Suriname – januari 2011- Reisverslag algemeen

Vrijdag 21 januari 2011- Voorbereidingen

Zaterdag 22 januari 2011

De zaterdagmorgen begon met een facilitator training op de veranda van Eco-Resort; Mw Nila Pershad gaat de drie MULO Learning Circles faciliteren. Het maken van de weekoverzichten was het onderwerp van de training.
’s Middag om 15:00 ging Bob met de bus vanuit Eco-resort naar het vliegveld Zanderij om de deelnemers op te halen. Mw. Ria Kattevilder, die ’s morgens om 7 uur op Schiphol de deelnemers opving had al per SMS laten weten dat de groep groed was vertrokken. Het is ongeveer een uur rijden van het Eco Resort hotel naar Vliegveld Zanderij. De rest van het verslag van vandaag wordt gemaakt door Bart Scholten en Hanneke Sportel.
Bart:
Vanmorgen moesten we al vroeg opstaan. Om kwart voor 6 ging de wekker in het yotel en om 6 uur stond ik al onder de douche. Ja, u leest het wel goed….het Yotel. Dat is het hotel binnen Schiphol zelf. Makkelijk, snel, alleen klein. Rond 7.15 verzamelden we met iedereen in vertrekhal 3. In totaal zijn we met ongeveer 35 mensen, die allemaal vanuit Nederland meedoen in verschillende “Learning Circles”. Het inchecken ging eigenlijk erg vlot, ware het niet dat mijn koffer ietsjes te zwaar was………..8 kg maar.
Ahum, dat bleek dus veel te zwaar en ik had de keus: of een gedeelte uitpakken of bijbetalen. Tja, daar heb ik natuurlijk niet lang over na hoeven denken, alle potjes en flesjes moesten mee naar Suriname, dus…….dan maar bijbetalen. Enfin…….na nog weer 3 uur wachten daarna, vertrokken we dan eindelijk richting Paramaribo. Het vliegtuig was erg goed verzorgd en de maaltijden waren erg lekker.
Soms even de benen strekken, dan weer een filmpje pakken……….Na 9 uur gevlogen te hebben, kwamen we dan eindelijk aan op het “Johan Adolf Pengel Vliegveld”. We stapten uit en je voelde de warmte al op je af komen. We waren al gewaarschuwd dat het warm zou zijn……32 graden. Maar ach, ik ben niet van suiker en probeerde de eerste 5 minuten stug volte houden dat de warmte wel meeviel. Dat bleek uiteindelijk niet echt en ik was blij dat we in de aankomsthal kwamen.
Bart:
Er stonden al busjes klaar en deze brachten ons naar ons hotel “ECO Resort”. Om 18.20 kwamen we daar aan. We werden erg vriendelijk ontvangen en de kamers werden uitgereikt. Eindelijk op de kamer aangekomen (een tweepersoons kamer met badkamer) heb ik de airco maar even 3 standjes hoger gezet en heb ik heerlijk gedoucht.

’s Avonds om 20.00 uur zijn we naar een lokaal café “ ’t Vat” gegaan en hebben daar lekker gegeten. Intussen was het al redelijk donker en was de warmte een stuk minder. We hebben het vandaag niet te laat gemaakt, want iedereen was moe van de lange reis. Ik vind het in ieder geval SUPERCOOL tot nu toe!
Het is een avontuur dat net begint……………..

Zondag 23 januari 2011

Linda Erren
Nadat we de avond gisteren hebben afgesloten bij ’t Vat met een lekker Parbo biertje, ben ik  lekker gaan slapen. Ik had verwacht geen last te hebben van een jetlag, maar dat viel toch tegen. 5.30 was ik dan ook klaar wakker. Na verschillende pogingen toch maar besloten op te staan..
Om 8.00 uur zaten er al verschillende mensen bij het ontbijt. Er was ruime keus aan brood, vers fruit en andere lekkere dingen. Het is heerlijk wakker worden, vogeltjes die volop fluiten, vlinders die rond vliegen en die temperatuur dan! Geweldig…Clementine
Om 6 uur ’s morgens wakker worden en dan slaapdronken denken: “waar staat die voliere?”. De vogels gaan tekeer van prachtige trillertjes tot het ons meer bekende  tsilpen. Waanzinnig wakker worden. Nog even omdraaien……  Wakker worden van de telefoon. Weer slaapdronken:”Heeft u pizza besteld?”. Dan ben ik klaarwakker. Een leerling van school die een grapje uithaalt. Niet te duur graag. Toch eens uitzoeken wie mijn 06-nummer heeft.

Linda Erren
10.00 uur stond de bus klaar voor de stadstour. Mildred Caprino, onze gids, een Surinaamse schrijfster/ geschiedkundige, straalde een en al enthousiasme uit. Iedereen had er dan ook meteen zin in! Het busje volgeladen en op pad! Mildred vertelde dat we een dwarsdoorsnede gingen maken van de stad. Via Fort Zeelandia en het Onafhankelijkheidsplein kregen we ontzettend veel informatie over de geschiedenis van dit mooie land. De trots waarmee Mildred sprak, deed me wel wat. De eerste rotonde, die in 1980 aangelegd is, de verschillende wijken, de houten gebouwen…
Jammer genoeg ging de tijd voorbij en was het al snel 12.00 uur. Ik heb nu al weer zin in woensdag, Mildred gaat dan mee naar de plantage. Op naar hopelijk weer net zo’n mooi verteld en interessant verhaal..  Bij terugkomst zijn we even gaan lunchen bij ’t Vat. Dat even werd wat langer, aangezien ze hier alles lekker rustig aan doen. Aan ons om lekker mee te gaan in dat tempo, vandaar dat we later bij de meeting aan kwamen.
Clementine
Na een uitgebreid ontbijt vertrekken we in een bus(je). Scheve stoelen, volgepropt geen airco, allemaal spannend. Onze gids is mevrouw Mildred. Met ferme stem krijgen wij over werkelijk van alles tekst en uitleg over Paramaribo. We doorkruisen de stad van oost naar west om een goede indruk te krijgen. Hoogtepunten: de koloniale huizen, de rotondes (waar mevrouw Mildred trots op is) de nieuwe brug die de beide oevers verbindt (waar mevrouw Mildred terecht heel trots op is), de scholenwijk, de arme wijken en middenstandwijken, de…….. Fantastisch wat een informatie en wat is Paramaribo een boeiende stad. Tussendoor zonder adem te halen krijgt de chauffeur (chef) aanwijzingen of hij naar links of naar rechts moet.
Bijzonder was te zien dat de Hindoe tempel, de Moskee en de Chtistelijke kerk naast elkaar staan. Mevrouw Mildred vertelt ons dat alle verschillende bevolkingsgroepen al van oudsher met elkaar samenleven. Ze hebben altijd al de instelling dat je beter met elkaar goed kan samenleven dan elkaar het leven zuur maken.  Moslinkinderen bezoeken gewoon de christelijke scholen, Christelijke kinderen gaan naar de Hindoe scholen enz. en alles zonder problemen.
Twee uur hebben we aan haar lippen gehangen. Wat kan die vrouw boeiend vertellen.
We hebben een geweldige eerste indruk gekregen van de stad.
Linda Erren
Bob vertelde ons bij terugkomst alles over het programma van aanstaande week, wie welke school gaat bezoeken enzovoorts. Ik ben zo ontzettend benieuwd naar de scholen, kloppen mijn verwachtingen?
Omdat we de stadstour met een busje gedaan hebben, zijn we niet bij Fort Zeelandia naar binnen gegaan. Samen met Diana en Ineke heb ik dit later op de middag bezocht. Wat een mooie plek! We hebben lekker rond gelopen, zijn daarna de Palmentuin in gegaan en hebben de kathedraal bekeken.
Bij terugkomst in het Eco Resort even opgefrist en weer op weg naar het restaurant. We hebben heerlijk Chinees gegeten bij Chi Min hier in de straat. Heerlijk! Nu dit verhaal getypt te hebben sluiten we de avond lekker af met een Parbo naast de laptop en kletsen we bij over van alles en nog wat.
Op naar morgen, het scholenbezoek, spannend!
Astrid
Na deze tour hebben we met z’n zessen, aan onze Stamtafel nagekletst. Heerlijk glaasje zuurzak erbij, beentjes omhoog, wat wil een mens nog meer!? Maar we wilden na deze inspiratietour, natuurlijk meer zien. Dus gingen we de stad te voet verder bewonderen. Al snel strandden we bij “De Waag”. Omdat in het programma bijna alle Surinaamse keukens voorbij komen, kozen we voor dit Italiaans/Surinaamse restaurant. heerlijk genoten. Daarna Fort Zeelandia bezocht en het standbeeld van Wilhelmina begroet. Rustig langs allerlei leuke Parbodetails, de Palmtuin en de waterboer terug naar ons hotel geslenterd, waar we ons klaar maakten voor het Chineze aandeel uit de keuken op loopafstand. Daardoor hadden we nog ruim de tijd voor een groepsfoto. Ikzelf kwam iets later aan tafel, omdat ik daar best stomtoevallig, durf ik best te zeggen, een oud-huisgenootje uit Leiden tegenkwam. Heerlijk buffet in gezelschap van Betty en Dorothy.
Na een melige terugreis, werd het dan hoog tijd voor wat kantoorwerk….wat tafels aan elkaar, laptopjes erbij, kopje koffie natuurlijk en schrijven, knippen en plakken maar. Wat een heerlijke werkplek…..De nacht bekijken we allemaal door de binnenkant van onze ogen.

Maandag 24 januari 2011

Dinsdag 25 januari 2011

Woensdag 26 januari 2011

Zonsopgang over suriname rivier om 06:45 uur
Vandaag is Astrid jarig!!!!
Miranda en Jennifer:
Vandaag hebben we de eerste trainingsdag gehad voor de learning circles. We begonnen om tien uur met een gezamenlijke bijeenkomst op het terras van het hotel, ter voorbereiding op de gezamenlijke bijeenkomst op donderdag met onze Surinaamse collega’s. Daarna zijn we in groepen uit elkaar gegaan om tips, trucs en valkuilen op te schrijven voor de verschillende fasen in de learning circles. Na een gezamenlijke afsluiting zijn we in de bus gestapt op weg naar de plantage Frederiksdorp.

Mildred Caprino was weer onze gids tijdens deze trip. De busreis naar de plantage duurde ongeveer een uur en bracht ons, via de Jules Wijdenboschbrug, naar de Overkant, het district Commewijne. Via oude plantages, waar nu percelen verkocht worden voor huizenbouw, kwamen we bij de bootjes aan die ons over de Commewijne rivier naar de plantage brachten.
Aangekomen op de plantage werden we gastvrij ontvangen met Javaanse saoto soep, die verschrikkelijk lekker was. Na de lunch nam onze gids ons mee voor een rondleiding over de plantage. Mevrouw Mildred vertelde gepassioneerd de geschiedenis van de slaafgemaakten en eigenaren van de plantage en illustreerde dit met liederen die de slaafgemaakte vrouwen zongen tijdens het drogen van de cacaobonen op de plavuizen. Hierna zijn we nog over de plantage gelopen en hebben bekeken hoe de huidige staat van de plantage is.
Na een overheerlijke verse, uit eigen plantage, sinaasappelsap stapten we weer in de bootjes die ons terug brachten naar de bus. Mevrouw Mildred wilde ons graag nog de plantage Mariënburg laten zien, waar een oude, vervallen suikerfabriek staat en een monument ter herinnering aan de opstand van de Javaanse arbeiders op deze plantage. Via de kampongs bracht onze chef Rick ons weer terug naar het hotel.

Donderdag 27 januari 2011

Henk C, Ineke, Jan en Winnie:
Vanmorgen om 7.30u vertrokken we naar het trainingscentrum van Telesur, waar we met alle deelnemers, zowel Nederlands als Surinaams in een dag de wiki zo ver in orde gaan brengen dat we daadwerkelijk met de leerlingen van start kunnen gaan.
Top

Na een welkomswoord van Bob en vervolgens van Dave Abeleven, voorzitter van iEarn, kregen we nog een toelichting op wat het doel van deze dag is. Maar eerst is er contact gelegd met Ria Kattevilder (met hond op de achtergrond) in Nederland via Skype. Was nog even een hilarisch moment. Ook hebben we vernomen hoe koud het in Nederland is.
Daarna kregen we een uitgebreide uitleg over de visie achter de Learning Circle, het doel en het verloop van de dag. De Circle scholen werden nogmaals bekend gemaakt, zodat in groep uiteen gegaan kon worden, met als eerste doel het vaststellen van het thema. Dat verliep redelijk snel en gemakkelijk. Ondertussen werd er buiten van iedere Circle- groep een foto gemaakt.
Om 11 uur kregen we een heerlijke lunch. Daarna terug in de Circle groepen om het tijdpad en de verschillende fases door te nemen. Daarna gingen we gezamenlijk na of iedereen toestemming heeft om op de Wiki actief te zijn. Daar bleek dat links en rechts nog wat hulp verleend moest worden.
Het werken in de Wiki ging van start. De eerste stap was het jezelf voorstellen.
Inmiddels stonden de eerste groepsfoto’s al op de diverse Circle Wiki’s.
Er bleef nog voldoende tijd over om ervaringen uit te wisselen.
Om 15 uur kwamen we plenair bijeen, waarbij Bob een aantal basis afspraken benadrukte, die ervoor zorgen dat een en ander straks vlekkeloos gaat verlopen.
Top
Lisette had nog een geweldig cadeau voor de Surinaamse scholen namelijk een tweetal USB sticks per deelnemende school en een stick met wel 2000 werkbladen, te gebruiken door de verschillende scholen. Bob kreeg nog een cadeau van de Mytylschool, waarop we de werkbijeenkomst konden besluiten. De dag sloten we af met een heerlijk buffet. Tot slot werden er de nodige warme afscheids”brasa’s” uitgewisseld en werd de dag afgesloten.
We konden de uitspraak:” These learners are tomorrows leaders!”, helemaal beamen.

Vrijdag 28 januari 2011

Rob:Een dag in het teken van ontspanning. Niets meer, niets minder.
Met twee busjes 1,5 uur rijden naar het BERGENDAL Eco & Cultural River Resort.
Op een afstand van ongeveer 85 kilometer verwijderd van de Surinaamse hoofdstad Paramaribo, op een prachtige locatie aan de oever van de Surinamerivier.
Met onderweg de grote bauxietfabriek van Suriname waar bauxiet geraffineerd wordt tot aluinaarde.
Suriname is overigens erg rijk aan grondstoffen zoals bauxiet, maar ook goud, vruchtbare grond en olie.
Het land zou het wat dat betreft economisch beter kunnen doen dan Nederland.
Maar Suriname lijkt er onvoldoende van te kunnen profiteren.
Top

Na een wandeling over het resort Bergendal en de nabijgelegen heuvel (‘berg’) werden we bij het passeren van een – ondertussen compleet verwilderde – slavenbegraafplaats nog eens gewezen op de rollen van de kolonisten.
De dag hebben we besteedt door aan verschillende activiteiten
deel te nemen. Kanovaren, een tochtje met een motorboot en/of hangend aan staalkabels door het Surinaamse regenwoud en over de Suriname rivier.
Super!

’s Avonds hebben we gezamenlijk de week afgesloten met een diner.

Zaterdag 29 januari 2011

De week zit er op…. de GTP vlag kan weer in de tas :-)

Een groot reclamebord aan de rotonde op weg naar het vliegveld…… 1955
Volgens Bob is en blijft het een bijzonder bouwjaar.
 De laatste foto van de Suriname 2011 studiereis.
Alle 28 deelnemers weer veilig op Schiphol!Nogmaals dank aan onze Surinaamse vrienden en collega’s, de reis is nu al onvergetelijk!(Bart ontbreek op de foto.. helaas.. een andere passagier nam zijn koffer mee, zo bleek achteraf. We hopen dat je hem snel weer terug hebt Bart!)