Suriname – Werkbezoek voor Expeditie Corlaer – maart 2009

Vrijdag 27 maart 2009
Zaterdag 28 maart 2009
Zondag 29 maart 2009

Donderdag 26 maart 2009Hallo meneer Kap en alle expeditieleden,We zitten nu met zijn drieën in de KLM lounge te werken met wat drinken en eten.Vanochtend moesten we er allemaal vroeg uit. Dylan was al om 6 uur vertrokken,maar de wegen waren filevrij dus hij zat al om half 8 op schiphol.De opa en oma van Dylan namen lachend afscheid!!
Op schiphol kregen we van meneer Hofman te horen dat we business class vliegen omdat hij dat met de KLM kon regelen; we zitten nu helemaal voorin op het bovendek. Super!Toen hebben we Rachels vader en Dylans moeder en opa en oma uitgezwaaid en gingen we langs de paspoort controle. Hierna kwamen we in een grote hal met heel veel winkels :-)Toen hadden we nog even we een kleine boodschap gedaan (omdat Dylan nog even gel nodig had).
Daarna gingen we naar de KLM lounge om te werken en de foto’s op de site te zetten.We hebben heel erg zin in de reis. We vliegen om 12:15 uur.. spannend!
top
Dit is ons vliegtuig waarmee we naar Suriname gaan, echt wel groot!!
Er staan 453 mensen te wachten om in te checken.
Dylan en Rachel zijn er helemaal klaar voor… See no evil, hear no evil, speak no evil :-)
Hier Dylan en Rachel vanuit het vliegtuig. Business class is echt cool. We hebben allebei een eigen televisie, we kunnen de stoelen automatisch verstellen en er zit zelfs massage in de stoel!!!Wij zijn nu lekker aan het relaxen in het vliegtuig, we hebben net gegeten, het voorgerecht was zalm het hoofdgerecht was een beef en als toetje CHOCOLADEMOUSE!! We landen over 5 en een half uur en dan gaan we naar het hotel. Meneer Hofman ligt rustig te slapen:P en wij kijken naar een film. We hebben erg zin in de reis naar Suriname want het komt steeds dichterbij. We hebben af en toe turbulentie en prachtig weer buiten. Bij het op stijgen hadden we wel eventjes last van onze oren door de luchtdruk. Maar dat is gelukkig nu weer over. Groeten uit het vliegtuig; we hebben nog een lange reis voor de boeg!!
top
Vlak voor de landing vliegen we over de Suriname rivier.
Whooh….. 34C.. dat is pas warm!!
Gelukkig zijn de visa in orde !!
We wachten ruim een uur op vertrek van de de bus naar het hotel.. de zon gaat bijna onder, de schaduw wordt steeds langer.
Na een lange reis waren we gisteren eindelijk aangekomen in ons mooie hotel Eco-resort.Dylan en Rachel waren uitgeput. Dus die gingen gelijk naar hun kamer. Na de aankomst bij hun kamer kwamen ze erachter dat er een mug op de kamer zat, dus we hadden eventjes de klamboe opgehangen.Bob moest nog even vergaderen…..
top
Vrijdag 27 maart 2009De zon kwam al om 05:45 uur op en we zaten om 06:45 uur aan het ontbijt.
Een lekker sapje en vers Surinaams fruit!!
Dit is de flamingovleugel waar we straks als team in 2- en 3-persoonskamers slapen.Elke kamer heeft een airco, dat is wel nodig want het kan maar zo boven de 40 graden worden in je kamer.top
Na het ontbijt gingen we met een taxi naar de George Asinschool.Deze school is op de dr Sophie Redmondstraat nummer 124.We kwamen hier om 07:45 uur aan.Dit is een Mulo school dat wil zeggen dat deze school Vmbo onderwijs geeft.
We hadden hier een gesprek met de directrice Mevrouw I. Rudge. We hebben ook nog met de leerkracht Spaans gepraat (I. Martodiuromo) en met de onder directrice (L. Harleevin).
Mw. Rusch legde ons precies uit hoe de school in elkaar zat.
We hadden hier een rondleiding gehad en een dansoptreden met verschillende culturen.Op deze school zitten 301 leerlingen hiervan zijn 92 jongens en 209 meisjes.Er zijn 19 leerkrachten hiervan zijn 5 heren en 14 dames.Op deze school zijn de leerlingen 12 jaar t/m 18 jaar.Op deze school zijn er in totaal 10 computers, 1 printer en 1 tv aanwezig.top
Alles wat van waarde is gaat achter slot en grendel. Er zijn al eerder computers gestolen.
Er zijn in totaal 13 klassen en dus ook 13 lokalen. Deze school begint om 07:25 uur en eindigt om 12:30 uur, want anders dan is het te warm om op school te zitten. Hier duurt een lesuur 40 minuten, en ze hebben totaal 7 lesuren per dag.
top
Om de leerlingen een plekje in de schaduw te geven (of een droog plekje als het regent) liet de school een huisje bouwen. De banken en de tafel kunnen wel en likje verf gebruiken!
De leerlingen maken er dankbaar gebruik van.
In de pauze verkopen de leerlingen lekkere Surinaamse hapjes die ze zelf hebben gemaakt. De opbrengst is voor de school.
Dylan eet een lekker Surinaams worstenbroodje; hij is er dol op!
Dan doen de leerlingen een dansoptreden met kleding van de verschillende culturen. van Suriname.top
Rachel legt met de videocamera alles nauwkeurig vast zodat de andere expeditie teamleden alles later kunnen terugzien.
Het lijkt wel een echt Hindoestaans stel!
Na de kledingshow, volgen de traditionale danspassen.Na elke demo wordt er luid geklapt.
Hier zie je de kleding van alle culturen in Suriname; de leerlingen en de school zijn er trots op!
top
Wat hebben ze op de George Asinschool nog nodig?Ze hebben stoelen te kort en grotere lampen voor in de bieb. We gaan ook de tralies schilderen, de grote muur en de bankjes. En eventueel ook nog een tweede pauzehuisje.Wat vind de directrice het belangrijkste de lampen in de bieb daarna de banken en het ijzer schilderen en tot slot de stoelen in de bieb.
We vertokken om 10:00.Na ons bezoek aan de George Asinschool gingen we naar de Lionsschool.Deze school is aan de Oranjelaan 21.We hadden hier een gesprek met Mw. S. Oehlers (onder directrice) en met Mw. N. Markiet (ICT-juf). De directrice van deze school is Mw. S. IJzer deze mevoruw hebben we maar heel even gesproken omdat ze ziek was. Dit is een school voor moeilijk lerende kinderen. Er zijn in totaal 10 leerkrachten en 6 leslokalen. Er zitten op deze school ongeveer 60 leerlingen. Deze school is erg slecht aan toe daarom krijgen ze ook een nieuwe school. Dit krijgen ze van de auto winkel voor hun omdat die de grond willen waar nu de school staat. De nieuwe school is al af alleen is het gymlokaal nog niet af. Er zit namelijk nog geen dak op. Daarom kunnen ze niet naar de nieuwe school. Als de nieuwe school af krijgt deze school ook een nieuwe naam namelijk; So Bloementuin dit nieuwe school gebouw staat op de achtersteeg straat. Als de nieuwe school af is dan word de oude school platgegooid en gaan de kinderen naar de nieuwe school daarom helpen we ook de nieuwe school.
Bij onze aankomst kregen we een dansoptreden van de dansgroep van de school dit waren 6 meisjes. We kregen ook uitleg over de Indische kleding die Mevrouw Markiet aan had. Het was een prachtige sari.
De leerlingen hadden kleding aan van verschillende Surinaamse culturen; mw. Markiet legt alles aan ons uit.
In het oude gebouw van de Lionsschool staan de computers in de kamer bij de directrice.
Omdat die kamer niet beveiligd is, moeten de karren elke dag in een opbergkast worden gereden.
De school is in zeer slechte toestand.top
We nemen een kijkje in de klassen.
Er wordt hard gewerkt en we worden in elke klas vriendelijk ontvangen.
De Lionsschool is een school voor moeilijk lerende kinderen; hier wordt individuele rekenles gegeven.
De leerlingen maken zelf ijsjes om te verkopen.
We brachten een bezoek aan de nieuwbouw.top
De gymzaal moet nog worden afgebouwd, eerder kan de verhuizing niet plaatsvinden.
Het gebouw met de lokalen is al bijna klaar.
Voor het computerlokaal moeten de ventilatiegaten worden dichtgemaakt, ivm beveiliging.ook moet er een ijzeren traliedeur komen om de dieven buiten te houden.
Ter afsluiting hadden we een gesprek om te inventariseren wat de Lions school nodig heeft.Ze willen heel graag twee computers erbij, en tafel om ze op te zetten, goede beveiliging en een airco voor de ruimte die ivm de diefstal dicht gemaakt wordt.top
Om 4 uur ’s middags hebben we een video skype met het Team 5 in Nijkerk, waar het dan 8 uur ’s avonds is.Mw. Natalie Markiet kwam ons opzoeken en sprak met de leerlingen in Nederland.We vertelden wat we allamaal beleefd hadden, en er waren niet zoveel vragen.
Zaterdag 28 maart.Rachel en Dylan gaan met Bob naar het Torarica hotel. daar zit ook de reserveringsafdeling  van het Eco-resort hotel. We hebben een gesprek over de kamers voor het 19-26 mei bezoek en besluiten de reservering te maken voor de 2 en 3-persoons kamers. gelukkig is er nog plaats en we krijgen korting van het hotel omdat we voor een goed doel, de Surinaamse scholen werken.Daarna heeft Bob een vergadering met de schoolcoordinatoren in Suriname.Dylan en Rachel gaan rond 10:00 opstap met Odessa Hainsie, Natasha Soekhoe en Floranse Sobajo. We gaan met z’n vijven naar de stad Paramaribo we gaan hier lekker winkelen en gezellig wat drinken met ze allen. Deze drie meisjes zijn van de George Asinschool.
top
Met z’n allen op verkenning door Paramaribo.
Na thuiskomst werken we aan de verslagen.
Dan is het 14:45 uur en staat de bus klaar voor vertrek….. Nee, Dylan….
top
We kunnen om 15:45 uur inchecken, maar moeten nog een uur wachten voor door de douane kunnen.Onder dat afdakje is het meer dan 40C!!
Samen met Rachel kijkt bob de verslagen op de website na, en gaan de laatste foto’s erop!
Eindelijk, het is 19:30 uur, we mogen aan boord!! Op weg naar huis en dankbaar voor een kort maar prachtig avontuur!
top
Zondag 29 maart 2009.Tien uur later….dat is nog eens even een warm welkom!!We worden met balonnen en een spandoek opgewacht; fijn om weer veilig op Nederlandse boden te zijn!
Nog even samen een kopje (nou… zeg maar KOP) koffie of chocomel…en dan naat huis.Rachel en Dylan, jullie hebben het voortreffelijk gedaan en zijn prima ambassadeurs voor het Corlaer College.