Expeditie Sail 4 the Future – Reisverslag – mei 2022

Dagverslag 16-05-2022

Maandag 16 mei:

Dag 1

Enkhuizen – Den Oever

Vanochtend verzamelden we met z’n allen bij de parkeerplaats van school. Iedereen was er rond 8.00 uur. We zijn om 8.30 uur vertrokken richting Enkhuizen. Vijf ouders waren zo aardig om ons met auto te brengen. We kwamen om 9.45 uur aan in Enkhuizen en hebben meteen een mooie rondleiding op de boot gekregen.

Daarna heeft iedereen zijn kamer ingericht en kregen we de houserules uitgelegd.

Om 11.30 uur was het eindelijk tijd om met onze boot de Albatros weg te varen. Natuurlijk kregen we voordat we wegvaarden een uitleg van alle taken die we moesten doen. We hebben allemaal de 8-9 knoop geleerd.

Mirthe mocht meteen aan het stuur en heeft een tijd gevaren. We wisselden wat plekken af op de boot en leerden verschillende knopen leggen. Faja en Femke hebben tijdens het varen ook nog op de kluivernet gelegen.

We hadden veel wind, gingen lekker snel, maar hingen soms wel scheef :).

Na 5 uur hard werken en relaxen kwamen we aan in Den Oever. Nadat we aankwamen hebben we het dorp een beetje verkend en zijn we naar de supermarkt gegaan. We hebben allerlei lekkere dingen gehaald en zijn toch de drinkkannetjes vergeten, hè Nienke.

In de avond hebben we lekker soep gegeten, gemaakt door Lisa en Lotte. Er was keuze uit tomaten- of groentesoep, ook was er heel veel stokbrood (#Coen).
‘S avonds hebben we een spelletjesavond gehad. En dat was onze eerste dag van ons zeilavontuur.

Tot morgen!

Dagverslag 17-05-2022

Dinsdag 17 mei:

Hoi allemaal! Gisteravond waren we wat laat klaar met de Mexicaanse bingo, dus daardoor hadden we geen tijd meer om deze blog te schrijven.

Daarom schrijven wij (Femke en Nathan) de blog nu voor het ontbijt!

Vandaag dachten we iets langer in bed te kunnen liggen, maar helaas bleek dit niet helemaal het geval. Uiteindelijk moesten we namelijk om 9:00 de haven uit varen, omdat de buren eerder weg wilden. Maarrrr 17 mei betekent natuurlijk ook de verjaardag van Faja! We hadden met z’n allen een aantal cadeautjes gekocht (een zeehond knuffel en een kratje met andere dingetjes). Deze cadeautjes gaven we tijdens het ontbijt aan Faja en de ontbijtploeg had samen met de drie Daltons (Nathan, Coen en Ruben) de woonkamer/keuken helemaaal versierd. En natuurlijk is er ook nog gezongen voor Faja onder begeleiding van Coen op de gitaar.

We lagen op het moment in de haven van Den Oever en we wilden graag naar Texel zeilen. Onderweg naar Texel liepen we nog vast op een zandbank. Haha, dit was kleine paniek. Op dat moment moesten we snel alle zeilen naar beneden gooien zodat we met de motor snel naar achter konden varen. We zijn weer losgekomen, hoor!

Rond 12:45 kwamen we aan op Texel. We hebben toen nog eerst even geluncht en daarna zijn we naar de fietsverhuur gegaan. We hoopten allemaal op een tandem, maar helaas was deze niet meer beschikbaar. Wel hadden we allemaal een mooie fiets waarmee we het eiland konden verkennen. Oh en Guido had een scooter vanwege zijn knie. Dit was wel een mooi gezicht met Guido als leider op de elektrische scooter en wij erachteraan op de fiets.

Na een tijdje fietsen zijn aangekomen in het dorpje Den Burg. Daar hebben we een ijsje gegeten en een souvenierwinkeltje bezocht. Toen fietsten we verder naar het strand waar we een tijdje hebben gechilled.

Toen wij (de hele expeditie-groep) op het strand lagen, zaten Guido en Nienke bij een strandtent samen met de leiders van een andere expeditie-groep (het Surfproject).

Het Surfproject was aan het surfen (verrassend..) op het strand in Texel. Daarna was het weer 40 minuten keihard strijden op de fiets, met tegenwind onderweg naar de fietsverhuur. We kwamen daar nog maar net op tijd aan (5 voor 6)! Vlak voordat de fietsverhuur ging sluiten.

Aangekomen op de boot aten we nog een lekker stukkie taart vanwege de verjaardag van Faja.

Daarna begon de avondploeg met koken. We aten Mexicaanse wraps. Daarna hebben we een Mexicaanse bingo gedaan (georganiseerd door Lotte, Ruben en Mirthe) en om de avond af te sluiten hebben we nog een paar potjes weerwolven gespeeld. Toen we daarmee klaar waren gingen we lekker naar bed, want we moeten natuurlijk goed uitgerust zijn voor morgen!

Groetjes,

Expeditie Sail4TheFuture

Dagverslag 18-05-2022

Woensdag 18 mei:

Vanochtend om 9 uur vertrokken we uit de haven in Texel. Het was nog een verrassing waar we heen zouden gaan. Gaan we naar Makkum of naar Workum? Nadat we 9 uur lang hebben gevaren kwamen we aan in Workum.

Tijdens het varen hadden we goeie wind om te vlinderen.

In die 9 uur lang varen hebben we 5 zeehonden gespot genaamd: Dobber, Mila, Nikkie, Sep en Bertha. Elke zeehond werd vernoemd naar iets wat we zijn tegen gekomen tijdens deze reis. Toen we na een lange tijd wachten eindelijk door de afsluitdijk waren, deden we de muziekbox hard aan en zongen we prachtig mee en kwamen we er achter dat Coen aardig hoog kan zingen (was niet heel prettig voor de oren). Alle oude meezingers kwamen voorbij zoals: Abba, Lion king, Queen en Michael Jacksen. Net voordat we de haven van Workum binnenvaarden, ging het anker uit en sprongen we het ijskoude ijselmeer water in.

Het was even twijfelen of we het water in gingen maar natuurlijk moesten we allemaal even in het IJselmeer water zwemmen. We merkten al snel dat Faja en Coen erg fanatieke zwemmers waren en zwommen zo naar een verre boei. Anderen zwommen een rondje om de boot en de anderen bleven bij het trappetje zwemmen. De golven waren hoog waardoor het zwemmen een hele work-out werd.

Mirthe was de echte schipper vandaag, voer een heel stuk op de wilde Waddenzee en heeft ons uiteindelijk veilig de haven ingevaren en aangelegd. Samen met Lisa P en Lisa B hielden we Bertha in controle. Bertha was het stuur die nogal tegenstuurde en eigenwijs was. Toen we eindelijk in de haven in Workum aankwamen gingen Lisa P, Lisa B, Mirthe en Nienke boodschappen doen bij een echte Friese supermarkt genaamd de poiesz. We hadden een bestelling gedaan voor 60 bolletjes, 4 broden en 2 echte Friese suikerbroden. Nadat de meiden weer terug waren van de winkel stond er een geweldige maaltijd klaar. Guido had namelijk spaghetti gemaakt. Na het eten gingen Nathan, Ruben, Lisa B, Faja en Femke Workum ontdekken. Coen, Lotte en Lisa P waren onderstussen de afwas aan het doen en nadat Lisa P klaar was ging ze samen met Mirthe douchen. Coen en Lotte lieten tijdens het afruimen de overige spaghetti op de grond vallen.

In de avond hadden we op de planning Captain Coen night. Dat hield in dat iedereen verkleed moest met de eerste letter van je voornaam.

Zo hadden we: Mirthe de Matroos, Lisa P, Lisa B en lotte als Life Guards, Coen de Cowboy, Ruben de Ridder, Nathan de Nasa astronaut, Faja de Festivalganger, Guido de Geestelijke, Nienke Niks en Femke de Fruit teler. Om een prijs te winnen voor de beste outfit moest iedereen een presentatie/speech geven waarom hij/zij moest winnen.

De uiteindelijke winnaar was……. Femke de Fruit teler. Ze had een super leuke outfit en een mooie speech met een dialect. Na Captain Coen Night gingen we natuurlijk weer weerwolven en was de avond helemaal compleet.

Tot morgen!!

Sail4TheFuture

Dagverslag 19-05-2022

Donderdag 19 mei:

Hallo iedereen!

Toen we gisteravond het weerbericht van vandaag bekeken zagen we dat er flinke buien op komst waren. Hierdoor vertrokken we vanmorgen iets later dan normaal. Om 11 uur voeren we de haven van Workum uit.

We hebben gelukkig weinig last gehad van het slechte weer tijdens het zeilen, maar toen we aankwamen in de haven van Stavoren werd de lucht langzaam donkerder en hoorden we in de verte onweer aankomen.

Toen we begonnen met het aanmeren van de boot begon het heel erg hard te regenen. Gelukkig voor Faja, Nathan en Mirthe hadden zij vanmiddag lunchcorvee en zaten zij al lekker droog in de boot. De rest kwam een paar minuten later naar beneden. Ze waren helemaal doorweekt, maar ze werden goed opgevangen. Er stond hun een heerlijke lunch te wachten: de broodjes knakworst werden zeer gewaardeerd!

Toen we klaar waren met eten en alles hadden opgeruimd zijn we maar weer eens begonnen met een aantal potjes weerwolven die natuurlijk enorm gezellig waren! Toen we daarmee klaar waren gingen een aantal mensen douchen, begon de kookploeg met koken en hebben anderen nog even lekker gechilled.

Bij het koken heeft Coen zijn mooie flipskills laten zien. We aten hamburgers! Coen heeft ook het meest gegeten van iedereen… zo’n 5 broodjes hamburger met alles erop en eraan (“behalve de tomaten!” zegt meneer piepkont). Nadat we hadden opgeruimd kon het avondprogramma beginnen!

Tijdens het ontbijt kregen we al van Guido en Nienke te horen dat we vanavond een playbackavond moesten invullen. Er werden 3 groepjes gemaakt: de Daltons (Coen, Nathan en Ruben), Faja, Lisa B en Lisa P en het laatste groepje: Mirthe, Lotte en Femke. Als eerste mochten de Daltons beginnen. Ze playbackten op het nummer “van links naar rechts” van Snollebollekes.

Hierbij werd er veel gelachen, want de twee die achter de geweldige liedzanger Ruben stonden (Coen en Nathan) waren in elkaar aan het lopen en moeten misschien een lesje “links en rechts uit elkaar halen” nemen. Voor de rest was het geweldig om te zien en hebben we goed gelachen om Coen toen hij zijn hoofd stootte tegen een lamp.

Hierna waren Faja, Lisa en Lisa aan de beurt. Die playbackten op het nummer “Hot N Cold” van Katy Perry. Laten we zeggen dat dit nummer goed in de smaak viel van het publiek. Zeker Guido en Nienke die in de hoek helemaal mee aan het dansen waren op de choreographie van het nummer. De danspasjes waren goed gekozen. Laten we het zo zeggen: simpel maar goed!

Last but not least waren Mirthe, Lotte en Femke aan de beurt. Zij playbackten op het nummer “Wannabe” van de Spice Girls. Ze namen deze opdracht zo serieus als het maar kon en ze pakten groots uit. Ze kwamen binnen als stickyman figures met glow in the dark sticks op hun lichaam. Hierbij gingen midden in het nummer ook de lichten uit en zag het er super vet uit!

En toen moest de jury gaan beslissen wie de winnaar van de avond werd. Er werden 2 prijzen uitgedeeld. Één voor de winnaar van de avond en één voor de organiliteit van het nummer en de danspasjes. De winnaars van de avond waren….. Faja, Lisa B en Lisa P! De prijs voor de originaliteit van het nummer en de danspasje gingen naar…. Mirthe, Lotte en Femke! De Daltons kregen nog een troostprijs: de drie overige snoepjes uit de snoeppot. Ze namen hier genoegen mee, want ze hadden zich niet heel erg goed voorbereid.

De rest van de avond hebben we nog genoten van de zonsondergang (waarvan ook mooie foto’s zijn gemaakt!) en we zijn weer gaan weerwolven. Op dit punt kunnen we nu wel gaan zeggen dat dit nu een verslaving voor elke avond aan het worden is.

Hierbij sluiten wij de dag en deze blog weer af en komt morgen al weer de laatste blog. :((