagverslag 06-06-2022

Maandag 6 juni:

• Bezoek Ceausescu’s paleis (grootste parlementsgebouw ter wereld)
  • Stadswandeling en bezoek Museum of Senses (interactief museum)
  • Transfer naar Miercurea Ciuc

Verslag:

Vandaag zijn wij met de groep naar het parlementsgebouw van Ceauşescu geweest. Voordat wij daar waren liepen we langs een hele grote fontein. Daar hadden we ook even een groepsfoto gemaakt.

We liepen ook langs een klooster en daar was net een dienst aan de gang. Sommige van de groep gingen even om het hoekje kijken naar hoe het eruit ziet en ook naar hoe het een beetje gaat bij zo een dienst in een klooster in Roemenië.

Het parlementsgebouw is het grootste gebouw van Roemenië. Voordat je het gebouw voor een rondleiding binnenkomt word er gecheckt of je wel of geen wapens bij je hebt.

Als dat is gebeurd kan je met een gids een stukje van het gebouw door. Tijdens de rondleiding die wij in het parlementsgebouw werd ons een klein stukje van de geschiedenis van het gebouw uitgelegd in het Engels. We hebben ook een aantal kamers gezien die ze ook nu nog gebruiken voor vergaderingen van de overheid. We hebben ook een theaterkamer gezien. De theatermaker zag er bijna hetzelfde uit als sommige theaters nu. Met heel veel stoelen op de begane grond en een aantal balkonnetjes met daarop ook nog stoelen. Het podium was ook best groot.

Vervolgens gingen we even de stad in en daar gingen we even lunchen. Sommige van de groep waren even naar een winkelcentrum gegaan en die zijn daar gaan zitten voor de lunch. En weer andere gingen lekker op een terrasje zitten in de buitenlucht. Op dat moment kreeg iedereen ook even wat vrije tijd om even te shoppen of even te doen wat je wilde doen.

Later moesten we weer even naar het Hostel om onze tassen op te halen zodat we richting het busstation in de buurt konden lopen. Daarna reden we met de bus richting het treinstation en daar vertrokken we richting miercurea ciuc.

Eerst reden we tot Brașov en daar moesten we overstappen zodat we verder konden naar Miercurea ciuc. Vervolgens kwamen we er onderweg met de trein achter dat er een berenplaag is dus dat er meer beren zijn dan normaal. Hiervoor kregen we een alert zodat we wisten wat er aan de hand was.

De totale treinreis duurde zo ongeveer 5 uur lang.

Verder zijn we gelijk doorgegaan naar het hotel. Dit ging niet zonder slag of stoot, want we hebben een avontuurlijke route moeten nemen over het spoor en door the middle of nowhere. Gelukkig is alles goed gekomen en liggen we lekker op bed.

Geschreven door Andra de Roos en Daan van de Bor

Dagverslag 07-06-2022

Dinsdag 7 juni:

• Rondleiding in de Xantus Janos school, kennismaking met de directeur en docenten.
  • Gezamenlijk werkplan opstellen voor de komende dagen. Begin met aanleg speeltuinelementen.
  • Avondeten met middelbare scholieren in Miercurea Ciuc

Verslag:

Vandaag gingen we ontbijten maar Tim was chagrijnig want hij had geen koffie.
We werden opgehaald door Peter  in aparte groepjes. Hij bracht ons naar de school waar wij het plein gaan opknappen.
We hebben een goeie uitleg/ rondleiding gekregen van Peter. Hij heeft ons geïntroduceerd aan de kinderen en hij heeft ons dingen verteld over het Roma volk (niet te verwarren met de Roemenen zelf).

We gingen ook spelen met de kinderen daar we gingen voetballen aan het begin en daarna gingen we naar de zandbak. Toen ging hij uitleg geven over wat we gingen bouwen en daarna hebben we instructie gekregen over hoe we het moesten bouwen. We hebben de gaten gegraven voor de schommels.

En een kruiwagen in elkaar gebouwd maar dat lukte niet dus iedereen moest helpen.

We hadden ook een frame gemaakt voor de lengte en breedte van de schommels.

Toen we klaar waren werden we weer opgehaald door Peter. We gingen opfrissen en daarna meteen door naar de stad.

Daar kregen we een tour  door de locale bevolking dat waren leeftijdsgenoten van ons.

Toen de tour klaar was gingen we eten bij een Italiaans restaurant. En daarna gingen we terug lopen. Toen we thuis waren gingen we met zijn allen karaoke doen (was heel gezellig).

Dagverslag 08-06-2022

Woensdag 8 juni:

• Werkzaamheden aan de speeltuin bij de school, aanleg schommels, basketbalveld, zandbak, wipwap, klimelement, voetbalveld
  • In de namiddag: spelmiddag met de Roma kinderen van de school

Verslag:

Vandaag zijn we om 8:30 gaan eten in het restaurant van het hotel zelf, we kregen ei met spek.
Om 9:30 werden we opgehaald door Peter (onze persoonlijke chauffeur) en werden we naar de school gebracht waar we verder zijn begonnen met schilderen, bij de school hebben we ook even met de kinderen gespeeld en eten gekregen en gegeven.

Toen we weer werden opgehaald zijn we ons klaar gaan maken in het hotel, in het hotel is Tim tegen een glas aan gevallen en is hij met Merel naar het ziekenhuis gegaan waar hij een prik kreeg en verband om zijn pink en pols.

Om 20:00 zijn we naar het restaurant gegaan (via napoli pizzeria ristorante) en hebben daar ons eten besteld. We zijn in de avond weer terug gebracht door Peter. Bij het hotel hebben we nog even buiten gezeten en zijn daarna naar binnen gegaan en gaan slapen.

Dagverslag 09-06-2022

Donderdag 9 juni:

• Verder werken aan speeltuin bij de school, voorbereiden en uitvoeren van openingsevenement. ’s Middags: verven van de elementen en het materialenhuisje, versiering aanbrengen voor openingsevenement
  • ’s Avonds cultureel evenement met Nederlands en Roemeens muziek/eten/spelletjes in het centrum van de stad.

Verslag:

Het is al dag 5 en vandaag moesten we om kwart voor 8 de wekker zetten, om vervolgens om half 9 te ontbijten. De meesten probeerden wentelteefjes, alleen die smaakte niet precies zoals wij gewend waren, namelijk naar ei! Daarna gingen we weer met Peter zijn busje naar de xantus janos school. We hebben daar de schommels in elkaar gezet en Sjoerd heeft erg hard gewerkt bij het beton storten🤣

De toestellen die er al stonden hebben we opnieuw geverfd. Ook hebben we een basket aangeschaft en geïnstalleerd. Het was een hele klus en we gingen wel moe naar het hotel hoor!

We gingen voor het avondeten nog met de vrijwilligers die ons met deze reis hebben geholpen kletsen om meer over elkaar en het land te weten te komen.

Om half 8 gingen we naar een lokaal restaurantje om hier avond te eten, we hebben dus allemaal lekkere Roemeense gerechten gegeten.

Na het avondeten bij het hotel werd Andra verrast met wat lekkers, want zij is geslaagd voor haar examen wiskunde en Engels.

Er was vandaag ook love in the air, want er is een expeditie koppeltje, er zijn zuigzoenen uitgedeeld en er is heel veel liefde ontstaan!🦋 dus al met al was het een geslaagde dag!

Anouk en Barbara

Dagverslag 10-06-2022

Vrijdag 10 juni:

• Openingsevenement nieuwe speelplaats
  • In de middag transfer naar Brasov, met o.a. rondleiding door de stad, beklimmen uitzichtpunt rond de oude vestingwerken, barbecue in het stadspark

Verslag:

Het is alweer dag 6 en we begonnen deze nieuwe dag in Miercurea Ciuc. De wekker ging om kwart voor 8, want om kwart over 8 begon ons ontbijt. Wat vooral bestond uit wentelteefjes en ei met ham. Helaas stond Peter in de file waardoor we eerst weer over het spoor moesten lopen. Gwen’s favoriete route.😂 Eenmaal daar bracht hij ons naar de school waar wij de laatste dingen in elkaar gingen zetten.

We zijn bezig geweest met de wipwap in elkaar zetten, het basketbal net opgehangen, cement gemaakt en alle 4 de schommels in elkaar gezet. 🛠

Uiteindelijk toen dit allemaal klaar was mochten wij het schoolplein openen voor de leerlingen. Dit vonden de leerlingen echt heel erg leuk, ze gingen meteen op de schommels, wipwap en we gingen met de kids samen basketballen. 🏀

Daarna moesten we snel terug naar het hotel om onze spullen te pakken om daarna meteen door naar het station te gaan. Eenmaal in de trein om naar Braşov te gaan viel het grootste deel van de groep in slaap, 😴want we waren nog al uitgeput door de bouw van de speeltuin.

In Braşov gingen we naar old jack burger house waar je heerlijk kon eten. 🍔 Tijdens het eten is er ook een roos uitgedeeld door het expeditie koppeltje. 🌹 Na het eten kregen we 2 uur vrije tijd om lekker te gaan shoppen🛍.

Om wat leuke spullen te kopen in Braşov , Daan en Sanne hadden ook leuke souvenirtjes gekocht🤣
Na het shoppen gingen we weer terug naar ons hotel met Andra als onze navigator.  Dus wij hebben weer een super leuke, maar zware dag gehad!

Cara en Tess

Dagverslag 11-06-2022

Zaterdag 11 juni:

• Excursie naar het Bucegi gebergte, waaronder kabelbaan naar de Postavaru top op 1800, bergwandeling in Poiana Brasov.
    ’s Avonds terug naar Boekarest.

Verslag:

Vanochtend vertrokken we uit het hostel om te gaan hiken in de bergen. Velen hadden zich verslapen, dus waren een klein beetje later vertrokken naar de bestemming.

Met een ski lift zijn we op de Braşov berg gegaan zodat we naar beneden konden hiken later op de dag.

Hier zagen we de achterkant van Braşov letters en een mooi uitzicht van de stad.

Hierna zijn we naar beneden gehiked en hebben we nog een kleine tour van Sjoerd gehad.

Rond 12 uur hadden we vrije tijd en konden we shoppen in Braşov. Na onze vrije tijd zijn we gaan eten bij la ceaun en heeft ongeveer iedereen kippenpootjes gehaald.

Terug in het hotel hebben we onze koffers gepakt en vertrokken naar de trein. Na ongeveer 20 minuten in de trein stonden we opeens stil voor ongeveer een half uur door de storm.

Toen we in Bukarest aan waren gekomen zijn we naar ons nieuwe hostel gegaan.
Om half 3 ‘s nachts zijn we gaan verzamelen bij de receptie en naar het station gelopen om vervolgens naar het vliegveld in Bukarest te gaan.

Dagverslag 12-06-2022

Zondag 12 juni:

• Terugvlucht uit Boekarest naar Brussel Charleroi, bus en trein naar Nederland

FR 2102 12 JUN OTP – CRL vertrek 06.45 aankomst 08.35
OTP = Boekarest, CRL = Brussel

Verslag:

Vandaag zijn wij om 03:30 gaan verzamelen bij de receptie van het laatste hotel waar we hebben verbleven iedereen was op tijd( Voor het Eerst). Daarna zijn we met zijn allen naar de trein gelopen door de regen en vertrokken we richting het vliegveld. De treinrit naar het vliegveld toe duurde zo ongeveer 20/30 minuten.

Eenmaal bij het vliegveld aangekomen moesten we wachten tot er stond waar we onze koffers moesten inchecken.

Voordat we in het vliegtuig zaten was het een enorme drama om op tijd door de gate te zijn. Op onze boardingpass stond namelijk dat de gate om 06:15 ging sluiten, maar dat was blijkbaar niet zo omdat we om die tijd pas door de gate heen konden, Dus uiteindelijk alle drama voor niks. Rond 06:45 vertrok ons vliegtuig naar Brussel.

Het vliegen duurde ongeveer 2 uur en 50 minuten. Sommige mensen hadden van stoelen gewisseld, Omdat iedereen verspreid in het vliegtuig zat.

Later gingen we met de trein naar Antwerpen Centraal. Het was weer een groot drama waar we moesten zitten uiteindelijk zijn we om het meest mislukte plekje van de trein gaan zitten.

Iedereen was moe dus ging slapen in de trein. Op het station van Antwerpen stonden er paar ouders op ons te wachten om ons op te halen. En ons vervolgens naar het station Nijkerk te brengen. Op station Nijkerk werd de rest opgehaald door hun ouders en toen kon iedereen heel fijn weer lekker naar huis om daar lekker even de rust te pakken en alle verhalen te vertellen aan hun ouders, na de drukke week die we achter de rug hebben.