Expeditie Sail 4 the Future – Reisverslag – september 2021

Inschepen 13.09.2021 om 10:00 uur bij schipper Janine de Jong

Dagverslag:

Goedemorgen!

Gister hebben we 1,5 uur Gereden om uiteindelijk in Workum uit te komen. Eenmaal in Workum aangekomen hebben we alle tassen uitgeladen en naar de boot gebracht. Met name de ouders waren erg benieuwd hoe de boot er uitzag, het was bij een ouder zelfs zo erg dat hij bijna in het ruim ging verstoppen om mee te gaan. Daarna hebben we zelf de boot verkend, maar al snel kwamen we er achter dat de bedden erg klein waren, vooral voor de wat langere mensen onder ons.

Daarna hebben we uitleg gekregen over de boot en hoe we een 8-8-9-knoop moesten maken. Daarna werden er taken verdeeld en kreeg iedereen een functie op de boot. Zo hadden we het voordeck, middendeck en achterdeck. Toen was het moment eindelijk daar,

TROSSENLOS! EN VAREN MAAR! Maar 1 essentieel ding dat we niet konden voorbereiden en dat er op dat moment ook niet was was de wind. Dus wij hebben met 6 mensen geroeid met bezems, geen succes dus hebben we de motor toch maar aangezet.

De uren voeren voorbij door spelletjes te spelen in de kajuit. Het was zo gezellig dat we geen eens door hadden dat we door de afsluitdijk gingen.

Natuurlijk kan het avond eten niet missen dus hebben de 3 top-chefs een lekker soepje gemaakt en met elkaar buiten op de boot verorberd tijdens de zons-ondergang.

Uiteindelijk zijn we gestrand in Harlingen. Hierna volgde het avond programma. We hebben hints gespeeld, met een klein karaoke uurtje. Daarna was het al weer tijd om de tanden te gaan poetsen en op 1 oor te gaan liggen. Maar door de miserable omstandigheden konden de meeste mensen niet meteen slapen dus zijn we even gaan buurten. En toen na een geweldige nacht was het weer ochtend :)!

Zeilboot de Zeven Wouden
Op deze website een beschrijving met foto’s van de Zeven Wouden:
www.zeven-wouden.frisian-sailing.com/info

Wat gaan wij doen?
Wij gaan 5 dagen zeilen en hopen langs verschillende eilanden te varen, waaronder Vlieland en Terschelling. Dit is allemaal afhankelijk van het weer. Als we tijd over hebben gaan we nog naar andere eilanden. Het is nu de bedoeling om als eerst naar Vlieland te varen, hier begint onze reis. Daarna gaan we naar Terschelling en hopelijk daarna naar Ameland. Op de Waddeneilanden gaan we verschillende dingen doen om te helpen. We willen helpen in de natuur, maar ook bij evt. bedrijven waar nodig. Ook willen we nog wat leuke dingen doen als team, zoals zeehonden kijken en wandelen.

Belangrijk om te weten:
Bij een zeilreis hoort ook een beetje avontuur: bij deze reizen ligt van tevoren de start- en eindhaven vast. De dagelijkse trajecten zijn voor het schip voor een belangrijk deel afhankelijk van getijdenstromingen en windsterkte en windrichting. De schipper bepaalt van dag tot dag het exacte vaarprogramma en bespreekt de mogelijkheden met de gasten. Maar het is mogelijk dat vertrek- en vaartijden gedurende de tocht moeten worden aangepast.

Dagverslag 14-09-2021

Dinsdag 14 september:

Beste Lezers,

Onze reis startte vandaag vanuit Harlingen, waar wij hebben overnacht. We werden om 8 uur aan het ontbijt verwacht en iedereen was gelukkig op tijd, sterker nog we waren nog 2 minuten te vroeg. Vanochtend aten wij allemaal een lekker broodje met beleg en wat sap, heerlijk bereidt door Lize, Falk en Noa.
Na het ontbijt genoten we nog even van het heerlijke zonnetje en maakten de boot klaar om naar Vlieland te zeilen.

We hezen de zeilen, en voerden de waddenzee op. Toen de zeilen eenmaal goed stonden, konden we nog meer gaan genieten van het heerlijke zonnetje. We speelden wat kaartspelletjes en maakten veel lol.

Het was al weer tijd voor de lekkere lunch, deze keer verzorgd door Kasper, Jill en Bas. We wilden net onze lekkere broodjes met beleg eten, toen we in actie moesten komen. Het was volgens de kapitein een cruciaal moment.

We werkten hard en als beloning mochten wij deze keer wel onze lunch opeten. We hadden Vlieland al in zicht, maar in plaats van Vlieland heeft het lot ons naar Terschelling gebracht. Helaas was er in Vlieland geen plek voor ons meer in de haven. Toen alle zeilen weer goed stonden, konden we nog een keer genieten van de zon:) Met name Ilse en Renske die erbij in slaap vielen.

Eenmaal na wat gezeil en gezon, waren wij in Terschelling aangekomen!

We meerden aan en hadden wat tijd voor ons zelf. We mochten Terschelling onveilig maken en hadden we gelukkig Guusje die ons de weg naar de Spar kon leiden. We hebben de hele Spar leeggekocht en lekker op het strand gezeten met z’n allen. Kasper en Storm waren nog helemaal gek om een duik te nemen in het koude water en de rest heeft maar lekker toegekeken. De planning vandaag was een beetje veranderd, we zouden namelijk ook nog zeehondjes kijken op Vlieland. Door omstandigheden waren we daar niet en heeft Bas alleen een knuffel zeehond gespot. Na het feestje op het strand, was het voor Renske, Ilse en Nienke S tijd om lekkere spaghetti bolognese te koken voor ons onder leiding van Nienke. We hebben onze spaghetti getest door spectaculair te gooien tegen een scherm; zo weten we of de spaghetti klaar is of niet :). Na een leuke en relaxte dag hebben wij weer energie opgedaan en genoten van de spaghetti.
Terwijl Ilse, Falk en Bas aan het afwassen waren, nam een groot deel van de groep een lekkere douche en maakten zich klaar voor het avondprogramma. Het avondprogramma wordt vanavond door de coaches georganiseerd, het is een playback show. We hebben er heel veel zin in en aangezien van de andere avond weten we dat we wel wat talentjes hebben. We moeten weer heel vroeg op bed van Nienke en Guido, want morgen proberen we door te varen naar Vlieland!

Veel liefde,

Renske en Lize

Dagverslag 15-09-2021

Woensdag 15 september:

Goedemorgen,

Op 15 september 2021 begonnen Ilse, Kasper en Falk met het ontbijt klaar zetten. We hebben net zoals de voorgaande dag ontbeten met elkaar en vervolgens hebben Nienke S, Storm en Bas alles afgeruimd.
Om 10 uur in de ochtend zijn we de haven uitgevaren en hebben we koers gezet naar Vlieland.

De tocht was niet heel lang, maar we hadden wind en stroming tegen. Hierdoor moesten we meerdere malen achter elkaar overstag gaan. Dat hielp uiteindelijk niet genoeg, waardoor we de motor aan moesten zetten. We bleven namelijk op dezelfde plek heen en weer varen. Nadat we de motor aan hadden gezet moesten we nog een aantal keren overstag, voordat we op Vlieland aankwamen. Eenmaal op Vlieland aangekomen hadden we een uurtje vrije tijd, maar er moesten tussendoor nog wat dingen op de boot geregeld worden.

Om half 3 moesten we klaarstaan om naar haven B te gaan, we gingen namelijk wat heel leuks doen. Er stond ons een bootje op te wachten….. Dat bootje nam ons mee naar zeehonden!

Wat wij niet hadden verwacht is dat die boot wel heel snel ging. We vlogen over de golven heen! We waren binnen 10 tot 15 minuten aangekomen bij de zandbank waar de zeehonden lagen.

Dit was voor iedereen een hele leuke ervaring! Bij de terugreis op de boot bedacht de schipper om nog net even een extra rondje te varen met een hogere snelheid, hier was iedereen zeer van onder de indruk.
Eenmaal aangekomen terug op Vlieland, gingen we met de hele groep naar de Dorpsstraat. Hierbij ging iedereen uit elkaar om vervolgens hun eigen vrije tijd te vullen (lekker naar het snoepwinkeltje op het eiland geweest!). Jill, Bas en Noa moesten al eerder op de boot terug zijn om Nasi te gaan koken. Vervolgens kwam de rest terug van het dorpje om hun zwemkleding aan te trekken. Natuurlijk om te gaan zwemmen.
Het eten was na ongeveer een uur klaar, waardoor iedereen aan tafel kwam zitten. Na het eten was de avond van Kasper, Falk, Bas en Storm aan de beurt. Zij hadden bedacht om Bingo te spelen. We hadden 3 rondes gespeeld waaruit 3 winnaars kwamen: ronde 1 won Nienke S, ronde 2 won Renske en ronde 3 won Noa. Dit was heel gezellig!
Rond 11 uur ging iedereen naar zijn/ haar kamer om zich klaar te maken voor het slapen. Natuurlijk was er hier en daar nog wat geroezemoes, maar dat hoort erbij. Welterusten!

Dagverslag 16-09-2021

Donderdag 16 september:

Vanmorgen werden we wakker met een gezellig deuntje. We begonnen de ochtend om 8:30, toen waren Bas, Jill en Noa al druk bezig met het ontbijt klaar te maken. Na het ontbijt ging iedereen zijn eigen gang sommige gingen nog even naar het dorp, anderen bleven even hangen op de boot en anderen maakte nog even een wandelingetje op het strand.

Toen begon het geschreeuw van de kapitein weer en hesen we de zeilen en voeren we om 11:00 uur de haven van Vlieland uit. We begonnen met de terugreis naar het vaste land en specifiek naar het plaatsje Makkum. De boottocht was fantastisch!

Er was bij het begin veel wind en de boot begon lekker te dobberen, maar het zonnetje was er en bleef de hele dag.

De reis verliep top, we moesten vaak gijpen (dit is het tegenovergestelde van overstag, hierbij draait de boot voor de wind, door de wind) ook moesten we even wachten bij de afsluitdijk.

Maar uiteindelijk kwamen we om 17:15 uur toch in Makkum aan.

Hier begonnen we met het schrobben van het dek en Lize, Falk, Storm en Guusje met het bakken van heerlijke pannenkoeken! Na het schrobben van het dek ging ieder weer zijn eigen weg sommige namen een duik in het koude water, gingen naar het dorpje of namen een warme douche. Hierna gingen we pannekoeken eten met alles erop en eraan(letterlijk). Na het eten begonnen Bas, Kasper, Falk en Nienke aan de afwas en namen de laatste mensen een douche. Toen iedereen terug was begon dan eindelijk de de verkleedavond.

Iedereen was verkleed we hadden een Bert, een Ibiza, een Gymdocent, een Supporter, een Nederlandse supporter, een Ridder, zelfs Napoleon kwam even langs, een geestelijke, een Lieveheersbeestje, een Fee, Een Jaguar en een Kapitein. Veel spelletjes later was de laatste avond afgelopen!