Suriname – januari 2015 – Reisverslag algemeen

Dagverslag 24-01-2015

Zaterdag:

nl   Vertrek uit Nederland.
Van Amsterdam naar Paramaribo.

sur_24-01-15_001Code Oranje.. maar met zo’n warm vooruitzicht, een studiereis naar Suriname met 18 leerlingen en 14 docenten, gaan we met z’n allen dapper ijzelen.

De docenten van VSO Orion uit Amsterdam:

‘Dit is de dag van de transfer van Nederland naar Suriname, van Europa naar Zuid-Amerika, van de kou naar de warmte, van altijd druk naar rustig, van geen tijd naar alle tijd, kortom van de ene wereld naar de andere wereld. Werelden die echter wel dezelfde geschiedenis delen, dezelfde taal en vele familiebanden. We vertrekken vanuit een winterse wereld met ijsbloemen op de ramen, sneeuwstormen en treinen die niet rijden. Iedereen die meegaat is kortom hartstikke blij naar de tropen te kunnen reizen. The Learning Circle goes on the road’.

sur_24-01-15_002

Werkenrode school:
Daar gaan ze!!! Muhammed en Tim nemen afscheid van hun ouders en gaan ver weg.  Zij zijn dé vertegenwoordigers van Expeditie Suriname van de Werkenrode school uit Groesbeek  Op naar een fantastisch avontuur, goed voorbereid door hun begeleiders Linda en Anke. Nu nog ruim 8 uur vliegen. Wat een spannende onderneming..!
Ze zijn te volgen op de Facebookpagina van Expeditie Suriname/ Werkenrode!

sur_24-01-15_003

sur_24-01-15_004

Vandaag is het ook dé dag voor de leerlingen van Expeditie Suriname van het Corlaer College uit Nijkerk: Volg hun expeditie en hun reis op hun eigen expeditiepagina.

Marenda en Myrthe:

Het is eindelijk zo ver, we gaan naar SURINAME!!

Half negen stonden we samen bij elkaar in vertrekhal 2 op Schiphol. Rond half 10 gingen inchecken en hebben we onze koffer afgezet. We hadden ongeveer nog 3 kwartier voor ons zelf op Schiphol. Rond half 11 waren we bij Gate 8 met zijn alle en rond 11 uur zijn we het vliegtuig ingestapt en om 12 uur gingen we de lucht in. In het vliegtuig hebben we film gekeken of tijdschriften lezen en gezellig met elkaar gekletst. Na een vlucht van ongeveer 9 uur vliegen zijn wij veilig in Suriname geland. We kwamen met regen aan op het vliegveld maar was het al snel weer droog. Na dat we een half uur lang moesten wachten voor de douane hebben we de koffers opgehaald. Na dat we de koffers hebben opgehaald gingen we met de taxi naar het hotel het Eco Resort. De bus reis duurde ongeveer een anderhalf uur en met de file er bij. De reis was erg mooi en we hebben veel nieuwe dingen gezien dat erg bijzonder was.Toen we aan kwamen was het 8 uur en hebben we gelijk de sleutel gekregen om de kamer te zien en hem in te richten. Rond half 9 hadden we met zijn alle af gesproken. Toen we bij elkaar waren zijn we met Bob en de andere van de reis zijn we naar het restaurant t’ Vat en hebben we daar heerlijk gegeten rond 10 uur zijn we weer naar huis gegaan en zijn we lekker gaan slapen.

sur_24-01-15_005

Dit zijn Esmée Boddeman en Dirk Scherphof van het Noordik College Vriezenveen, begeleid door hun docent Jeffrey Willemsen. Zij zullen een hele week te gast zijn bij een gezin in Paramaribo. Hun klasgenoten en reisgenoten hebben er nu al veel bewondering voor: Zo ver vliegen en dan ‘in je eentje’ logeren, zo ver van huis.. Dirk wordt door het gezin van Shawn Hellings ontvangen en Esmée door Auricha van der Leeuw en haar familie. Met hen samen zullen ze op maandag beginnen aan hun week op de George Asin MULO. Een hele belevenis!

sur_24-01-15_006

Expeditie Suriname van het Corlaer College is vlot met het inchecken.

sur_24-01-15_007

sur_24-01-15_008

Natuurlijk gaat de handbike van Tim ook mee. Zo kan hij ook in Suriname, helemaal in Nickerie, grote afstanden zelf afleggen.

sur_24-01-15_009

sur_24-01-15_010

Rick, David, Ajay en Nikki zitten goed en verheugen zich op relaxed filmpjes kijken.

sur_24-01-15_011

Ook de begeleiders van het Corlaer College, Karen van den Bos en Peter Varenkamp, hebben veel zin in de reis met hun 14 leerlingen.

sur_24-01-15_012

sur_24-01-15_013

sur_24-01-15_014

sur_24-01-15_015

sur_24-01-15_016

sur_24-01-15_017

sur_24-01-15_018

Bram en David, dat is geluk hebben: een kijkje in de cockpit, mét uitleg door de piloten zelf. Euh, toen we geland waren hoor..!

sur_24-01-15_019

sur_24-01-15_020

sur_24-01-15_021

sur_24-01-15_022

sur_24-01-15_023

sur_24-01-15_024

sur_24-01-15_025

sur_24-01-15_026

sur_24-01-15_027

Taart van familie uit Suriname, voor de jarige Suzy.

Dagverslag 25-01-2015

Zondag

Een prachtige dag om de cultuur en historie van Suriname beter te leren kennen…..

sur_25-01-15_001

sur_25-01-15_002

‘Zeg vrienden, dit is toch wel heel anders wakker worden dan gisteren!’

Arthur, Cees en Michel van het Orion College schreven:

‘Vanochtend om zes uur, zaten de eerste deelnemers van deze editie van de studiereis van de Learning Circles al op het terras, waar ook het ontbijt gebruikt kon worden. Voor iedereen was het in meer of mindere mate ‘a climate shock’, omdat we gisteren met sneeuw en temperaturen onder nul uit Nederland vertrokken. En nu zaten we in de zon, tussen de palmen en met twinkelerende kleurige vogels in de blauwe lucht, een boerenomeletje te verorberen. Het leven heeft er wel eens beroerder uitgezien was het algemene gevoelen dat uit de gevoerde gesprekken viel op te maken.

sur_25-01-15_003

Muhammed wil graag een Surinaams sapje proberen.

sur_25-01-15_004

En is dit dan een echt Surinaams ontbijt? Hoe dan ook: Tim, Linda, Muhammed, Anke genieten! Goede energie voor hun vertrek naar Nickerie, een paar uur rijden naar het westen van Suriname.

sur_25-01-15_005

Nikki en Manouk van het Corlaer College:
Vandaag zijn wij naar Fort Zeelandia geweest, en hebben een speurtocht/wandeltocht gedaan.
We vertrokken vandaag om kwart voor 10 vanaf het Eco Resort en zijn onderweg nog even een keer gestopt voor wat standbeelden. Ook hebben we nog een leuke groepsfoto gemaakt bij het bord I love Su. Bij Fort Zeelandia hebben we uitleg gekregen over de geschiedenis van Suriname en wat het fort inhield. Na deze uitleg kon je kiezen tussen de verdere uitleg of rond lopen door het Fort en zelf de cultuur opsnuiven.
Na deze uitleg zijn we met de groep bij elkaar gekomen en hebben we een speurtocht gedaan. De vrouw die eigenlijk de speurtocht voort zou zetten heeft 2 dagen van te voren besloten te stoppen met haar werk en wat anders te gaan doen met haar leven. Daarom moest een andere vrouw improviseren en een speurtocht verzinnen. De speurtocht die we hebben gedaan hoort eigenlijk bij het monumenten dag, omdat het zo warm was hadden we eerst een paar vragen over geslagen maar toen waren we de weg ‘kwijt’ of verkeerd gelopen dus zijn we eerder gestopt en zijn we de stad gaan verkennen en hebben we mooie dingen gezien in de stad zelf, bijvoorbeeld de kerk. Ook zijn we door de Palmentuin gelopen wat erg indrukwekkend was. Rond half 2 waren we weer bij het Eco Resort.
’s Middags hebben we vrijheid gekregen en mochten we doen wat we wilden tot half 6. Sommige zijn naar familieleden geweest en de andere zaten met elkaar af te koelen op de kamer. ’s Avonds hebben we om half 6 nog even de hele week door besproken met Bob en na de bespreking zijn we lekker wezen eten bij een Chinees restaurant. Na het eten hebben we met de groep nog even een extra bespreking gehad en en nu gaan we lekker slapen en morgen is er weer een mooie dag!!

sur_25-01-15_006

Verzamelen voor de rondleiding en de speurtocht. Eerst goed insmeren met zonnebrand en deet!

sur_25-01-15_007

sur_25-01-15_008

Peter Varenkamp bij het beeld van de eerste Hindoestanen die in Suriname arriveerden.

sur_25-01-15_009

De leden van Expeditie Corlaer: I Love SU!

sur_25-01-15_010

Dirk en Esmée en de leerlingen van hun gastfamilies, Shawn en Auricha, gaan vandaag ook mee op speurtocht.sur_25-01-15_011

De collega’s van OBS De Voorsprong uit Den Haag.

sur_25-01-15_012

Arthur, Cees en Michel zijn de mannen van het VSO Orion in Amsterdam.

sur_25-01-15_013

sur_25-01-15_014

Een uitgebreide rondleiding in Fort Zeelandia.

sur_25-01-15_015

Het Orion College schrijft:

Om half tien verzamelden we bij de ingang om naar Fort Zeelandia te gaan, alwaar er een rondleiding op het programma stond en een bezoek aan de historische tentoonstelling die in het complex was uitgestald.
Aangezien de geplande gids twee dagen voor onze rondleiding besloten had zijn leven een dramatisch andere wending te geven, was Bob ( de reisleider) gedwongen om een alternatief te zoeken. Wij mochten aansluiten bij een andere groep. Hierdoor was de gids gedwongen haar verhaal voor een dubbel zo grootte groep te doen, maar eerlijk gezegd maakte dat het verhaal meteen veel dramatischer. Nu waren er namelijk ook een behoorlijk aantal Surinamers onder de toehoorders, die hun eigen verhaal aanhoorden. De gids maakte hier ook gebruik van door hen regelmatig in het verhaal te betrekken.

Al luisterend naar het verhaal over de geschiedenis van Fort Zeelandia moest ik denken aan de Chinese filosoof die beweerde dat wanneer een vlinder in het ene deel door een druppel van een waterval wordt getroffen dit zijn invloed zal hebben op het verloop van de rest van de geschiedenis.
Ontwikkelingen West-Europa, van de 80-jarige oorlog tot en met de Tweede Wereldoorlog hadden hun invloed op de ontwikkelingen in Suriname en andersom hadden ontwikkelingen in Suriname weer hun invloed in West-Europa en vanaf 1667, met name de Republiek der Zeven Verenigde Nederlanden en later Nederland. Er loopt dus een rechtstreekse lijn van de aankomst van de Zeeuwse handelaar Van Sommeldijk tot aan de vestiging van het Orioncollege aan de Bijlmerdreef in Amsterdam-Zuidoost.

In Fort Zeelandia hebben zich tot ver in de 20ste eeuw gebeurtenissen voorgedaan die bepalend zijn geweest voor de loop van de geschiedenis van vele mensen, en vaak waren dit drama’s die mensenlevens voorgoed ontwrichtten of vroegtijdig beëindigden.
Op dit moment is het Fort een museum dat de geschiedenis van Suriname toont in al haar wreedheid, zoals de slavenhandel en de moordpartijen op de inheemsen, maar ook van haar schoonheid, zoals de Portugese Joden die er in de zestiende eeuw al een sanctuarium vonden en het in vrede samenleven van vele rassen en geloven.. De verhaal en de tentoonstelling vormt monument voor de wijze waarop Suriname is ontstaan uit vierhonderd jaar imperialistische geschiedenis. Daarmee lijkt het Fort zijn uiteindelijke bestemming gevonden te hebben, kortom een gedenkteken van wat de mens in zijn wreedheid en in zijn goedheid heeft bewerkstelligd.

sur_25-01-15_016

sur_25-01-15_017

sur_25-01-15_018

sur_25-01-15_019

sur_25-01-15_020

sur_25-01-15_021

sur_25-01-15_022

Miriam Weekers, coördinator in Suriname, legt uit hoe we de speurtocht gaan doen.

sur_25-01-15_023

sur_25-01-15_024

sur_25-01-15_025

sur_25-01-15_026

sur_25-01-15_027

Zondagavond: Leerlingen en docenten van de Werkenrode school zijn goed aangekomen in Nickerie en Dirk en Esmée van Het Noordik blijven bij hun gastgezin. De rest van ons gezelschap gaat heerlijk samen eten, ontspannen op loopafstand van het hotel.sur_25-01-15_028

sur_25-01-15_029

sur_25-01-15_030Een lange dag in een heel nieuw, warm land, met hier en daar wat tekenen van een jetlag… maar we zijn er. En morgen gaan we echt op de scholen beginnen. Leuk en spannend!

Dagverslag 26-01-2015

Maandag

sr  De eerste dag met schoolbezoeken!!

Corlaer College:
Wij zijn Sharon en Annemijn, en we gaan u vertellen wat we gedaan hebben vandaag.
We begonnen de dag vroeg en zaten allemaal 06:00 aan het ontbijt. Om 06:45 stond de bus er en vetrokken we naar de Anton Resida school. We hebben eerst kennis gemaakt met de klas waar we mee samen gaan werken, daarna hebben we de planning door besproken en afgemaakt. We hebben aan het eind nog een voetbalwedstrijdje gedaan, Nederland tegen Suriname. Natuurlijk won Nederland.
We zijn even langs het hotel gegaan om Karen te halen en hadden wat vrij tijd, we hebben lekker gelunched in de stad.
Om 14:15 stond het busje er alweer om ons weg te brengen naar het Parelhuis, dit is een tehuis voor kinderen die besmet zijn met HIV en AIDS. We hebben daar de kinderen geschminkt en met ze buiten gespeeld. Hier zijn ook lekkere pannenkoeken gebakken.
Om 18:30 stond iedereen weer voor het hotel en zijn we uiteten geweest naar zus&zo.

Dit was onze eerste echte werkdag in Suriname. We hebben het erg leuk met ze alle gehad en kijken uit naar de rest van de week!

sur_26-01-15_001

sur_26-01-15_002

sur_26-01-15_003

sur_26-01-15_004

sur_26-01-15_005

Directrice Mevr. Belfor verwelkomt Jeffrey Willemsen. Hij bezoekt de George Asinschool, waar zijn studenten Esmée en Dirk deze week in de klas zitten.

sur_26-01-15_006

Het Orion College heeft de komende drie dagen werkoverleg op de Grietjebie school, om de langdurige samenwerking met deze school een goede basis te geven. Ze spreken elkaar over: ‘Samen werken en samen leren in het Speciaal Onderwijs, met ICT als een van de hulpmiddelen’.sur_26-01-15_007

OBS De Voorsprong uit Den Haag bezoekt vandaag drie scholen, waaronder deze Julius Lobato Basisschool. Hun leerlingen en die van 6 andere scholen uit Suriname, Curaçao en Nederland gaan elkaar ontmoeten in de Learning Circle.sur_26-01-15_008

sur_26-01-15_009

Een deel van hun verslag: Wij rijden door naar de O.S. Julius Lobato te Beekhuizen en arriveren om 07:45 uur, waar wij vriendelijk ontvangen worden door het onderhoofd, die ons aan het overige personeel voorstelt.

Stipt om 08:00 uur wordt hier, zoals op veel Surinaamse scholen de ‘vlaggenparade’ uitgevoerd, wat bestaat uit het gezamenlijk hijsen van de Surinaamse vlag en het zingen van het volkslied. Alle kinderen stellen zich in rijen op met hun eigen juf en zijn uniform in uniform. Ook de juf. Het is opvallend, dat vlak voor deze dagelijkse ceremonie er een gehoorzame stilte heerst. Op de vrijdag wordt er in het Sranan Tongo gezongen, op de overige dagen alleen in het Nederlands.

Hierna volgt er een rondleiding. Tijdens deze rondleiding nemen wij een kijkje in elke groep, waarbij wij even extra stil staan bij leerjaar 5, die overeenkomt met groep 7 bij ons. Suzy en Bob vertellen over de Learning Circles (LC’S) en onthullen de poster en het ‘Met Lot op reis’ boekje van 2014.

Het stukje van de J.Lobatoschool wordt vervolgens voorgelezen door een van de leerlingen.

De mediatheek was het laatste klaslokaal wat wij bezochten. Deze bestond uit een rekje leesboeken, 2 pc’s en een televisiescherm. Aangezien er momenteel geen internetmogelijkheden zijn, is dit een extra uitdaging!!! De school kan momenteel alleen via een mobiele telefoon verbinding maken en op die manier info uitwisselen. Hier gaan wij uiteraard naar kijken.

Tot slot bekijken wij een kleutergymles, waarbij met weinig middelen het maximale uit de les kon worden gehaald.
Het is intussen 09:15 uur en de zon begint zijn tanden behoorlijk te laten zien. (A son e pir ing tifi).

Wij hebben met de schoolleiding en de betrokken juf een tafelgesprek over de ins- en outs van het project. Het is voor ons opmerkelijk, dat er op deze school per klas een aantal vakken verdeeld worden tussen twee juffen. Een leerkracht krijg van bovenaf te horen wat de leermiddelen zijn, in welk tijdsbestek die moet worden afgewerkt en de aanpak ligt bij de leerkrachten zelf. Collega’s nemen zelf het initiatief tot het inzetten van expertise met parallelcollega’s.

sur_26-01-15_010

sur_26-01-15_011

sur_26-01-15_012

sur_26-01-15_013

sur_26-01-15_014

sur_26-01-15_015

sur_26-01-15_016

sur_26-01-15_017

sur_26-01-15_018

sur_26-01-15_019Een van de leerlingen wil graag het verhaal voorlezen dat de leerlingen van deze school in 2014 hebben geschreven over kinderrechten.

sur_26-01-15_020

sur_26-01-15_021

sur_26-01-15_022

sur_26-01-15_023

Onze collega’s Margo Rowlins en Naomi Olf van de Julius Lobatoschool ontvangen geschenken van OBS De Voorsprong.sur_26-01-15_024

En dan omhoog..via de Jules Wijdenbosch brug, over de brede Surinamerivier, die na al die regenval bruiner ziet van het meegenomen zand.sur_26-01-15_025

Welkom op OS 1 Meerzorg! Een nieuwe school in de Learning Circles.sur_26-01-15_026

sur_26-01-15_028

sur_26-01-15_029

sur_26-01-15_030

sur_26-01-15_031

sur_26-01-15_032

sur_26-01-15_033En ook voor deze klas is er een poster, een boekje en fijne schriften. Meester Soeshiel overhandigt ze aan een van de leerlingen.

sur_26-01-15_034

sur_26-01-15_035

 

sur_26-01-15_036

sur_26-01-15_037

Ondertussen, ver weg in Nickerie, waar Tim en Muhammed hartelijk zijn ontvangen op de Monkouschool; ze zijn te volgen op de Facebookpagina van Expeditie Suriname/ Werkenrode!sur_26-01-15_038

sur_26-01-15_039

sur_26-01-15_040

sur_26-01-15_041

Dagverslag 27-01-2015

Dinsdag:

sr
Een deel van de docenten brengt een werkbezoek aan Petrus Donders School, Richenel Sloote School en de Nassy Brouwer School.

De leerlingen van het Corlaer College gaan verder met hun expeditie. (zie hun verslag) We wensen ze veel succes en daar gaan ze weer!

sur_27-01-15_001

sur_27-01-15_002

We arriveren om 07:45 uur bij de Petrus Dondersschool. Het verschil t.o.v. de scholen van gisteren is duidelijk zichtbaar. We zijn op een school die er verzorgd uitziet. De kinderen en ouders zien er ook verzorgd uit en we komen zelfs wat Nederlandse ouders tegen. De school is een R.K. school en duidelijk een school in het centrum van de stad.

sur_27-01-15_003

Wij wachten op de vlaggenparade, maar door een plots opkomende tropische bui gaat deze helaas niet door. Wij worden ontvangen door het schoolhoofd, die ons meeneemt naar groep 6a, die aan de LC’s gaat deelnemen. Wij komen binnen tijdens het zingen van het volkslied (deze maal ook in het Sranan Tongo) en een uitvoering van 2 leerlingen op de blokfluit. Als toegift wordt het lied “bloemen van geluk” ingezet door juf Shiefanie en de gehele groep.

sur_27-01-15_004

sur_27-01-15_005

sur_27-01-15_006

De groep heeft zich duidelijk goed voorbereid op onze komst. Ondertussen komt Suzy steeds meer bekenden tegen. Bob doet de introductie en we doen een voorstelronde. Een aantal kinderen hebben vorig jaar al deelgenomen aan de LC’s, maar voor de meesten is het helemaal nieuw.
Na een uitleg over de Learning Circle aan de kinderen, leest één van de leerlingen een mooi gedicht voor uit ‘Met Lot op reis’ : de verzamelde stukjes uit de bijdragen van de deelnemers van vorig jaar.

sur_27-01-15_007

sur_27-01-15_008

sur_27-01-15_009

Vervolgens krijgen de kinderen in groepjes een opdracht om na te denken over wat ze in de Learning Circles kunnen/zullen leren. We delen schriften en pennen uit en de eerste stap naar samenwerking is gezet. Na een aantal fotomomenten vertrekken we naar de mediatheek voor een informeel gesprek met het schoolhoofd en de groepsleerkracht, meester Rahvin, omtrent de technische aspecten.

sur_27-01-15_010

sur_27-01-15_011

sur_27-01-15_012

sur_27-01-15_013

sur_27-01-15_014

Juf Shiefanie Moenne heeft al jaren ervaring in de Learning Circles.
Samen met Manon van Herwijnen, die de leerkrachten begeleid als facilitator.sur_27-01-15_015

sur_27-01-15_016

Rond 09:20 uur verlaten we de P.D. School en maken we de oversteek naar de F.G. Richenel Slooteschool. 30 stappen verder arriveren wij en worden ontvangen door juf Carmen en het schoolhoofd. Bob doet de introductie en wederom leest een leerling voor uit de reisgids. Toevalligerwijs zit het meisje dat vorig jaar de tekst voor de reisgids heeft aangeleverd in deze klas. Klassikaal worden de 10 belangrijkste kinderrechten doorgesproken, waarbij de kinderen 2 minuten de tijd krijgen om vragen op ons af te vuren. Er worden over en weer vragen gesteld. Hierna worden er presentjes uitgedeeld. De meegenomen pennen en schriften staan ook hier weer symbool voor de aanloop naar eventuele samenwerking.

Tenslotte hebben wij een afsluitend gesprek met het schoolhoofd en tot onze verbazing heeft de Richenel Slooteschool al een band met Den Haag. Zij hebben namelijk al jaren een vriendschappelijke band met basisschool Onze Wereld. Verder vertelt hij dat de school een gewilde stageplek is voor studenten uit Nederland.

sur_27-01-15_017

sur_27-01-15_018

sur_27-01-15_019

sur_27-01-15_020

sur_27-01-15_021

Juf Suzy van De Voorsprong uit Den Haag maakt kennis met de leerlingen die met haar klas gaan samen werken.sur_27-01-15_022

sur_27-01-15_023

sur_27-01-15_024Bianca is directeur van De Voorsprong. Zij maakt kennis met directeur Ramesh Mohadin en Juf Carmen Jones.

sur_27-01-15_025

Na een donut en een drankje vertrekken wij om 10:25 uur per bus naar de Nassy Brouwerschool. Na een korte pitstop via de Chinese supermarkt komen we aan bij de school. Wij waren verrast door de aanblik van het schoolgebouw. Waar wij eerder laagbouw aantroffen, betrof het hier hoogbouw. We worden ontvangen door de schoolmanager in het ICT lokaal. U leest het goed: een ICT lokaal. Zij hebben een echte server en 24 werkstations, waar de leerlingen van groep 1 t/m 8 computerlessen hebben. U merkt het al, het gaat hier om een particuliere school. Na een korte introductie lopen wij naar de (goed gesorteerde) bibliotheek, waar wij een Nederlandse vrijwilliger en een ‘voorleesoma’ aantreffen. Opvallend was dat de kleuters over goede materialen beschikken en de aanwezigheid van Kinderen met Nederlandse afkomst. Wij komen aan bij groep 7, de groep die aan de Learning Circles deelneemt en we overvallen ze tijdens hun rekenles. Het schoolhoofd stelt voor dat wij een les gaan verzorgen na de pauze. Tijdens de pauze hoort Bianca van de groepsleerkracht dat zij op school werken met het DIM model. Er wordt hier dus gedifferentieerd. Er wordt ook pre-teaching geboden, echter niet in deze groep omdat dit niet nodig is. De groep werkt voornamelijk met verlengde instructie. De pre-teaching wordt gegeven door een RT’er. De kinderen met zorgbehoeften zitten voor in de klas. De klas bestaat uit 26 leerlingen. Na de pauze worden wij officieel geïntroduceerd bij de kinderen en begint Bob zijn introductie over de LC’s. Vervolgens geeft Bianca een korte topografie / geschiedenisles. Suzy vraagt aan de kinderen wat zij zeker moet meenemen uit Suriname en de kinderen verzinnen in tweetallen een antwoord.

sur_27-01-15_026

sur_27-01-15_027

sur_27-01-15_028

sur_27-01-15_030

Wat zij moest meenemen was:
Dat het in Suriname erg leuk is, dat er regenseizoenen zijn EN meerdere pauzes.
Dat de school tot 13:00 uur duurt.
Dat de Nassy Brouwerschool een erg leuke school is.
Dat de Nassy Brouwerschool een ander schooluniform heeft dan de andere scholen.

sur_27-01-15_031

sur_27-01-15_032

sur_27-01-15_033

sur_27-01-15_034

sur_27-01-15_035

sur_27-01-15_036

Hierna geeft Bob (via een topografieles) alvast een opdracht in lesvorm voor voor de Circles, waarbij de kinderen via Skype een antwoord met de Nederlandse kinderen kunnen delen. Ook de kinderen van Suzy krijgen een opdracht voor de Surinaamse kinderen. Zij mogen het in Nederland wereldberoemde lied “Oh Oh Den Haag” zingen. We sluiten het bezoek rond 12:20 uur af en worden na een hapje en een drankje (en een prachtig verhaal over de boom op het schoolplein) opgehaald door Aniel, die blij is met het meegebrachte pasteitje.

sur_27-01-15_037

Intussen op een andere school in Paramaribo:

Schoolhoofd Mw. Patricia Crawford van de GrietjeBie School bedankt Michel, Arthur en Cees van het Orion College Zuid Oost. Er staat een mooie samenwerking op stapel!!

sur_27-01-15_038

En ver weg in de buurt van Nickerie zijn de leerlingen van de Werkenrode school na hun ochtend op de Monkou school nu in natuurgebied Bigipan; Juf Linda en Juf Anke en Tim en Muhammed gingen tijdens hun bezoek in Nickerie dus ook op avontuur!

sur_27-01-15_039

sur_27-01-15_040

sur_27-01-15_041

Dagverslag 28-01-2015

Woensdag:

sr In de ochtend bezoeken we de Mytylschool en ’s middags maken we een boottocht naar Fort Nieuw Amsterdam.

sur_28-01-15_001De leerlingen van het Corlaer gaan weer vroeg op pad!

sur_28-01-15_002

En ook de Werkenrode school is er helemaal klaar voor. Zij beginnen de dag met een skype met hun groep in Nederland, die helemaal meeleeft met hun avontuur!

sur_28-01-15_003

sur_28-01-15_004

En dan worden we gastvrij ontvangen in de Mytylschool, die met hun leerlingen al jaren deelnemen in de Learning Circles en graag over hun enthousiaste ervaringen vertellen.

sur_28-01-15_005

sur_28-01-15_006

sur_28-01-15_007

sur_28-01-15_008

sur_28-01-15_009

Het is heel bijzonder om de vlaggenparade te kunnen meemaken en een gymles.sur_28-01-15_011

sur_28-01-15_012

sur_28-01-15_013

sur_28-01-15_014

sur_28-01-15_015

sur_28-01-15_016

sur_28-01-15_017

sur_28-01-15_018

sur_28-01-15_019

sur_28-01-15_020

Ook Cees Blij van het Orion College is onder de indruk van deze school.sur_28-01-15_021

sur_28-01-15_022

sur_28-01-15_023

sur_28-01-15_024

Vrolijk weerzien met Mevr. Meriam Karnadi, de onvermoeibare directrice van deze school.

sur_28-01-15_025

Werkoverleg op Eco en dan met de hele groep in de boot naar Fort Nieuw Amsterdam:

Stukje uit het verslag van OBS De Voorsprong:
Wij worden uiteindelijk weer opgehaald door onze altijd vrolijke chauffeur Aniel, die in zijn nopjes is met de meegebrachte bara.

’s Middags brengen wij een bezoek aan Fort Nieuw Amsterdam, waar wij schockerende beelden van het slavernijverleden zien tijdens de rondleiding door het openluchtmuseum. Hierna gaan wij per boot dolfijnen spotten op de kruising van de surinamerivier en de commewijnerivier en de zeemonding, begeleid door de dreunende bassen van Reggae for Lovers volume 12. Zowel Cees als Jeff zijn nu op zoek naar deze cd. Super dat Tim (inclusief rolstoel) ook mee kon op deze bootreis!

sur_28-01-15_026

sur_28-01-15_027

sur_28-01-15_028

sur_28-01-15_029

sur_28-01-15_030

sur_28-01-15_031

sur_28-01-15_032

sur_28-01-15_033

Inleiding door onze gids, in Fort Nieuw Amsterdam.sur_28-01-15_034

sur_28-01-15_035

sur_28-01-15_036

sur_28-01-15_037

sur_28-01-15_038

sur_28-01-15_039

sur_28-01-15_040

sur_28-01-15_041

sur_28-01-15_042

sur_28-01-15_043

Mooie plaatjes schieten van een heerlijke middag.sur_28-01-15_044

sur_28-01-15_045

sur_28-01-15_047

sur_28-01-15-046

 En daar zijn ze…heel dichtbij!

Dagverslag 29-01-2015

Donderdag:

sr GTP Learning Circles trainingsdag in Lala Rookh en afscheid van de GTP landencoördinator in Suriname: Mevr. Betty Burgos.

Hieronder een terug- en vooruitblik van Jeffrey Willemsen van Het Noordik:
Het is inmiddels al weer donderdag hier en bloedheet. Echt een contrast nu met Nederland als ik hoor dat er bij jullie sneeuw ligt. Zal wel wennen zijn voor ons als we zondagmorgen vroeg weer landen op Schiphol. We hebben het bijzonder naar ons zin hier in Suriname, Dirk en Esmée gaan elke dag naar school en ik bezoek elke dag weer een nieuwe school waar ik kan zien hoe het hier aan toe gaat in het onderwijs. De leerkrachten zijn bijzonder aardig en willen alles laten zien en zijn allemaal trots op hun school. Dinsdag heb ik drie scholen mogen bezoeken. Ik vroeg eens in een klas hoeveel verschillende geloven er waren. De kinderen staken hun vinger op en ik zag wel drie verschillende wereld godsdiensten verenigd, allemaal in één klas. Christendom, Islam Hindoeïsme en ze leven allemaal in vrede naast elkaar. Hier zie je niet de radicalisering van een geloof. Het is zelfs zo dat de Synagoge pal naast de Synagoge staat,echt bijzonder. Ik denk dat we in het Westen nog veel van Suriname kunnen leren.
Woensdag zijn Esmée en Dirk en hun gastleerlingen, een middagje met de groep mee uit geweest om dolfijnen te spotten op de Suriname Rivier. En we hebben ze echt gezien! Ook zijn we naar Nieuw Amsterdam geweest waar je het verleden nog werkelijk kon proeven, we hebben geleerd hoeveel slaven hier hebben geleden. De sfeer met de andere collega’s is bijzonder goed, we trekken elke dag met elkaar op en delen tot in de late uurtjes met elkaar onze ervaringen uit. Echt een goed team om mee samen te werken. Vandaag (donderdag) heb ik in de morgen cursus gehad over de Learning Circles waar ik met één van mijn klassen aan ga mee doen. Ik zie ernaar uit om samen met een klas uit Suriname en Curacao verbonden te zijn en over het thema kinderen rechten met de leerlingen uit alle drie landen na te denken,hoe het beter kan met de leer en leef omstandigheden van de kinderen in alle drie landen.
Morgen is het vrijdag en dan gaan we met z’n allen naar de Colakreek maar in de morgen eerst nog naar de Bloementuinschool.

sur_29-01-15-001

sur_29-01-15-002

Uit het verslag van het Orion College:
Als het donderdag is moet dit het Lalah Rookhcentrum zijn. Het is op deze manier dat wij de zaken nog een beetje uit elkaar weten te houden. De indrukken die Michel, Arthur en Cees de afgelopen dagen hebben opgedaan zijn dermate groot dat ze vrijwel al het besef van tijd en plaats verloren hebben. Het is een continu opladen van informatie geweest, informatie die vanaf volgende week moet indalen, worden gerubriceerd en opgeslagen. De daarop volgende stap is de opgedane kennis in acties om te zetten.

Nu zitten de deelnemers aan de Learning Circle vanaf 8 uur ’s ochtends in het Lalah Rookhcentrum, een multifunctionele ruimte die is afgehuurd voor een meeting van de deelnemers uit Nederland en Suriname van het Global Teaching Program (GTP) waar de Learning Circle deel van uitmaakt. In totaal betreft het ongeveer veertig mensen. Behalve ontmoeting vormt deze ochtend ook een verdere stap in de samenwerking en voorlichting betreffende het nieuwe thema van het GTP: Kinderrechten.

Bob Hofman houdt een inleidend verhaal over het ontstaan en de waarde van het GTP in een wereld waarin globalisering onontkoombaar en waarvan de positieve kanten de vooral de laatste tijd overschaduwt dreigen te worden door de negatieve. Aangezien onze kinderen de toekomst zijn moeten we in hen investeren. Tijdens zijn inleiding ruimt hij ook tijd in om de nieuwe deelnemers zich kort te laten voorstellen.

Vervolgens wordt er in groepjes gediscussieerd over de meerwaarde van het GTP. Daar komen noties uit als:
Kennisvermeerdering;
Wederzijds begrip;
Motivatie;
Acceptatie van verschillen.

Vervolgens geeft Manon uitleg over het nieuwe thema van de Learning Circle, de Kinderrechten en gelardeerd met voorbeelden uit de zaal ontstaat een beeld hoe de leerlingen daaraan vorm kunnen gaan geven. Ieder kind heeft rechten en die zijn vastgelegd in het VN- kinderrechten verdrag. Op 20 november 2014 vierden we het 25-jarig bestaan van dit verdrag, dat door bijna alle landen ter wereld werd ondertekend, maar niet wordt nageleefd zoals is afgesproken. Hoe is dit verdrag, uitgewerkt in 54 artikelen, nu voor kinderen te begrijpen? Hebben kinderen over de hele wereld, gehandicapt of niet, dan ook allemaal dezelfde rechten en hoe is de werkelijke situatie voor kinderen?

Deze belangrijke vragen en vele meer, komen in de Learning Circles aan bod op een manier die leerlingen uitdaagt verder te kijken en verdiepend te leren. Kinderen stellen elkaar vragen over kinderrechten, vertellen hun eigen verhalen en die van anderen en delen wat ze ontdekt hebben. Leerlingen uit Suriname, Curaçao, Bonaire, St.Maarten en Aruba gaan met elkaar op wereldreis om te verzamelen! Tevens wordt een boek van het GTP, met daarin allemaal praktijkvoorbeelden en deelnemers die zichzelf en de door hen verrichtte werkzaamheden voorstellen. En ten slotte wordt de poster onthult die behoort bij het thema Kinderrechten. Het is een tekening van het meisje Lot met daarnaast de elf belangrijkste kinderrechten op een rijtje.

De volgende stap in de ochtend is het in groepjes bekijken van de site en de werkwijze en het tijdspad met elkaar doornemen. Hierdoor leren de aanwezigen elkaar ook beter kennen en bestaande contacten worden ververst. De mannen van Orion schuiven aan bij de collega’s van Stizona, een school voor praktijkonderwijs voor leerlingen van 12 tot 18 jaar. Het weerzien is dermate sprankelend dat wordt afgesproken om ’s avonds samen wat te gaan drinken en dansen in de Havannalounche.
Daarna zijn er lekkere broodjes met bakkeljauw en een glas fris. De ochtend wordt geëindigd met het afscheid van Betty, die de afgelopen zeven jaar de coördinator van de Learning Circle in Paramaribo. Diverse hoogwaardigheidsbekleders van het ministerie doen haar uitgeleide. Behalve mooie woorden krijgt Betty ook vele cadeaus en na de afsluitende woorden van Bob krijgt ze ook een boek met foto’s en warme woorden van de aanwezigen.

Het is al met al een bijzonder positieve ochtend, een ochtend waarbij gekeken is naar hoe de jeugd van nu, met behulp van de moderne media, met elkaar leert communiceren, om van elkaar te leren en tot een beter begrip te komen.

sur_29-01-15-003

sur_29-01-15-004

sur_29-01-15-005

sur_29-01-15-006

sur_29-01-15-007

Er is deze ochtend ook aandacht voor de uitgave van de Reisgids Digitaal Leermateriaalsur_29-01-15-008

sur_29-01-15-009

Bob Hofman met coördinatoren Miriam Weekers, Betty Burgos en Nila Pershad.sur_29-01-15-010

Tijd voor een interview dat diezelfde avond nog wordt uitgezonden.sur_29-01-15-011

En dan danken we Betty Burgos voor haar karakteristieke,  jarenlange inzet voor het onderwijs in Suriname.sur_29-01-15-012

sur_29-01-15-013

sur_29-01-15-014

Met veel kado’s, een afscheidsliedje en natuurlijk stevige brasa’s!sur_29-01-15-015

sur_29-01-15-016

sur_29-01-15-017

sur_29-01-15-018

sur_29-01-15-019

sur_29-01-15-020

Dagverslag 30-01-2015

Vrijdag:

sr Bezoek aan de Bloementuin School en dan op naar de Colakreek!!

Wij groeten Aniel om 08:30 uur en stappen in de bus richting Openbare School De Bloementuin.
Het is een MLK school, met één ZMLK groep (van 9 leerlingen). Na deze basisschool stromen de kinderen door naar het voortgezet onderwijs. Wij worden meegenomen naar de mediatheek, waar 5 computers staan, deze werken echter allemaal niet. Er wordt nu gebruik gemaakt van één laptop.
Het schoolhoofd vertelt ons dat zij gebruik maakt van een pilot, waarbij de school zuivelproducten krijgt. Een andere school is geselecteerd, maar deze geven hun spullen door aan de Bloementuin, omdat deze het harder nodig hebben. Er is momenteel geen watermeter aanwezig, zij delen hun kosten met andere scholen, waardoor zij duurder uitkomen.
Het verzuim is erg hoog, soms zitten er maar 2 leerlingen in de klas. De kinderen zijn ook langdurig “ziek”. Als zij terugkomen, loopt de klas een achterstand op, omdat de juf alles moet herhalen.

Er zijn 2 gymleerkrachten aanwezig, deze geven hun lessen op de binnenplaats, aangezien de aanwezige gymzaal door waterschade niet te gebruiken is. De groepen zijn verdeeld in ABCD groepen en een eindgroep. In groep D zitten 3 niveau’s, te weten de groepen 3,4 en 5. De kinderen in de eindgroep van 15 tot 16 jaar gaan eind dit schooljaar doorstromen naar het bijzonder voortgezet onderwijs.

sur_30-01-15-001

sur_30-01-15-004

sur_30-01-15-005

sur_30-01-15-006

sur_30-01-15-007

sur_30-01-15-008

sur_30-01-15-009

sur_30-01-15-010

En wéér worden wij verwend met heerlijke Surinaamse warme snacks!

sur_30-01-15-011

sur_30-01-15-012

sur_30-01-15-013

sur_30-01-15-014

sur_30-01-15-015

sur_30-01-15-016

Na het scholenbezoek gaat het hele gezelschap, op een paar deelnemers na, richting Cola Kreek om te zwemmen. Dankzij de goede zorgen van meester Hendrik van de Anton Resida school was er eten in overvloed en hadden wij een onvergetelijk dag! Ondanks de regen werd er volop gezwommen en gespeeld; natter konden we toch niet worden…!
De leerlingen en docenten hadden de tijd om uitgebreid terug te kijken op deze fantastische week.
Fabian van De Voorsprong kreeg de kriebels bij het woord zwemmen en heeft afgesproken met een oud-collega, waarbij hij kokosnoten heeft gehakt, mango’s geplukt, een boom geveld en lekkere Javaanse gerechten at.
De docenten van het Orion bezochten de Hospitalityschool en VSO Stizona, waarmee zij het vorige jaar contacten hebben gelegd. Zie hierover hun eigen verslag.

sur_30-01-15-017

sur_30-01-15-018

sur_30-01-15-019

sur_30-01-15-020

sur_30-01-15-021

sur_30-01-15-022

sur_30-01-15-023

sur_30-01-15-024

sur_30-01-15-025

sur_30-01-15-026

sur_30-01-15-027

sur_30-01-15-028

sur_30-01-15-029

sur_30-01-15-030

Van de leerlingen van Expeditie Suriname Corlaer:

Heel hartelijk dank!! Voor alles wat u dit jaar weer voor ons deed, meneer Hendrik en leerlingen van de Anton Resida school.

sur_30-01-15-031

sur_30-01-15-032

sur_30-01-15-033

sur_30-01-15-034

’s Avonds reden we met de hele groep naar Blauwgrond om een lekkere Saté of een Sauto te eten.

sur_30-01-15-035

sur_30-01-15-036

Dagverslag 31-01-2015

sr Zaterdag:

Voor de laatste keer staan we vroeg op, velen gaan het centrum in voor souvenirs of naar de markt om de laatste inkopen te doen.
Onze bus vertrekt om 14:10 uur naar het vliegveld, waar wij om 19:35 naar de sneeuw zullen vliegen. CODE ORANJE….?

sur_31-01-15-001

sur_31-01-15-002

sur_31-01-15-003

sur_31-01-15-004

sur_31-01-15-005

sur_31-01-15-006

sur_31-01-15-007

sur_31-01-15-008

sur_31-01-15-009

sur_31-01-15-010

Gran tangi, mo syi , Switi Sranan!

Dagverslag 01-02-2015

Zondag:

nl   Veilig terug in Nederland rond 8:15 uur.

sur_01-02-15-001

sur_01-02-15-002

sur_01-02-15-003

sur_01-02-15-004

sur_01-02-15-005

sur_01-02-15-006

sur_01-02-15-007

 

Galerij

Reacties

A.M.Stockmann (oma Manouk)

Ik heb net de foto’s bekeken en zo te zien genieten jullie.
Hopende is het een leerzame expeditie en brengt het wat jullie er van verwachten.
Geniet ervan.
A.M.Stockmann

Geplaatst op: 26 januari 2015 om 23:27
Arjo en Tineke

Het ziet er gezellig en leerzaam uit! Wat een fantastische kans hebben jullie gekregen!!

Geplaatst op: 27 januari 2015 om 00:43
Peter Greven

Goed bezig!

Geplaatst op: 29 januari 2015 om 10:02
Jeff Willemsen

Een reis om nooit meer te vergeten.

Jeff Willemsen
Noordik College Vriezenveen

Geplaatst op: 3 februari 2015 om 12:51
Anke Akkermans

Een mooi verslag van een mooie reis!

Geplaatst op: 3 februari 2015 om 18:04
Bob Hofman

En nu ook met jouw foto op de Bloementuin Anke; echt zo leuk :-)

Geplaatst op: 3 februari 2015 om 21:30
shiefanie

Wat hebben jullie een mooi verslag gemaakt van jullie studie week.
Ook de foto’s spreken.
Rusten jullie maar goed uit en …………… veel succes aan onze LC2015.
Groetjes ,
Shiefanie,
Rahvin

Petrus Dondersschool

Geplaatst op: 4 februari 2015 om 01:43
Anke Akkermans

Dankje Bob!

Geplaatst op: 4 februari 2015 om 11:12
Bram Siteur

Een reis om nooit te vergeten!!!!!
De mooiste reis van mijn leven!!!!

Bram Siteur
Expeditie Suriname 2015
Corlaer College Nijkerk

Geplaatst op: 18 februari 2015 om 10:29
daniela

Wat een mooi verslag van jullie studie week.
De foto’s geven het hele verhaal
Ik kwam jullie rapportage tegen in mijn zoektocht naar foto’s over onderwijs in Suriname.

Groetjes ,
Daniela

Geplaatst op: 23 oktober 2022 om 17:59

Reageer


Naam Email