Suriname – januari 2014 – Reisverslag Werkenrode

Zondag 19 januari 2014
Hallo!!
Zoals jullie weten zitten we al twee dagen in Suriname. We werden vanochtend wakker met een  overheerlijk ontbijt! Rond een uur of 10 zijn we met zijn vieren (Jolanda, Linda, Chiel, en Dennis) vertrokken Naar Nickerie. De reis duurde 4 uur we zijn af en toe gestopt voor foto`s te maken. Toen we bij het hotel waren aangekomen hebben de koffers in onze kamers gezet en  zijn we bij een terrasje iets gaan drinken en iets gegeten we hebben daarna nog een voetbalwedstrijd gekeken daarna zijn we nog naar de Monkou school gelopen, waar we de komende 2 dagen te vinden zullen zijn. We zijn erg benieuwd wat ons te brengen staat! Volgen jullie ons mee?
Groetjes,
Chiel & Dennis
Maandag 20 januari 2014
Fawaka mensjes!’
Alles goed in ons koude kikkerlandje?
Hier in Suriname gaat het super!
Vandaag hebben we kennis gemaakt met de leerlingen/leraren van de Monkouschool hier in Nieuw Nickerie. We waren vanmorgen al vroeg van de partij want we moesten ons voor half 8 melden. Het was een hele eer om vandaag de lessen bij te wonen. Nu heb ik een beter zicht van hoe het hier te werk gaat. Wat me erg opviel is dat ze heel erg vrolijk zijn, ze het leven erg relax zien en dat de juffen erg duidelijk en eerlijk zijn tegenover de leerlingen.
 Na zo’n lange maar leuke ochtend was het tijd voor ontspanning! De moeder van de schoolhoofd (Mevr. Agnes)  lieten ons de mooiste plekjes van Nieuw Nickerie zien! Naar een mooi rondritje werd het tijd om te zwemmen! Ik was meer in de zon te vinden dan in het zwembad. Het was een erg geslaagde maar vermoeide dag! Nu zitten we nog gezellig te kletsen en werken hardt door aan ons mooie verslagen.
Warme groet uit Suriname!
Dennis
Dinsdag 21 januari 2014
Hallo allemaal
Wij hebben vandaag een drukke maar leuke dag gehad.
De dag begon weer vroeg na 2uurtjes leren zijn we fietsen gaan maken, het viel vooral op dat ze oude schroeven en boutjes gebruikten voor de fietsen weer in goede staat te brengen.
We gingen op de fiets naar de socialen werkplaats. Het viel ook op dat de kinderen super handig zijn terwijl ze moeilijk leren. Ik had een leuke, gezellige klas. Vanmiddag ben ik zelf nog met een jongen uit de klas een rondje gaan wandelen we hebben geklets over wat we na school altijd doen, en over andere dinge.
Om half 4 zijn we opgehaald met de taxi, en hebben een boot tour gehad bij Bigi Pan.
Het water stond laag waardoor we de boot met z’n alle over de dijk moeste duwen.
Zodat we verder konden varen in de kreek.
We hebben veel dieren gezien onder anderen apen, de rode ibis, kaaiman, zeearenden, oe hoe.
En nog veel meer andere vogels. ‘s Avonds hebben we bij een Javaans restaurant gegeten.
Ik vond het zelf een geslaagde dag en heb veel zin in morgen.
Groetjes Chiel
Woensdag 22 januari 2014
Beste allemaal!
Vandaag hebben we het verslag met z’n vieren gemaakt. Hoe? Iedereen heeft om de beurt een zin gemaakt
Chiel – Jolanda – Dennis – Linda etc.
We hebben gisteravond onze spullen ingepakt, zodat we vandaag vroeg konden beginnen met Skypen met Werkenrode. Voor het eerst in 3 jaar tijd, hadden we meteen een goede verbinding en konden we allemaal stil vallen toen we elkaar in beeld kregen! De leerlingen hadden goede vragen bedacht om te stellen aan ons. Het was een super leuke ervaring (en leuk om iedereen in winterkleren te zien!)
Na het Skypen hebben we lekker ontbeten en toen zijn we richting de kamers gegaan om spullen te pakken en te vertrekken richting school. Eerst moesten de beeldschermen nog gemonteerd worden, omdat het anders tijdens het vervoer naar Suriname niet in de koffers pasten. Toen we aankwamen bij de Monkou school hebben we de 2 VSO klassen verrast met mooie computers, voor alle leerlingen hadden we armbandjes met mooie teksten. Wat volgde waren veel brasa’s (knuffels), cadeautjes en mooie afscheidswoorden van iedereen. Wat gaan we het missen daar (en zij ons!) Mevrouw Tascha komt in september naar Nederland en wil héél graag onze school bezoeken!!
Na 4 uur kwamen we weer terug in Paramaribo, we werden ontvangen door Bob en Manon. Nadat we de koffers op de kamers gezet hebben, was het tijd voor ontspanning. Na wat roddelblaadjes en waterpret was het tijd om ons klaar te maken om te gaan eten bij ’t Vat. En nu.. zitten we bij het hotel nog na te praten over al onze belevenissen, morgen gaan we naar VSO Stizona, Fort Amsterdam en.. hopelijk spotten we dolfijnen onderweg!
Groetjes, Dennis, Chiel, Jolanda en Linda
Donderdag 23 januari 2014
Hallo allemaal!
Linda hier! We zijn alweer bijna aan het eind van een super week in SU. Vandaag zijn we met z’n vieren naar VSO Stizona gegaan. Een school voor leerlingen ZMLK/ MLK. Wat een fantastisch bezoek, goed ontvangen door de directeur. De cadeautjes van voorgaande jaren worden goed gebruikt (klompjes & molen). We krijgen een rondleiding, de praktijkrichtingen lijken op die bij ons! Na de pauze gaat Dennis dan ook bij de horeca meedraaien: hij gaat koken! Tomaten snijden, rijst koken en knoflook bakken. Helaas moesten we te vroeg gaan om het eindresultaat te proeven.. Chiel kwam bij de groenopleiding terecht. Hij heeft aubergineplanten mogen snoeien, planten verplaatst en als hoogtepunt: gewerkt met de bosmaaier! De docent was zeer tevreden, hij mag dan ook terugkomen.. We hebben veel foto’s gemaakt!
Na het bezoek aan Stizona zijn we teruggegaan naar Eco Resort. We hebben ons klaargemaakt voor een ritje naar Fort Amsterdam. We zijn met de boot gegaan vanaf Leonsberg, ongeveer 15 minuten varen. Daar kregen we uitleg van een gids. Het fort is gebouwd om de plantages vroeger te beschermen. De Surinamerivier en de Crommewijnerivier komen hier namelijk samen. Daardoor waren de vijanden goed aan te vallen vanaf het fort. We zijn in de eerste gevangenis van SU geweest en hebben het museum van de telecommunicatie bezocht.
Op de terugweg hebben een uur gevaren om … vervolgens héél veel dolfijnen te zien! ’s Avonds hebben we gegeten bij een Koreaans restaurant. Heerlijk!
Nu ik dit typ, ben ik heel blij te vertellen dat het goed gaat hier. We hebben veel uitgewisseld met onze collega’s, mooie dingen meegemaakt en vrienden gemaakt. Zo is de taxichauffeur fan van de twee jongens!
Morgen gaan we naar Colakreek en geven we eerst nog een presentatie op de Mytylschool. Erg benieuwd!
Bedankt trouwe lezers, tot morgen!
Een brasa, Linda
Vrijdag 24 januari 2014
Hallo allemaal,
Het goede nieuws: vandaag hebben we een topdag gehad, het slechte nieuws: het is de laatste (hele) dag in SU! Vanochtend zijn we vroeg vertrokken naar Mytylschool Paramaribo. De leerlingen waren nog met de vlaggenparade bezig toen we arriveerden. Altijd weer mooi om te zien!
Vervolgens kwam de directrice naar ons toe, mevr. Meryam. Ze was blij ons te zien en vertelde vervolgens met trots in het computerlokaal over haar school.
Vanaf 1 oktober dit jaar wordt er een VSO klas gestart, vandaar dat we voorafgaand al het een en ander verzameld hadden om mee te geven aan haar (leerrouteplannen e.d.). Dit werd gewaardeerd, hopelijk komt er een vervolg!
Dennis en Chiel vonden het ook erg leuk om te zien en gingen meteen met de leerlingen praten en meehelpen met de opdrachten/ werkstukken. De school is van een stichting, er zijn in 3 jaar tijd heel veel ontwikkelingen geweest. Zo is er nu een kook- en handvaardigheidlokaal + een wasruimte buiten om zo de leerlingen zo zelfstandig mogelijk te laten worden.
Na de Mytylschool was het tijd voor vertier! We zijn nog voorbij het vliegveld (1.15 uur rijden) naar Colakreek geweest. En echt waar! Het water is echt zo bruin als cola.. Lekker gezwommen, gegeten, gezwommen en gegeten. Bij terugkomst even opgefrist en naar Zus&zo gelopen om daar te eten.
Morgen gaan we vroeg naar de markt en.. shoppen! Want er moeten natuurlijk souvenirs gekocht worden voor het thuisfront en Werkenrode School!
Heel veel groetjes voor iedereen die ons gevolgd heeft, morgen op Zanderij hebben we nog Wifi, proberen dan nog de laatste foto’s te plaatsen.
Bedankt alvast voor het volgen, het was super om te merken hoe we gevolgd zijn door iedereen. TOP!
Chiel, Dennis, Jolanda & Linda.
Top
Zaterdag 25 januari 2014
Weer thuis!
Vanmorgen 8.15 uur zijn we weer veilig geland op Schiphol. Na een spoedige reis zijn we terug in Nederland. Gisteren hebben we het centrum van Paramaribo verkend en de markt + winkels bezocht. De nodige spulletjes zijn gekocht!
Vervolgens hebben Chiel en Linda roti gegeten bij de rotishop in de stad. Jolanda en Dennis gingen voor de friet. Na weer afgekoeld te zijn in de airco was het tijd om terug te gaan naar het hotel. Gelukkig kwam Aniel, de buschauffeur, voorbij gereden om ons mee te nemen naar het Eco. Gelukkig!
Tijd om afscheid te nemen.. van Betty, Nila en Miriam. Gek om weer te moeten gaan! De tijd is voorbij gevlogen, toch hebben we het gevoel dat we heel lang zijn weggeweest.
Bedankt voor het meelezen, het bekijken van de foto’s en bovendien voor alle leuke reacties! Het eerste jaar leerlingen mee naar Suriname is fantastisch verlopen. Hopelijk is dit de opstap voor nog vele mooie reizen!
Tot morgen op school, klaar om alle verhalen te vertellen! Maar eerst nog heel veel uurtjes slaap pakken!