Canada – Ontario – Barrie – Simcoe – Digiborden goes Canada – april 2011

Studiereis van 16 – 23 april 2011

Digiborden goes Canada – Learning and Sustaining  – Studiereis van 16 – 23 april 2011
Hoe –  Het allemaal begon…Hoe VragenWat – Doel van het Project

Wie – De Deelnemers

WaarReis en verblijf

Wanneer – Tijdlijn

Wie – De organisatie

Hoe – Deelname, opgeven, subsidie en financieel


Hoe – Het allemaal begon…

2007 SMART Science & Math project (SSM) – een eerste pilot. Van 13-21 oktober 2007 brachten 16 Nederlandse docenten een studiebezoek aan Alberta, Canada met als doel samen te werken en leren met Canadese collega’s. Dit studiebezoek leverde een ongelofelijke hoeveelheid nieuwe kennis en ervaring op over het gebruik van digitale schoolborden. We keken vooral naar hoe het leren verandert of beter gezegd zou kunnen veranderen met het gebruik van een digibord. Daarnaast leverde de cursus en de reis een blijvende band op tussen de deelnemers; elk van de deelnemers is als digibord ‘ervaringsexpert’ een coach in de school geworden. Voor Kennisrotonde van Kennisnet maakte de 10 deelnemende scholen ieder een webbased videoclip, die samen met een korte inleidende animatie, krachtig de toegevoegde waarde van het digibord in beeld brengt. Zie “Goed voorbeeld doet volgen”, de digibord bestanden en videoclips zijn vrij beschikbaar en inmiddels meer dan 15.000 keer gedownload.
2009  SMART Teaching and Learning (STaL)een 2e studiereis digiborden naar Canada. De digiborden komen in 2008 met honderden tegelijk de scholen binnen; een fantastisch hulpmiddel om het leren te verrijken en activerende didactiek vorm te geven. Kernvraag voor ICT&E is: “Wat hebben docenten en leerkrachten nodig om dat mooie digibord meer te laten zijn dan een duur projectiescherm. Hoe leer ik als docent alle mogelijkheden in mijn les te benutten”? Opnieuw een zeer geslaagde studiereis, die voor de deelnemers veel contacten in Nederland en Canada opleverde. Frans Droog van het Coenecoop College in Waddinxveen is een van de deelnemers en berichtte dat hij ook in dit schooljaar weer met zijn Canadese Partner docent Mike Marynyshyn van de Goodfellow school gaat samenwerken.

2011 Digiborden goes Canada – Learning and Sustaining (LS) – Waarom? Er zijn nog zoveel vragen! Uit Canada kwam de vraag voor een vervolg; studiereis; bij de Simcoe School Board en het Ontarion Ministry of Education wordt de impact van de eerdere reizen gewaardeerd. Kunnen we samen werken in het vinden van de echte verankering?  Maar dit derde scholingstraject rondom digiborden en Canada is ook uit uw vragen geboren. Van docenten, van coördinatoren, maar ook van schoolleiders! Een kleine greep:

Vragen van docenten:

“Ik werk veel met een digibord en wordt in school inmiddels gezien als “de digibord expert”. Vanzelfsprekend krijg dus ook heel veel vragen… hoe houd ik mijn eigen tijd en enthousiasmeren van anderen in balans?”

“Informeel help ik natuurlijk mijn collega’s; maar hoe organiseer ik juiste scholing?”

“Knoppencursussen hebben we al gegeven, maar nu de slag naar de didactiek en het activeren van de leerlingen, hoe doe ik dat?”

“Ik maak leuke lessen, sommige van mijn collega’s ook al, maar waar blijven al die lessen, hoe delen we die bestanden?”

Vragen van coördinatoren:

“We krijgen er 8 borden bij dit jaar.. maar wie kiest nu waar ze in de school komen? Allemaal in een cluster, bv bij de talen of exact? Of juist verspreiden door de gehele school? Belonen we de echte gebruikers of verleiden we de nieuwe gebruikers met een bord in de klas?”

“Ik zag op een school een digibord in de docentenkamer, werkt dat?”

“Onze kinderen hebben een beperking, een touch screen plasma of LCD lijkt een goed alternatief… waar  kan ik ervaringen van gebruikers vinden?”

“Hoe delen we alle gemaakte digibord lessen binnen en (van) buiten school; welke website of repositories zijn daarvoor geschikt?”

“Ik ken het model van de vier fasen van digibord gebruik…. We blijven nu hangen in fase 2… hoe ondersteunen we groei naar fase 3 en fase 4?”

Vragen van schoolleiders:

“Hoe komen we van leuke digibordlesjes naar een duurzaam en curriculum geïntegreerde inzet van onze digiborden?”

“We hebben voor alle lokalen een beamer en digibord aangeschaft; hoe maken de slag van het gebruik van “dure projectieschermen” naar “interactieve leermiddelen”.”

“We zien dat er regie nodig is, maar wie gaat dat doen en welke faciliteren is reëel?”

Wie zich in een of meerdere van deze vragen herkent, weet dat de oplossingen niet meer alleen uit te zoeken of te organiseren zijn! ICT&E wil het samen zoeken, vinden en maken van oplossingen en implementatiemodellen ondersteunen en faciliteren met het ‘Digiborden goes Canada – Learning and Sustaining professionaliseringstraject’.

Wat – Doel van het Project

Doel van dit professionaliseringstraject ‘Digiborden goes Canada’ is 16-20 Nederlandse docenten te verbinden aan 16-20 Canadese collega’s om samen te werken aan een duurzame implementatie van digiborden in uw school. Vanuit een Nederlands en Canadees perspectief brengen we in kaart welke criteria van belang zijn bij implementatie. Alle ontwikkelde materialen en modellen worden gedurende het traject gedeeld; we werken samen met de Canadese collega’s samen in een wiki. Het ‘Digiborden goes Canada’ traject investeert in mensen en geeft handreikingen en strategieën voor een duurzaam gebruik en “ICT-rijk leren’ in de school.

Wie – de Deelnemers

‘Digiborden goes Canada’  is open voor leerkrachten, docenten en coördinatoren uit alle vakgebieden. We richten ons op de collega’s die kennis en vaardigheden wil op doen rondom de duurzame implementatie van digiborden in de school. Omdat in Canada 99% van de scholen met SMART boards werken, zoeken we daar de verbinding. Uiteraard is implementatie van digiboden niet merkgebonden; we nodigen ook nadrukkelijk gebruikers van alle merken en typen borden uit deel te nemen. Op basis van uw profiel gaan we samen met onze Canadese partners op zoek naar een zo goed mogelijke match; de deelnemers uit Nederland en Canada leren van en met elkaar. Implementatie staat niet uit de handleiding van het digibord! Dat leert u door in Canadese scholen en met docenten voorbeelden van gebruik en implementatie te bestuderen en te analyseren.

WaarReis en verblijf

We vliegen rechtstreeks met de KLM naar Toronto. De eerste twee en de laatste overnachting verblijven we in het Delta hotel in downtown Toronto; van de maandag tot de donderdag zijn er home stays bij de Canadese collega’s, een unieke manier om Canada van binnenuit te leren kennen.

Wanneer – Tijdlijn

Het ‘Digiborden goes Canada’ project start in maart 2011 met een interactieve workshop. We maken kennis met elkaar en leren via videoconference met de Canadese learning partners in Toronto kennen. Uiteraard hebben we een digibord in Canada en een digibord in Nederland met elkaar verbonden.
Wie – De organisatie

Het ‘Digiborden goes Canada’ project wordt georganiseerd door ICT&E, Bob Hofman.

Onze Candese partners zijn:

Karen brooks Nelson – Education technologies consultant.

Jim Carlton – ICT Consultant  Simcoe County District School Board, Ontario

Het Simcoe County District kenmerkt zich als innovator in professionalisering van docenten en schoolleiding. Internationaliseren wordt gezien als katalysator in verandering en de samenwerking met Nederlandse docenten wordt omarmd. We zijn in GTA (Greater Toronto Area) meer dan welkom en er is nu al bereidheid uitgesproken onze activiteiten op school- en inspectieniveau te ondersteunen. Er worden 20 docenten als Learning Partners ondersteund, dit project maakt deel uit van het Ontario professionaliseringsplan.

Hoe – Deelname, opgeven en financieel

U kunt zich voor deze studiereis digitaal aanmelden. De kosten voor deelname aan het ‘Digiborden goes Canada -Teaching and Learning’ traject, inclusief de studiereis naar Canada, bedragen € 2.290,-. Voor betalings- en annuleringsvoorwaarden, zie ‘financial’. Inschrijven op volgorde van binnenkomst van aanmelden.
Hier vindt u een beschrijving van de subsidieregeling “steun in de rug“.
Via het Europees Platform kunt u een Bios beurs aanvragen;  (budget en dagprogramma reeds ingevuld!)

 


Reacties

Nog geen reacties


Reageer


Reacties op deze pagina zijn niet meer mogelijk.