Corlaer College

Expeditie Suriname 2014-15 – Reisverslag

Dagverslag 24-01-2015

Vandaag is het eindelijk zo ver, we gaan naar SURINAME!! Half negen stonden we samen bij elkaar in vertrekhal 2 op Schiphol. Rond half 10 gingen inchecken en hebben we onze koffer afgezet. We hadden ongeveer nog 3 kwartier voor ons zelf op Schiphol. Rond half 11 waren we bij Gate 8 met zijn alle en rond 11 uur zijn we het vliegtuig ingestapt en om 12 uur gingen we de lucht in. In het vliegtuig hebben we film gekeken of tijdschriften lezen en gezellig met elkaar gekletst. Na een vlucht van ongeveer 9 uur vliegen zijn wij veilig in Suriname geland. We kwamen met regen aan op het vliegveld maar was het al snel weer droog. Na dat we een half uur lang moesten wachten voor de douane hebben we de koffers opgehaald. Na dat we de koffers hebben opgehaald gingen we met de taxi naar het hotel het Eco Resort. De bus reis duurde ongeveer een anderhalf uur en met de file er bij. De reis was erg mooi en we hebben veel nieuwe dingen gezien dat erg bijzonder was.Toen we aan kwamen was het 8 uur en hebben we gelijk de sleutel gekregen om de kamer te zien en hem in te richten. Rond half 9 hadden we met zijn alle af gesproken. Toen we bij elkaar waren zijn we met Bob en de andere van de reis zijn we naar het restaurant t’ Vat en hebben we daar heerlijk gegeten rond 10 uur zijn we weer naar huis gegaan en zijn we lekker gaan slapen. groetjesss Marenda en Mirte

ExpSU_24-01-2015_001

ExpSU_24-01-2015_002

ExpSU_24-01-2015_003

ExpSU_24-01-2015_004

Dagverslag 25-01-2015

Vandaag zijn wij naar Fort Zeelandia geweest, en hebben een speurtocht/wandeltocht gedaan. We vertrokken vandaag om kwart voor 10 vanaf het Eco Resort naar Fort Zeelandia en zijn onderweg nog even een keer gestopt voor wat standbeelden. Ook hebben we nog een leuke groepsfoto gemaakt bij het bord I love Su. Bij Fort Zeelandia hebben we uitleg gekregen over de geschiedenis van Suriname en wat het fort inhield. Na deze uitleg kon je kiezen tussen de verdere uitleg of rond lopen door het Fort en zelf de cultuur opsnuiven.
Na deze uitleg zijn we met de groep bij elkaar gekomen en hebben we een speurtocht gedaan. De vrouw die eigenlijk de speurtocht voort zou zetten heeft 2 dagen van te voren besloten te stoppen met haar werk en wat anders te gaan doen met haar leven. Daarom moest een andere vrouw improviseren en een speurtocht verzinnen. De speurtocht die we hebben gedaan hoort eigenlijk bij het monumenten dag, omdat het zo warm was hadden we eerst een paar vragen over geslagen maar toen waren we de weg ‘kwijt’ of verkeert gelopen dus zijn we maar gestopt en zijn we de stad gaan verkennen en hebben we mooie dingen gezien in de stad zelf, bijvoorbeeld de kerk. Ook zijn we door de Palmentuin gelopen wat erg indrukwekkend was. Rond half 2 waren we weer bij het Eco Resort.
’s Middags hebben we vrijheid gekregen en mochten we doen wat we wilden tot half 6. Sommige zijn naar familieleden geweest en de andere zaten met elkaar af te koelen op de kamer. ’s Avonds hebben we om half 6 nog even de hele week door besproken met Bob en na de bespreking zijn we lekker wezen eten bij een Chinees restaurant. Na het eten hebben we met de groep nog even een extra bespreking gehad en en nu gaan we lekker slapen en morgen is er weer een mooie dag!!

Groetjes Nikki en Manouk

Reisverslag 25-01-2015 (speurtocht)

Vanuit het hotel zijn we naar Fort Zeelandia gelopen. Dit ligt ongeveer 10 minuutjes lopen van het hotel. Bij Fort Zeelandia kon je kiezen om een rondleiding te volgen of zelf door het museum te lopen. Een vrouw die bij Fort Zeelandia werkt, heeft ons alles over de geschiedenis van het fort verteld. Na de rondleiding was het de bedoeling dat we een speurtocht gingen doen, maar het werd meer een zoektocht, want heel veel antwoorden waren onduidelijk. Er waren interessante vragen waar je veel van kon leren. Met z’n allen liepen we de route die aangegeven werd. Bijna iedereen moest heel erg wennen aan het warme weer. De leiders hebben besloten om een paar vragen over geslagen. We gingen terug naar het hotel en hebben tot half zes vrije tijd. We zijn met een aantal mensen naar de winkel geweest om wat drinken te halen en zijn daarna gezellig met dezelfde groep naar de kamer gegaan. Om 18:00 uur zijn we naar een Chinees restaurant gelopen en hebben daar heerlijk gegeten. Na het eten hebben we bij het hotel de avond doorgesproken en heeft iedereen zijn eerste indruk verteld. Dit was het einde van de avond en iedereen ging naar zijn kamer.

Bram

ExpSU_25-01-2015_004

ExpSU_25-01-2015_005

ExpSU_25-01-2015_003

ExpSU_25-01-2015_002

ExpSU_25-01-2015_001

Dagverslag 26-01-2015

Hallo,
Wij zijn Sharon en Annemijn, en we gaan u vertellen wat we gedaan hebben vandaag.

We begonnen de dag vroeg en zaten allemaal 06:00 aan het ontbijt. Om 06:45 stond de bus er en vetrokken we naar de Anton Resida school. We hebben eerst kennis gemaakt met de klas waar we mee samen gaan werken, daarna hebben we de planning door besproken en afgemaakt. We hebben aan het eind nog een voetbalwedstrijdje gedaan, Nederland tegen Suriname. Natuurlijk won Nederland.

We zijn even langs het hotel gegaan om Karen te halen en hadden wat vrij tijd, we hebben lekker gelunchd in de stad. Om 14:15 stond het busje er alweer om ons weg te brengen naar het Parelhuis, dit is een tehuis voor kinderen die besmet zijn met HIV en AIDS. We hebben daar de kinderen geschminkt en met ze buiten gespeeld. Hier zijn ook lekkere pannenkoeken gebakken.Om 18:30 stond iedereen weer voor het hotel en zijn we uiteten geweest naar zus&zo.

Dit was onze eerste echte werkdag in Suriname. We hebben het erg leuk met ze alle gehad en kijken uit naar de rest van de week.

Liefs,
Sharon & Annemijn

Verslag Anton Resida:

We hebben kennis gemaakt met de Nederlandse studenten en docenten. Er is een minuut stilte in acht genomen ter nagedachtenis van de expeditiecoach Gert van Dusschoten die veel voor de school heeft betekend. Na gezamenlijk het Volkslied gezongen te hebben, mogen we samen plannen hoe we de week gaan doorbrengen in Suriname. De school mag enkele dozen paracetamol en memory-sticks in ontvangst nemen die we goed kunnen gebruiken bij opdrachten in onze EDUCATION room.

Door middel van gesprekken beginnen we meer van elkaar te weten en hebben we besloten de dag af te sluiten door middel van het spel Djoel en een voetbal wedstrijd tussen de Nederlandse en Surinaamse studenten op het sportveld.

ExpSU_26-01-2015_001

ExpSU_26-01-2015_002

ExpSU_26-01-2015_003

ExpSU_26-01-2015_004

AR_26-01-2015_001

AR_26-01-2015_002

Dagverslag 27-01-2015

Hoi allemaal.

Vandaag maken Tess en rozemarijn het verslag.De morgen begon met veel stress, de helft van de groep had zich verslapen. Een paar meiden hadden de wekker een uur te laat gezet en onze coach werd 5 minuten voor vertrek wakker. Om 7 uur zaten we met z’n alle in de bus naar de Anton resida school en zijn we opgesplitst in twee groepen. De helft is naar de bouwsteen gegaan met een deel van de Surinaamse leerlingen en de rest heeft lessen gevolgd volgens het lesrooster van de kinderen van de Anton resida school. De leerlingen die naar de bouwsteen gingen hebben die ochtend eerst kennis gemaakt met Rogier en Willine, dit zijn de leiders van de bouwsteen.

Vervolgens hebben ze ons een presentatie gegeven over wat de bouwsteen precies inhield en wat ze doen. Daarna zijn we aan het werk gegaan en hebben we alle banken en tafels geschilderd. Ook hebben we een lokaal opgeknapt. Bij de Anton resida hebben de Nederlandse leerlingen lessen meegedaan en ook Peter heeft Duitse les gegeven aan de Nederlandse en Surinaamse leerlingen.
Om 12 uur zijn de Surinaamse leerlingen weg gegaan bij de bouwsteen en kwamen de andere helft van het corlaer naar de bouwsteen.

We hebben met z’n allen de tafels en banken + lokaal afgemaakt en mochten onze expeditie naam er op schrijven met verf. Om 4 uur zijn we in de bus terug gereden naar het Eco resort. Daarna had iedereen nog even tijd om zichzelf op te frissen en om 6 uur moest iedereen weer klaar staan bij het busje om naar het restaurant te gaan. Toen we bij het restaurant aankwamen duurde het nog heel even voor dat we ons eten kregen en hebben we lekker gegeten.
We zijn naar ons hotel terug gegaan en hebben de dag geëvalueerd.
Toen gingen we naar boven en zijn we gaan slapen.

Liefs, Tess en Rozemarijn.

Verslag Anton Resida

Wij zijn dindsdag met een groep naar de Bouwsteen geweest. De Bouwsteen is een stichting voor “drop-outs”. De Bouwsteen wil deze drop-outs een tweede kans geven door ze op te leiden tot een bouwvakker. Bij de bouwsteen hebben we kennis gemaakt met iemand die is geslaagd voor de opleiding. Hij heeft ons verteld over hoe hij bij de bouwsteen terecht is gekomen en hoe hij de opleiding met succes heeft afgerond.

Ook hebben wij een aantal banken en tafels van een nieuwe laagje verf voorzien . Wij hebben geleerd dat als je iets wilt, je dat kan bereiken ondanks de omstandigheden waarin je verkeert.”Waar een wil is, is er een weg.” Op school heeft meneer Peter Varenkamp Duitsles verzorgd aan een groep studenten, waar we zeer erkentelijk voor zijn.

ExpSU_27-01-2015_001

ExpSU_27-01-2015_004

ExpSU_27-01-2015_005

Dagverslag 28-01-2015

Zoals elke andere ochtend stonden we vanochtend weer om 6:45 bij de bus. Vandaag zijn we in de ochtend naar de huber stichting geweest. Dit is een stichting voor zwaar gehandicapte kinderen. Wij hebben hier met de kinderen gezongen, een poppenkast gedaan en met een aantal van ons en een paar kinderen een yoga les gevolgd. Deze ervaring had een grote indruk op de meesten van ons. Het is toch erg zwaar om kinderen zoals zo dit te zien.

In de middag zijn wij met een bus vertrokken naar de Suriname rivier. Hier zijn we eerst met een boot de rivier overgevaren naar fort Nieuw-Amsterdam. Door het bezoeken van de forten leren wij steeds meer over de geschiedenis van Suriname. Wij weten bijvoorbeeld nu dat Suriname veel heeft geholpen in de 2e wereldoorlog. Na het bezoek aan het fort zijn we weer de boot ingestapt. Wij zijn toen verder de rivier opgegaan en zijn dolfijnen gaan spotten. Wij hebben er erg veel gezien en we hebben hele mooie foto’s kunnen maken. Het was heel gezellig op de boot en we hebben er erg van genoten.

In de avond zijn we met het team weer gezellig naar het vat gegaan en daar hebben wij gegeten. Zo hebben wij deze mooie maar toch heftige dag mooi kunnen afsluiten.

Groetjes Carlijn & Bo

Verslag Anton Resida

Een deel van de Surinaamse studenten heeft met de directeur besproken wat we ter afsluiting van deze week gaan doen en hoe het werk verdeeld wordt m.b.t een recreatiedag te Colakreek. Ook hebben we een aantal atlassen in gepakt die als geschenk zouden dienen voor de studiereis naar Curacao. Een andere groep gaat naar de Hubert Stichting waar een leuke dag georganiseerd wordt voor kinderen met een beperking.

ExpSU_28-01-2015_001

ExpSU_28-01-2015_002

ExpSU_28-01-2015_003

ExpSU_28-01-2015_004

ExpSU_28-01-2015_005

Dagverslag 29-01-2015

Vandaag zijn we naar de clarke school geweest met de hele groep van antonresida school, dit is een normale school in Suriname. Hier hebben we verschillende spelletjes gedaan. Eerst gingen de ene helft van de groep van het kat en muizen spel, djoel, en de Chinese muur spelen. De andere helft van de groep ging in klaslokalen mee doen met andere groepen. De 2e helft van de ochtend heeft de andere helft van de kinderen fespeelt met een groep, ze hebben Chinese handjeklap, voetbal en met ballonnen gespeeld. De kinderen vonden het erg leuk! Samen deden we alles gezamenlijk in samenwerking met de Anton Resida school. Aan het einde speelden we nog een aantal spelletjes.

Na de Clarke school zijn we eerst de leerlingen van de Anton Resida school wezen afzetten op school. Daarna zijn we met onze eigen groep naar het centrum geweest. We hadden ongeveer 4 uur vrije tijd in het centrum. We moesten zelf terug lopen naar het hotel. Er waren veel kleine marktjes waar je souvenirs kon halen. Een paar groepjes kinderen zijn ook bij de grote overdekte markt geweest dit was heel leuk om mee te maken. Het was hier wel erg warm en het rook niet zo lekker dus daar zijn we wel weer snel weg gegaan.
Savonds hebben we bij een Koreaans restaurant gegeten, ze hadden een paar warm houd bakken met eten voor ons gemaakt, het was erg lekker.

Groetjes David & Ajax

Verslag Anton Resida

Donderdag zijn wij naar de Clarke school geweest waar wij warm worden ontvangen middels een mooi lied dat wordt gezongen door de basisschoolkinderen. Daar mogen wij in de klassen zitten om te zien hoe er op deze school les wordt gegeven. Daarna hebben wij de kinderen een leuke tijd bezorgd door middel van sport en spel. Vooral het spelletje “Chinezen-eten-bami-met-kip” viel erg in de smaak. Een potje voetbal op het schoolterrein mocht natuurlijk ook niet ontbreken. Uit deze dag hebben wij geleerd dat niet alleen onze school problemen kan hebben met schoolmateriaal en leermiddelen. Als we de Clarkeschool met onze school vergelijken hebben wij het toch veel beter. Ook hebben wij geleerd dat we blij moeten zijn met wat we hebben.”Roeien met de riemen die je hebt.”

ExpSU_29-01-2015_001

AR_29-01-2015_001

AR_29-01-2015_002

AR_29-01-2015_003

AR_29-01-2015_004

Dagverslag 30-01-2015

Hoi allemaal,

Wij zijn Bram en Rick. En gaan u iets vertellen over wat we vandaag gedaan hebben.

Vanochtend konden we een klein beetje uitslapen, we moesten om 10 uur bij de receptie staan om te vetrekken naar de cola kreek. We hebben daar de hele dag gezwommen en heel erg lekker gegeten. In de avond kwamen we weer terug en zijn we naar een Javaans restaurant geweest om nog wat hapjes te eten.

Bram & Rick

Verslag Anton Resida

Als afsluiting van een week van samenwerking met de Nederlandse studenten waren we vrijdag met z’n allen naar het reacreatieoord Colakreek geweest. Het was een gezellige ontspanningsdag met lekker Surinaams eten. We hebben gesport, gezwommen en flink genoten van elkaars gezelschap. Aan het einde van deze dag hebben we een groepsfoto gemaakt en moeten wij jammer genoeg afscheid nemen van de Nederlandse studenten. Als aandenking krijgen wij een Nederlands souverniertje van hun en van ons krijgt een ieder een mooie SU-sleutelhanger.

ExpSU_30-01-2015_001

AR_30-01-2015_001

AR_30-01-2015_002

AR_30-01-2015_003

ExpSU_30-01-2015_002

Dagverslag 31-01-2015

Vandaag konden we uitslapen. We hebben de laatste dingen in onze koffer gedaan, en hebben onze kamers netjes gemaakt. Daarna hebben we de sleutels ingeleverd, en moesten we met zijn alle wachten tot de bus ons op kwam halen. Meneer Hendrik kwam samen met een paar leerlingen van de Anton Resida school nog even langs om afscheid van ons te nemen.
Toen de bus er was, gingen we met zijn alle naar het vliegveld toe.
Op het vliegveld aangekomen moesten we inchecken en zijn we door de douane gegaan. Daarna hadden we zelf nog even de tijd om langs de winkeltjes op het vliegveld te gaan. Het vliegveld was erg klein, dus na een uurtje hadden we alles wel gezien. Toen hebben we met zijn alle gewacht tot we het vliegtuig in konden.
Na een lange reis zijn wij zondag 1 februari weer veilig aangekomen in Nederland!