Expeditie WWT India 2015-16 – Reisverslag

Dagverslag 08-02-2016

We hebben om 4 uur afgesproken op Schiphol. Toevallig kwamen we elkaar allemaal tegen bij de la place en dronken we met z’n alle gezellig nog wat voor we gingen inchecken. Bij het inchecken hadden wij al onze spullen nodig die we van te voren uit moesten printen en werd er streng gecontroleerd. Toen we waren ingecheckt was het laatste moment dat wij onze ouders uit konden zwaaien. Na het uitzwaai moment op schiphol was het zover, de reis begon! Na lang wachten zaten we dan om 18.30 uur in het vliegtuig naar Frankfurt. Eenmaal in Frankfurt aangekomen moesten we weer inchecken en 10 minuutjes wachten voordat wij in konden checken om richting New Delhi te gaan. Rond half 10 stegen we op en kon de lange reis beginnen. Eenmaal in het vliegtuig kregen wij uitleg over hoe alles werkte en konden wij rustig zitten en als wij wilde spelletjes spelen of films kijken op de schermpjes die hier voor in het vliegtuig zaten.

dag1WWT-20160210-WA0060 site_edited-1

Rond 23:00 uur in het vliegtuig ( ongeveer 19:30 in New Delhi ) kregen wij ons avond eten, we konden kiezen tussen vis en kip met rijst. De helft van ons vond het eten bij de eerste hap best pittig maar konden daar goed aan wennen en hebben daar erg om gelachen. Na het avond eten gingen de meeste van ons proberen te slapen.

Dagverslag 09-02-2016

Rond 07:15 kregen wij ons ontbijt en moesten wij onze 2e malariapil slikken. Als ontbijt kregen we een croissant met appelflap met een beetje fruit. Daarna probeerde er een paar nog een beetje te slapen. Rond 09:30 gingen we landen en kwamen we aan op New Delhi, daar moesten we vervolgens helemaal door de douane heen en werden we weer streng gecontroleerd. Eenmaal gecontroleerd mochten we samen met onze buddy rond lopen op het vliegveld en wat eten en voor ons zelf doen.

dag2WWT-0383 site

Ons vliegtuig naar Visakapatnam ging rond 16:00 weg. Wij hadden afgesproken dat iedereen om 13:00 bij het verzamelpunt zou staan zodat we konden gaan inchecken en daarna het vliegtuig konden gaan opzoeken. De meeste van ons waren al veel eerder bij dat verzamelpunt en waren in slaap gevallen omdat ze zo moe waren. Uiteindelijk was iedereen er rond 13:15 en konden wij met z’n allen richting de vertrekhal. Daar hebben wij tot 15:00 gewacht en konden toen het vliegtuig in. Eenmaal in het vliegtuig moesten wij 2 uur zitten richting Visakapatnam. Wij kwamen rond 18:00 aan.
Toen wij waren aangekomen bij Visakapatnam gingen wij met z’n alle onze koffers halen en zagen wij Esther van Friends in Deed. Wij konden zodra iedereen zijn koffer had naar de bus lopen.

dag2WWT-0444site

Eenmaal bij de bus hielp een Indische man ons met het inladen van de koffers. In de bus keken wij onze ogen uit naar de spullen, huizen en naar het verkeer en de mensen. Het was zo anders dan wij gewend zijn in Nederland. Na 30 minuten in de bus vielen de meeste van ons in slaap en werden wakker toen wij aan kwamen bij de campus. Toen wij de bus uitstapte werden we begroet door heel veel mensen van de campus. Iedereen wilde ons helpen met koffers tillen en die dragen naar onze slaap plek, het was erg mooi om te zien allemaal. Toen onze koffers waren neer gezet kregen wij avond eten. Wij hadden rijst met wraps en hele lekkere broccoli die krokant was. Na het eten zijn wij allemaal naar onze kamers gegaan en hebben een aantal nog gedoucht. Een groot deel heeft nog eventjes op de wifi gezeten en wij zijn daarna lekker in slaap gevallen na een hele leuke drukke dag. Wij hadden erg genoten en waren benieuwd naar wat we de volgende dag gingen doen.

dag2WWT-20160210-WA0062site

Wist je dat???

1. Ze in India geen rekening met elkaar houden in het verkeer.
2. De politie in India niks doet tegen spookrijders.
3. Dat er met gemak 6 mensen en een hond op 1 scooter passen.
4. Er in elke kamer minstens 2 gecko‘s zitten als huisdier.
5. Je op het vliegveld ter inlevering van je oude telefoon de nieuwste iphone kan kopen voor 9000 rupees.
6. Het mogelijk is om op 12km hoogte te eten met meer dan 900 km/h.
7. Het in India toegestaan is om een rijdend circus te beginnen.
8. De campus vergeleken met de rest van India een 5 sterren hotel is.

Dagverslag 10-02-2016

Vanmorgen vertrokken we na het ontbijt naar het vissersdorpje Pedda Kovvada. Hier hebben we een rondleiding gekregen door het dorp, hebben we het water daar getest zodat we weten hoe schoon het water daar is en hebben we gezien hoe mensen daar nu met afval omgaan. Het verschil tussen Nijkerk en dit vissersdorpje is echt heel groot!

WWTdag3_IMG-20160210-WA0052 site

Alle dorpelingen wilden graag met ons op de foto. We waren voor de middag weer thuis, omdat het zo warm was.

WWTdag3_IMG-20160210-WA0054 site

WWTdag3_IMG-20160210-WA0055site

WWTdag3_IMG-20160210-WA0053 site

Toen we weer op de Campus waren, hebben we lunch en een rondleiding over de Campus gehad. We zijn in de verschillende gebouwen geweest, zoals bijvoorbeeld de school en de slaapkamers. Daarna hebben we een gesprek gehad met de staf van de hele Campus Challenge. Zij hebben zich even aan ons voorgesteld en we hebben tijd gehad om ze vragen te stellen. Na de kennismaking hebben we tijd voor onszelf gehad. We hebben even met de kinderen gespeeld, veel spelletjes met elkaar gedaan en onze meiden zijn beschilderd met henna. Daarna kregen we avondeten; lekker pittig. Al met al was het een leuke, maar ook wel drukke dag, waarop we veel hebben geleerd over India, de mensen, de cultuur en de Campus.

Dagverslag 11-02-2016

Vandaag was onze tweede hele dag in India! Na het ontbijt vertrokken we naar Allivalasa, een ander vissersdorpje waar Friends Indeed actief is. In het dorp werden we feestelijk ontvangen met bloemen, gezang en dans. We werden meegenomen door het dorp en alle dorpelingen liepen mee. De wandeling werd gepauzeerd op het strand, waar we op stoelen werden gezet en allemaal water en een bloemenkrans kregen. Vervolgens konden we op het strand met eigen ogen zien hoeveel afval daar ligt. Mensen wilden ook de hele tijd met ons op de foto, nu weten we hoe het voelt om beroemd te zijn haha. Na dit alles namen de dorpelingen ons weer mee naar een schoolgebouw. Op de route zagen we weer allemaal typerende dingen voor de dorpjes hier; afval, open riolen en vis. De geur die er hing spreekt voor zichzelf. Bij de school aangekomen werden we ontvangen door tientallen kinderen die allemaal naar ons zwaaiden. We namen de trap omhoog om in gesprek gegaan met de lokale jongeren over hoe het afval moet worden opgeruimd. We werden in twee groepen gesplitst, met de ene groep verliep het op rolletjes en met de andere groep ging het moeizaam. De jongeren uit die laatste groep hadden wilde plannen voor festivals en zo, maar de basis van prullenbakken snapten ze nog niet. Een gesprek en tienduizend foto’s later gingen we weer naar buiten. Hier werden we geïnterviewd door de pers, nog heel veel foto’s maken en daarna vertrokken we weer naar de Campus.

WWT11febr_1_0463site

Op de Campus aangekomen gingen we lunchen en toen begon het middagprogramma. We hadden eerst vrije tijd en hier dankbaar gebruik van gemaakt, door te gaan schommelen en lummelen.

WWT11febr_2_0486site

Vervolgens kregen we de opdracht om uit te vogelen hoe we zout water in zoet water om kunnen zetten. De constructie is gebouwd en morgen kunnen we zien of het inderdaad werkte.

WWT11febr_3_0490site

De opdracht was vrij snel klaar en toen gingen we voorbereiden voor de bonte avond. In de conferentiezaal gingen we met zijn allen dansen en we trokken veel bekijks! Daarna hadden we weer vrije tijd en gingen we met de kinderen spelen en zingen.

Om half acht hadden we avond gegeten, nog spelletjes gedaan en ons klaar gemaakt om te gaan slapen. Morgen gaan we weer naar een vissersdorp, het zout-zoetwaterproject en misschien mogen we een Campusles bijwonen. -Iris

Wist je dat???

1. Als Indiërs om 1 foto vragen ze er gelijk 15 maken.
2. Indiërs appels in het Engels ‘Jeppels’ noemen.
3. Je in India een complete feestbus kunt beginnen als je een LED strip op je voorruit hebt zitten.
4. Ze op het vliegveld geen wc papier hebben maar een hogedrukreiniger om je bips af te spoelen.
5. Alles aan etenswaren in India over de datum is op de walnoten na.

Dagverslag 12-02-2016

Vandaag zijn we naar de 3 Peta’s geweest met ons privé busje. Toen we in het dorpje waren na onze hobbelige tocht, werden we vriendelijk ontvangen door middel van een streep op onze voorhoofd, dat op een of andere kruiden leek dat natuurlijk in onze ogen waaide en pijn veroorzaakte.

WWT12-02_0498site

Zoals bij de andere dorpjes kregen we een tocht door het dorp en vele foto’s en watertesten later. Gingen we met de jongeren praten over het afval plan. Ook werden wij gefilmd en ondervraagd voor tv. Daarna werd er uitgelegd wat er allemaal gebeurd in de waterzuiveringsinstallatie. Toen we weer op de campus waren gingen we een les engels en gebarentaal bijwonen.

WWT12-02_0522site

We kunnen nu dus bijna allemaal het alfabet in gebarentaal! Daarna gingen we weer met de kinderen spelen en hebben we zelfs de macarena gedanst. ’s avonds was er disco toen gingen we lekker dansen en feesten met de lieve kinderen!

WWT12-02_0528site

De wist je datjes!:

Wist je dat ze in india handwash en stonewash hebben om je kleding schoon te maken

Wist je dat onze bus chauffeur onafgebroken toetert

Wist je dat zelfs de treinen een complete chaos zijn

Dagverslag 13-02-2016

Vandaag een rustige dag….. Eindelijk. Op de planning stond dat we naar een vissersdorp zouden gaan maar uiteindelijk is het plan gewijzigd. We konden ook eindelijk uitslapen als we maar om half 10 klaar stonden. In de ochtend hadden we een discussie op de campus met jongeren over de dorpen, pedda kovada, allivalasa en de 3 peta’s. We moesten een plan verzinnen voor het dorp, we moesten een oplossing vinden voor het afval op de straten.

WWT13-02_0536site

Komende dinsdag is er een conferentie met de dorpsoudsten, ‘youngsters’ en leerlingen van de campus zelf over het afval probleem en oplossing.

WWT13-02_0549site

Daarna in de middag gingen we naar het strand toe en daar gingen we voetballen en in de zee ‘lopen’. Daarna gingen we avond eten en daarna gingen we oefenen voor de bonte avond die uiteindelijk helaas niet door ging.

WWT13-02_0560site

Dagverslag 14-02-2016

Vandaag gingen hadden we onze vrije dag die we zelf mochten invullen. We konden vandaag uitslapen want we hoefden pas om 10 uur klaar te zijn, wat super chill was. S’ochtends zijn we bezig geweest met korte filmpjes maken wat er allemaal op de campus is, dit deden we voor ons komende promo-filmpje. Zo zijn we bijvoorbeeld in de kamers van de kinderen geweest, in de eetzaal, het naaiatelier en de school. Toen we hiermee klaar waren, konden we eten. We aten eerder dan normaal omdat we om 1 uur naar de stad Vizianagaram gingen. Onderweg naar Vizianagaram gingen we langs een 200 jaar oude tempel, daar stonden allemaal verschillende goden die de mensen hier aanbidden in de vorm van beelden. Deze tempel heet Ramanarayanam. Toen we in Vizianagaram aankwamen gingen we een winkelcentrum in waar je onder andere eten en kleding kon halen. Als je klaar was met shoppen verzamelde iedereen zich bij de DFC om wat te gaan eten (Duncan Fried Chicken, andere versie KFC)

WWT14-02-WA0079site

Na het eten gingen we weer de bus in, op weg naar een andere tempel. Dit keer een hele grote, moderne en mooie tempel. Deze tempel heet Srimadramayana Pranganam. Vanaf de bovenkant had de tempel een vorm van een pijl en boog, wat belangrijk is in het Hindoeïsme.

WWT14-02-WA0077site

Nadat we daar alles hadden gezien, gingen we weer in ons privé-busje op weg naar de Campus. Toen we daar aankwamen was het rond 6 uur s’avonds en hadden we vrije tijd tot het avondeten. Toen het avondeten om half 8 klaarstond, konden we lekker eten. Na het eten zaten alle kinderen op de campus al klaar voor de bonte avond, dus zijn wij daar ook snel heen gegaan. De bonte avond begon met 4 blinde meisjes die een liedje gingen zingen. De volgende act waren 4 dove kinderen die een traditionele dans voor deden (zonder muziek). Daarna volgde een drama stukje over de kapper door onze vriend John en zijn vrienden. Nu waren wij aan de beurt. Onze act begon met een dansje op Wavin’ Flag, waarbij we de vlag van India gebruikten. Daar gelijk achteraan deden wij de Ketchup Song, waar Martijn heel erg op geoefend had. Hij deed het super! :) Na nog een paar acts was de bonte avond afgelopen en gingen alle kinderen weer naar hun kamers om te gaan slapen. Al met al was het een super geslaagde, leuke dag!

WWT14-02-WA0080 site

Dagverslag 15-02-2016

Onze dag begon vanochtend met een tweede bezoek aan het dorp Pedda Kovvada. Toen we aankwamen en de bus uitstapten, kregen we gelijk een soort boeketje met bloemetjes van de inwoners van het vissersdorp. Daarna liepen we door het dorp en kregen we te zien hoeveel afval er al was opgeruimd na ons eerste bezoek vorige week woensdag. Op een aantal plekken was al aardig huisgehouden en het was al een stuk schoner.

WWT_15-02_0631site

Vervolgens kregen we te zien hoe ze schoonmaakten en hierbij moesten we mondkapjes en handschoentjes dragen. Daarna was er een conferentie waarin van alles in het Hindi werd verteld, waardoor wij er niet veel van begrepen.

WWT_15-02_0641 site

Na de conferentie zijn we weer terug gereden naar de Campus en hebben daar geluncht.
Na de lunch kwamen er jongeren uit de vissersdorpen om nog een keer de plannen door te spreken voor het schoonmaken en schoonhouden van hun dorpen. Omdat er veel nieuwe mensen waren liepen deze gesprekken eerst een beetje stroef, maar later ging het beter en kwam alles goed.

WWT_15-02_0651site

Toen de jongeren uit de vissersdorpen weer vertrokken hebben we nog wat leuke dingen gedaan met de Campuskinderen, zoals de haren invlechten, nagels lakken, cricket spelen en vooral veel foto’s maken. Verder hebben we nog wat tijd voor onszelf gehad waarin iedereen zijn eigen ding deed, met als voorbeeld een spelletje doen of iets dergelijks.

Wist je datjes:

1. Wist je dat je in india twee soorten eten hebt, totaal niet pittig, of ‘pech’ voor alle blanken..?
  2. Wist je dat de airco in de bus twee standen heeft: uit en diepvries koud?
  3. Wist je dat als ze in india schoonmaken dat ze dan alles in de fik steken?
  4. Wist je dat in India zonnepanelen bijna nooit werken?
Dagverslag 16-02-2016

Vandaag hebben we een van de grootste steden in de omgeving bezocht. Vishakhapatnam of Vaizag, in het dialect hier. Een zeer drukke, rumoerige stad waar totale chaos regeert. Het verkeer wordt totaal niet geregeld. Er zijn wel verkeersregelaars, maar zodra je vraagt of je op de foto mag, loopt hij naar je toe en gaat het verkeer vanzelf. Het recht van de sterkste en grootste telt hier.

WWT-16-02-663site

We begonnen met een bezoek aan de plaatselijke markt. De geur van wierook en kruiden schoot je neus in. Allemaal ontzettend dicht op elkaar, iedereen keek zijn of haar ogen uit. Niet alleen van onze groep, maar ook de kooplieden op de markt zelf. Zovaak komen ze geen blanke mensen tegen. Zeker niet zo’n grote groep.

WWT-16-02-WA0030site

Vervolgens een behoorlijk lange tijd op de bus moeten wachten, maar zodra hij er was reden we meteen door naar de souvenirshop. Deze is onderdeel van de overheid, waardoor wij een eerlijke prijs hadden en niet hoefden te onderhandelen. Dit scheelt een hele hoop. We merkten wel dat echt overal een baantje voor is. Zowel voor het schrijven van de bon, als voor het inpakken, het stempelen van de bon, het brengen van de souvenirs van de eerste verdieping naar beneden, het in tasjes doen van de spullen en het betalen… Overal was een ander persoon voor.

Uiteindelijk geëindigd bij een grote ‘mall’. Hier kon iedereen lekker z’n gang gaan en genieten van de airco. Vier verdiepingen hoog, waarbij bovenin de pizzahut zat. Hier hebben we op kosten van school geluncht. Daarna hebben een hoop dames nog mooie henna laten zetten en uiteindelijk via de ‘Beachroad’ terug naar huis. We hadden een mooi uitzicht over zee tijdens de zonsondergang.

WWT-16-02-WA0027site

Vis, zoals wij de stad noemen, is heel mooi. Maar wel van een afstand. De stad zelf is smerig, ongeregeld en een grote bende. Behalve in de rijke delen van de stad. Dat viel wel heel erg op.

Al bij al een heerlijke dag gehad! En wat blijft India toch een mooi land.

Dagverslag 17-02-2016

Vanmorgen zijn we na het ontbijt naar een waterzuiveringsinstallatie dicht bij de Campus gegaan.
Dit is een voorbeeld van de installatie die wij sponsoren.

WWT_17-02_foto 1site

WWT_17-02_foto 2site

We hebben het water getest en de score was 66. We weten alleen niet hoe lang dit water al in de buizen stond en dat maakt de meting niet zo betrouwbaar. In ieder geval werd wel duidelijk het verschil met de metingen in de vissersdorpjes zichtbaar; daar hadden we meting gedaan tussen de 500 en 1500 (!).

WWT_17-02_foto 3site

WWT_17-02_foto 4site

Vervolgens zijn we door onze buschauffeur teruggereden naar de Campus (paar minuutjes) om jongeren die hebben geholpen met vertalen op te halen. Samen zijn we naar de persconferentie gegaan. Anne, de directrice, was al aanwezig en er kwamen ook dorpoudsten. Deze mannen hadden witte of beige gekleurde kleding aan.

WWT_17-02_foto 5site

Eerst heeft Sri Hari de conferentie geopend en daarna hebben Daan en Jordy in het Engels kort gepresenteerd hoe afvalverwerking in Nederland in z’n werk gaat. Vervolgens zijn de 3 plannen van de dorpen door ons gepresenteerd en nogmaals gepresenteerd en vertaald door iemand uit het dorp. Toen de oudsten allemaal wat hadden verteld (wat we in de verste verte niet konden verstaan) en wij goed verzorgd werden met drinken en koekjes door staf van Friends Indeed, heeft Anne uiteindelijk de conferentie op een mooie manier afgesloten heeft, hadden we een laatste fotomoment en daarna zijn we teruggebracht naar de Campus. ‘ s Middags zijn we op de foto gezet met enkele kinderen. Na het spelen met de kinderen en het avondeten sloten we de dag af met toneelstukjes en dansjes. Een voor sommigen emotioneel afscheid volgde, waarna we naar onze kamer gingen voor het laatste nachtje op de Campus.

Wist je dat:
– onze buschauffeur vaak de weg niet wist?
– hij dan iemand oppikte van straat om hem de weg te wijzen?
– in de dorpen geldt: hoe witter de kleding, hoe belangrijker de persoon?
– het geven van een linkerhand in India zeer onbeleefd is? Dit komt doordat de linkerhand als onrein gezien wordt (waar de vieze klusjes mee gedaan worden)
– het wc papier in India niet in het toilet gegooid mag worden?
– het toiletpapier zelf meegenomen dient te worden en in een aparte bak gegooid moet worden?
– dit alles te maken heeft met beroerde riolering in India?

Dagverslag 18-02-2016

Op deze hele vroege nacht zijn wij als expeditie WWT team om 04:00 opgestaan om zachtjes te ontbijten zonder dat Anne, Peter en Esther daar wakker van werden. Wij gingen namelijk vandaag naar huis toe, onze reis in India zat er op. Na het ontbijt heeft iedereen zijn laatste spulletjes gepakt en was de planning om rond 05:00 te vertrekken met de bus die ons de hele week al heeft rond gereden. Toen alle koffers in geladen waren konden wij om 05:00 weg rijden richting het vliegveld van Visakapathnam. Wij namen nog even snel afscheid van Esther die ons de hele week begeleid heeft in India en heeft geholpen met van alles te regelen. Daarna vertrokken we naar het vliegveld. Tijdens de busreis waren de meeste nog al moe en vielen er al snel een paar in slaap.
Rond half 7 kwamen wij aan op het vliegveld in Vishakapatnam. Eén voor één gingen we de bus uit en werden de koffers uitgeladen. Toen alle koffers waren uitgeladen gingen we nog even snel met de buschauffeur op de foto en toen gingen we het vliegveld in. We moesten één voor één ons paspoort laten zien en mochten toen het vliegveld binnen. Daar moesten we wachten omdat onze koffer een sticker moest krijgen dat hij door de scanner heen geweest was. Na dat iedereen dat gedaan had konden we de tickets gaan ophalen. Rond 07:30 had iedereen zijn ticket en moesten wij door de douane heen. Iedereen was vrij snel door de douane heen en we mochten toen met z’n allen door lopen. We moesten met z’n allen naar de gate toe om daar te wachten tot we het vliegtuig in konden naar Delhi. We moesten inchecken en na het inchecken konden we het vliegtuig in. Rond 08:50 konden we opstijgen. Eenmaal in de lucht gingen er weer een paar van ons slapen en een paar bleven wakker en gingen wat kletsen of zaten spelletjes te doen op hun telefoon. Tijdens deze vlucht kregen wij ontbijt. We konden kiezen tussen omelet of Indisch eten.

WWT_18-02_214422site

Om 11:20 kwamen we aan in Delhi en moesten we het vliegtuig uit en vervolgens in een bus stappen die ons naar de ingang bracht. Toen we bij de ingang kwamen gingen we via roltrappen naar de balie waar wij konden inchecken. Na het inchecken moesten we een stukje lopen en kwamen we bij de douane en werden we nog naald gecontroleerd. Na het controleren mochten we een half uur voor ons zelf wat doen zoals eten, drinken of eten halen,geld in wisselen, souvenirtjes halen, plassen, etc. Na dat halve uur moesten we verzamelen in Gate 22 en we waren compleet rond 12:30. We konden toen we aankwamen gelijk inchecken en konden ook doorlopen het vliegtuig in. Toen we het vliegtuig in gingen had iedereen al snel zijn of haar plek gevonden en konden we wachten tot we gingen opstijgen. Rond half 2 stegen we op en gingen we richting het vliegveld in Frankfurt. Iedereen van ons zat op zijn of haar mobiel of zat op de schermpjes films, muziek te luisteren of spelletjes te spelen.

WWT_18-02_214501site

Toen we 20 minuten in het vliegtuig zaten kregen we wat drinken aangeboden. We konden kiezen uit frisdrank of water. Later die vlucht kregen we middag eten omdat we toen nog de Indische tijd hadden. Wij konden kiezen uit rijst met kip of rijst zonder kip. Daarna kwam er weer een meneer die water aan bood aan ons. Na het water kregen wij nog een keer eten wat best gek was. We kregen een croissant met brownie en fruit. Toen we dat op hadden moesten we ongeveer nog 4 uurtjes vliegen.

WWT_18-02_214509site

Rond 17:50 landde ons vliegtuig in Frankfurt en konden wij met zijn allen uitstappen. In Frankfurt hadden we 1,5 uur de tijd voor onze volgende vlucht weer ging. Tijdens die 1,5 uur mochten wij een gedeelte voor ons zelf wat doen zoals eten en wat rond kijken. Bijna iedereen was snel uitgekeken omdat we erg moe waren allemaal.

WWT_18-02_200649site

Toen het tijd was gingen we het vliegtuig in en hoefden we maar 40 minuutjes te vliegen tot we op Schiphol waren. Op Schiphol aangekomen moesten we onze koffers halen en wisten we dat de reis er op zat. Achter het glas zagen wij al onze ouders,broertjes en zusjes opa en oma’s en andere familie leden of vrienden staan met spandoeken en ballonnen. Toen iedereen zijn koffer had konden we naar ze toe, iedereen rende naar zijn of haar familie en vrienden toe en sloot elkaar in de armen. Iedereen nam daarna afscheid van elkaar en ging lekker naar huis toe. Op dat moment was onze mooie mooie reis afgelopen.